Citat:
Ursprungligen postat av
Feirony
går snart in på min tredje månad nykter. Längsta perioden sedan 13-års åldern. drygt 10 år. Det är kämpigt, det är svårt att tro på sig själv. Jag vet att jag gör så många saker bra, men ja vägrar se dom som annat än självklara. Varje prestation förvandlas till ett ''jaja de va väl på tiden'' Varje snedsteg däremot känns som en kniv i magen. När jag söp kunde jag bara se de lilla ja gjorde rätt, nu när jag är nykter kan jag bara se vad som är fel. Jag försöker lista de bra sakerna jag fått tillbaka i mitt liv sen ja påbörjade min resa (ca 2 år av återfall och vita knogar) pengarna, relationerna, prestationerna. Men likt förbannat sitter trycket kvar över bröstkorgen, ångesten äter upp mig. Får för mig ibland att alkoholen ska lindra men jag vet att det inte är sant.
Läste att grundaren av AA led av depressioner i stort sett hela sitt liv efter att han blivit nykter. Det sådde ett frö, kan behöva lite motargument till tröst.
Blir man någonsin av med sitt beroende eller bär jag det till graven?
Dem säger ju att "Det är lätt att sluta dricka. Det svåra är att börja leva" eller nåt sån't, låter som att det är det du upplever.
Beroendet i sig blir du aldrig av med men man kan växa och börja må bra ändå. Man kan lära sig leva med det och vara lycklig. Det finns många här som skriver saker som "Nykter sedan två år och livet leker, trodde inte ens man kunde må så här bra.", ungefär. Dina tre månader är riktigt bra, men i det långa loppet är det inte så länge. Jag har hört att de ska ta ca 18-24 månader ungefär innan man liksom kan leva som en helt normal människa, men inte ens då kan man dricka alltså.
Hur lång tid det tar beror ju på personen; hur länge man drack och hur hårt, vilket liv man hade innan drickandet (har man något att komma tillbaka till eller ska man börja från start), så det beror nog mycket på vilka förutsättningar man har osv men jag tror att
nästan alla kan finna ro i ett nyktert liv. Det finns också de som gett upp för att de hunnit bli så gamla och de har supit hela sitt liv så de har liksom inget att gå tillbaka till, och heller inte tid kvar att bygga upp någon nykter tillvaro. Så de super för de har inget bättre för sig, på riktigt. Det har dock de allra flesta, om det så bara är att förlänga sitt liv med några år.