2020-11-24, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raketer
Folk har genomskådat Svenska kyrkan och därför slutat gå dit.

Att gå moskén har bevisligen värde för många människor.
Visst, människor som kommer från kulturer där ”kyrkan” är både ett krav och står för mycket av det som människor i väst ex. har skaffat andra lösningar för.
Citera
2020-11-24, 12:30
Medlem
raketers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Visst, människor som kommer från kulturer där ”kyrkan” är både ett krav och står för mycket av det som människor i väst ex. har skaffat andra lösningar för.

Även moskéer här i väst är fulla. 👍
Citera
2020-11-24, 12:37
Medlem
Citat:
Även moskéer här i väst är fulla. 👍
Ja, Europa har ju som bekant fått en stor invandring sista tiden, så inte speciellt konstigt.

Låt dessa människor leva sekulariserat och under de trygghetssystem som oftast finns i väst samt! inte minst ha möjligheter till bra utbildning och frihet att bestämma själva så kommer även moskeerna tömmas.
Citera
2020-11-24, 12:42
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Kärnfamiljen som begrepp uppkom från att kontrastera mot äldre tiders storfamiljer. Ja, det krävs en by att uppfostra ett barn.

Man kan fylla denna by med släkten. Eller så kommer ungen själv fylla den med skolkamrater, Hollywood, Paradise Hotel, med mera.
Jag tänker mer att en kärnfamilj handlar om " storfamilj"
En slags kärna som följt generationer tillbaka.
Mamma och pappa håller ihop. De har sett sina föräldrar hållt ihop och de i sin tur har sett sina föräldrar osv.

Idag är det mer som det inte finns en kärna att utgå ifrån.
Kärnan är splittrad och partner byts ut hela tiden. Idag Kalle, i morgon Pelle osv. Gäller män också. Idag Fia, i morgon Sara. Barnen ser det och för dem blir det naturligt att göra så.
Det är ju så idag.
En familj kan bestå utav pappa har två barn med olika kvinnor, mamma har två barn med olika män. De skaffar två barn tillsammans och skiljer sig sedan.
Mina föräldrar skiljdes.
Även jag föll i den fällan.
Ett barn innan, två barn tillsammans.
Det är så lätt att ge upp idag och för minsta lilla. Kärnan är splittrad. Finns inte längre.
Idag när jag ser på saken med min första brytning ser jag att det var problem vi kunnat ta oss igenom. Idag är vi bästa vänner.

Jag vet inte om allt handlar om att generation efter generation lärt sig att en familj kan bildas hur som helst, när som helst.
Det är grönare på andra sidan kärnor.
Citera
2020-11-24, 13:00
Medlem
raketers avatar
Citat:
Ja, Europa har ju som bekant fått en stor invandring sista tiden, så inte speciellt konstigt.

Låt dessa människor leva sekulariserat och under de trygghetssystem som oftast finns i väst samt! inte minst ha möjligheter till bra utbildning och frihet att bestämma själva så kommer även moskeerna tömmas.

Du menar alltså att västerländsk kultur är så överlägsen att invandrare kommer vilja överge sin egen kultur för att assimileras in i den västerländska.

Det enda parti som förespråkar assimilation är SD.

I UK har man haft muslimsk invandring längre än Sverige. Moskéerna är fulla även i UK.

De befolkningsprognoser som gjorts visar på att antalet muslimer kommer fortsätta öka medan ateister kommer minska:

https://youtu.be/ZlIvbU7_Vvs
Citera
2020-11-24, 13:08
Medlem
Citat:
Du menar alltså att västerländsk kultur är så överlägsen att invandrare kommer vilja överge sin egen kultur för att assimileras in i den västerländska.

Det enda parti som förespråkar assimilation är SD.

I UK har man haft muslimsk invandring längre än Sverige. Moskéerna är fulla även i UK.

De befolkningsprognoser som gjorts visar på att antalet muslimer kommer fortsätta öka medan ateister kommer minska:

https://youtu.be/ZlIvbU7_Vvs
Nej, jag menar att sekularism ( hålla religionen borta från reell politisk makt) och ustället bygga sitt samhälle på vetenskap är ett överlägset system.
Detta är dock inte enkom västerländskt, och är heller inte så mycket av en ”kultur”.

Alla kan tro på vad de vill för Gud, grejen är att alla måste acceptera att andra tror på något annat och att vi ändå lever under samma regelverk.

Det är alltså inte ”rätt” att ex. tvinga kvinnor leva i celibat, eller tvinga folk ingå äktenskap eller tvinga kvinnor utveckla icke önskvärda foster, eller förbjuda homosexuella leva som de vill etc etc.

Håll religionen privat.
Senast redigerad av Merapi 2020-11-24 kl. 13:15.
Citera
2020-11-24, 13:15
Medlem
raketers avatar
Citat:
Nej, jag menar att sekularism ( hålla religionen borta från reell politisk makt) och ustället bygga sitt samhälle på vetenskap är ett överlägset system.
Detta är dock inte enkom västerländskt, och är heller inte så mycket av en ”kultur”.

Att västerländsk kultur präglas av låg religiositet medan arabisk av hög religiositet är kulturella särdrag.

http://www.worldvaluessurvey.org/photos/cultural_map_2020.jpg

Att muslimer kommer överge religionen om de får leva i länder med sekulära styren stämmer ej. Tvärtom kan vi se hur religiositeten ökat i länder som Egypten under sekulära regimer.
Citera
2020-11-24, 13:26
Medlem
Citat:
Att västerländsk kultur präglas av låg religiositet medan arabisk av hög religiositet är kulturella särdrag.

http://www.worldvaluessurvey.org/photos/cultural_map_2020.jpg

Att muslimer kommer överge religionen om de får leva i länder med sekulära styren stämmer ej. Tvärtom kan vi se hur religiositeten ökat i länder som Egypten under sekulära regimer.

Fast då får du ha koll på vad som faktiskt avses med ordet ”kultur”.

Västvärlden har varit lika religiöst präglat som dagens mest religiösa delar av islam.

Skillnaden är att västvärlden genomgick en upplysningstid, något som kanske är på g. även inom islam. Många trodde ju att den arabiska våren var just en start på detta.

Det kommer.
Citera
2020-11-24, 14:45
Medlem
raketers avatar
Citat:
Fast då får du ha koll på vad som faktiskt avses med ordet ”kultur”.

Västvärlden har varit lika religiöst präglat som dagens mest religiösa delar av islam.

Skillnaden är att västvärlden genomgick en upplysningstid, något som kanske är på g. även inom islam. Många trodde ju att den arabiska våren var just en start på detta.

Det kommer.

Ta reda på vad kultur innebär innan du försöker rätta andra.

Människor med rötter i arabvärlden är inte mindre upplysta än västerlänningar.
Citera
2020-11-24, 14:59
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Skilj på skriftrullar från antiken och vetenskap tack.

Skillnaden mellan religion och
vetenskap handlar i stort om metoden man använder för att ta reda på saker, samt överhuvudtaget intresset för att just ta reda på saker och tänka nytt.

Att många har fått göra det senare INOM kyrkan förr, är inte speciellt förvånande om man betänker att kyrkan dominerade inom allt.
Men det gör fortfarande inte att religion går ihop med vetenskap speciellt väl.

Eller att inte religion förr och idag bekämpar vetenskap och förnuft med näbbar och klor.
Du får komma ihåg att de där skriftrullarna från antiken också är en del i vetenskapshistorien.
Och det är inte bra att hata något så mycket som du hatar religion.
Citera
2020-11-24, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Du får komma ihåg att de där skriftrullarna från antiken också är en del i vetenskapshistorien.
Och det är inte bra att hata något så mycket som du hatar religion.
Jag hatar intecreligion vara för att jag inte vill att det ska ha nån makt över människor.
Folk får tro på tomtar och troll och flygande drakar också men jag vill fan inte behöva leva i ett samhälle förmån idiot anser att man måste offra döttrar till draken var fjärde år för skördens skull. Lika lite som jag alltså vill leva i ett samhälle där man vill offra kvinnor för konceptuonsögonblickens skull.
Allright?
Citera
2020-11-24, 15:13
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Jag hatar intecreligion vara för att jag inte vill att det ska ha nån makt över människor.
Folk får tro på tomtar och troll och flygande drakar också men jag vill fan inte behöva leva i ett samhälle förmån idiot anser att man måste offra döttrar till draken var fjärde år för skördens skull. Lika lite som jag alltså vill leva i ett samhälle där man vill offra kvinnor för konceptuonsögonblickens skull.
Allright?
Man behöver ju inte vara religiös för att vara emot att människoliv ska spillas.
Sedan har ingen religion makt över andra än dem som vill vara med i samfundet i dagens västvärld, så du klarar dig.
Senast redigerad av Furienna 2020-11-24 kl. 15:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in