Citat:
Jag har hört att på 60-talet så infördes du-reformen av politikerna. Man skulle säga jag eller du och sluta använda titlar, än fast titlar används än idag i hög grad. Framförallt inom politiken och skolväsendet.
Men även ordet "ni" skulle också försvinna, fick jag höra.
Men jag tycker varenda jävel använder "ni" idag. Framförallt yngre människor. Nu när jag minns tillbaka så har jag aldrig hört "ni" från folk som var född på t.ex. 30-talet eller 20-talet.
Jag använder "ni" när jag talar till
Hur säger ni då?
Men även ordet "ni" skulle också försvinna, fick jag höra.
Men jag tycker varenda jävel använder "ni" idag. Framförallt yngre människor. Nu när jag minns tillbaka så har jag aldrig hört "ni" från folk som var född på t.ex. 30-talet eller 20-talet.
Jag använder "ni" när jag talar till
- Säger "du" till flera personer
- Säger "ni" till enskild person som representerar flera personer
- Säger "ni" till enskild person som har hög social status. Det låter liksom...bättre än att säga "Öh duuu".
Hur säger ni då?
Du-reformen var mer än "ni" och den gällde inte bara politiken och skolvänsendet utan hela landet i alla åldrar. Dess mål var flera, att ge upphov till nationalitet(vi alla är du) och uppmuntra läs- och skrivkunnighet(därför tror man att den har med skolan att göra).
Kanske dess största mål var att få svenskar med starka dialekter och olika samhällsklasser att förstå varandra. Du-reformen kom med ett grammatiskt system som formar oss än idag. Du talar säkert mer efter skrift, än stavar efter tal. I skåne innan sextiotal fanns inte du, utan "daj" och "dig".
Jag säger aldrig ni, men det kan fungera skriftligt. T.ex. tilltala flera på ett forum, som Flashback. "Du" däremot kan i vissa fall vara otrevligt, särskilt när man bör veta folks namn.
Det har aldrig fallit ur mode att tilltala folk vid sina titlar. Det märker du på att idag får man inte säga städare, utan lokalvårdare. Man får inte heller kalla en man sjuksköterska. Det är alltid bra att säga doktor, adovkat, mäklare(dom har ditt liv i sina händer). Tyvärr misstar folk sådana ändringar med PK eller icke-PK.
Att säga er är inte samma sak som att erkänna ni. Det förblir en juridisk, opersonlig term efter att ni försvann. De senaste 20 åren har er försvunnit, särskilt med stor bokstav som också är en betoning. Visst säger du er och Er annorlunda? Jag lägger mer vikt på större bokstav. Likaså börjar "dem" gå mot sin grav.
Ni är faktiskt en konsekvens av att säga Herr, Fru, Fröken. Vilket jag inte tror du någonsin gjort :-)