Citat:
Suck. Den här diskussionen utgår alltså ifrån en serie inlägg om hemmafruar, i vilken jag har argumenterar för att det är viktigt att folk jobbar och betalar för pensionssystemet och du har levererat något svammel om hur viktigt det är med att få kärlek för att man inte jobbar. Du kan scrolla tillbaka i tråden och läsa om du glömmer bort vad den har avhandlat.
Citat:
Börskrascher är ju inget annat än ett tillfälle att investera billigt och den som vill ha jämnare utbetalningar kan ju vikta över i räntepapper när det blir dags, om du nu inte tänker argumentera för att hela ekonomin är påväg mot någon sorts kollaps, men då undrar jag ju hur ungarna skulle lyckas bättre med att försörja dig. Men tyvärr har du ju rätt i att långt ifrån alla begåvats med förmågan att spara. I ditt efterföljande inlägg verkar du dock plötsligt argumentera för att människor skulle börja spara mer bara skatterna sänks, så jag vet inte ens hur du vill ha det.
Privat investerande är bra för de som kan investera, men det finns börskrascher som ingen kan se framför sig. Jag tror givetvis att det är bättre garanti att privatspara än att förlita sig på staten, men det är inte något jag tror de flesta människor klarar av, speciellt inte ifall de befinner sig i samhällets botten.
Poängen är annars att det inte existerar några garantier för framtiden, du spekulerar om en slags familjepyramidspel, men den skulle ju enbart skulle reflektera pyramidspelet vi bevittnar från hela samhället för att ta hand om en allt äldre befolkning.
Men en familj som går igenom hårda tider tillsammans har det bättre än ensamma individer som går igenom hårda tider, och det tror jag inte det kan råda någon tvekan om.
I ditt samhälle bör människor offra sig för att bära systemet på deras rygg, medan jag har som ideal att de bär familjen på deras rygg. När du betalar massa skatt åt främlingar känner du bara tomhet, men när du betalar för att din moder ska ha det bra i ålderns dagar så känner du direkt en slags värme som reflekteras tillbaka.
Slutligen så skulle nog återgång till en livsbejakande kultur där familjer har ork att ha så pass många barn som krävs (runt 2.1 i snitt vore ju bra) antagligen få nästkommande generationer att inte behöva bära så många gamlingar på sin rygg.
Poängen är annars att det inte existerar några garantier för framtiden, du spekulerar om en slags familjepyramidspel, men den skulle ju enbart skulle reflektera pyramidspelet vi bevittnar från hela samhället för att ta hand om en allt äldre befolkning.
Men en familj som går igenom hårda tider tillsammans har det bättre än ensamma individer som går igenom hårda tider, och det tror jag inte det kan råda någon tvekan om.
I ditt samhälle bör människor offra sig för att bära systemet på deras rygg, medan jag har som ideal att de bär familjen på deras rygg. När du betalar massa skatt åt främlingar känner du bara tomhet, men när du betalar för att din moder ska ha det bra i ålderns dagar så känner du direkt en slags värme som reflekteras tillbaka.
Slutligen så skulle nog återgång till en livsbejakande kultur där familjer har ork att ha så pass många barn som krävs (runt 2.1 i snitt vore ju bra) antagligen få nästkommande generationer att inte behöva bära så många gamlingar på sin rygg.
Spekulerar? Det är ju för i helvete så du beskriver ditt ideal, som ett jävla pyramidspel där varje generation ska betala för sina föräldrar. Att det nuvarande pensionssystemet också har sina brister som jag mer än gärna skulle fixa gör ju inte att ditt förslag blir mindre kasst.
Offra sig? Jag tror inte att ett heltidsjobb i dagens Sverige är ett sådant jävla ok att vi kan tala om att människor "offrar sig". Jag hade förmodligen mest skämts om jag hade stått i en situation där jag behövde tigga pengar av mina vuxna barn. Kollar man på de familjer där det är vardag idag att man tigger pengar av varandra så tycker jag mig inte se att de präglas av någon särskilt stark sammanhållning.
Du fortsätter upprepa detta, att det skulle finnas en motsättning mellan ett system där vi jobbar och tjänar in till vår pension och att vi skulle bry oss om våra familjemedlemmar, men jag kan ärligt talat inte se det och några korkade anekdoter om en VD som spelar golf kommer inte övertyga mig om någonting annat. Jag tvivlar som sagt starkt på att det är meningsfullt att på politisk nivå försöka försäkra sig om att människor har en familj som älskar dem, men även om det vore det så har du ju levererat absolut noll bevis för att ditt föreslagna system skulle åstadkomma det.
Senast redigerad av Disciplina 2020-11-27 kl. 00:01.
Senast redigerad av Disciplina 2020-11-27 kl. 00:01.