2020-12-06, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinnamontree
Jag vill verkligen testa melatonin men, känner mig riktigt skeptisk.

Hur "naturlig" melatonin nu än är, finns väl risken att ens egna kroppsegna melatonin produktion förr eller senare störs om man pumpar kroppen med syntetisk melatonin under längre tid? Det finns visst vissa studier som visar på detta. Men det krävs visst mer belägg. Men att man inte "hunnit" forska mer i ämnet under alla dessa år är ju ofattbart, men så drar nog melatonin in enormt med cash för företag runtom världen. Så jag är skeptisk.

Dessutom om man vill ha de billigare alternativen (vem vill betala 700kr för 30 tabletter från apoteket?) får man köpa något märke som ej gått igenom kvalitetskontroller från en tredjepart. Alltså har dem inga äkta certifikat. Köparen kan alltså inte veta hur kvaliten med produkten är. Om den innehåller vad som utlovas, om tablettens ingredienser är rena etc. Samt hur "naturlig" är ens de melatonin som används i diverse produkter? Hur framställs dem? Jag antar att det är någon isolerad syntetisk variant?

Kanske är det bäst att testa andra "naturliga alternativ" så som valeriana, i örtform så man kan vara säker på renheten:/

Ett himla dilemma!

Melatoninet tas från kohjärnor!
Det vetenskapligtstöd som finns är att melatonin på kort sikt , under ett år inte påverkar den egna produktionen.
Beställ från nätet nu när det inte är klassat längre. Ta ett känt märke. Börja med 0,5 mg. Testa upp till 2 mg.
Funkar det inte är det ingen idé att fortsätta.
Citera
2020-12-07, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Melatoninet tas från kohjärnor!
Det vetenskapligtstöd som finns är att melatonin på kort sikt , under ett år inte påverkar den egna produktionen.
Beställ från nätet nu när det inte är klassat längre. Ta ett känt märke. Börja med 0,5 mg. Testa upp till 2 mg.

Vilket märke använder du? Finns det märken där man fortfarande använder melatonin extraherad från djurhjärnor?

Nä alla märken jag har kikat på hittills är syntetisk melatonin, så jag syftade på den syntetiska varianten. Samt jag är enbart intresserad av de veganska alternativen. Men som sagt de märken jag sett som säljs i diverse nätbutiker (i UK och EU) har inte blivit kontrollerade av tredjepart=inga certifikat vilket är bekymmersamt men nåja.

Ja tack, jag kommer nog testa en som verkar ha bra recensioner och börja med låg dos, 0,5mg som du skriver. Allt över 2mg verkar overkill egentligen vad jag förstått hittills
Citera
2020-12-07, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinnamontree
Vilket märke använder du? Finns det märken där man fortfarande använder melatonin extraherad från djurhjärnor?

Nä alla märken jag har kikat på hittills är syntetisk melatonin, så jag syftade på den syntetiska varianten. Samt jag är enbart intresserad av de veganska alternativen. Men som sagt de märken jag sett som säljs i diverse nätbutiker (i UK och EU) har inte blivit kontrollerade av tredjepart=inga certifikat vilket är bekymmersamt men nåja.

Ja tack, jag kommer nog testa en som verkar ha bra recensioner och börja med låg dos, 0,5mg som du skriver. Allt över 2mg verkar overkill egentligen vad jag förstått hittills

Jag har inte hängt med i svängarna ser jag. Det framställs på andra sätt idag i regel. Jag växlar mellan circadin och melatonin AGB som finns i Sverige just nu. Brukar annars köpa Orions melatonin som säljs i Finland. 0,5 mg sublingual tablett under tungan.

Du borde prova att undvika ljuset från Tv och mobil efter kl 18 och hålla sovrutiner en månad. Det är svårt nu när det är så mörkt ute jämt dock. Men många fuckar upp sin naturliga melatoninrespons genom att aldrig gå i dagsljus och sitta inne vid skärmar som hämmar produktionen helt.
Citera
2020-12-08, 18:39
Citat:
Ursprungligen postat av brolleKnobb
Är det fritt fram att beställa från utlandet nu eller finns det fortfarande en risk att tullen stoppar det?
Den här brukar jag köpa;
https://www.ebay.co.uk/itm/MELATONIN...g/182501958251

120 st x 3 mg för $16.49 fraktfritt. Från Polen så du slipper tullen. Beställde en gång ännu billigare från USA, men det tog dom. Men nu borde det väl vara ok?
Senast redigerad av Mulla Krekar 2020-12-08 kl. 19:03.
Citera
2020-12-13, 16:52
Medlem
mrxwls avatar
Citat:
Börja med 0,5 mg. Testa upp till 2 mg.

Vad menar du här? 2mg händer ju ingenting på (för mig och fler andra).
Jag tar ca 5mg och det gör mig lite trött på ca 20-30 minuter, funkar rätt ok.
Går jag upp och tar +7mg så kan jag må lite illa så min sweet spot ligger på 5-6mg.
Citera
2020-12-13, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrxwl
Vad menar du här? 2mg händer ju ingenting på (för mig och fler andra).
Jag tar ca 5mg och det gör mig lite trött på ca 20-30 minuter, funkar rätt ok.
Går jag upp och tar +7mg så kan jag må lite illa så min sweet spot ligger på 5-6mg.

Har du ens provat mikrodosering sublingualt? Det är vägen att gå.
Högre doser kan ge en tröttande effekt pga att det sänker dopaminet. Du nedreglerar även melatoninreceptorer.
Citera
2020-12-13, 17:40
Medlem
mrxwls avatar
Citat:
Har du ens provat mikrodosering sublingualt? Det är vägen att gå.
Högre doser kan ge en tröttande effekt pga att det sänker dopaminet. Du nedreglerar även melatoninreceptorer.

Nej det har jag inte, varför är det bättre menar du?
Hela tanken är ju att det ska ge en tröttande effekt
När jag väl börjar bli resistent vid min dos så tar jag en paus någon vecka och då funkar det bra igen.
Citera
2020-12-13, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrxwl
Nej det har jag inte, varför är det bättre menar du?
Hela tanken är ju att det ska ge en tröttande effekt
När jag väl börjar bli resistent vid min dos så tar jag en paus någon vecka och då funkar det bra igen.

Finns en hel del evidens för att less=more när det kommer till melatonin nämligen. Melatoninet funkar bättre och mer naturligt och ger faktiskt en bättre effekt i mikrodosering hos många. Något man bör prova i alla fall. Jag själv bryter en 4 mg tablett i småbitar och lägger under tungan. Tycker att 4mg ger en onaturlig rastlös trötthet och dålig sömnkvalitet. 0,5 mg är perfekt
Kroppen producerar den mängd ungefär och ser ingen mening att tiodubbla dosen.
Citera
2021-01-07, 14:22
Medlem
poolpojkes avatar
Sitter med 4mg melatonin (ihop med voxra) och den optimerar verkligen sömnen för mig.
Citera
2021-01-09, 02:44
Bannlyst
Finns att köpa receptfritt på apotek. Mot jetlag, men det är ju samma substans (Melatonin). 10 st 3 mg tabs för 99 kronor. Vet inte vad det kostar på recept, och de brukar väl vara på 2 mg?
Citera
2021-03-12, 21:12
Medlem
Thibideauxs avatar
Min gode doktor ville att jag skulle byta från imovane 7.5mg till 4mg melatonin per natt, och satan vilket helvete det blivit.
Första natten utan imovane käkade jag ordinerad dos melatonin ca 1h innan sänggång, låg uppe i 4h tills jag lyckades "somna" i nån timme och vaknade sedan runt 05.00. Tog 2mg melatonin till, låg och vred mig i 4h tills klockan 9 då jag behövde gå upp.
Hemskt jävla sämst substitut, att ta något som alltid fungerar felfritt och perfekt, imovane 7.5 per natt, till något skämt som melatonin.
Så här har det fortsatt i flera nätter, jag kommer aldrig ner i djupsömn, känns bara som att jag blundat några minuter per natt. Kommer gå galen om det fortsätter så här.
Gör jag något fel eller? Varför funkar inte denna "mirakeldrog" melatonin?
Citera
2021-03-12, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thibideaux
Min gode doktor ville att jag skulle byta från imovane 7.5mg till 4mg melatonin per natt, och satan vilket helvete det blivit.
Första natten utan imovane käkade jag ordinerad dos melatonin ca 1h innan sänggång, låg uppe i 4h tills jag lyckades "somna" i nån timme och vaknade sedan runt 05.00. Tog 2mg melatonin till, låg och vred mig i 4h tills klockan 9 då jag behövde gå upp.
Hemskt jävla sämst substitut, att ta något som alltid fungerar felfritt och perfekt, imovane 7.5 per natt, till något skämt som melatonin.
Så här har det fortsatt i flera nätter, jag kommer aldrig ner i djupsömn, känns bara som att jag blundat några minuter per natt. Kommer gå galen om det fortsätter så här.
Gör jag något fel eller? Varför funkar inte denna "mirakeldrog" melatonin?

Felet du gör är att du måste trappa ut Imovane. Väldigt smart läkare förövrigt. Imovane är rävgift och används bara vid akuta sömnproblem sporadiskt en kort tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in