Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Svårartad skada på sonen. Typ förlossningsskada/CP-skada eller liknande, jag gissar enbart alltså.
Cirka för 40 år sedan fanns det fortfarande mentalsjukhus, och "skadade barn" ansågs vara i modernt "internationellt" språkbruk vara liknande som utlänningarna idag säger "haram"..
Man gömde undan skadade barn på den tiden, kanske inte så galet mycket som tråden handlar om, men ändå. På den tiden var det lite av en "släktskam" om man fick en "idiot" till avkomma.
Mamman i fråga borde vara 70+ idag, och på den tiden (hon var ung) så var inte Sverige särskilt "snällt" mot människor med funktionsstörningar. Socialdemokraterna tvångssteriliserade folk som sossarna tyckte inte "var okej", till och med..
Antar att hon är ett "barn av sin tid"?
Nu är det här typ 40 år sedan. Vi hade kvar imstutioner i Sverige (det var för att de gamlingar som redan bodde där inte hade annat just då, på 1990-talet kom äldrereformen och de instutionerna försvann) men vi gömde inte undan barn pga olika funktionsstörningar osv. Det var betydligt längre tillbaka.
Så jag tror inte på att det handlar om någon sådan "skam' utan något helt annat, vad det nu kan vara. Oerhört tragiskt att inte myndigheter har gjort något under dessa år. Stackars människa ❤️ En manipulativ mamma som fått sin son instängd. Tyvärr är det ju så att barn tror på sina föräldrar och gör allt för att göra dem glada och så är väl fallet här kan tänkas. Jag tänker i banor som våld i nära relation där GM bryter ned sitt offer så att det är oerhört svårt att lämna.