2020-12-17, 11:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja vad jag inte förstår är varför inte förhörsledarna direkt antar erbjudandet om att få lösenordet. De skulle sagt något i still med "tack vad bussigt av dig att samarbeta med oss, var snäll och skriv på här då". Det hade räckt med att "smörja" hans ego lite.

Ja, klart man fundera på varför de inte togs emot det då. Om det nu stämmer ens? Det är väl enbart SDs ord vi har på det. Kanske det syns i protokollen i FUP om de undersökningar som gjordes efter detta erbjudande visar om det krävdes lösenord för att komma åt info?

Men det som är riktigt anmärkningsvärt är att SD inte längre går med på att lämna ut det. Vi kan också fundera på vad som hade hänt om utredarna hade frågat om lösenordet. Hade SD då stått vid sitt ord? Eller hade han haft en taktik som vi fått se exempel på under de här åren?

Han kan glida på orden och meningarna så att du snart inte vet om han använde en vattenspridare eller ett munstycke för att vattna för hand.

Kanske skulle han lämna felaktigt lösen, eller plötsligt inte minnas. Eller som han sa i rätten ungefär, att tidigare var hans mål att hjälpa utredningen att lösa mordet, men nu måste SD tänka på sig själv.

Ärligt talat.
Varför tror människor på den här mannen?
Ett så slipat beteende kräver åratals av lögner, åratals av funderande på hur man bäst kan få folk att tro på dom och åratals av erfarenhet för att lära sig vad som funkar och på vem de funkar.
Citera
2020-12-17, 11:38
Medlem
Citat:
Ok så det är mer komplicerat än att ena förhörsledaren går och skriver ut ett samtyckesformulär medan den andra fortsätter prata med SD? Ja försvarsadvokaten hade hunnit sätta stopp för det då. Samtidigt kan man förstå att SD inte ville ge sitt lösenord senare när han blivit informerad om att han i så fall kommer sitta häktad i flera veckor eller månader längre. Jag tror nog att såväl skyldiga som oskyldiga skulle gjort samma sak för att bli fria så snabbt som möjligt. Så just den biten med vägran att lämna lösenordet kan nog inte sägas visa hans skuld.
Eller hur! (”Passar det inte när man vill hjälpa till ena gången, då får det allt va för gott”. Nån värdighet och stolthet har han allt.)
Citera
2020-12-17, 11:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel

Jag är helt övertygad om att han inte var mogen på något sätt att ta ansvar för ett jobb som trafikpilot. Det hade blivit för mycket för honom med tjusiga flygvärdinnor och annat. Det hade han aldrig kunnat hantera. Han sover för lite dessutom. Även om flygplan i princip flyger sig själva idag så vore det hög risk att sätta den här killen i cockpit.

Sen hade det varit olidligt att höra hans ”This is your captain speaking...” då de antagligen hade varit lika pladdriga som hans loggtexter.
Jag hoppas de lägger på ett par månader i hovrätten för det han efterlämnat där.
Typ ”Oj Oboy-glaset lämnades halvt uppdrucket på soffbordet och kvällens På Spåret fick lämnas osett för nu plingade det till i FTF-skiten igen...Ostbågarna fick ätas upp i bilen medans bästaste TG löste myst så lojalt bredvid... ” Fy fan alltså...

Dessutom avslöjar hans tankar (jag är faktiskt inte helt säker på att han haft sådana drömmar, utan tänker att kanske det var en idiotiskt påhitt han kom på för att försöka bortförklara varför han var ute en andra gång, då för att jaga de potentiella rånarna) att han önskar att två personer blir allvarligt sjuka. Precis vad man önskar! Det enbart för att han ska bli hjälte!

Proportioner, det har aldrig varit hans starka sida!
Inte heller omtanke.

En verklig hjälte önskar ingen illa! De önskar kunna hjälpa till så att den som råkat illa ut, får hjälp. En riktig hjälte hjälper inte till för att bli hyllad, utan för att man önskar gott för andra och vill göra allt man kan för att andra INTE ska råka illa ut. Det här scenariot han utmålar, visar hans kalla sida. För vad har hänt med piloterna? Båda två???
Citera
2020-12-17, 11:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, han googlade på detta den 14 maj, fönsterspärr/barnspärr IKEA/Bauhaus (A 145/114). Men var det verkligen så att "man" (vem syftar du på här?) menade att det skulle varit en omskrivning?
Som sagt, det var ett bra tag sedan jag lyssnade på förhören, men omskrivning kanske det inte handlade om?

Jag minns att hon frågade om det, och SD hade en rimlig förklaring (då dock perfekt minne om detaljerna minns jag, till skillnad från allt annat som han inte minns något om utom att han läst det i FUP, suck) att det hade något att göra med ett byggprojekt.

Kanske åklagaren var ute efter att visa hur hans minne verkade fungera bra i vissa fall, visa på att han pysslar med på måndagen och att länka det till andra frågor som hon har. Jag minns inte sammanhanget just nu. Någon annan kanske minns bättre?

Mina egna tankar blandas in här och jag tänker att det kan ha haft att göra med att SD jobbar på tisdagen också, vilket han förklarar med att han hade så mycket att göra, men det verkar vara lite tveksamt. Han verkar ju pyssla med både det ena och andra, vilket får mig att luta mer mot Tufsans teori; att SD hade en anledninge att vilja jobba den 15:e. Det kan ha med att göra med att göra sig av med mordvapnet på ett bra sätt och kanske se till att vara upptagen och inte verka som att han hållit på med mord och ordstädning hela natten, utan verka vara "som vanligt". Eller så kanske åklagaren var ute efter att SD hade några tankar på Lenas fönster? Kan hon ha haft fönsterspärrar och SD ville kolla hur de fungerade/såg ut?

Jag tvivlar i allra högsta grad på att åklagaren skulle mena på att det handlade om en omskrivning.
Fönsterspärrar saknades vid en kontrollbesiktning. Det var tvunget att ordnas för att kunna bli godkänt. Antar att det var jobbrelaterat
Citera
2020-12-17, 12:01
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Dessutom avslöjar hans tankar (jag är faktiskt inte helt säker på att han haft sådana drömmar, utan tänker att kanske det var en idiotiskt påhitt han kom på för att försöka bortförklara varför han var ute en andra gång, då för att jaga de potentiella rånarna) att han önskar att två personer blir allvarligt sjuka. Precis vad man önskar! Det enbart för att han ska bli hjälte!

Inte heller omtanke.

En verklig hjälte önskar ingen illa! De önskar kunna hjälpa till så att den som råkat illa ut, får hjälp. En riktig hjälte hjälper inte till för att bli hyllad, utan för att man önskar gott för andra och vill göra allt man kan för att andra INTE ska råka illa ut. Det här scenariot han utmålar, visar hans kalla sida. För vad har hänt med piloterna? Båda två???

Alla kan ha märkliga tankar några gånger i sitt liv. Konstiga tankar säger ingenting huruvida någon är kapabel till mord, sorry. Det är en hel del män som har hjälteskomplex, tror det eller ej. Bara gå en grundutbildning i psykologi så kommer det där. Tacka evolutionen för det och grottmännen som skulle jaga och skydda sina nära och kära.

SD tankar och beteenden i flera fall som ni försöker utmåla som hemska och indicier/tecken på att han är psykopat/narcissist/mördare är faktiskt inte på något vis särskilt konstiga.
Citera
2020-12-17, 12:12
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Skriv vilken på sida det står om googling på "barnspärr" i domen.
Citat:
/.../
Det kan ha med att göra med att göra sig av med mordvapnet på ett bra sätt och kanske se till att vara upptagen och inte verka som att han hållit på med mord och ordstädning hela natten, utan verka vara "som vanligt". Eller så kanske åklagaren var ute efter att SD hade några tankar på Lenas fönster? Kan hon ha haft fönsterspärrar och SD ville kolla hur de fungerade/såg ut?
Tingsrättens dom, bilaga 1, s.38:
"På morgonen den 15 maj 2018, efter att han hade googlat på barnspärr, tittade han in på svt.se."
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2020-12-17, 12:50
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tingsrättens dom, bilaga 1, s.38:
"På morgonen den 15 maj 2018, efter att han hade googlat på barnspärr, tittade han in på svt.se."
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Var har han sagt att han vill flyga in i en bergvägg? Med just barn som passagera dessutom. DET är en sjuk tanke, inte som de andra konstiga men ändå inte onaturliga tankarna vissa skribenter tjatar om konstant.
Citera
2020-12-17, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Han berättade hur han visat hur det skulle monteras och jag vill minnas att han var med när det köptes. Han hade monterat sitt eget hemma. Men det blev inte att han monterade hennes menar han. Det får man tro på om man vill när det även finns andra bekanta och vänner som i fupen menar att han hjälpte till med monteringen av hennes kodlås.
En hjälpsam närstående? Hon ville väl han skulle fixa hennes badrum också ? Han sa att han väl kunde hjälpa henne, men då under tiden hon arbetade. Som jag förstått det.Han ville ju i grunden inte ha med henne att göra längre.
Citera
2020-12-17, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aqua-Rell
En hjälpsam närstående? Hon ville väl han skulle fixa hennes badrum också ? Han sa att han väl kunde hjälpa henne, men då under tiden hon arbetade. Som jag förstått det.Han ville ju i grunden inte ha med henne att göra längre.
Äh, läser man vad han själv sagt i förhör+rättegång, är det där fel bild. Han ville både ha kakan kvar och äta upp den.
Citera
2020-12-17, 12:59
Medlem
Citat:
Alla kan ha märkliga tankar några gånger i sitt liv. Konstiga tankar säger ingenting huruvida någon är kapabel till mord, sorry. Det är en hel del män som har hjälteskomplex, tror det eller ej. Bara gå en grundutbildning i psykologi så kommer det där. Tacka evolutionen för det och grottmännen som skulle jaga och skydda sina nära och kära.

SD tankar och beteenden i flera fall som ni försöker utmåla som hemska och indicier/tecken på att han är psykopat/narcissist/mördare är faktiskt inte på något vis särskilt konstiga.

Hjälte vill alla vara. Men buntar man ihop allt så har han en väldig otur med alla indicier. Psykopatdrag har han utan att gå närmare in på det. Behövs inte grundutbildning i psykologi för att förstå det.
Citera
2020-12-17, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Äh, läser man vad han själv sagt i förhör+rättegång, är det där fel bild. Han ville både ha kakan kvar och äta upp den.
Tyckte han om att renovera badrum så till den grad att han gjorde det gratis och av egen fri vilja? Det står ju att han föreslår att göra det när hon jobbar o att han sen i så fall lämnar hennes ingångsnyckel i hennes postlåda. Tror hon ville nosa på honom under tiden dock....💄trots att hon var bajstrasan.
Senast redigerad av Aqua-Rell 2020-12-17 kl. 13:21.
Citera
2020-12-17, 13:15
Medlem
Citat:

Inte heller omtanke.

Han menade det aldrig ordagrant .🍀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in