2020-11-30, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnasher
Enligt en Haninge-grupp på Facebook rör det sig om Sleipnervägen i Handen (Haninge kommun). Sleipnervägen 85, närmare bestämt. Det verkar stämma. Ratsit visar en 70-åring kvinna och en 41-åring man bosatta i samma lägenhet där. De har svenskt efternamn. Hon var tydligen ett original som kallades ”häxtanten” då hon hade trasig klänning och risigt hår.

Tänker direkt att modern kanske medicinerat tungt under graviditeten som orsakat skador hos fostret? Kunde han prata vid 12 års ålder så har jag svårt att tro att språket bara tappas bort. Modern har onekligen ngn, eller flera diagnoser.
Citera
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GH1789
OK då är det väl lite lättare att komma undan. Men hon har undvikit stambyte, fönsterbyte, indragning av bredband?, renovering av ev balkong, ventilation...
Stambyte är under upphandling nu, så tidigast om 1-2 år. Fönster ska bytas på deras hus under 2022. Bredband är valbart i BRF, OVK (ventilationskontroll) kan man också styra bort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkfetisch
På bilderna av dörren och fönstret att döma är det 100% i mitt bostadsområde i Handen, Haninge.

Känns dumt att fråga men, kan du urskilja vilken trapp det rör sig om?
Citera
2020-11-30, 22:24
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkfetisch
På bilderna av dörren och fönstret att döma är det 100% i mitt bostadsområde i Handen, Haninge.

Berätta gärna mer om området
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Helt galet. Att det går? Inga grannar som misstänkt något på så lång tid. Mannen måste vara helt passiviserad på något sätt, det kan ju inte ha varit helt omöjligt att rymma under alla dessa år. Väldigt tragiskt, hur som helst.

Varför skulle grannar misstänka något, har själv bott i BRF i en förort nära Handen och jag hade inte en aning om vad som skedde i lägenheterna i samma hus.

Men en sak som jag istället tänkte på är att vicevärd/styrelse inte har upptäckt det för känns ju som att någon typ av renovering i föreningens regi eller ventilationskontroll, installation av fiber etc. borde genomförts under alla de där åren.
Citera
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Byta stammar i sovrummet?
Nej, men du har hantverkare i lägenheten i ca 2 veckor... han låg mitt på vardagsrumsgolvet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Det stämmer. En kriminell man vid namn J*hnny B, född i Ungern 1940 och avliden 1992, hade 1990 c/o-adress till K*rlsson i Haninge, dock på Odenvägen. Jag misstänker att detta är fadern. Tiden för hans frånfälle stämmer i s f med tidpunkten för vilken sonen skulle ha blivit "inlåst".

Mantalsår 1975 bodde Mait på Odenvägen 25,III
Citera
2020-11-30, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vakthundsbolaget
Tänker direkt att modern kanske medicinerat tungt under graviditeten som orsakat skador hos fostret? Kunde han prata vid 12 års ålder så har jag svårt att tro att språket bara tappas bort. Modern har onekligen ngn, eller flera diagnoser.

Läste att han hade stora problem med språket även nu, så.
Citera
Medlem
MissMitsoukos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Efternamnet är ungerskt.
Karlsson?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bondenslaktar
Står att han knappt kan prata i artikeln. Jag funderar då om han kan ha en och skada / utvecklingsstörning. för ett friskt. Barn hade aldrig stannat inne.

Som tidigare kommenterat var det förr en skam med ”idiot” barn

Förmodligen hade han någon slags funktionsstörning, men den behöver faktiskt inte varit särskilt stor om hon manipulerat och brutit ned honom. Om han inte var rörelsehindrad stannade han nog inne för att hon skrämt upp honom rejält med att världen utanför var farlig för honom. Och att han bara var trygg därinne, med henne.
Citera
2020-11-30, 22:26
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Men hur kan hon ha fått det?

1) Hon tog honom ur skolan när han var 12 år trots skolplikten. Borde man inte göra en utredning av honom innan LSS? Ser man inte då att han inte fullgjort skolgången?
2) Han har sedan 12 års ålder inte varit ute ur lägenheten, dvs inte träffat en läkare. Han har inte heller träffat någon annan under alla dessa år, dvs om det stämmer. Har hon köpt sig ett läkarintyg?
3) Beviljas LSS så lätt? Träffar man inte ens honom?

För några decennier sedan, när denna historia tog sin början, så beviljades LSS, förtidspensioner osv. närmast slentrianmässigt.
Citera
2020-11-30, 22:26
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Ursäkta att det inflikas men nämnda brott mot mänskligheten ä r ett brott. Dock ej applicerbart i denna situation.

Här kan du läsa:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...t_sfs-2014-406

Jag menade ett brott som passar in på det här fallet. Det finna ju massor lagar, men de flesta passar inte in på detta fall.

Citat:
Ursprungligen postat av ratioa
Människorov kategoriseras som ett perdurerande brott vilket innebär att det fortlöper och därmed också preskriptionstiden.

Har du någon länk till det?

Citat:
Ursprungligen postat av V413R1U
Jag utgår från att myndigheterna gör någon gång ett hembesök om man får ersättning för vård av anhörig.

Det är ju det som är så konstigt för enligt släktingen har det inte städats på decennier och de bodde bland sopor. Ingen myndighet kan ha varit där sen han var barn. I sp fall hade de reagerat på att de levde i en soptipp.

Citat:
Ursprungligen postat av RyanCrocker
Vilket land handlar det om?

Nu går det fort i tråden med info. Men det senaste jag läste var att mamman hade svenskt efternamn, pappan ett ungerskt.

Citat:
Ursprungligen postat av ceciliastenbock
Här är ett liknande fall även om det var längesedan, där mamman tappat det 🤯

https://filmdaily.co/obsessions/true...anche-monnier/

Ja, det var det där som var det första fallet jag tänkte på som inte handlade om en sexuell relation med en förälder.

Citat:
Ursprungligen postat av Skuggans
Det är bostadsrätter, BRF Loke heter föreningen.

Men så otroligt märkligt att BRF inte reagerade på stanken från lägenheten. Eller hennes ovilja att förnya lägenheten. De kunde ju ha sett till att hon fick flytta pga det. Eller hade de inte gjort nåt åt huset under alla dessa år?

Citat:
Ursprungligen postat av GH1789
OK då är det väl lite lättare att komma undan. Men hon har undvikit stambyte, fönsterbyte, indragning av bredband?, renovering av ev balkong, ventilation...

Ja, och att BRF inte reagerat över det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in