2020-11-29, 12:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fast nu gör det ju inte det, man har forskat på både vilda och tama djur, de uppvisar alla homosexualitet, vissa tom betydlgit mer så än människor. Fiskmåsar ex, har jag läst någonstans uppvisar 30% homosexuellt beteende.

Återigen, som jag försöker säga i en annan tråd, man ( både individen och samhället) bör först ta reda på faktan, via att objektiv och saklig granskning som möjligt är, SEN bilda sig en åsikt i saken.

Homosexualitet är nu något helt naturligt förekommande, de som har denna sexualitet som vi kan fråga, människor , uppvisar alla tecken på att de faktiskt inte kan välja detta.

Då bör man ta in detta som just fakta i saken och strukturera samhället så att även dessa får plats.
Speciellt! eftersom det inte är skadligt överhuvudtaget.
Det finns andra former av sexualitet, pedofili ex. som är skadligt där det finns väldigt goda skäl att motarbeta och förbjuda, men det finns det alltså inte alls med homosexualitet.

Men sant, det behövs liksom inte fler människor på planeten, så för min del får folk göra vad dom vill bakom stängda dörrar. Jag behöver dock inte få homosexualitet tryckt upp i nyllet, aktuellt med årets julvärd på SVT.
Citera
2020-11-29, 12:07
Avslutad
Citat:
nej eftersom "folk" är betydligt mer än bara sin ev. patriarkala kultur.

hela världen fullständigt domineras av patriarkal kultur, vår egen inkluderat, det går likosm inte att undvika om du inte vill isolera dig i en liten bubbla nånstans.
Så bättre möta den och kämpa emot den eller hur?
det gör vare sig Sverige som nation eller du som individ via att låtsas att den inte finns.

Ok, vi har olika åsikter hur man ska bemöta patriarkala strukturer, jag vill hålla dem utan för gränsen, helst borta från Europas gränser, och du vill ta in flest möjligt = max problem. Mycket logiskt..
Citera
2020-11-29, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Men sant, det behövs liksom inte fler människor på planeten, så för min del får folk göra vad dom vill bakom stängda dörrar. Jag behöver dock inte få homosexualitet tryckt upp i nyllet, aktuellt med årets julvärd på SVT.
men homosexuella ska alltså få heterosexualitet "tryckt upp i nyllet" med precis varje jävla julvärd som någonsin synts i rutan ?

Och seriöst...tycker du att du får något "tryckt upp i nyllet" bara för att något existerar i Tv rutan som allt annat?

Tycker du att du får rödhårighet " tryckt i nyllet" om vi ett år har en rådhårig som programvärd?

Tröttsamt.

Lär dig acvceptera att hpomnosexualitet existerar precis som rödhårighet, gröna ögon, sneda näsor, gluggar mellan tänderna och bara för att ex. någon går ut öppet med att hen är ex. krsiten eller dylikt så behöver du ta åt dig i TV soffan.

Lars Lerin sitter där för att han är en trevlig, sympatisk prick som gjort succé i stugorna med sin personlighet och skicklighet föra sig offentligt...han sitter inte där för att han är homosexuell.
Citera
2020-11-29, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva

Det är nog få eller ingen som skulle säga så mycket gott om äldre tiders mentalvård. Man får nog ändå komma ihåg att de var ett utslag av äldre tiders vetenskap. Därför får man vara litet försiktig och inte luta sig för mycket mot dagens vetenskap som inte heller alltid klarar sina ställningstaganden.
https://magasinetfilter.se/filters-podcast/14-boken-om-de-apatiska-barnen/

Jag vill inte vara vetenskapsfientlig, långt därifrån, men litet vetenskapsförsiktig är jag nog.

Vetenskapens vetande utvecklas ju i en viss takt och det kan ta ett bra tag innan teorier befästs och kommer till ro.

Problemet är väl att politiken ofta vill använda vetenskapen som slagträ, och plockar upp teorier när de är purfärska och illa befästa. Man övertolkar och kan dra ganska vilda slutsatser.

Ett problem är kanske att många forskare även ser sig som aktivister. De driver en agenda. Emellanåt sker detta helt öppet, emellanåt mer i det fördolda.

https://kaw.wallenberg.org/forskning/aktivistforskare-undersoker-tillhorighet-over-granser

https://tidskriften.se/forskaren-som-aktivist/

Jag läste om en IT-forskare som såg sig som aktivist, så jag tror man kan hitta detta på de mest oväntade institutioner, men typiskt är väl miljö, genus, nationalekonomi och liknande områden. Och som du skriver kommer de från höger och vänster, norr och söder.

Som jag ser det bör naturligtvis vetandet leta sig in i politiken, konstigt vore väl annars. Men frågan är hur vi organiserar det. Jag ser väl NGOs som den bästa plattformen om man vill syssla med aktivistisk forskning och politisk tolkning av vetandet. Timbo, Greenpeace m fl.... då råder ingen tvekan om syfte och det är lättare som lekman att förhålla sig självkritisk.

Jag är mer tveksam till akademiker som spinner sina resultat i önskad politisk riktning. Där behövs en allmän uppryckning ute på universiteten. Risken är annars att deras trovärdighet eroderar.
Citera
2020-11-29, 12:25
Medlem
Citat:
Ok, vi har olika åsikter hur man ska bemöta patriarkala strukturer, jag vill hålla dem utan för gränsen, helst borta från Europas gränser, och du vill ta in flest möjligt = max problem. Mycket logiskt..

Du kan inte hålla patriarkal kultur/ strukturer utanför gränserna, du lever mitt i det.

Kristendom är patriarkal.
Svensk kultur, historia etc är patriarkal i sina grunder, för att nu inte tala om resten av Europa, du har inget! i vart fall mycket lite av jämställd kultur i Europa. ( du har haft några fåtaliga historiska exempel, etrusker och minoerna ex) Det har du dock på andra platser så smått.
Vi har fortsatt idag patriarkala strukturer djupt ingraverade i det mesta vi gör.
Senast redigerad av Merapi 2020-11-29 kl. 12:39.
Citera
2020-11-29, 12:30
Avslutad
Citat:
men homosexuella ska alltså få heterosexualitet "tryckt upp i nyllet" med precis varje jävla julvärd som någonsin synts i rutan ?

Och seriöst...tycker du att du får något "tryckt upp i nyllet" bara för att något existerar i Tv rutan som allt annat?

Tycker du att du får rödhårighet " tryckt i nyllet" om vi ett år har en rådhårig som programvärd?

Tröttsamt.

Lär dig acvceptera att hpomnosexualitet existerar precis som rödhårighet, gröna ögon, sneda näsor, gluggar mellan tänderna och bara för att ex. någon går ut öppet med att hen är ex. krsiten eller dylikt så behöver du ta åt dig i TV soffan.

Lars Lerin sitter där för att han är en trevlig, sympatisk prick som gjort succé i stugorna med sin personlighet och skicklighet föra sig offentligt...han sitter inte där för att han är homosexuell.

Men jag har skrivit att jag är lugn med homosexualitet, jag får alltså inte kräkningar och tics i närheten av homo'er, särskilt gay män, som man kan sänka paraderna inför, då de inte har sex i syfte. Men jag ber mig fritaget for intimiderende aktiviteter såsom hångel och pussande i min närhet, det vara sig homo'er eller straights.

Edit; jag har alltså inget problem med Lars Lerin som julvärd på SVT.
Citera
2020-11-29, 12:43
Avslutad
Citat:
Du kan inte hålla patriarkal kultur/ strukturer utanför gränserna, du lever mitt i det.

Kristendom är patriarkal.
Svensk kultur, historia etc är patriarkal i sina grunder, för att nu inte tala omr esten av Europa, du har inget! av jämställd kultur i Europa. Det har du dock på andra platser så smått.
Vi har fortsatt idag patriarkala strukturer djupt ingraverade i det mesta vi gör.

Du får skilja på 'kristendom' och kristendom. Jesus hade kvinnor i sin närhet, som inte var familj, Maria Magdalena till exempel. Sen kom Paulus och infiltrerarade kristendomen med judedom. 'Kvinnor ska tiga i församlingen' och vidare i samma spår.
Det gamla testamentet;öga för öga'; nya testamentet;'att älska nästan som sig själv'. Vad tror du är svårast?
Citera
2020-11-29, 12:44
Medlem
Citat:
Men jag har skrivit att jag är lugn med homosexualitet, jag får alltså inte kräkningar och tics i närheten av homo'er, särskilt gay män, som man kan sänka paraderna inför, då de inte har sex i syfte. Men jag ber mig fritaget for intimiderende aktiviteter såsom hångel och pussande i min närhet, det vara sig homo'er eller straights.

Edit; jag har alltså inget problem med Lars Lerin som julvärd på SVT.
Du har en väldigt märklig svenska...."intimiderande"?

Själv har jag inga större problem om folk pussas eller hånglar i min närhet. är ju betydligt trevligare än om folk slåss.
Citera
2020-11-29, 12:50
Medlem
Citat:
Du får skilja på 'kristendom' och kristendom. Jesus hade kvinnor i sin närhet, som inte var familj, Maria Magdalena till exempel. Sen kom Paulus och infiltrerarade kristendomen med judedom. 'Kvinnor ska tiga i församlingen' och vidare i samma spår.
Det gamla testamentet;öga för öga'; nya testamentet;'att älska nästan som sig själv'. Vad tror du är svårast?

alla "kristendomarna" är patriarkala.
Mycket möjligt att Jesus var en så pass banbrytande och fritänkande människa i sin tid att han hade jämställda idéer gällande ex. kön, som sen "föll bort" i den tidens allmänna kvinnohat.
Men det är nu inte hur Jesus verkligen tänkte eller var, som betyder något, utan hur kristendomen tagit form, och....den har varit patriarkal och är fortsatt så, pga ja....massa skäggiga gubbars kvinnohatiska inflytande som slog ut tidigare kvinnors och nu ev. Jesus.

Du kommer alltså inte undan, så bästa du som feminist kan göra är att motarbeta allt som är patriarkalt tänkande, och då får du göra det i alla kulturer.
Citera
2020-11-29, 12:53
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Har du missat att Jesus också var jude och att kristendomen var en gren av judendomen från början?
Snarare skulle jag säga att Paulus som var romersk medborgare visste mer om hur greker och romare levde och tänkte.
Och i och med det gjorde han att kristendomen blev lättare att predika bland andra folk än judar.

Citat:
Det beror på vilken människa vi talar om.
Citera
2020-11-29, 12:58
Avslutad
Citat:
alla "kristendomarna" är patriarkala.
Mycket möjligt att Jesus var en så pass banbrytande och fritänkande människa i sin tid att han hade jämställda idéer gällande ex. kön, som sen "föll bort" i den tidens allmänna kvinnohat.
Men det är nu inte hur Jesus verkligen tänkte eller var, som betyder något, utan hur kristendomen tagit form, och....den har varit patriarkal och är fortsatt så, pga ja....massa skäggiga gubbars kvinnohatiska inflytande som slog ut tidigare kvinnors och nu ev. Jesus.

Du kommer alltså inte undan, så bästa du som feminist kan göra är att motarbeta allt som är patriarkalt tänkande, och då får du göra det i alla kulturer.

Och det göres bäst och ta kampen upp här och få ordning här först, utan och 'fylla på' med fler problem ( läs; muslimer ) Undantaget är muslimska kvinnor, som vill fly från kvinna förtrycket, då tycker jag att gränsen ska vara öppen. Men jag är också en sann feminist
Citera
2020-11-29, 13:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Har du missat att Jesus också var jude och att kristendomen var en gren av judendomen från början?
Snarare skulle jag säga att Paulus som var romersk medborgare visste mer om hur greker och romare levde och tänkte.
Och i och med det gjorde han att kristendomen blev lättare att predika bland andra folk än judar.

Det beror på vilken människa vi talar om.

Jesus gjorde upp med det gamla, det var det som gjorde att prästerna ville ha honom dömd till döden. Greker och romare är inte just känd för kvinnors jämställdhet, patriarkala kulture de också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in