2020-12-05, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upinsmoke
Även du inser att "historiska sanningar" väger tyngre än "andliga sanningar" eller hur?
Men vilken felaktighet har jag rört mig med?
Att jag har förlorat varje intellektuell diskussion som du skrev, vilket är ett felaktigt påstående.
Citera
2020-12-05, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Att jag har förlorat varje intellektuell diskussion som du skrev, vilket är ett felaktigt påstående.

Jag ber om ursäkt.. Om du har vunnit en intelektuell diskussion genom att hävda andliga bevis så har din motpart förmodligen varit lågbegåvad. Men du har rätt, jag kan självklart inte veta om du exempelvis haft debatter på särskolor. Jag ber ödmjukast om ursäkt för att hävda någonting jag inte har en aning om.
Men jag hoppas att du har en trevlig afton.
Citera
2020-12-05, 19:47
Medlem
Citat:
Jag ber om ursäkt.. Om du har vunnit en intelektuell diskussion genom att hävda andliga bevis så har din motpart förmodligen varit lågbegåvad. Men du har rätt, jag kan självklart inte veta om du exempelvis haft debatter på särskolor. Jag ber ödmjukast om ursäkt för att hävda någonting jag inte har en aning om.
Men jag hoppas att du har en trevlig afton.
Du staplar felaktigheter på felaktigheter. Är du klar eller kommer det mer?
Citera
2020-12-05, 19:51
Medlem
Citat:
Du staplar felaktigheter på felaktigheter. Är du klar eller kommer det mer?
Jag är klar. Och jag tror och hoppas att du aldrig igen kommer att hävda att det finns "andliga bevis", så jag tror vi är färdiga med varandra. Om inte du råkar vilja visa på något sådant bevis dvs?
Citera
2020-12-05, 19:53
Medlem
Citat:
Jag är klar. Och jag tror och hoppas att du aldrig igen kommer att hävda att det finns "andliga bevis", så jag tror vi är färdiga med varandra. Om inte du råkar vilja visa på något sådant bevis dvs?
Vill du begränsa min yttrandefrihet? Du verkar korkad utöver det vanliga.
Citera
2020-12-05, 19:57
Medlem
Citat:
Vill du begränsa min yttrandefrihet? Du verkar korkad utöver det vanliga.

Tvärtom, då du har "andliga bevis" så är jag och resten av jordens befolkning sugna på att ta del av dessa "bevis". Så, öppna upp dig, du kommer bli sedd som messias när du lägger fram dessa bevis.
Citera
2020-12-05, 20:30
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gambler-
Jag svarade på den frågan i inlägg #7540.
Har du något relevant att bidra med eller är du bara här för att tramsa?
Så du tycker att du besvarade den frågan (det gjorde du inte, för du angav inte varför du vet att det inte är du som har vanföreställningen att andra har vanföreställningar, nämligen Bibelns verbalinspirerade författare som visste vad de talade om och inte snackade som du gör).
Om du tycker att du besvarat frågan, varför försöker du svara på mitt inlägg på nytt, med ett God dag yxskaft-genmäle?
Mitt inlägg kan inte besvaras med "Ge belägg", för den frågar hur du vet att du inte har vanföreställningar om att andra har vanföreställningar?
Citera
2020-12-05, 21:32
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Får man ex. besök av Jehovas så får man för det mesta inga direkt svar
utan de hänvisar till texter i Bibeln.

Kan Bibeln verkligen vara sann efter att texten har gått från mun till mun
under så många år ?

Det sägs ju att det i Dödhavsrullarna fanns texter om reinkarnation men att
det under tiden då Bibeln skrevs var förbjudet, och t om straffbart, när det gällde
detta.

Så vad tror ni ?

Ungefär lika mycket sanning som i Harry potter böckerna.. Alltså vissa platser har existerat eller existerar och vissa händelser kan ha hänt men med en något mer utsmyckad version.
Citera
2020-12-06, 06:53
Bannlyst
Den är åtminstone djävligt bra. Bra på så sätt att den upplyser om allt som är dåligt och som man ska akta sig för: falska profeter (Greta Thunberg), ocker-räntor, otrohet och annat. Självklara saker som Bibeln är på rätt spår på och varnar för eller fördömer.
Citera
2020-12-06, 10:09
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Självklart kan den vetenskapliga metoden användas även av kreationister. Har du något exempel på vetenskapliga artiklar som innehåller belägg för kreationism/bibeln? Något som genomgått peer review?
Självklart finns vetenskapliga artiklar som innehåller belägg för Bibeln, sådant som handlar om fynd och observationer av verkligheten. Men tolkningarna av dessa belägg måste per princip ges naturlig förklaring.

Så, att du efterfrågar detta talar om för mig att du inte förstått min poäng.
För fyndet av mjukdelar såsom blod, proteiner och DNA från dinosaurier inuti fossil talar för att det inte var så länge sedan fossilen begravdes i enorma sedimentmassor.

Men fyndet måste ges naturlig förklaring förutsatt att paradigmet är sant. (dvs att allt faktiskt har blivit till vad det är idag genom gradvis naturlig utveckling.) Så då söker man sätt att förklara hur dessa mjukdelar bevarats.

Så om man hittar omständigheter som ser ut att kunna bevara organiskt material så får det fungera som förklaring, oavsett hur ologiskt det är att det kunnat bevara något under så pass lång tid.

Citat:
Nu är det ju så att extremt mycket redan talar för att dinosaurierna existerade för så länge sedan, snarare än för ett par tusen år sen. Därför är det inte alls ett extraordinärt antagande att fossilen är så gamla. Och man har som sagt påvisat att mjukdelar de facto kan bevaras så länge under särskilda förhållanden.
Så som fortsättning på svaret ovan landar du nu i något av ett cirkelresonemang. Det är redan så mycket som talar för att dinosaurierna levde för så länge sedan, så då bevisar det i sig att mjukdelar visst har kunnat bevaras så länge oavsett vi hittar en bra kemisk förklaring till hur det kunnat gå till.

Citat:
Jag kan övertygas genom vetenskapliga evidens. Din pseudovetenskap kan ingen som är rationell övertygas av.
Jag har redan sett tillräckligt för att förstå att du bara leker med ordbetydelser nu. Du kallar all tolkning som inte utgår från metodologisk naturalism som pseudovetenskap. På det viset försäkrar du dig om att du aldrig kommer att övertygas av annan förklaring än att allt blivit till vad det är idag genom gradvisa naturliga förändringar.

Citat:
Att dinosaurierna levde för tiotals miljoner år sedan finns det redan enormt mycket belägg för. Att ett exempel på mjukdelar funnits innebär inte att man kan kasta all annan vetenskap på soptippen. Det rimliga i detta fallet är naturligtvis att undersöka hur/om mjukdelar kunnat bevarats under så lång tid. Och detta har man gjort. Och även om man inte lyckats finna någon möjlig förklaring, så finns det ingen anledning att helt plötsligt börja tro att dinosaurierna levde för ett par tusen år sedan, enbart baserat på detta. Och särskilt ingen anledning att tro att detta skulle göra bibeln mer sannolik.
Ja, nu går du till lite djupare försvar av ditt cirkelresonemang ovan.

Citat:
Hmm, jag förstår inte hur du menar här. Kan du förtydliga?
Om någon inser att jorden blivit översvämmad i en världsvid händelse, men som har invändningen att det inte kan ha gått till som Bibeln beskriver eftersom de mekanismer som skulle kunnat förklara vattenmassornas tillbakadragande skulle behövt längre tid på än ett halvår. Om denne därför bedömer Bibelns berättelse som alltför otrolig, finns i Bibeln indikationen att Gud hade överinseende i processen och att de naturliga processerna kanske skett med annat än förväntad hastighet än genom vad idag beräknade processer skulle krävt.

Citat:
Jag tror nog man skulle kunna cherrypicka ur vetenskapen för att bekräfta Harry Potter böckerna.
De flesta fantasier går att ”bevisa” genom den metoden.
Uppenbarligen även fantasin att allt skulle blivit till genom gradvisa naturliga processer.
Citera
2020-12-06, 10:15
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Beprövad vetenskap brukar vara irrelevant för kreationister. Inget nytt.
Beprövad vetenskap är absolut inte irrelevant.

Det är slutsatser ur tvångsmässig förklaring enligt metodologisk naturalism samman med hävdandet att dessa tolkningar skulle motbevisa Bibeln som är irrelevant.

Så du borde inse att det faktiskt är något nytt jag skriver om. Något du uppenbarligen ännu inte förstått.
Citera
2020-12-06, 11:13
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Självklart finns vetenskapliga artiklar som innehåller belägg för Bibeln, sådant som handlar om fynd och observationer av verkligheten. Men tolkningarna av dessa belägg måste per princip ges naturlig förklaring.

Du svarade inte på frågan. Du svarade något helt annat.
Du menar att det finns vetenskapliga artiklar som du vill tolka annorlunda än vetenskapsmännen. Det var inte frågan. Frågan var om du kunde ge något exempel på vetenskapliga artiklar som innehåller belägg för kreationism/bibeln och som har genomgått peer review?

Ge exempel på det, eller sluta att ljuga om att vetenskapliga bevis finns.
Att du och andra som inte är vetenskapsmän vill tolka något på annat sätt därför att det passar din tro är en helt annan fråga. Det är sådant som även dem som tror att jorden är platt och dem som tror att jorden och alla planeter är ihåliga sysslar med. De hittar på hur vetenskapen feltolkar resultat och mätningar och avsiktligt sprider dessa falska tolkningar.
Är det den nivån du ligger på? Eller har du något faktiskt vetenskapligt exempel att komma med som genomgått vederbörlig peer review och publicerats i en etablerad vetenskaplig publikation?

Det är enkelt. Antingen kan du ge exempel på det eller så hittar du bara på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in