2011-08-19, 21:17
Medlem
MiniBlodkroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosinda

Vad tycker ni om tid och plats för niande? Gör ni det, i så fall hur och när?

Jag säger Ni till äldre personer (är 22 själv) och här i Sverige, klarar inte av att säga "du", är inte uppfostrad så. Gäller det folk jag mött utomlands så är det ALLTID "Ni" som gäller, såvida personen inte är en nära släkting eller en god vän.
Citera
2011-08-19, 21:18
Medlem
Jag säger "ni" på finska, men aldrig på svenska. Beror säkert på det att vi finlandssvenskar är ganska få här i landet, så när man träffar en annan svenskspråkig så känns det som man är bekant ren från tidigare även om man träffas för första gången.

På finska säger jag nog "te" åt äldre människor, alltid, och det känns naturligt.
Citera
2011-08-19, 21:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannesP
Det är inte helt lätt att skilja på språk och kultur i den här frågan. Det är långtifrån så enkelt som att en till Sverige invandrad italienare skulle använda ni istället för du, för att vederbörande var van vid motsvarande bruk från italienskan.

Det var ett oerhört märkligt inlägg. Jag har överhuvudtaget inte gjort någon sådan jämförelse. Den inflyttade får naturligtvis lära sig det nya språket som är präglat av kulturen i det nya landet. Jag tror du tänkte lite fel där. Jag talade om den svenska och den italienska kulturen som avspeglas i respektive språk, inte om hur individer lär sig nya språk. Den inflyttade kommer inte att reformera det nya språket. Det nya språket kommer att lära den inflyttade om den nya kulturen.
Senast redigerad av HerrGickhan 2011-08-19 kl. 21:22.
Citera
2011-08-19, 21:32
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Innan jag pensionerades som sjuksköterska använde jag vanligtvis
du-formen när jag pratade med patienter. Anade jag dock, att någon
äldre patient föredrog ni-formen, använde jag självklart denna, eller t.ex.
Herr Lindgren.
Jag skulle i mitt yrke aldrig - vad beträffar titulering - tänka mig, att sätta någon
"på plats" eller rent av - straffa denne.

Citat:
Ursprungligen postat av triximixi
Eller "Vi" kanske ?
"Hur mår vi idag då, herr Lindgren? Har vi sovit gott?"

Har alltid undrat var det där viandet kommer ifrån när man menar du. Inte kan det väl vara osäkerhet på hur någon ska tituleras?

Det stämmer, att vi-formen används ibland. Har själv begagnat den i yrkesrollen. T.ex.:
"God morgon Herr Lindgren! Har natten varit god? Skall vi ta och vända på kudden?".

Vi-formen används väl ofta i omvårdande situationer. T.ex mamman till sin lille grabb
som skrubbat knäet och gråter : "Inget farligt Kalle, ska vi sätta på ett litet plåster?".

Edit : Dessa var kanske ej några bra exempel. Ett bättre är, när psykologen frågar :
"Hur mår vi idag då?" (Men detta är också i en slags omvårdande situation ...).
Senast redigerad av FruGondol 2011-08-19 kl. 21:50.
Citera
2011-08-19, 21:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Det stämmer, att vi-formen används ibland. Har själv begagnat den i yrkesrollen. T.ex.:
"God morgon Herr Lindgren! Har natten varit god? Skall vi ta och vända på kudden?".

Vi-formen används väl ofta i omvårdande situationer. T.ex mamman till sin lille grabb
som skrubbat knäet och gråter : "Inget farligt Kalle, ska vi sätta på ett litet plåster?".

Men i dessa fall är "vi" snarare en ersättning för "jag".

Om du istället sagt...

Citat:
- God morgon herr L, hur mår vi idag då

- Inget farlig K, det klarar vi

...vore det bättre exempel inom ramen för ämnet.
Citera
2011-08-19, 21:56
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Men i dessa fall är "vi" snarare en ersättning för "jag".

Om du istället sagt...

...vore det bättre exempel inom ramen för ämnet.

Upptäckte detta själv och editerade, men du hann före.

Min poäng är ändå att "vi-formen" ofta används i omvårdande situationer.
Citera
2011-08-19, 22:10
Bannlyst
Inte visste jag att de hade Ni som normalt bruk i finskan!
Det var intressant att höra.

Jag blev faktiskt Niad några gånger nyligen av personalen på stadshotellet i Sundsvall.
Jag tyckte det var ganska trevligt.
Citera
2011-08-19, 22:19
Medlem
HannesPs avatar
Citat:
Det var ett oerhört märkligt inlägg. Jag har överhuvudtaget inte gjort någon sådan jämförelse. Den inflyttade får naturligtvis lära sig det nya språket som är präglat av kulturen i det nya landet. Jag tror du tänkte lite fel där. Jag talade om den svenska och den italienska kulturen som avspeglas i respektive språk, inte om hur individer lär sig nya språk. Den inflyttade kommer inte att reformera det nya språket. Det nya språket kommer att lära den inflyttade om den nya kulturen.

Jag förstod det som att du menade att den italienska kulturen generellt är artigare och att det är förklaringen till att italienare använder en form som skulle kunna uppfattas som en motsvarighet till vår föråldrade Ni-form, medan vi svenskar säger du till alla. Det är möjligt att jag missuppfattade, och i så fall ber jag om ursäkt.
Citera
2011-08-19, 22:49
Medlem
Bitmasters avatar
Om jag vill vara artig men vänlig så är det titel eller pronomen i tredjepart som gäller. Vill jag vara mer avmätt artig använder jag Ni. Annars blir det Du.

Det är väl så man gör?
Citera
2011-08-19, 23:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannesP
Jag förstod det som att du menade att den italienska kulturen generellt är artigare och att det är förklaringen till att italienare använder en form som skulle kunna uppfattas som en motsvarighet till vår föråldrade Ni-form, medan vi svenskar säger du till alla. Det är möjligt att jag missuppfattade, och i så fall ber jag om ursäkt.

Du behöver inte be om ursäkt. Vad jag menar är att den italienska kulturen är mycket mer konservativ än den svenska och det avspeglar sig i språket. Det är alltså på kollektiv nivå. En enstaka individ från Italien som bosätter sig i Sverige har visserligen sin kultur kvar inom sig, men uttrycker inte den genom det nya språket.
Citera
2011-08-19, 23:29
Medlem
sqrt25s avatar
Varför unga människor, som t ex personal på MacDonalds börjat med att att säga NI förstår jag inte. Kan det ha att göra med att vi idag har så många unga människor som har föräldrar och "hemspråk" där man mer regelmässigt använder skilda tilltal?
För mig som var liten på 50-60-talet så var inte Ni något annat än ett normalt tilltal till äldre/vuxna man inte var närmre bekant med. Den äldre avståndstagande ( nedsättande?) betydelsen känner jag inte alls igen.
Efter du-reformen som startade redan 1967 så känns det märkligt med dessa ungdomar som börjat nia.
De i Sverige som inte har accepterat at tilltalas med du är nog lätt räknade.
Citera
2011-08-20, 00:03
Medlem
HannesPs avatar
Citat:
Du behöver inte be om ursäkt. Vad jag menar är att den italienska kulturen är mycket mer konservativ än den svenska och det avspeglar sig i språket. Det är alltså på kollektiv nivå. En enstaka individ från Italien som bosätter sig i Sverige har visserligen sin kultur kvar inom sig, men uttrycker inte den genom det nya språket.

Okej. Jag måste dock tillstå att jag fortfarande tycker att det är en aningen överilad slutsats. Det är lite som att förklara att italienarna fortfarande böjer verb efter numerus med att de är konservativa av sig. Vi har ju trots allt massor med sätt att uttrycka artighet i språket: formuleringar som "skulle jag kunna få be om att ..." (inte mindre än fyra "onödiga" hjälpverb) låter normala för oss men antagligen väldigt uppstyltade och omständliga för icke-svensktalande.

Men jag kan såklart ha fel, för det har jag ofta det vore intressant att se någon studie av hur artighetsfunktioner i språk förhåller sig det hierarkiska strukturer i de samhällen där de används.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in