2019-09-09, 00:35
Medlem
neuron-drones avatar
Har försenad fas blandat med för långt dygn (en vanlig kombination), men melatonin funkar inte på mig om jag tar den för tidigt. Allra mest två timmar innan. Skulle vara trevligt att kunna ha som en varjedagsmedicin, men för mig är som sagt toleranskurvan extremt brant. Så tar den mer som en vanlig sömntablett än något annat.
Citera
2019-09-09, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Ja tydligen enligt dig. Men jag tar tidigare sålänge det funkar bättre, plus att som sagt en del läkare inte håller med om att det ska tas sent.

Melatonin har en halveringstid på 30 minuter..
Så det är helt enkelt inte möjligt att tabletten har effekt efter 3-4 timmar..

Möjligen om du tar Circadin som är en depotablett.. Den halveringstiden är väl runt 3-3.5 timme eller något sådant.. Då har den ju fortfarande effekt efter 3 timmar även om den är något sämre än vad den är efter låt säga 1-1.5 timme..

Men tar du melatonin utan depo så är det knappast så att den får dig att somna in efter 3-4 timmar. Det är fysiologiskt omöjligt.
Antingen är det placebo eller så är det helt enkelt så att du inte behöver melatonin tillskott..
Citera
2019-09-09, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Har försenad fas blandat med för långt dygn (en vanlig kombination), men melatonin funkar inte på mig om jag tar den för tidigt. Allra mest två timmar innan. Skulle vara trevligt att kunna ha som en varjedagsmedicin, men för mig är som sagt toleranskurvan extremt brant. Så tar den mer som en vanlig sömntablett än något annat.

Konstigt.
Enligt studier ska inte melatonin ha någon tolleransuppbyggnad på alla doser under 8mg om dagen... Iallafall enligt den studien jag läste.
Jag själv har ätit 2mg melatonin i princip dagligen i 2 års tid och den funkar fortfarande lika bra som dag ett.
Senast redigerad av HejFrans 2019-09-09 kl. 09:43.
Citera
2019-09-09, 20:13
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Konstigt.
Enligt studier ska inte melatonin ha någon tolleransuppbyggnad på alla doser under 8mg om dagen... Iallafall enligt den studien jag läste.
Jag själv har ätit 2mg melatonin i princip dagligen i 2 års tid och den funkar fortfarande lika bra som dag ett.

Ja visst är det för jävligt att det finns individuella faktorer och inte alla kan anpassa sig till hur studierna säger de ska vara! Att de ens vågar sticka ut med sina konstigheter!
Citera
2019-09-09, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Ja visst är det för jävligt att det finns individuella faktorer och inte alla kan anpassa sig till hur studierna säger de ska vara! Att de ens vågar sticka ut med sina konstigheter!

Herregud, ta det inte så jävla personligt.
Citera
2019-09-10, 23:22
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Herregud, ta det inte så jävla personligt.

Men haha, sorry missade att markera att det inte var typ på allvar.
Citera
2019-09-10, 23:30
Medlem
Citat:
Konstigt.
Jag har legat på uppemot 30mg o behövt minst 20 mg tidigt utan att nödvändigtvis somna. Sedan har jag lyckats sänka dosen till 15, till 10 och nu 5 mig (med en theralen pga svårare ångest under nätterna som annars väcker mig). Misstaget jag gjorde var att jag hoppat över något dygn eftersom jag inte har råd att hämta ut mer exakt nu. Så nu fungerar inte längre 5 mig. Vill nog påstå att det finns dem med mycket svårare sömnproblem som istället får börja högt för att trappa ner istället. Jag har såklart haft kvar sömnproblemen om man räknar för tidiga uppvaknanden eller att gå upp allt ifrån 04.30- 07.00 istället för att somna sent och sova länge.

Olika människor har olika behov. Jag förstörde min sömn när jag avstod melatonin någon natt då och då och kommer behöva äta högre doser igen.
Citera
2019-09-11, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Jag har legat på uppemot 30mg o behövt minst 20 mg tidigt utan att nödvändigtvis somna. Sedan har jag lyckats sänka dosen till 15, till 10 och nu 5 mig (med en theralen pga svårare ångest under nätterna som annars väcker mig). Misstaget jag gjorde var att jag hoppat över något dygn eftersom jag inte har råd att hämta ut mer exakt nu. Så nu fungerar inte längre 5 mig. Vill nog påstå att det finns dem med mycket svårare sömnproblem som istället får börja högt för att trappa ner istället. Jag har såklart haft kvar sömnproblemen om man räknar för tidiga uppvaknanden eller att gå upp allt ifrån 04.30- 07.00 istället för att somna sent och sova länge.

Olika människor har olika behov. Jag förstörde min sömn när jag avstod melatonin någon natt då och då och kommer behöva äta högre doser igen.

Oj, det var ju rätt galet vad höga doser du har ätit. Visste inte ens att det var möjligt att få så stora doser utskrivet. Har själv lidit av väldigt svår insomnia. Men vi kombinera istället flera preparat. I början tog jag 2-4mg melatonin. 1.5 rör Theralen, 15mg imovane, 50mg lergigan, 10mg stesolid och en låg dos serquell kommer inte ihåg exakt dos, men väldigt låg dos och därifrån trappa vi ner då..

Om jag utgår från mig själv så känns 40mg melatonin helt galet eftersom jag upplever att melatonin mer är som en insomningstablett. Känns som det inte riktigt bidrar till en hel natts god sömn.. Nu idag så räcker 2mg melatonin som enda sömnmedicin till och från. Ibland får jag ta lite Theralen i lergigan med. Men det har tagit över 3 år att Arbeta ner mig till så låga doser.
Citera
2019-09-11, 11:56
Medlem
Citat:
Oj, det var ju rätt galet vad höga doser du har ätit. Visste inte ens att det var möjligt att få så stora doser utskrivet. Har själv lidit av väldigt svår insomnia. Men vi kombinera istället flera preparat. I början tog jag 2-4mg melatonin. 1.5 rör Theralen, 15mg imovane, 50mg lergigan, 10mg stesolid och en låg dos serquell kommer inte ihåg exakt dos, men väldigt låg dos och därifrån trappa vi ner då..

Om jag utgår från mig själv så känns 40mg melatonin helt galet eftersom jag upplever att melatonin mer är som en insomningstablett. Känns som det inte riktigt bidrar till en hel natts god sömn.. Nu idag så räcker 2mg melatonin som enda sömnmedicin till och från. Ibland får jag ta lite Theralen i lergigan med. Men det har tagit över 3 år att Arbeta ner mig till så låga doser.
40mg? Nej jag har stått på 20mg ordinerat (10mg är högst rekommenderade dos) och har tagit tio mg utöver det ibland utan att kunna somna, dvs upp till 30 mg. Sedan har jag successivt sänkt. För mig innebär det att somna, att inte ha sömnproblem. Men som du säger påverkar det enbart sömncyklerna, inte kvaliteten på dem. Men tydligen kan jag inte längre somna in av 5 utan måste höja igen. Ännu en natt förstörd med sent uppvaknande 08.00
Citera
2019-09-11, 19:07
Medlem
neuron-drones avatar
Märks att man är rätt olika känslig. Kör 1-2 mg.
Citera
2019-09-12, 12:41
Medlem
Citat:

Doser över 10 mg är inte ens studerade när det kommer till långtidseffekter. Här laborerar man verkligen med sina hälsa. Jag vet att de används kortsiktigt vid cancer osv pga melatonin är en antioxidant utan dess like och skyddar celler.
I höga doser höjs även prolaktin och dopamin trycks undan vilket får negativa konsekvenser på bl.a. fertiliteten.
Som kuriosa tillverkar kroppen i runda slängar omkring 0,3 mg melatonin TOTALT under kvällen och natten. Därför känns det mest logiskt att lägga sig i den doseringen. Less is more. Många är även helt efterblivna när det kommer till TV och mobilanvändning på kvällen då det blå ljuset från LCD-skärmar hindrar melatonin från att bildas. Melatoninutsöndringen är även i en balans mellan andra signalsubstanser. Koffein är rena giftet egentligen för sömncykeln. Enkla saker som orgasmer och porrtittande inpå sömngång KAN också vara jävligt dåligt för vissa individer då det aktiverar systemet som skall stängas av.
Senast redigerad av VillJalentine 2019-09-12 kl. 12:44.
Citera
2019-09-12, 23:28
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Många är även helt efterblivna när det kommer till TV och mobilanvändning på kvällen då det blå ljuset från LCD-skärmar hindrar melatonin från att bildas.

Där melatonin hjälper bäst är vid dygnsrytmstörningar och sådana får man just pga saker som att kroppen inte producerar melatonin av mörker, eller stänger av produktion vid ljus. De funkar väldigt annorlunda än normala och man kan inte använda sk sömnhygien på dem för det funkar helt enkelt inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in