Citat:
Ursprungligen postat av
raketer
Kärnfamiljen som begrepp uppkom från att kontrastera mot äldre tiders storfamiljer. Ja, det krävs en by att uppfostra ett barn.
Man kan fylla denna by med släkten. Eller så kommer ungen själv fylla den med skolkamrater, Hollywood, Paradise Hotel, med mera.
Jag tänker mer att en kärnfamilj handlar om " storfamilj"
En slags kärna som följt generationer tillbaka.
Mamma och pappa håller ihop. De har sett sina föräldrar hållt ihop och de i sin tur har sett sina föräldrar osv.
Idag är det mer som det inte finns en kärna att utgå ifrån.
Kärnan är splittrad och partner byts ut hela tiden. Idag Kalle, i morgon Pelle osv. Gäller män också. Idag Fia, i morgon Sara. Barnen ser det och för dem blir det naturligt att göra så.
Det är ju så idag.
En familj kan bestå utav pappa har två barn med olika kvinnor, mamma har två barn med olika män. De skaffar två barn tillsammans och skiljer sig sedan.
Mina föräldrar skiljdes.
Även jag föll i den fällan.
Ett barn innan, två barn tillsammans.
Det är så lätt att ge upp idag och för minsta lilla. Kärnan är splittrad. Finns inte längre.
Idag när jag ser på saken med min första brytning ser jag att det var problem vi kunnat ta oss igenom. Idag är vi bästa vänner.
Jag vet inte om allt handlar om att generation efter generation lärt sig att en familj kan bildas hur som helst, när som helst.
Det är grönare på andra sidan kärnor.