2020-11-29, 16:51
Medlem
Hej @Notknapparen

1 ) Åt vilket håll tror du att mördaren försvann strax efter det att mördaren hade avslutat sitt dåd bakom bullerplanket ? ( och sålunda bragt LW om livet )

2 ) Varför, och av vilken anledning tror du att LW började skrika vid det aktuella tillfället ?

Tänk på det angående fråga ( 2 ) att det finns flera alternativ.

Är du intresserad av att diskutera detta vidare så svarar du, och i sådant fall kommer jag att ställa ytterligare frågor om detta.
Citera
2020-11-29, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Någon promenad på 40 sekunder, kan det inte ha varit frågan om vid det aktuella tillfället, detta sagt med anledning av, att LW:s mobila enhet var i aktiv promenadrörelse från cirka klockan 23:23 vilket då skulle ha inneburit att LW:s mobila enhet skulle ha varit stillastående redan vid cirka, klockan 24:03.

LW:s mobila enhet var vid det aktuella tillfället fortfarande i aktiv rörelser vid klockan 24:03.

Den mobila enheten blev först stillastående vid cirka klockan 23:25, och då först, nära angränsande till brottsplatsen, detta innebär vidare sagt, att om LW, lämnade sin bostadsrätt med sin mobila enhet cirka klockan 23:23 och befann sig en stund därefter någonstans på Rättar*vägen vid cirka klockan 23:25, så innebar det att promenaden från bostadsrätten och fram till någonstans på Rättar*vägen tog cirka 1 minut och 37 sekunder.

Enligt ovan skrivet fortsätter jag nu med ytterligare frågor till dig kring detta.

Fråga: Vad gjorde LW [därstädes] och någonstans stående på Rättar*vägen nära angränsande till brottsplatsen cirka klockan 23:25 ?

1 ) Väntade LW på att någon som hon tidigare hade bestämt träff med, skulle komma till platsen ? ( och som var på väg )

2 ) Stod LW vid det aktuella tillfället och samtalade med en person som redan fanns på platsen dit hon då kom ? ( cirka 23:25 )

Obs ! ... Efter det, att du har svarat på detta inlägget, går jag därefter vidare med nya frågor till dig.

Men snälla rara. En totalt tvåminuters promenad från hemmet till mötesplatsen för att lämna över något och sen en rask promenad hem igen var hypotetisk teori från mig för att förklara något som LW tänkte företa sig och därför lämnade hon dörren dikt an mot dörrkarmen men inte i lås pga att det väsnades.

Sedan kan dörren ha blåst upp, eller pga husets ventilation, så att den dörr som ställts dikt mot dörrkarmen rörde sig några cm så glipa/gläntande uppkom under natten.

Mitt scenario var tänkt att förklara att hon tänkte bara skulle ut en kortis och därför lämnade dörren nästan igenslagen. Så nära igenslagen som det går utan att låskolven slår i. Struntsamma alltså hur lång tid det i realiteten tog att ta sig från hemmet till platsen. Platsangivelserna baserar sig på data så där finns anledning till avvikelser som jag inte går in tekniskt på här men det framgår av fupen.
Senast redigerad av Avel 2020-11-29 kl. 16:57.
Citera
2020-11-29, 17:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Någon promenad på 40 sekunder, kan det inte ha varit frågan om vid det aktuella tillfället, detta sagt med anledning av, att LW:s mobila enhet var i aktiv promenadrörelse från cirka klockan 23:23 vilket då skulle ha inneburit att LW:s mobila enhet skulle ha varit stillastående redan vid cirka, klockan 24:03.

LW:s mobila enhet var vid det aktuella tillfället fortfarande i aktiv rörelser vid klockan 24:03.

Den mobila enheten blev först stillastående vid cirka klockan 23:25, och då först, nära angränsande till brottsplatsen, detta innebär vidare sagt, att om LW, lämnade sin bostadsrätt med sin mobila enhet cirka klockan 23:23 och befann sig en stund därefter någonstans på Rättar*vägen vid cirka klockan 23:25, så innebar det att promenaden från bostadsrätten och fram till någonstans på Rättar*vägen tog cirka 1 minut och 37 sekunder.

Enligt ovan skrivet fortsätter jag nu med ytterligare frågor till dig kring detta.

Fråga: Vad gjorde LW [därstädes] och någonstans stående på Rättar*vägen nära angränsande till brottsplatsen cirka klockan 23:25 ?

1 ) Väntade LW på att någon som hon tidigare hade bestämt träff med, skulle komma till platsen ? ( och som var på väg )

2 ) Stod LW vid det aktuella tillfället och samtalade med en person som redan fanns på platsen dit hon då kom ? ( cirka 23:25 )

Obs ! ... Efter det, att du har svarat på detta inlägget, går jag därefter vidare med nya frågor till dig.

40 sekunder eller 40 minuter?
Citera
2020-11-29, 17:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Men snälla rara. En totalt tvåminuters promenad från hemmet till mötesplatsen för att lämna över något och sen en rask promenad hem igen var hypotetisk teori från mig för att förklara något som LW tänkte företa sig och därför lämnade hon dörren dikt an mot dörrkarmen men inte i lås pga att det väsnades.

Sedan kan dörren ha blåst upp, eller pga husets ventilation, så att den dörr som ställts dikt mot dörrkarmen rörde sig några cm så glipa/gläntande uppkom under natten.

Mitt scenario var tänkt att förklara att hon tänkte bara skulle ut en kortis och därför lämnade dörren nästan igenslagen. Så nära igenslagen som det går utan att låskolven slår i. Struntsamma alltså hur lång tid det i realiteten tog att ta sig från hemmet till platsen. Platsangivelserna baserar sig på data så där finns anledning till avvikelser som jag inte går in tekniskt på här men det framgår av fupen.

Det kan vara Lena själv som lämnat dörren på minsta möjliga gläntläge, om on nu tänkte sig bara en mycket kort utevistelse. Det låter ju i låset när man stänger den och lill- killen sov hemma.

Men, samtidigt har Lena klätt på sig mer än för en kortis. Hon har satt på sig sina röda gympaskor, och sin fleecetröja, i vilken hon stuckit in sina tummar i tumgreppet. Det verkar som att hon kanske tänkt något annat än en kort period.

Jag trodde i början av fallet att det var uteslutet att gm tagit sig in i bostaden efter mordet. Det med tanke på de höga skriken under så lång tid, och även senare när vi fått veta hur mycket våld som Lena fått utstå. Att en gm skulle ta sig blodig till Lenas bostad verkade ju helt galet.

Men nu har jag ändrat min syn på det hela.
Jag är inte alls främmande för att gm tagit sig hem först, för att vid ett senare tillfälle smyga tillbaka efter att ha duschat och grannar somnat. Det har blivit min huvudteori, särskilt som att man vet att en inloggning skett på Lenas konto vid 05:23 och A berättat i förhör att han vaknade vid sena natten av att han hörde ljud nerifrån.

På något sätt känns det också svårt att tänka att man lämnar ett sovande barn ensam i huset med dörren öppen, även om det endast är för en kort promenad.
Citera
2020-11-29, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag är ju inte direkt till någon hjälp här med dina frågor, eftersom jag är IT-tekniskt okunnig.
Jag kopierar in lite text från FUP istället:

A164C/1230

"BGS 1446-3, inloggning på Lenas mail One.com
Uppgift
Datum Tid
2019-12-19 11 :58
Mottaget datum Tid
I internethistoriken i dator BG51446-3 tillhörande Lena Wesström återfanns en inloggning
på Lenas mailkonto lena@wesstrom.se, datum och tid för det var 2018-05-15 kl. 05.23.
I nämnda historik finns en webbläsarrelaterad artefakt kallad Chrome Current Session där
värdet är:
http://mail.one.com/api/auth/2/login?successURL=https://mail.one.com/lena@wesstrom.se/IN
BOX/1/48161
Chrome Current Session innehåller den data som är aktuell för stunden, och kommer från den
flik som är öppen i webbläsaren Chrome.
Innehållet i den påträffade historiken talar för att Lenas konto loggas in 2018-05-15 kl.
05.23.
Tänkbar möjlighet som kan orsaka inloggningen är att någon fysiskt använde datorn och
loggade in på kontot.
Eller att inloggningen gjordes från en annan enhet och den informationen synkades till datorn
då webbläsaren, då webbläsaren Chrome på aktuell dator var inloggad med Lenas
Google-konto.
Inte i någon annan undersökt dator eller telefon som hittills påträffats i ärendet har
inloggningen påträffats.
En fråga ställdes till tjänsteleverantören av Lenas mailkonto, One.com, om ip-adressen för
den inloggningen fanns lagrad, men då frågan ställdes efter att mer än en månad passerat efter
inloggningen hade de inga loggar kvar pga. GDPR.
Därför har inloggningen inte kunnat utredas längre.
//J*ohan E*riksson
IT-forensiker
"

Vad jag tänker på är att Lena mobil bör ha krävt lösenord för att komma in på. Oavsett om man behöver tvåstegs -faktorisering behöver man väl kunna inloggningskoderna på någon av hennes enheter? På Lenas köksbord stod två datorer, båda med locken nedfällda, varav den ena BG 51446-3 (G011) var den dator där historiken visade att inloggningen på Lenas One-mail konto skett 05:23.

SD har själv erkänt att han hade kännedom om varianter till Lenas olika inloggningsalternativ. I kompletteringen har man listat upp de olika varianterna, vilka flera var väldigt lika varandra. Dessutom:

Kompletteringen s.77

"De två mest frekventa
lösenorden utgör strax över 71% av inloggningsuppgifterna. Dessa två lösenord var identiska med undantag att den ena innehåller två siffror mer i slutet.
"

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om inloggningsvarianterna.

Om jag ska spekulera utifrån vem som kan ha haft intresse av att logga in på hennes konton, så är det ju förutom mördaren (som naturligtvis skulle vilja radera den kommunikation som gjorts angående en träff mordnatten) också någon som har kunskap (vilket @piastrone skrivit om) den "spam"mailadress som vi inte sett någon annan använda än Lena- Stefan. Det visar att det borde vara någon med den kunskapen och med den erfarenheten av inloggningsuppgifterna som gör så. Historiken pekar även mot SD, som tidigare gjort sådana intrång i andras enheter utan tillåtelse.

Jag tro inte att vem som helst kunnat göra det här. Då är det ju absolut ingen mening att ha vare sig lösenord eller två- stefgsverifiering eller?

Jag tror IT-forensikern kan ha slarvat här.

Då inloggning sker via webläsaren borde login.one.com ha registrerats i historiken.

Mail.one.com ”länken” ovan kan vara en sk URI och inte en URL.

Alltså en kontakt mellan t.ex Gmail för att hämta mejl från servern mail.one.com. Alltså där LW:s mejl finns som ska importeras till Gmailappen eller Gmail.com.

Ledtråd till detta är det som i länken är /auth/2

Auth, OAuth 2.0 osv är ett ”autentisieringsverktyg” för två platser att prata med varandra utan att inloggningsuppgifterna (lösen) skickas. IMAP eller POP använder man för att hämta mejl från One till Gmail. I dessa sammanhang används API, auth, OAuth 2.0 osv osv.

Detta är inte nåt jag har superkoll på men håller på att försöka tolka. Nån som har bättre koll?

Vad jag menar är att det ser ut att vara mer en åtkomst till servern än att någon satt sig och på den ”vanliga” sidan för inloggning till webmejl just loggat in för att bara läsa mejl.

Inloggningen kan också vara kopplat till att som ”admin” logga in på mejlservern snarare än som användare logga in på den specifika mejladressen.

Kommunikationen från Gmail kan ske via webläsaren för att nå mail.one.com i det här sammanhanget och därför kan man om man är inloggad som LW i Google Chrome som IT-forensikerm menar då se denna ”länk” till mejlen i övriga enheter inkl då den dator som uppgifterna i protokollet kommer från. Köksdatorn om jag förstått rätt.

Lite överkurs att gissa här bara utifrån en länk så vore ju toppen att se IT-protokollen.
Citera
2020-11-29, 17:29
Medlem
Citat:

Okey "struntsamma" LW ställde ytterdörren i ett gläntläge när hon gick.

Du svarade aldrig på fråga ( 1 ) eller ( 2 ) från mitt föregående inlägg.

Jag ställer ytterligare en fråga till dig kring detta.

Varför lämnade LW halvinslagna paket på bordet till AW:s då inkommande bemärkelsedag, detta strax innan hon lämnade bostadsrätten ?
Citera
2020-11-29, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det kan vara Lena själv som lämnat dörren på minsta möjliga gläntläge, om on nu tänkte sig bara en mycket kort utevistelse. Det låter ju i låset när man stänger den och lill- killen sov hemma.

Men, samtidigt har Lena klätt på sig mer än för en kortis. Hon har satt på sig sina röda gympaskor, och sin fleecetröja, i vilken hon stuckit in sina tummar i tumgreppet. Det verkar som att hon kanske tänkt något annat än en kort period.

Jag trodde i början av fallet att det var uteslutet att gm tagit sig in i bostaden efter mordet. Det med tanke på de höga skriken under så lång tid, och även senare när vi fått veta hur mycket våld som Lena fått utstå. Att en gm skulle ta sig blodig till Lenas bostad verkade ju helt galet.

Men nu har jag ändrat min syn på det hela.
Jag är inte alls främmande för att gm tagit sig hem först, för att vid ett senare tillfälle smyga tillbaka efter att ha duschat och grannar somnat. Det har blivit min huvudteori, särskilt som att man vet att en inloggning skett på Lenas konto vid 05:23 och A berättat i förhör att han vaknade vid sena natten av att han hörde ljud nerifrån.

På något sätt känns det också svårt att tänka att man lämnar ett sovande barn ensam i huset med dörren öppen, även om det endast är för en kort promenad.

Ja nog bäst och säkrast att duscha och byta om innan man ska in i annan inomhusmiljö.
Citera
2020-11-29, 17:37
Medlem
Citat:
Okey "struntsamma" LW ställde ytterdörren i ett gläntläge när hon gick.

Du svarade aldrig på fråga ( 1 ) eller ( 2 ) från mitt föregående inlägg.

Jag ställer ytterligare en fråga till dig kring detta.

Varför lämnade LW halvinslagna paket på bordet till AW:s då inkommande bemärkelsedag, detta strax innan hon lämnade bostadsrätten ?

Om du håller på att slå in paket och går ut och ska hämta posten mitt i paketinslagningen t.ex och blir ihjälslagen vid brevlådan så blir ju resultatet att de ligger oinslagna kvar på bordet.

Sen tycker jag att der ser ut på bilden som att paketinslagningen kan ha skett för - ja vad vet jag - 12 timmar innan? Hon kan ju ha tänkt fortsätta tidig morgon osv osv. Man ska nog inte låsa sig vid att det var mitt i nån paketinslagning hon reste sig och rusade ut. Visst lämnar man inslagning ibland för att det ringer på dörren eller nåt annat fixande. Det är inte lag i det här landet på att paketinslagning måste ske i ett svep va?

Intressant dock att hon behövde två saxar till inslagningen (enligt bild på köksbordet i fup)
Citera
2020-11-29, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Finns även en del IT i Huvudprotokollet Aktbilaga 145.

S har raderat friskt. Bara i mobilen närmare 7000 bilder. Han har typ raderat nästan allt månaden innan mordet ( kom fram under rättegången) och sparat vissa sekvenser. Inte ett dugg supekt (ironi). Han hade även raderat två mobilmastningar och ett antal nätverk i den beslagtagna mobilen. Vem fn gör det om hen inte har ngt att dölja.
Tycker mig minnas en bild från FUP att det fanns flera mobiler och telefonkort i en låda under hans säng dessutom.
Finns nog mkt kvar att utreda...

För många kockar i utredningen blev till en rörig blandsoppa. Omtag och förnyade undersökningar på de väsentliga delarna kan ge en klarare bild av soppan som behöver belysas mer koncist. Bevis på digitala kopplingar till Ls enheter skickar S straight to prison?

Man blir nyfiken på hur det ser ut i protokollet.
Finns ju en hel del att kika på.

1. Var SD och LW registrerade på Telegram med sitt eget eller jobbets mobilnr?
Bakgrund till frågan: Har polisen identifierat vilka mobilnr som användes? SD som var paranoid kan ha använt kontantkort.

2. Använde de ”username”?
Bakgrund till frågan:
Det går att radera username genom att lämna username-fältet blankt i Settings och spara. Då sparas konversationerna men ditt gamla username i Telegram är inte sökbart.

3. Höll polisen deras konton vid liv efter mordet? De raderas
efter 6 månaders inaktivitet som standard men man kan välja mellan 1,3,6 eller 12 månader.
Bakgrund till frågan: Forensikern säger i tingsrätten att Telegram raderar efter 6 månader. Som synes ovan är det falskt. Vilken inställning hade SD resp LW här?

4. Gick det för polisen att hitta i Stefans mobil eller i andra enheter att meddelandet hade levererats till LW:s mobil eller dator och blivit läst eller kors och tvärs där mellan alla kända och funna enheter?

Dokumenterade de alltså hur det såg ut innan de själva stövlade in i ”korrepondensens” enheter?

Bakgrund till frågan:
Man undrar hur notiser och sånt kan ha sett ut i enheterna. Men här behövs protokollet för att se i vilket skick och framförallt var forensikerna fann meddelanden.
Så här ser det ut när meddalanden levereras:

One check — message delivered to the Telegram cloud and your friend has been notified if he allows notifications.

Two checks — message read (your friend opened Telegram and opened the conversation with the message).
We don't have a 'delivered to device' status for messages because Telegram can run on as many devices as you want.

5. Sen en tanke. Om SD och LW delade länkar i Telegram så kan man välja vilken webläsare som de ska öppnas i. Finns det inte tömd webhistorik så går det kanske att se vilka av dessa länkar som har sitt ursprung i Telegramflödet?

6. En annan grej. Telegram har stöd för tvåstegsverifiering. Hade SD resp LW detta?
Senast redigerad av Avel 2020-11-29 kl. 17:51.
Citera
2020-11-29, 17:57
Medlem
Citat:
Om du håller på att slå in paket och går ut och ska hämta posten mitt i paketinslagningen t.ex och blir ihjälslagen vid brevlådan så blir ju resultatet att de ligger oinslagna kvar på bordet.

Sen tycker jag att der ser ut på bilden som att paketinslagningen kan ha skett för - ja vad vet jag - 12 timmar innan? Hon kan ju ha tänkt fortsätta tidig morgon osv osv. Man ska nog inte låsa sig vid att det var mitt i nån paketinslagning hon reste sig och rusade ut. Visst lämnar man inslagning ibland för att det ringer på dörren eller nåt annat fixande. Det är inte lag i det här landet på att paketinslagning måste ske i ett svep va?

Intressant dock att hon behövde två saxar till inslagningen (enligt bild på köksbordet i fup)

AW:s bemärkelsedag 15 Maj 2018.

Halvinslagna paket på bordet.

1 ) Avbröt LW sin då pågående paketinslagning på grund av att hon tidigare hade bestämt träff med någon under kvällen ... till exempel att LW hade sagt till denna någon - jag går vid 23:20, ses där om några minuter ... - den som kommer först väntar på den andra ?

Eller ... blev LW då helt ovetandes avbruten under paketinslagningen av något speciellt som gjorde att hon bestämde sig för att gå ut och sedan ge sig iväg ?

Jag kan mycket väl tänka mig att du svarar med att LW gick ut för att bjuda SD på kladdkaka någonstans på Rättar*vägen.
Citera
2020-11-29, 18:00
Medlem
Citat:
AW:s bemärkelsedag 15 Maj 2018.

Halvinslagna paket på bordet.

1 ) Avbröt LW sin då pågående paketinslagning på grund av att hon tidigare hade bestämt träff med någon under kvällen ... till exempel att LW hade sagt till denna någon - jag går vid 23:20, ses där om några minuter ... - den som kommer först väntar på den andra ?

Eller ... blev LW då helt ovetandes avbruten under paketinslagningen av något speciellt som gjorde att hon bestämde sig för att gå ut och sedan ge sig iväg ?

Jag kan mycket väl tänka mig att du svarar med att LW gick ut för att bjuda SD på kladdkaka någonstans på Rättar*vägen.

Som du ser i mina andra inlägg här så har jag lite annat fokus just nu än vem som åt, och hur mycket, kladdkaka. Jag svarade angående varför dörren stod öppen. Mer frågor om det har jag inte tid med just nu.
Citera
2020-11-29, 18:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Hej @Notknapparen

1 ) Åt vilket håll tror du att mördaren försvann strax efter det att mördaren hade avslutat sitt dåd bakom bullerplanket ? ( och sålunda bragt LW om livet )

2 ) Varför, och av vilken anledning tror du att LW började skrika vid det aktuella tillfället ?

Tänk på det angående fråga ( 2 ) att det finns flera alternativ.

Är du intresserad av att diskutera detta vidare så svarar du, och i sådant fall kommer jag att ställa ytterligare frågor om detta.

Eftersom jag håller SD som trolig gm, utgår mina spekulationer utefter det.

1. Jag tycker att den fräckhet som gm har haft, att han har vågat sig ut från planket i ett så direkt skede efter mordet (skriken), för att lämna mobilen i någon buske (?) mellan Byalagsg 2 och Rättarevägen 11, misstänker jag att han har varit fräck nog att ta cykeln raka vägen hem. Det för att mgm berättat om det blodiga sexet och Lenas sadelsex och att SD ända till sista minut hade en berättelse om cykeltest av växlar i området, precis vid gång/cykelbron.
Därför kan han ha tagit en väg förbi HD (Färdemansgatan och hem, alternativt cyklat vi Rätterevägen och in i Vivallaskogen och hem (för att undgå att någon såg honom).

2. Att Lena skriker, kan i första skedet berott på att hon bryskt blir nersparkad, och/eller nedhållen av en sko. Kanske fick hon ett överraskad slag över huvudet, som kanhända inte tog tillräckligt hårt. De slag som syrenstammen fått hade väl blod av Lena i sårytorna? Jag tror att det inte var fullt så lätt att slå på Lenas som han trodde. Hon höll om sitt huvud med sina händer, vilket borde skyddat huvudet en del. Det måste ha varit oerhört smärtsamt och skräckfyllt för Lena.

Det kan inte ha undgått henne att nu handlade om döden. Vilken fruktansvärt slut på hennes liv! Ingen kan få mig att tro att hon inte skrek av smärta och dödsångest! Jag mår fullständigt illa av att tänka på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in