2020-11-29, 10:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Därför att jag tycker det finns ett stort värde i att barn får minst två vårdnadshavare.
Om en blir sjuk, galen eller dör, så finns alltid en reserv.

Jag är som många, uppvuxit med en ensamstående mamma, om hon hade gått bort, hade jag välsagtens hamnade på en institution, fosterhem eller familj. Det är det naturliga, inte homosexualitet. Homosexualitet är ett val, och har inget med kärlek och göra. Det går bra och ha en vän, utan och blanda in sex.
Citera
2020-11-29, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Våld mot kvinnor är kulturellt och religiöst betingad, och du har därför rätt i din antagelse om at det förekommer i konservativa samhällen, det vare sig i muslimska, kristna, eller hinduistiska samhällen. Rika slår altså också sina fruar, de är dock bättre på och dölja det. I koranen står det explicit hur man ska hantera en 'problematisk' kvinna.

Det står även i bibeln.
Och vi hade länge en tradition av att mannen skulle aga sin fru ex. utöver att klå upp ungarna och pigor och drängar.

En fin-fin tradition som säkert är nästa trappstege för vissa konservativa att politiskt kämpa för att återfå.
Husbondens rättigheter.
Exempel på att konservativa lyckats med detta har du i Ryssland, där det alltså idag är lagligt att slå sin fru.

lagarna är betydligt viktigare värna om för jämställdheten i ett land än att förbjuda invandring.
Citera
2020-11-29, 11:07
Medlem
Citat:
Jag är som många, uppvuxit med en ensamstående mamma, om hon hade gått bort, hade jag välsagtens hamnade på en institution, fosterhem eller familj. Det är det naturliga, inte homosexualitet. Homosexualitet är ett val, och har inget med kärlek och göra. Det går bra och ha en vän, utan och blanda in sex.
Homosexualitet är lika lite "ett val" som heterosexualitet skulle vara det. Man föds till båda.
Och bevisen för att homosexualitet är naturligt förekommande är överväldigande snälla du, kanske dags du tar in detta? Det finns i naturen det har funnits hos människan i alla tider, och!! det är absolut inget what so ever farligt eller "onaturligt" med det.
Citera
2020-11-29, 11:16
Avslutad
Citat:
Homosexualitet är lika lite "ett val" som heterosexualitet skulle vara det. Man föds till båda.
Och bevisen för att homosexualitet är naturligt förekommande är överväldigande snälla du, kanske dags du tar in detta? Det finns i naturen det har funnits hos människan i alla tider, och!! det är absolut inget what so ever farligt eller "onaturligt" med det.

Konstigt, hur många homo förhållande ser du ute i naturen? Come on, det är unaturligt. Men om det är en man, en kvinna, eller en vibrator, kan ju komma ut på ett', bara ett fråga om vem som är bäst, och det verkar som vibratorn kommer in på 1. platsen, utifrån salget av dem.
Citera
2020-11-29, 11:22
Medlem
Citat:
Konstigt, hur många homo förhållande ser du ute i naturen? Come on, det är unaturligt. Men om det är en man, en kvinna, eller en vibrator, kan ju komma ut på ett', bara ett fråga om vem som är bäst, och det verkar som vibratorn kommer in på 1. platsen, utifrån salget av dem.
Åtskilliga kära du.

Läs average studie över detta.
https://www.svd.se/vanligt-med-homosexualitet-i-djurvarlden

Du bör istället fråga dig själv varför du förutsätter att två djur som du ser bilda par skulle vara av motsatt kön per automatik.

salget? är du norsk eller dansk?
Senast redigerad av Merapi 2020-11-29 kl. 11:30.
Citera
2020-11-29, 11:35
Avslutad
Citat:
Åtskilliga kära du.

Läs average studie över detta.
https://www.svd.se/vanligt-med-homosexualitet-i-djurvarlden

Du bör istället fråga dig själv varför du förutsätter att två djur som du ser bilda par skulle vara av motsatt kön per automatik.

salget? är du norsk eller dansk?

Det kan bero på att djuren lever under onormala omständigheter, till exempel kan vissa djur byta kön, och även skaffa avkomma utan och bli befruktat ( komodovaran )
Dansk..
Citera
2020-11-29, 11:42
Medlem
Citat:
Det kan bero på att djuren lever under onormala omständigheter, till exempel kan vissa djur byta kön, och även skaffa avkomma utan och bli befruktat ( komodovaran )
Dansk..
Fast nu gör det ju inte det, man har forskat på både vilda och tama djur, de uppvisar alla homosexualitet, vissa tom betydlgit mer så än människor. Fiskmåsar ex, har jag läst någonstans uppvisar 30% homosexuellt beteende.

Återigen, som jag försöker säga i en annan tråd, man ( både individen och samhället) bör först ta reda på faktan, via att objektiv och saklig granskning som möjligt är, SEN bilda sig en åsikt i saken.

Homosexualitet är nu något helt naturligt förekommande, de som har denna sexualitet som vi kan fråga, människor , uppvisar alla tecken på att de faktiskt inte kan välja detta.

Då bör man ta in detta som just fakta i saken och strukturera samhället så att även dessa får plats.
Speciellt! eftersom det inte är skadligt överhuvudtaget.
Det finns andra former av sexualitet, pedofili ex. som är skadligt där det finns väldigt goda skäl att motarbeta och förbjuda, men det finns det alltså inte alls med homosexualitet.
Senast redigerad av Merapi 2020-11-29 kl. 11:46.
Citera
2020-11-29, 11:45
Avslutad
Citat:
Det står även i bibeln.
Och vi hade länge en tradition av att mannen skulle aga sin fru ex. utöver att klå upp ungarna och pigor och drängar.

En fin-fin tradition som säkert är nästa trappstege för vissa konservativa att politiskt kämpa för att återfå.
Husbondens rättigheter.
Exempel på att konservativa lyckats med detta har du i Ryssland, där det alltså idag är lagligt att slå sin fru.

lagarna är betydligt viktigare värna om för jämställdheten i ett land än att förbjuda invandring.

Men du ser alltså inget problem i och öppna dörren för folk med den kultur? My god..! Jag vet inte om du har barn, men du borde om du har flickor, tänka på deras framtid och framtida generationer kvinnor.
Citera
2020-11-29, 11:46
Medlem
Citat:
Det står även i bibeln.

Husbondens rättigheter.

Det var knappast tradition. Det var tillåtet.

Slog man drängarna och pigorna för mycket flyttade de. Det faktum att Sverige aldrig haft livegenskap lär ha minskat våldsanvändningen.

För övrigt agade även kvinnor barnen, det var även det tradition faktiskt. Och är det fortfarande i många delar av Sverige... ja, eller blev det igen. Fast där står farmor ofta för smällandet. Det är vad jag själv sett av barnaga i alla fall.

Så ä frågan om någon modern konservativ vill återinföra kroppsstraff och aga... jag vet inte. Förmodligen hittar du bara på som vanligt.

Som progressiv vill du ta bort all form av bestraffning. Inget straff på något, fångarna skall släppas loss. Ni progressiva är helt groteska som ni tänker med det.

Släpp fångarna loss, det är vår!

Dessutom vill du legalisera pedofili. Hur avskyvärda är inte de progressiva?
Citera
2020-11-29, 11:49
Medlem
Citat:
Men du ser alltså inget problem i och öppna dörren för folk med den kultur? My god..! Jag vet inte om du har barn, men du borde om du har flickor, tänka på deras framtid och framtida generationer kvinnor.

nej eftersom "folk" är betydligt mer än bara sin ev. patriarkala kultur.

hela världen fullständigt domineras av patriarkal kultur, vår egen inkluderat, det går likosm inte att undvika om du inte vill isolera dig i en liten bubbla nånstans.
Så bättre möta den och kämpa emot den eller hur?
det gör vare sig Sverige som nation eller du som individ via att låtsas att den inte finns.
Citera
2020-11-29, 11:58
Medlem
Citat:
Olika värderingar backas oftast upp av olika föreställningar "sanningar" som i sin tur bygger antingen på vetenskapligt bevisade saker eller rent påhitt.
Och de tär detta vi talar om.

Om man sprider en förställning om att ex svarta är "dumma, slöa, vet inte sitt bästa, är inte riktiga människor", sämre, mer våldsamma, sexgalningar, mer kriminella etc etc etc av påhittat trams... så lägger man marken för att kunna förslava alla svarta, eller inte ge dem jobbet, eller inte bli goda grannar med svarta människor.

Jag är litet osäker på om det är om det vi talar. Det är förstås en skillnad på att göra politik av vetenskapliga påståenden och att göra politik av allmänna fördomar och "sanningar". Det jag tjatar litet om är just ledet mellan vad som är vetenskap och vad som blir politik. De föreställningar som du nämner påminner litet om när vissa påstår att "svenskar är rasister" och därmed måste stå ut med det ena och det andra. Kanske är detta ett politiskt beteende som olika sidor använder.

Citat:
Snälla du humanister använder inte mer anekdoter än andra. Jag gav dig ett känt exempel från en tid där detta var relativt vanligt, du kan själv googla på hur mentalsjukhusen såg ut på 1800 talet.
Och hur man såg på just kvinnor och nervklenhet....hysteri....etc etc. Vidare så kan du läsa om spinnhusen på 1700 talet och hur man såg på kvinnlig sexualitet. Finns säkert siffror att läsa i saken. orkar du inte med det så finns det gott om litteratur i ämnet.

Det är nog få eller ingen som skulle säga så mycket gott om äldre tiders mentalvård. Man får nog ändå komma ihåg att de var ett utslag av äldre tiders vetenskap. Därför får man vara litet försiktig och inte luta sig för mycket mot dagens vetenskap som inte heller alltid klarar sina ställningstaganden.
https://magasinetfilter.se/filters-podcast/14-boken-om-de-apatiska-barnen/

Jag vill inte vara vetenskapsfientlig, långt därifrån, men litet vetenskapsförsiktig är jag nog.

Citat:
Fast det är just olika former av tvång som ex. Uvens konservativa politik går ut på.
Tvingar man kivnnor att tvångsutveckla foster mot deras vilja, parallellt med att man försämrar deras möjligheter att försörja detta barn, ( ex. via att ta bort barnbidraget, som Uven vill) så skapar man ett system där väldigt många unga kvinnor kommer tvingas.

Man får välja, antingen har man ett system kring mänsklig kärlek som bygger på frihet och jämbördiga villkor.

Eller så bygger man ett system där vissa människor ska tvingas mot sin vilja dvs utsättas för maktutövande av andra.

Sen får man liksom ta det "onda" med det "goda" och vice versa.

Även här är jag en smula avvaktande. Kanske har vi olika uppfattningar om vad tvång är, men att det finns inbyggda förväntningar och ett socialt tryck på hur man skall bete sig i ett äktenskap ser jag inte som konstigt. Om en del av detta också finns nedskrivet som regler så är det väl inte heller märkligt. Man bör väl fråga sig hur mycket frihet ett äktenskap klarar och hur mycket ansvar som skall åläggas makarna och hur mycket det allmänna skall blanda sig i.
Citera
2020-11-29, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det var knappast tradition. Det var tillåtet.

Slog man drängarna och pigorna för mycket flyttade de. Det faktum att Sverige aldrig haft livegenskap lär ha minskat våldsanvändningen.

För övrigt agade även kvinnor barnen, det var även det tradition faktiskt. Och är det fortfarande i många delar av Sverige... ja, eller blev det igen. Fast där står farmor ofta för smällandet. Det är vad jag själv sett av barnaga i alla fall.

Så ä frågan om någon modern konservativ vill återinföra kroppsstraff och aga... jag vet inte. Förmodligen hittar du bara på som vanligt.

Som progressiv vill du ta bort all form av bestraffning. Inget straff på något, fångarna skall släppas loss. Ni progressiva är helt groteska som ni tänker med det.

Släpp fångarna loss, det är vår!

Dessutom vill du legalisera pedofili. Hur avskyvärda är inte de progressiva?

det var en tradition, snälla Zigge, skärp dig lite nu.
Det uppmanades tom att husbonden skulle aga, och ja det var även en tradition att morsan slog ungarna. var motsäger detta traditionen att husbonden skulle slå?

Du får väl fråga Ryssaland, varför de som nation tog bort förbudet mot aga/ våld i familjen.
Det var de konservativa som la fram och drrev igenom denna lag.

Så nej, jag ser det absolut inte som otroligt att om Sverige poilitisk får samma konservativa utveckling som du har i Ryssland, Ungern och Polen ex. så kmmer du få dessa typer av lagförslag...

Abortförbud för kivnnor.,
laglgit rätt att misshandla kvinnor och barn.
lagligt rätt att våldta frugan.
etc etc.
När detta är återinfört så återstår rösträtten ( i de fall detta ens finns kvar som symbolisk handling)
rätt välja om man vill gifta sig, rätt välja vem man vill gifta sig med (obs för kvinnor), oskuldskrav, fängelse eller dödstraff för homosexuella, folk som har sex före äktenskapet etc etc etc

härliga tider för konservativ dumhet i kvadrat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in