2017-07-19, 22:50
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Hamilkar|61251917]
Citat:
Svenskar om pratar om jantelagen har nästan aldrig koll på vad den faktiskt innebär, och vad den gällde. Aksel Sandemose var dansk/norsk. Han hade en dansk pappa och en norsk mamma, föddes och växte upp i Danmark, och var från trettioårsåldern verksam i Norge, och skrev därefter på norska. Det Jante han beskriver i En flyktning krysser sitt spor (som alltså är skriven på norska) återgår i allt väsentligt på hans uppväxt i den danska småstaden Nykøbing på ön Mors ute i Limjorden. Det handlar om allmänna småstadssentiment snarare än några nationella kulturella sentiment, och resultatet hade blivit i stort sett det samma om orten hade kallats för Clochemerle eller S:t Marys Mead i stället.
Absolut bra att ha lite fakta och källor, jag kände till denna bakgrundsfakta.. iofs.

Citat:
I all synnerhet bör man vara försiktig med att hänföra motstånd mot nyniande till jantelagen. I och med att en hel del motståndare till nyniande anser att sådant är ett ett uttryck för en högfärdig och bornerad filiströs obildning, bör man inte ge sådana vatten på kvarnen genom att prata om hur jantelagen regerar Sverige.
När man dock försöker ur sin subjektiva udnerkastelse för kollektivet, eller småstadsmentalitet hävda det som någonting extraordinärt universellt gällande, kan jag inte undgå att se missunsamheten, den kärva mentala snörpningen och därmed dra en parallell till den förr så berömda s.k "svenska avundsjukan" , eftersom också du berör "mentalitet" .

Varför jag gärna föredrar att se sakfrågan i mer aktuell kontext, för mig ger det ett akutaliserat mervärde att förstå topic i sin aktuella gångbarhet ; niandet.. ur föjande mer uppdaterade aspekt, form och förståelse :
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2017-07-19 kl. 23:32.
Citera
2017-07-20, 01:36
Medlem
farbror Svens avatar
För mig är kommunikationen över när jag blir niad. Oftast är det trots allt bara en fras som en del småpuckade yngre använde sig av. Så fort det blir en dialog brukar duandet komma: "Vill ni ha något mer?" Ja, var finns plastpåsarna? Du har dom precis bakom dej". Om någon framöver genomgående niar mig ska jag slå hen på käften och se om jag lyckas bli duad då.
Senast redigerad av farbror Sven 2017-07-20 kl. 01:38.
Citera
2017-07-22, 21:28
Moderator
Hamilkars avatar
En ni-tråd med specifik frågeställning sammanfogad med huvudtråden när diskussionen slutgiltigt hade blivit helt generell.

/Mod.
Citera
2017-07-23, 13:55
Medlem
langaocbs avatar
[quote=Honey.B.Blue|61256698]
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Absolut bra att ha lite fakta och källor, jag kände till denna bakgrundsfakta.. iofs.

När man dock försöker ur sin subjektiva udnerkastelse för kollektivet, eller småstadsmentalitet hävda det som någonting extraordinärt universellt gällande, kan jag inte undgå att se missunsamheten, den kärva mentala snörpningen och därmed dra en parallell till den förr så berömda s.k "svenska avundsjukan" , eftersom också du berör "mentalitet" .

Varför jag gärna föredrar att se sakfrågan i mer aktuell kontext, för mig ger det ett akutaliserat mervärde att förstå topic i sin aktuella gångbarhet ; niandet.. ur föjande mer uppdaterade aspekt, form och förståelse :

Om du vill förstå ämnet i sin aktuella gångbarhet borde du läsa trådjäveln. Du har lyckats få allt om bakfoten.
Att säga ni till en kund eller i formella sammanhang har aldrig varit kutym, fint eller traditionellt.
I dagsläget är det jävligt simpelt. Det finns en ganska stor grupp människor dom blir förolämpade av att bli niade men i princip ingen som blir förolämpad av att bli duad.
De enda personer jag ens skulle fundera på att nia är såna som dig. Obildade stroppar som vill verka förmer.
I stället för att kasta dig över tangentbordet och svara på detta borde du läsa typ sida 1-20 i denna tråd och lära dig något.
Citera
2019-01-11, 10:23
Medlem
Tråden rubriceras som att handla om enbart niande, innehåller dock allehanda tilltal så fortsätter med sådana: Om vi inskränker oss till verbala tilltal är det knappast någon tvekan om att "du" överväger idag, men "ni" till okända är ändå inte helt sällsynt, i synnerhet inte i butiker mellan kund och säljare. Det jag noterade nyligen vid ett besök i en herrekipering var ett tilltal som hann upprepas ett antal gånger under den tid jag var på platsen, nämligen "herrn", inget jag hade förväntat mig. Är det möjligen den givna kortformen av att säga "herr Persson" eller vad namnet nu kan vara, eller ett tilltal med titel? Detta då det naturligtvis är svårt att påräkna kunskap om kundernas namn och/eller titel numera.

I skrift i brev av olika slag tror jag fortfarande att "ni" överväger, i synnerhet brev som kan rikta sig till såväl fysiska personer som företag. Har dock även råkat på brev där "du" använts fast mottagaren är ett företag utan att ha det riktat till någon enskild person, då blir det riktigt fel.
Citera
2019-11-04, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Det stämmer, att vi-formen används ibland. Har själv begagnat den i yrkesrollen. T.ex.:
"God morgon Herr Lindgren! Har natten varit god? Skall vi ta och vända på kudden?".

Vi-formen används väl ofta i omvårdande situationer. T.ex mamman till sin lille grabb
som skrubbat knäet och gråter : "Inget farligt Kalle, ska vi sätta på ett litet plåster?".

Edit : Dessa var kanske ej några bra exempel. Ett bättre är, när psykologen frågar :
"Hur mår vi idag då?" (Men detta är också i en slags omvårdande situation ...).
Vi-formen är något helt annat men mycket intressant. Har för mig att det var Doktor Westerlund som introducerade den.
Citera
2019-11-04, 19:13
Medlem
Jag har lart det fran min forsta svensklarare, att "Ni" ar ju foraldrat i den forsta personon, liksom att anvanda den tredje personen, nar man tilltala till nagon: "Goddag! Hur har fr.doktorn det?" i stallet for
"Hej, hur laggit_______?" eller aven "Go' mor'on! Hur mar du_______?"

Har i Berlin tilltalas i reglen frammda manniskor fortfarande per "Sie", men i loppet av tiden bli'r "du" popularare. Jag ar i trettionde aar och darfor tilltalar alla ukanda personer per "Sie":-)
Citera
2020-12-08, 01:06
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Varför finns det vissa som protesterar mot ordet "ni"?

Jag har hört att på 60-talet så infördes du-reformen av politikerna. Man skulle säga jag eller du och sluta använda titlar, än fast titlar används än idag i hög grad. Framförallt inom politiken och skolväsendet.

Men även ordet "ni" skulle också försvinna, fick jag höra.
Men jag tycker varenda jävel använder "ni" idag. Framförallt yngre människor. Nu när jag minns tillbaka så har jag aldrig hört "ni" från folk som var född på t.ex. 30-talet eller 20-talet.

Jag använder "ni" när jag talar till
  • Säger "du" till flera personer
  • Säger "ni" till enskild person som representerar flera personer
  • Säger "ni" till enskild person som har hög social status. Det låter liksom...bättre än att säga "Öh duuu".

Hur säger ni då?
Citera
2020-12-08, 01:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag har hört att på 60-talet så infördes du-reformen av politikerna. Man skulle säga jag eller du och sluta använda titlar, än fast titlar används än idag i hög grad. Framförallt inom politiken och skolväsendet.

Men även ordet "ni" skulle också försvinna, fick jag höra.
Men jag tycker varenda jävel använder "ni" idag. Framförallt yngre människor. Nu när jag minns tillbaka så har jag aldrig hört "ni" från folk som var född på t.ex. 30-talet eller 20-talet.

Jag använder "ni" när jag talar till
  • Säger "du" till flera personer
  • Säger "ni" till enskild person som representerar flera personer
  • Säger "ni" till enskild person som har hög social status. Det låter liksom...bättre än att säga "Öh duuu".

Hur säger ni då?
Äldre personer använder inte "ni" eftersom det tidigare var nedlåtande. När en chef talade ner till någon, så sa man "ni", medan man till vardags tilltalade med herr/fru/titel följt av efternamn. Yngre personer uppfattar därmot "ni" som ett aktande tilltal som tvärtom är mer värdigt.
Citera
2020-12-08, 01:25
Medlem
beardbraids avatar
För att "ni" var nedlåtande förr. Att använda det till personer med status numera är ett nytt påfund. Det korrekta är att använda titel eller tredje person, det borde herr Finland ha snappat upp från gamla filmer kan man tycka!
Citera
2020-12-08, 01:39
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
För att "ni" var nedlåtande förr. Att använda det till personer med status numera är ett nytt påfund. Det korrekta är att använda titel eller tredje person, det borde herr Finland ha snappat upp från gamla filmer kan man tycka!

Herr Finland
Citera
2020-12-08, 01:41
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Äldre personer använder inte "ni" eftersom det tidigare var nedlåtande. När en chef talade ner till någon, så sa man "ni", medan man till vardags tilltalade med herr/fru/titel följt av efternamn. Yngre personer uppfattar därmot "ni" som ett aktande tilltal som tvärtom är mer värdigt.

Vid vilken årstid börjar "ni" komma tillbaka igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in