2021-01-07, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Som sagt, det är lätt att dra den slutsatsen.
Väljer man och vrakar ur Bibeln och tar det som som sanning det som känns bäst för en själv så har man ingen grund att stå på. Antingen är hela bibeln sann eller så är den falsk.
Är Jesus Gud själv eller en annan person än Gud?
Citera
2021-01-07, 14:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Är Jesus Gud själv eller en annan person än Gud?
Vad säger bibeln?

Johannes 10:30
30. Jag och Fadern är ett.

Johannes 14:9
8. Filippus sa till honom: Herre,
låt oss få se Fadern, så är det nog
för oss.
9. Jesus sa till honom: Så lång tid
har jag varit hos er, och du känner
mig inte, Filippus? Den som har sett
mig, han har sett Fadern
, så hur
kan du då säga: Låt oss se Fadern?
10. Tror du inte att jag är i Fadern
och Fadern i mig
? Orden som jag
talar till er, talar jag inte av mig
själv. Men Fadern som bor i mig,
han gör gärningarna.
11. Tro mig att jag är i Fadern och
Fadern i mig
. Om inte, så tro mig
för själva gärningarnas skull.

Uppenbarelseboken 2:18
18. Skriv också till församlingens
ängel i Tyatira: Detta säger Guds
Son
, som har ögon såsom eldslågor,
och vars fötter liknar skinande
malm:

Uppenbarelseboken 2:23
23. Och hennes barn ska jag låta
döden dö, och alla församlingar
ska veta att jag är den som rannsakar hjärtan och njurar. Och jag
ska ge var och en av er efter hans
gärningar.

Psaltaren 7:9
9. Gör slut på de ogudaktigas
ondska, låt den rättfärdige stå fast. Ty
den rättfärdige Guden prövar hjärtan
och njurar.

Psaltaren 26:2
2. Granska mig, o Herre, och pröva
mig, rannsaka mina njurar och mitt
hjärta
.
Citera
2021-01-07, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Och jag menar att man kan vara ateist utan att ens ha funderat på livets ursprung. Då blir det direkt felaktigt att påstå att man omkullkastar hela ateismen eftersom man inte kan bevisa abiogenes.

Jag är trött på denna diskussion som åsidosätter diskussionen om själva sakfrågan. Är du nöjd om jag kallar dig för gudsförnekare istället för ateist?
Citera
2021-01-07, 14:25
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Visst finns det visdom i de olika skrifterna, men det finns även fel och omoraliska saker.
Årtusenden av visdom har ju lärt ”oss” att hitta felen i dessa skrifter. Även moraliskt har vi utvecklats, vilket gör att de flesta klarar av att visa vilka saker som är omoralisk i de olika skrifterna.

Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vad styr människans utveckling av moral?

Den moral som finns i väst är inte enhetlig. Världen lär oss moral, men världen kan aldrig lära oss kärlek.
Låt mig utveckla detta en aning!

Att säkra din egen välfärd är fel, om det sker på övriga människors bekostnad? Sant eller falskt? Vem har lärt dig detta?

God moral= den moral du lärt dig är god. Sant eller falskt?

Om det kommer en ledare som styr efter dina moraliska principer så är denne god? Eller?

Om man vill styra dig räcker det alltså med att lära dig "god moral".
Citera
2021-01-07, 14:35
Medlem
Citat:
Låt mig utveckla detta en aning!

Att säkra din egen välfärd är fel, om det sker på övriga människors bekostnad? Sant eller falskt? Vem har lärt dig detta?

God moral= den moral du lärt dig är god. Sant eller falskt?

Om det kommer en ledare som styr efter dina moraliska principer så är denne god? Eller?

Om man vill styra dig räcker det alltså med att lära dig "god moral".
Ja, det är fel. Finns ingen ”vem’ som har lärt mig det. Det är nog flera stycken, samt egna reflektioner.

Falskt. Den moral jag lärt mig är god behöver inte vara god.

Ja, en ledare som styr efter mina moraliska principer kommer jag anse är god. Med det menar jag inte att ledaren är perfekt eller liknande.
Citera
2021-01-07, 14:36
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, det är din tro.

Citat:
Nej, det är min uppfattning baserat på de evidens som existerar.

Ja, din uppfattning/tro/övertygelse, det är i princip samma sak, men jag förstår att du är allergisk mot allt som heter Gud och tro.

Tro enligt bibeln är en övertygelse om det man inte kan observera. Du kan inte observera en evolution från en art till en annan, därför är det inte fakta, och du kan bara ha en uppfattning om att du tycker att det stämmer. Du kan bara ha en tro/en övertygelse om att det stämmer.

Och det är samma sak med uppfattningen om Gud. Genom evidensen som existerar så är det min uppfattning/ min tro/ min övertygelse att Gud existerar.
Citera
2021-01-07, 14:37
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Som sagt, det är lätt att dra den slutsatsen.
Väljer man och vrakar ur Bibeln och tar det som som sanning det som känns bäst för en själv så har man ingen grund att stå på. Antingen är hela bibeln sann eller så är den falsk.
Bibeln består ju av ett antal böcker. Var och en oftast skriven av en annan person än den det i huvudsak handlar om. Det är en sak att läsa Jesus memoarer, en helt annan sak att läsa hans biografi.
Utöver det har många böcker ratats då man misstänker att de är förfalskningar eller helt enkelt inte trovärdiga. Paulus skriver själv till en av de grekiska församlingarna och varnar dem för att de cirkulerar brev till dem som är skrivna av någon annan. De flesta vetenskapsmän inom teologi anser att Johannes "uppenbarelser" inte är skrivna av samme Johannes som var apostel. Något ett barn kan se då böckerna är skrivna med helt olika språkbruk. (Det fanns inga efternamn på den tiden och Johannes var ett vanligt namn. Det behöver inte betyda att Uppenbarlseboken är förfalskad, bara att vi inte vet vem författaren var.) Vidare har vi Apokryferna, en samling texter som är "riktiga" men av olika skäl inte riktigt platsar i Bibeln.
Citera
2021-01-07, 14:42
Medlem
Citat:

Hus är inte samma sak som liv.

Nej självklart inte. Det existerar inget som är samma sak som liv, förutom celler/djur/människor.

Att du inte har förmågan att ta till dig liknelser är symptomatiskt för gudsförnekare.

Har du ett bättre förslag på något som är samma sak som liv förutom celler/djur och människor?
Citera
2021-01-07, 14:44
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, det är fel. Finns ingen ”vem’ som har lärt mig det. Det är nog flera stycken, samt egna reflektioner.

Falskt. Den moral jag lärt mig är god behöver inte vara god.

Ja, en ledare som styr efter mina moraliska principer kommer jag anse är god. Med det menar jag inte att ledaren är perfekt eller liknande.
Ja, det är förstås så att kulturen vi växer upp i lär oss vad god moral är (inte att förväxla med kärlek!)

Det innebär att det/de som formar samhället likaså bestämmer vad du anser är rätt och fel moraliskt. Endast kärlek är här ej underordnad moralen. Rätt?

Om vi lär oss att kärlek är underordnad moral, först då är vi helt i händerna på "jordens herrar".
Citera
2021-01-07, 14:50
Medlem
Citat:
Ja, det är förstås så att kulturen vi växer upp i lär oss vad god moral är (inte att förväxla med kärlek!)

Det innebär att det/de som formar samhället likaså bestämmer vad du anser är rätt och fel moraliskt. Endast kärlek är här ej underordnad moralen. Rätt?

Om vi lär oss att kärlek är underordnad moral, först då är vi helt i händerna på "jordens herrar".
Nja, de som formar samhället kan ju få stark kritik om de gör något omoraliskt, så jag tror snarare att dom formar samhället efter moralen.
Citera
2021-01-07, 14:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Bibeln består ju av ett antal böcker. Var och en oftast skriven av en annan person än den det i huvudsak handlar om. Det är en sak att läsa Jesus memoarer, en helt annan sak att läsa hans biografi.
Utöver det har många böcker ratats då man misstänker att de är förfalskningar eller helt enkelt inte trovärdiga. Paulus skriver själv till en av de grekiska församlingarna och varnar dem för att de cirkulerar brev till dem som är skrivna av någon annan. De flesta vetenskapsmän inom teologi anser att Johannes "uppenbarelser" inte är skrivna av samme Johannes som var apostel. Något ett barn kan se då böckerna är skrivna med helt olika språkbruk. (Det fanns inga efternamn på den tiden och Johannes var ett vanligt namn. Det behöver inte betyda att Uppenbarlseboken är förfalskad, bara att vi inte vet vem författaren var.) Vidare har vi Apokryferna, en samling texter som är "riktiga" men av olika skäl inte riktigt platsar i Bibeln.
2 Timoteusbrevet 3:15-17
15. Och du känner från barndomen
de heliga Skrifterna som kan göra
dig vis, till frälsning genom tron på
Kristus Jesus.
16. Hela Skriften är utandad av
Gud och nyttig till undervisning,
till tillrättavisning, till upprättelse,
till fostran i rättfärdighet,
17. för att en gudsmänniska ska
bli fullt färdig, väl rustad till allt
gott verk.
Citera
2021-01-07, 14:58
Medlem
Citat:
för din tro är inte baserad på evidens.

Jo det är den.

Även din tro är baserad på evidens, men enligt mig väldigt svaga och få evidens, evidens som även stämmer överens med en skapare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in