2020-12-05, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Hänvisa då till mätbara (det var du som har använt vinden som exempel) konkreta bönesvar.

Ljusare ögon?!

Jag väljer att igonera förändrat sinnelag då en stor stark förändrar det.
Jo det är ju bevisat att en stor stark höjer humöret.
Citera
2020-12-05, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gambler-
Så fungerar inte en sund diskussion.
Det är ditt ansvar att presentera något ur den här boken du anser bevisar det du påstår.

Vad har det med saken att göra? Jag har aldrig påstått motsatsen.

Som sagt, det kan finnas en enhörning i min garderob som blir osynlig så fort man öppnar garderoben. Bara för att det inte finns bevis för det betyder det inte att den inte finns.
Men vad har det för relevans?

Ok. Jag kan bara förhålla mig till det folk påstår.
Jag kan inte bevisa men trots det påstå att det är sant och det är vi ju överens om.
Citera
2020-12-05, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Jag kan inte bevisa men trots det påstå att det är sant och det är vi ju överens om.
Påstå saker kan vem som helst. Den här diskussionen handlar om huruvida bibeln är sann eller inte. Då räcker inte påståenden som saknar belägg.
Citera
2020-12-05, 16:55
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jo det är ju bevisat att en stor stark höjer humöret.

Japp. Och det är mätbart.
Citera
2020-12-05, 16:56
Medlem
Citat:
Påstå saker kan vem som helst. Den här diskussionen handlar om huruvida bibeln är sann eller inte. Då räcker inte påståenden som saknar belägg.
Bibelns sanning beror på vilken sanning man vill få bekräftad. Historiska händelser går i princip inte att bevisa. Guds förvandling av en människa är synbart och "mätbart". Livet efter döden är omöjlig att bevisa.
Citera
2020-12-05, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Japp. Och det är mätbart.
Frågan är hur man mår dagen efter...
Citera
2020-12-05, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlobalistKatten
Det enda sanningsenliga svaret är att ingen vet.

Jag påstår även att människor som inte tror på att det står sanningar i bibeln är lika dumma som dom som tror på allt
Jo, vi vet att nästan allt som står i Bibeln är påhittat. Det är historikerna och forskarna helt säkra på. Allt övernaturligt kan givetvis uteslutas direkt, men även berättelserna om vanliga människor som gör naturliga saker stämmer inte överens med historiska källor och arkeologiska bevis från de tidpunkter då de skulle ha utspelats.

99% av Bibeln är ren fiktion.
Citera
2020-12-05, 17:56
Medlem
Citat:
Bibelns sanning beror på vilken sanning man vill få bekräftad. Historiska händelser går i princip inte att bevisa. Guds förvandling av en människa är synbart och "mätbart". Livet efter döden är omöjlig att bevisa.

Vadå för förvandling av en människa? Och hur är det mätbart?

Pratar du om att människor beter sig annorlunda pga sin tro här? Det visar naturligtvis inte att en gud finns.
I annat fall finns ju samtliga gudar som folk tror på. Det är ju en logisk omöjlighet.
Citera
2020-12-05, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Jo, vi vet att nästan allt som står i Bibeln är påhittat. Det är historikerna och forskarna helt säkra på. Allt övernaturligt kan givetvis uteslutas direkt, men även berättelserna om vanliga människor som gör naturliga saker stämmer inte överens med historiska källor och arkeologiska bevis från de tidpunkter då de skulle ha utspelats.

99% av Bibeln är ren fiktion.

Ja det övernaturliga kan uteslutas (i en diskussion som rör vad som kan påvisas vara sant) om det inte är falsifierbart. Teoretiskt sätt kan det ju vara sant ändå, men det finns ju ingen anledning att tro på något som inte kan påvisas.

Det enda rationella synsättet är ju ärligt talat att utgå från att ingen gick på vatten och annat verklighetsfrämmande.

Är ibland lite fånigt när ateister säger att de bara inte tror på det, snarare än att de tror att det inte är sant.
Själv tror jag att allt övernaturligt i bibeln är sagor. Det går inte vara absolut säker, men det kan man ju inte vara om något..
Citera
2020-12-05, 18:37
Medlem
Citat:
Vadå för förvandling av en människa? Och hur är det mätbart?

Pratar du om att människor beter sig annorlunda pga sin tro här? Det visar naturligtvis inte att en gud finns.
I annat fall finns ju samtliga gudar som folk tror på. Det är ju en logisk omöjlighet.
Vi kommer inte längre nu men du kan väl starta en egen religion då som är mätbar.
Citera
2020-12-05, 19:26
Medlem
Citat:
Jaha... Hade du nåt mer felaktigt att säga eller?

Även du inser att "historiska sanningar" väger tyngre än "andliga sanningar" eller hur?
Men vilken felaktighet har jag rört mig med?
Citera
2020-12-05, 19:30
Medlem
Citat:
Ja det övernaturliga kan uteslutas (i en diskussion som rör vad som kan påvisas vara sant) om det inte är falsifierbart. Teoretiskt sätt kan det ju vara sant ändå, men det finns ju ingen anledning att tro på något som inte kan påvisas.

Det enda rationella synsättet är ju ärligt talat att utgå från att ingen gick på vatten och annat verklighetsfrämmande.

Är ibland lite fånigt när ateister säger att de bara inte tror på det, snarare än att de tror att det inte är sant.
Själv tror jag att allt övernaturligt i bibeln är sagor. Det går inte vara absolut säker, men det kan man ju inte vara om något..

Ursäkta, vad är skillnaden på att man inte tror på något eller inte tror att det är sant?
Är det inte fånigare att försöka utskilja två meningar som betyder samma sak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in