2021-03-12, 23:24
Medlem
poolpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thibideaux
Min gode doktor ville att jag skulle byta från imovane 7.5mg till 4mg melatonin per natt, och satan vilket helvete det blivit.
Första natten utan imovane käkade jag ordinerad dos melatonin ca 1h innan sänggång, låg uppe i 4h tills jag lyckades "somna" i nån timme och vaknade sedan runt 05.00. Tog 2mg melatonin till, låg och vred mig i 4h tills klockan 9 då jag behövde gå upp.
Hemskt jävla sämst substitut, att ta något som alltid fungerar felfritt och perfekt, imovane 7.5 per natt, till något skämt som melatonin.
Så här har det fortsatt i flera nätter, jag kommer aldrig ner i djupsömn, känns bara som att jag blundat några minuter per natt. Kommer gå galen om det fortsätter så här.
Gör jag något fel eller? Varför funkar inte denna "mirakeldrog" melatonin?
Du är torsk på z-analoger och det tar ett tag att vänja sig av sig detta. Jag har varit beroende av bägge preparaten, har insomni på papper, men använder nu melatonin 4mg istället och det funkar utmärkt.
Citera
2021-03-12, 23:25
Medlem
Thibideauxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Felet du gör är att du måste trappa ut Imovane. Väldigt smart läkare förövrigt. Imovane är rävgift och används bara vid akuta sömnproblem sporadiskt en kort tid.

Jag anser inte att imovane är ett rävgift om det används ansvarsfullt, vilket iofs inte alltid är så lätt. Men maken till bättre sömnmedel har jag inte hittat inom den lagliga sfären någonsin, för min del.
Visst förstår jag att det är bättre att käka ett naturligt sömnhormon istället för en drog dagligen, men det funkar ju inte. Hur länge anser du att jag borde vara utan imovane för att få någon sorts nytta av melatonin?
För övrigt så trappade inte min gode doktor ner mig, utan sa att jag hade 30st 7.5 imo and that's it. Så givetvis åt jag som jag alltid gjort, en per natt tills de helt plötsligt var slut.
Om han hade informerat mig om behovet av nedtrappning så hade jag ju varit mer ekonomisk med dem och försökt ta varann natt eller bryta dem halva, men på honom lät det som att det inte behövdes någon nedtrappning eftersom melatonin var så pass bra.
Det är detta jag är förbannad över. Han hade ju åtminstone kunnat skriva ut 5mg imo istället, lättare att trappa ner då. Men trots att jag ätit dessa nästan varje kväll i över ett år så informerades inget om avtrappningsnödvändigheten.
Citera
2021-03-12, 23:30
Medlem
Thibideauxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poolpojke
Du är torsk på z-analoger och det tar ett tag att vänja sig av sig detta. Jag har varit beroende av bägge preparaten, har insomni på papper, men använder nu melatonin 4mg istället och det funkar utmärkt.

Såg inte ditt svar innan jag svarat själv. Helt rätt att jag är torsk på z-analoger, men som jag skrivit i mitt tidigare svar så är jag förbannad för att min gode doktor inte informerade mig om att jag behövde trappa ner. Om jag vetat detta hade jag gjort det, och antagligen inte varit i det helvete jag är i nu.
Nåväl, hur lång tid innan jag vänt av mig, typ? Hur lång tid tills melatonin fungerar?

Peace
Citera
2021-03-12, 23:36
Medlem
Citat:
Jag anser inte att imovane är ett rävgift om det används ansvarsfullt, vilket iofs inte alltid är så lätt. Men maken till bättre sömnmedel har jag inte hittat inom den lagliga sfären någonsin, för min del.
Visst förstår jag att det är bättre att käka ett naturligt sömnhormon istället för en drog dagligen, men det funkar ju inte. Hur länge anser du att jag borde vara utan imovane för att få någon sorts nytta av melatonin?
För övrigt så trappade inte min gode doktor ner mig, utan sa att jag hade 30st 7.5 imo and that's it. Så givetvis åt jag som jag alltid gjort, en per natt tills de helt plötsligt var slut.
Om han hade informerat mig om behovet av nedtrappning så hade jag ju varit mer ekonomisk med dem och försökt ta varann natt eller bryta dem halva, men på honom lät det som att det inte behövdes någon nedtrappning eftersom melatonin var så pass bra.
Det är detta jag är förbannad över. Han hade ju åtminstone kunnat skriva ut 5mg imo istället, lättare att trappa ner då. Men trots att jag ätit dessa nästan varje kväll i över ett år så informerades inget om avtrappningsnödvändigheten.

Melatonin funkar verkligen inte på alla, kanske hälften och effekten är mestadels placebo. Melatonin är inget sömnmedel på det sättet utan reglerar bara den circadiska rytmen.

Hur man reagerar efter abrupt avslut av benzo eller z-drog som denna är individuellt. Har du otur kan du även få rejäl abstinens med fysiska symptom som bör börja snart för dig. Det kan pågå i allt från 2 veckor till månader.
Det är rentav skadligt för kroppen att avsluta Imovane abrupt men jag tror läkaren ändå har gjort dig en tjänst att tvinga dig bli av med det.
Citera
2021-03-13, 16:32
Medlem
poolpojkes avatar
Citat:
Såg inte ditt svar innan jag svarat själv. Helt rätt att jag är torsk på z-analoger, men som jag skrivit i mitt tidigare svar så är jag förbannad för att min gode doktor inte informerade mig om att jag behövde trappa ner. Om jag vetat detta hade jag gjort det, och antagligen inte varit i det helvete jag är i nu.
Nåväl, hur lång tid innan jag vänt av mig, typ? Hur lång tid tills melatonin fungerar?

Peace
Svårt att säga men räkna med några veckor upp till en månad för att bli återställd till "normala" sömnbesvär utan utsättningssymtom, beroende på hur länge du har käkat. Innan dess är det värdelöst att utvärdera ifall melatonin hjälper.
Citera
2021-04-13, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Brukar beställa melatonin 5mg tabletter härifrån: https://vitasunn.com/
Har gjort säkert tio beställningar, har alltid kommit fram. Hämtar ut paketet från min lokala ica efter ca fem dagar. Bra produkter har de och billiga priser. Deras egna märke upplever jag att jag sover bäst på t.ex denna: https://vitasunn.com/full-range/mela...s-by-vitasunn/
Rekommenderar vitasunn starkt

Instämmer på denna.

Jag fick min order på 3 dar.

Inga som helst problem.
Apotekets egna varor är svindyra. Jag kan tänka mig byta till att köpa över disk när priserna blivit lite mer normala.
Citera
2021-05-13, 20:51
Medlem
Jenny.Ondiolines avatar
Snackade med läkaren och enligt honom så ingår inte melatonin AGB i högkostnadsskyddet längre och burkarna kostar ju fortfarande 500 spänn! Jag har inte råd med detta så vet inte riktigt hur jag ska göra. Apotekaren sa att detta beslut är nytt och att det kan ändras i framtiden, men det spelar ju ingen roll just nu. Imovane får jag endast ta vid behov, och jag vill helst undvika att ta det.
Funderar på att ringa läkaren igen och fråga om alternativ. Någon som har tips? Annars får jag väl ta och beställa genom nätet.
Citera
2021-05-13, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny.Ondioline
Snackade med läkaren och enligt honom så ingår inte melatonin AGB i högkostnadsskyddet längre och burkarna kostar ju fortfarande 500 spänn! Jag har inte råd med detta så vet inte riktigt hur jag ska göra. Apotekaren sa att detta beslut är nytt och att det kan ändras i framtiden, men det spelar ju ingen roll just nu. Imovane får jag endast ta vid behov, och jag vill helst undvika att ta det.
Funderar på att ringa läkaren igen och fråga om alternativ. Någon som har tips? Annars får jag väl ta och beställa genom nätet.

Beställ själv från t ex vitasunn. Mycket billigare och du har det i din brevlåda på 5 dagar.
Citera
2021-05-14, 05:59
Medlem
Är det någon som vet varför det inte går att beställa hem circadin från olika apotek?
Det står att man får hämta ut det på sitt lokala apotek eller bara att det inte går att beställa.
Senast redigerad av conny-kaka 2021-05-14 kl. 06:01.
Citera
2021-05-14, 12:36
Medlem
Har provat alla möjliga doser senaste veckan nu och det är uppenbart att högre doser sänker dopamin och kan försämra sömn och dagen efter.
Min sweetspot verkar ligga runt 0,2 mg. Naturlig trötthet och man får inte den där onaturliga sömngivande effekten.
Fick den bästa natten på över ett år efter detta på 9 h med drömmar. Tom sexdröm i allting. Brukar vara tecken på bra sömnkvalitet för mig.
Citera
2021-05-25, 16:01
Medlem
fiskMQSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny.Ondioline
Ska finnas en flytande lösning som går på högkostnadsskyddet. Har själv bett min läkare om ett sånt recept så hoppas det går att lösa.
Citera
2021-08-09, 20:35
Medlem
Jag har för några år sedan använt melantonin utan några biverkningar. Fick nu hem 10mg melantonin som jag har använt några dagar. Problemet är att jag får fruktansvärd huvudvärk av dem dagen efter. Någon som vet hur det kommer sig och finns det något jag kan göra för att undvika få det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in