Citat:
Jo, den mekanism jag beskrev stabiliserar över geologisk tid. Sen blir solen allt starkare, växterna bättre på att förbruka CO2 (inte genom fotosyntes utan genom att deras rötter snabbar upp erosion) så jämviktspunkten förskjuts. Inte mycket du kan göra åt det utom att spruta hormoslyr över hela jorden och döda alla växter.
Mer svammel räddar inte din inkonsekvens.
Citat:
Vad människan gör under ett sekel på jorden spelar rätt liten roll, de som larmar om det är inte jag. Atmosfären CO2-halt i ett geologiskt perspektiv. Anser miljontals år är geologiskt intressant tidsskala. Nu är relativt låg CO2-halt ett problem. Växtlighet långt ifrån optimal under istider samt mellanperioders 280 ppm, så därför är 400-600 ppm positivt.
Jaså, skrev du det? Dess värre är det inkorrekt. Den påverkas av processer i jordens inre som påverkas av förändringar i jordens magnetfält. Solaktivitet är en orsak till dessa. Dock larmar jag inte (även om jag anser vulkanism riskerar öka under det solminimum som inletts, då även temperatur sjunker).
Citat:
Istidscyklerna är kortare fenomen på 100 000 år och drivs av banvariationer där de långsamma stabiliseringsmekanismer jag beskrev inte riktigt hinner med. De förhindrar dock att jorden skulle isbeläggas permanent eftersom CO2-halten då långsamt skulle byggas upp genom vulkanism.
Vad förhindrar att istiderna senaste 400 000 år blir permanenta? Banvariationer? Malkovich-cyklerna orsakar denna istidscykel, men den är inget som styr att jorden är i ett tillstånd där dessa cykler uppträder och att jorden är ovanligt kall i ett geologiskt perspektiv. Du verkar pladdra för att du tror att du är smartare än du är. Varför skulle vulkanism skydda oss mot en snöbollsjord. Förekom inte vulksner inför den epoken? Tvärtom gjorde de nog det (läst om detta). Referera vetenskap varför vulkanism hindrar isbeläggning. Nu har jag inte talat om en sån, men att berg täcks av is under istider när du påstod de eroderar mer...
Citat:
Så enkelt som vad? Jag säger inte att något är enkelt. Mycket förstår vi inte. När det gäller klimat i geologisk tid tycks dock cosmoclimatologin förklara mycket. Se Nir Shaviv. En riktigt vacker teori och förklaring av geologiska tidsepoker.
Citat:
Jorden inte bebolig över miljarder år va, t ex snöbollsjorden, eller? Du som kan allt kan väl svara på det?
Ej påstått vulkaner saknar betydelse för CO2-halt, men hur stor? Centralt för balans är väl utbyte med haven. Vill minnas de innehåller typ 10 000 gånger - säkert fel antal nollor - mer CO2-gas än atmosfären. Vulkaner avger endast någon procent av det människan avger, men saknar såklart inte betydelse. Trots dem har dock halten sjunkit över årmiljoner.
Citat:
Är bokstavligen livets gas och använder uttrycket mot den antivetenskapligs religiositet som du och media kör när ni talar om CO2 som hot och Venus som relevant jämförelse.