2020-12-01, 22:36
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast nu var det ju ordet kvarter, inte ordet snabbköp som diskussionen gällde och som jag tog låten till hjälp för att beskriva.

Jag förstår inte varför du drog in snabbköpet från början om du ansåg det vara irrelevant. Det faktum att det finns en schlager där ordet kvarter förekommer bidrar inte så mycket till definitionen av ordet. Möjligen att Lyckliga gatan med Anna-Lena Löfgren skulle kunna bringa mer ljus över saken. Men strängt taget börjar hela den här diskussion bli en smula off topic, med tanke på att vi befinner oss i anglicismhatartråden.
Citera
2020-12-01, 22:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag förstår inte varför du drog in snabbköpet från början om du ansåg det vara irrelevant.

Men det gjorde jag ju inte. Jag använde låten som exempel på hur man använder kvarter, vilket diskussionen gällde. Läs bakåt så ser du det. Jag kan ju inte ansvara för vartenda litet ord som kommer med i det jag länkar till. Det du anför är som att hålla mig ansvarig för ordet kassörskan också.

Det var kvarter som diskuterades i linje med ämnets syfte utifrån irritationsmomentet block/blocks.
Citera
2020-12-01, 23:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Nu är ju aldrig enskilda personers sätt att prata liktydigt med vardagsspråket. Vardagsspråket är inte nödvändigtvis korrekt, men förstås utan problem.

Vad menade Di sma undar jårdi när de sjöng på följande sätt?
Det kanske inte ens de själva visste, eftersom låten faktiskt är skriven till dem av Tomas Ledin. Allmän visdom på Storsudret är att Maja Lind, expedit i Linds Livs i Hamra i många år, har stått modell för låtens snabbköpskassörska, men det kanske mest beror på att bandets dåvarande frontfigur Göran Ringbom också bodde i Hamra. Där finns hursomhelst inga kvarter alls, varken av den ena eller andra sorten - byn är alldeles för liten och lantlig för det.

Men vad skulle det vara för konstigt med att ha ett snabbköp i sitt eget gatukvarter - i synnerhet 1985, innan Komsum hade börjat rensa bland sina småbutiker i stadsmiljö?
Citera
2020-12-02, 00:49
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Men det gjorde jag ju inte. Jag använde låten som exempel på hur man använder kvarter, vilket diskussionen gällde. Läs bakåt så ser du det. Jag kan ju inte ansvara för vartenda litet ord som kommer med i det jag länkar till. Det du anför är som att hålla mig ansvarig för ordet kassörskan också.

Det var kvarter som diskuterades i linje med ämnets syfte utifrån irritationsmomentet block/blocks.

Men det finns ju ingenting i låttexten som indikerar huruvida författaren syftade på kvarteret som en fyrkant begränsad av fyra gator eller som en stadsdel. Vilket ju var vad diskussionen handlade om just då.
Citera
2020-12-02, 00:57
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Men det finns ju ingenting i låttexten som indikerar huruvida författaren syftade på kvarteret som en fyrkant begränsad av fyra gator eller som en stadsdel. Vilket ju var vad diskussionen handlade om just då.

Fånig text för den delen. Handla flera gånger varje dag. I verkligheten skulle det framstå som ganska underligt och uppenbart vad han ville.
Citera
2020-12-02, 07:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Men vad skulle det vara för konstigt med att ha ett snabbköp i sitt eget gatukvarter - i synnerhet 1985, innan Komsum hade börjat rensa bland sina småbutiker i stadsmiljö?

Citat:

Vad jag förde in i diskussionen var att jag uppfattar att människor i allmänhet talar om kvarter som ett närområde utan att bry sig om några tekniska aspekter. Jag tog sedan upp två låtar: Robertsssons Riv inte vårt kvarter och Di sma undar jårdis Snabbköpskassörskan.

Min avsikt med det var inte att diskutera huruvida det är möjligt att ha en mindre matbutik i närheten eller vad ordet snabbköp betyder. Mitt fokus var hela tiden på hur ordet kvarter används i vardagsspråket.

Jag bor efter en lång gata med villor på endast ena sidan samt villatomter som vetter mot varandra på baksidan, utan gata emellan. Mitt »kvarter« är i princip tre hus åt vardera håll längs gatan. Husen på baksidan är inte mitt »kvarter«.
Citera
2020-12-02, 09:53
Medlem
Dranghoffs avatar
Det räcker att ta på munskydd och besöka sitt lokala stadsbyggnadskontor för att inse att kvarter är den tekniska benämningen på en husmassa avgränsad av fyra gator. Stadsarkitekten kan säkert visa några kartor över staden och till och med visa att vart och ett av dessa kvarter har ett eget namn.

Att sedan sångpoeter och en allmoge utan vana vid stadsbyggnadskonstens elementa låter begreppen glida iväg behöver vi inte bekymra oss om, och framför allt inte låta oss förledas av.
Citera
2020-12-02, 10:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Det räcker att ta på munskydd och besöka sitt lokala stadsbyggnadskontor för att inse att kvarter är den tekniska benämningen på en husmassa avgränsad av fyra gator. Stadsarkitekten kan säkert visa några kartor över staden och till och med visa att vart och ett av dessa kvarter har ett eget namn.

Det är ju fullkomligt logiskt med tanke på att kvart kommer ur räkneordet fyra.

Citat:
Att sedan sångpoeter och en allmoge utan vana vid stadsbyggnadskonstens elementa låter begreppen glida iväg behöver vi inte bekymra oss om, och framför allt inte låta oss förledas av.

Du torde vara medveten om att ord kan ha/få fler än en betydelse utan att det är det minsta konstigt.
Citera
2020-12-02, 11:37
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff

I vissa städer, som Stockholm och Uddevalla, så står det t.o.m. på små plaketter på de hus som ligger där kvarteret börjar/slutar vilket kvarter det är.
Citera
2020-12-02, 12:10
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
I vissa städer, som Stockholm och Uddevalla, så står det t.o.m. på små plaketter på de hus som ligger där kvarteret börjar/slutar vilket kvarter det är.

Precis, det är snyggt.
Citera
2020-12-02, 13:29
Medlem
nullums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Fy fan! Jag gjorde nyss en sökning på frasen »fråga ut« i flashbacks relationsforum. Följande är bara en del av allt som dök upp:

(FB) Att fråga ut
(FB) Fråga ut en tjej
(FB) När är det ”OK” att fråga ut en tjej
(FB) Fråga ut en välbekant tjej på Facebook?
(FB) Hur många gånger ska man fråga ut en tjej innan det är nog?

Haha, är inte en utfrågning någon som polisen gör i förhör?

Den svenska motsvarigheten torde vara "bjuda ut" antar jag?
Citera
2020-12-02, 14:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nullum
Haha, är inte en utfrågning någon som polisen gör i förhör?

Den svenska motsvarigheten torde vara "bjuda ut" antar jag?

Det är ju egentligen inte så enkelt och engelskans »ask out« är ju mycket mer träffande än »bjuda ut«. Det senare kan dels betyda att sätta ut något till försäljning, dels ger känslan att preludierna (frågan om ja/nej) redan är överstökade och att de är på väg tillsammans någonstans. Fast

Det gamla »fråga chans på« var bättre, men är väl begravt under någon mossbelupen sten i skogen? Har »fråga om en dejt« varit något som använts?

Hur som helst är »fråga ut« med avsikten »ask out« en tvättäkta anglicism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in