2020-12-03, 15:06
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Om vi skiter i Malcom för en stund.
Henko har postat en bild på brevet som morfar Dousa skickade till Sjöbo kommun. Det kan väl inte bara vara jag som tycker att texten i kombination med hans små illustrationer tyder på att det inte bara är sprunget ur gammeldags antisemitism utan även en hel del psykisk obalans? Sådär kan man förfan inte rita varken hakkors eller hammaren & skäran utan att vara antingen ett litet barn eller riktigt gaggig.

Har det nämnts hur gammal morfarn var vid tillfället? Finns det någon som har erfarenhet och kunskap av gamla människors psykiska förfall som orkar ta sig en titt?

Bara så ingen "missförstår". Jag anklagar inte haveristerna för något övertramp, jag misstänker bara att det finns fler pusselbitar i den här historien.
Minns jag rätt var han 52 år gammal vid tiden för brevet, morfadern. Däromkring var det i alla fall.

Inslaget var rätt kul. Att komma dragande med sin djävla morfar, jämt och ständigt - och anföra honom som exempel, visdomskälla och föredöme - och så är han värsta knäppgöken!
Citera
2020-12-03, 15:17
Medlem
Morfar Dousa var i femtioårsåldern när brevet skrevs, och är såvitt jag förstår fortfarande vid livet idag.

En annan lustig grej i sammanhanget är förresten att Dousa ofta lyft fram sin mammas jobb som städerska:

Citat:
Men "Snöfingorna faller över Husby” är framför allt intressant som klasskildring. När pappan, med rötter i Turkiet, lämnar mamman med en nyfödd Benjamin blir hon ensamstående. Som städerska har hon alltid bilen full med städsaker: golvmopp med hink, fönsterskrapa och Ajaxspray - och ett ljusblått paket Camel Light. Hans mormor och morfar har skurat förmögna familjers "golv, fönster och toaletter i nästan hela sina liv".
(https://www.dt.se/artikel/sakine-madon-bortskamda-angsliga-och-lattkrankta-muf-basens-bok-ar-inte-nadig-mot-dagens-unga)

Det han glömt att nämna är att det handlar om ett företag som ägs av familjen Dousa.
Citera
2020-12-03, 15:20
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSvenson
Ja herregud om vi pratar haverister så här är det ju en HAVERIST av rang, helt bäng.

Poängen är ju att Dousa kan ju inte ha missat det om det nu är hans absolut största förebild. Antingen det eller så har han aldrig träffat morfar, men hört någon släkthistoria om krypandet ur landet och bara använt den som ett as för egna syften. Så antingen "min älskade nassemorfar" eller "allt jag säger är okej för min okända morfar kröp under en taggtråd".

Jadå, jag tror nog mer det andra alternativet men mer åt "jag pallar inte formulera sakliga argument idag så jag plockar fram min okända morfar som kröp under en taggtråd". Inte helt olikt genmälen som "du är en vit cis-man så håll bara käften".
Såg nu att Sven-Gustav daterat honom till 52 år då brevet skrevs så då faller väl mina teorier om begynnande demens.

Kan tänka mig att morfars hjältedåd återberättats inom familjen och unga Benjamin skyddas från de värsta skoven. Kan fortfarande inte komma över de där "illustrationerna" det ser verkligen ut som ett barn har kladdat dit dem.
Citera
2020-12-03, 17:06
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Jadå, jag tror nog mer det andra alternativet men mer åt "jag pallar inte formulera sakliga argument idag så jag plockar fram min okända morfar som kröp under en taggtråd". Inte helt olikt genmälen som "du är en vit cis-man så håll bara käften".
Såg nu att Sven-Gustav daterat honom till 52 år då brevet skrevs så då faller väl mina teorier om begynnande demens.

Kan tänka mig att morfars hjältedåd återberättats inom familjen och unga Benjamin skyddas från de värsta skoven. Kan fortfarande inte komma över de där "illustrationerna" det ser verkligen ut som ett barn har kladdat dit dem.

Såg brevet verkligen ut så där när det skickades en gång i tiden? Kan någon i efterhand klottrat på brevet innan det arkiverades? Det är märkligt om en vuxen person som levt under nazistisk ockupation själv inte vet hur ett hakkors ser ut.
Citera
2020-12-03, 17:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Silence-is-wild
Malcom kan endast, som någon påpekade, endast framstå som intellektuell för den som inte läst något själv. Har du den minsta bildning inser du att han är en skojare som håller sig med otroliga ordsallader som är totalt näringsfattiga. Men jag förstår att den ömkliga stendumma konservativa högern älskar honom.

FiB/Kulturfront består tydligen av folk som inte har läst nått själva ( ) som satte honom i sin styrelse och Ung Vänster lät sig luras av hans ordsallader en gång i tiden. Förutom då att högerintelligensian på Kvartal och Timbro är ömkligt stendum. Det är lätt att äcklas av vissa vänsterelements brist på intellektuell hederlighet när de i ena ögonblicket hyllar och i nästa skriker korsfäst, allt beroende på väder och vind. Tur att alla på vänsterkanten inte är så primitiva så man kan skratta åt eländet istället. Jag tackar för mig i den här tråden.
Citera
2020-12-03, 20:55
Medlem
Spott & spes avatar
Verkar som att de här besinningslösa utnötningskrigen i skyttegravarna mot Wallin & Co satt sin spår i haveristerna. De börjar ju uppenbarligen anamma Wallins schizofrena tillgrepp i allt de tar sig för numera.

Exempel:

Haveristerna: “DET ÄR INGEN MÄNSKLIG RÄTTTIGHET ATT BLI PUBLICERAD I MEDIA DUMMA HORUNGE!#%?/!#*

True that.

Också Haveristerna: "Hej vi kommer från en random skvallerbyttabingbong-podd och vi kräver att GP ska engagera sig i våra personliga vendettor mot legitima opinionsbildare”! Vi har faktiskt sagt till Swejmann!!

Jag har verkligen uppskattat Haveristerna för dess tidigare förtjänster i det game de behärskar - att dra fram Weidemo Uvell och Cissi Wallin och dylika sociopatvampyrer i ljuset. Och det på ett raljant och underhållande sett. Men det här med M&M faller bara platt. Jag får inte ihop det här med att i ena avsnittet rättfärdigt anklaga andra för att använda och blanda drev, angiveri och cancel culture som vapen i personliga vendettor - bara för att i nästa avsnitt göra exakt samma sak när de zoomat in på en ny fiende i syfte att få ihop nån slags content?

Detta har hänt: M&M är två vanliga dudes med engagemang som ser det samhälle och det land de fötts in gå åt helvete med stormsteg p.g.a vanskötsel och utopisk ignorans. En insikt de flesta delar vid det här laget, oavsett politisk hemvist. Så vad gör man då? Jo, man engagerar sig i det regionala beslutsfattandet, driver opinion och bygger gradvis upp mandat för sin politik och i förlängningen förmågan att påverka och styra beslut. För det är så modellen ser ut om man faktiskt menar allvar med sitt samhällsengagemang. Ett mödosamt arbete med väldigt osäker utgång. Man lägger alltså tiden andra tillbringar med att förskansa sig utbildning och karriär på något man verkligen tror på. Det är väl fullständigt uppenbart att både M&M med lätthet kunnat kvala in som bänkvärmare i någon bekväm och välbetald nämnd eller som vad som helst i den rika floran av administratörer och byråkrater vi när och håller under den samhälleliga barmen. Därför blir anklagelsen “Har inte haft ett riktigt jobb i hela sitt liv” fullständigt befängd. Är det att vara en digital vaktmästare med för mycket fritid ett riktigt jobb? Eller femtekolonnare i fackföreningsrörelsen (Henko)? Vad många skulle betrakta som själva definitionen av en parasitär skräpexistens. Proxymyra är för jävla ointressant för att ens kommentera. Min poäng är att den här havererade trion riskerar exakt NOLL med sitt insinuanta skvaller. Det är en milsvid skillnad i att jobba parlamentariskt från botten till att tillbringa sin försupna fritid med att gapa horunge åt allt och alla som inte faller en i smaken. Det är det vanliga dravlet med språkpolisiär punktmarkering för att hindra att verkliga problem belyses och hanteras. Hela M&M:s resonemang handlar ju om att förhindra att man hamnar i just de scenarior de beskriver. Vilket blir fullständigt uppenbart om man lyssnar på avsnittet.
Citera
2020-12-03, 22:51
Medlem
Hallhyttas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spott & spe
Detta har hänt: M&M är två vanliga dudes med engagemang som ser det samhälle och det land de fötts in gå åt helvete med stormsteg p.g.a vanskötsel och utopisk ignorans. En insikt de flesta delar vid det här laget, oavsett politisk hemvist. Så vad gör man då? Jo, man engagerar sig i det regionala beslutsfattandet, driver opinion och bygger gradvis upp mandat för sin politik och i förlängningen förmågan att påverka och styra beslut. För det är så modellen ser ut om man faktiskt menar allvar med sitt samhällsengagemang. Ett mödosamt arbete med väldigt osäker utgång. Man lägger alltså tiden andra tillbringar med att förskansa sig utbildning och karriär på något man verkligen tror på. Det är väl fullständigt uppenbart att både M&M med lätthet kunnat kvala in som bänkvärmare i någon bekväm och välbetald nämnd eller som vad som helst i den rika floran av administratörer och byråkrater vi när och håller under den samhälleliga barmen. Därför blir anklagelsen “Har inte haft ett riktigt jobb i hela sitt liv” fullständigt befängd. Är det att vara en digital vaktmästare med för mycket fritid ett riktigt jobb? Eller femtekolonnare i fackföreningsrörelsen (Henko)? Vad många skulle betrakta som själva definitionen av en parasitär skräpexistens. Proxymyra är för jävla ointressant för att ens kommentera. Min poäng är att den här havererade trion riskerar exakt NOLL med sitt insinuanta skvaller. Det är en milsvid skillnad i att jobba parlamentariskt från botten till att tillbringa sin försupna fritid med att gapa horunge åt allt och alla som inte faller en i smaken. Det är det vanliga dravlet med språkpolisiär punktmarkering för att hindra att verkliga problem belyses och hanteras. Hela M&M:s resonemang handlar ju om att förhindra att man hamnar i just de scenarior de beskriver. Vilket blir fullständigt uppenbart om man lyssnar på avsnittet.
Det där var som ett utdrag ur M&M fast i skriven form, ett destillat av podden: ”Vargen kommer, draken kommer, fan och hans moster kommer. Man måste börja småskaligt, för allt annat är riggat emot en. De här yrkesgrupperna är skräp och yada yada yada repeat.”
Senast redigerad av Hallhytta 2020-12-03 kl. 23:15. Anledning: Förtydligande
Citera
2020-12-04, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StElmosFire
FiB/Kulturfront består tydligen av folk som inte har läst nått själva ( ) som satte honom i sin styrelse och Ung Vänster lät sig luras av hans ordsallader en gång i tiden. Förutom då att högerintelligensian på Kvartal och Timbro är ömkligt stendum. Det är lätt att äcklas av vissa vänsterelements brist på intellektuell hederlighet när de i ena ögonblicket hyllar och i nästa skriker korsfäst, allt beroende på väder och vind. Tur att alla på vänsterkanten inte är så primitiva så man kan skratta åt eländet istället. Jag tackar för mig i den här tråden.

Nu är det ju lite oklart vilka du menar som ska ha ”hyllat” Malcom, jag hör då inte till dem. Kände knappt till honom innan han blev utesluten samtidigt som Allard.

Men det är knappast konstigt att ”vänstern” (eller x antal personer som identifierar sig som tillhörande vänsterrörelsen) hyser mer sympati för en individ som uttrycker vänsteråsikter än någon som byter sida. Eller du kanske anser att de som en gång i tiden gillade honom borde fortsätta med det trots att han numera hänger med SD och stockkonservativa?

Lustigt att du nämner Timbro och Kvartal. Om de ska betraktas som ”intelligentsian” (det stavas med T också så du vet) på högersidan, ja då vet jag inte vad jag ska göra annat än att beklaga.
Citera
2020-12-04, 10:04
Medlem
Citat:
Lustigt att du nämner Timbro och Kvartal. Om de ska betraktas som ”intelligentsian” (det stavas med T också så du vet) på högersidan, ja då vet jag inte vad jag ska göra annat än att beklaga.
Vad är det för fel med att beskriva Timbro så? Jag läser inget därifrån själv men det är ju en tankesmedja som drar till sig många namnkunniga profiler från högerflanken. Vad skulle du kalla dem? Var skulle du säga att svensk högers intelligentia (det stavas utan S mig veterligen) samlas?
Citera
2020-12-04, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Vad är det för fel med att beskriva Timbro så? Jag läser inget därifrån själv men det är ju en tankesmedja som drar till sig många namnkunniga profiler från högerflanken. Vad skulle du kalla dem? Var skulle du säga att svensk högers intelligentia (det stavas utan S mig veterligen) samlas?

Ja det kan stavas på två sätt, lite som symptom och symtom, vilket många verkar ha lärt sig i dessa tider.

Om det där intellektuella skräpet är att betrakta som intelligentian/intelligentsian på högersidan så är jag benägen att hålla med Marguerite Duras:

”Man kan lugnt säga att inom högern saknar man sinne för kritisk analys. Man saknar intelligens rent ut sagt”
Citera
2020-12-04, 13:50
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ja det kan stavas på två sätt, lite som symptom och symtom, vilket många verkar ha lärt sig i dessa tider.

Om det där intellektuella skräpet är att betrakta som intelligentian/intelligentsian på högersidan så är jag benägen att hålla med Marguerite Duras:

”Man kan lugnt säga att inom högern saknar man sinne för kritisk analys. Man saknar intelligens rent ut sagt”
Har du något att säga, säg det, för satan, unge! Icke-specificerade avvisanden och fördömanden utifrån barnsligt, låtsat överläge, leder dig ingen vart. Och sedan citatet som ska ge tyngd åt det du inte kan säga, för att du inte vet!
Citera
2020-12-06, 14:16
Medlem
Fred Friendlys avatar
Jag gillar Haveristerna mestadels av tiden men att skryta om att man blivit dyngrak och sluddrat i 4,5 timme är förjävla sorgligt. Om innehållet varit det samma och herrarna 19 och 21 istället för 39 och 41 (eller hur gamla de nu är) hade det varit ”roligare”. Men i en alternativ galax, i en bubbla, i sin FB-grupp är de ju kungar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in