2020-11-24, 01:19
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Drogkonsumtionen i Europa har ökat på grund av alla hemlösa knarkande migranter.

Du sa nåt om 1000 hemlösa barn i Malmö, dessa barn borde ha stannat i sina hemländer istället för att förstöra våra gatubilder.

Du lär förresten gilla det här inlägget:

(FB) Konservatism och asketism

Det finns massa svenska neddrogade och utslagna och problemet är gammalt, tror vi låg tvåa efter Estonien för 10 år sedan.

Ett land med världens högsta andel singelhushåll, hög arbetslöshet och svaga familjeband kan förvänta sig just det.
Citera
2020-11-24, 01:22
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Det finns massa svenska neddrogade och utslagna och problemet är gammalt, tror vi låg tvåa efter Estonien för 10 år sedan.

Ett land med världens högsta andel singelhushåll, hög arbetslöshet och svaga familjeband kan förvänta sig just det.

Arbetslösheten är på grund av massa arbetslösa migranter, plus den ekonomiska kraschen till följd av Corona.

Nuförtiden är det inga unga svenskar som åker till Norge för att jobba som det var för tio år sedan.
Citera
2020-11-24, 01:29
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Arbetslösheten är på grund av massa arbetslösa migranter, plus den ekonomiska kraschen till följd av Corona.

Nuförtiden är det inga unga svenskar som åker till Norge för att jobba som det var för tio år sedan.

Delvis är det migranter, men USA har större antal lågkvalificerade vita än Sverige och har mycket högre arbetslöshet, Storbrittanien och Tyskland är nästan jämbördiga med Sverige men har mycket lägre arbetslöshet.

Vi hade klart högst arbetslöshet bland germanska nationer redan innan corona.

I Sydeuropa finns det extremt hög arbetslöshet men även en stark familj som ger utslagna individer emotionell stöd och kontext till deras liv, därmed att de har så låg alkoholism och drogberoende.
Citera
2020-11-24, 01:43
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Delvis är det migranter, men USA har större antal lågkvalificerade vita än Sverige och har mycket högre arbetslöshet, Storbrittanien och Tyskland är nästan jämbördiga med Sverige men har mycket lägre arbetslöshet.

Vi hade klart högst arbetslöshet bland germanska nationer redan innan corona.

I Sydeuropa finns det extremt hög arbetslöshet men även en stark familj som ger utslagna individer emotionell stöd och kontext till deras liv, därmed att de har så låg alkoholism och drogberoende.

Här kan man jämföra inkomst, förmögenhet och annat mellan OECD-länder

http://www.oecdbetterlifeindex.org/topics/income/

Trots att Norge är så rikt så har norska hushåll en lägre nettoförmögenhet än till och med portugisiska.
Citera
2020-11-24, 01:56
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Här kan man jämföra inkomst, förmögenhet och annat mellan OECD-länder

http://www.oecdbetterlifeindex.org/topics/income/

Trots att Norge är så rikt så har norska hushåll en lägre nettoförmögenhet än till och med portugisiska.

Jo, men det hade ju inte med saken att göra, inte helt i alla fall. Förmögenhet är bra, men att gå till jobbet eller att ha en familj är livsviktigt för att de flesta människor ska känna något syfte i livet och inga bidrag i Världen kan fylla tomrummet av att känna sig värdelös.

Jag är ju ingen materialist som tror att alla sociala problem har att göra med ekonomiska omständigheter, men kombinationen av hög arbetslöshet, gråa miljonprogram utan estetisk värde, svag familjeenhet och dessutom svag nationell sammanhållning ger upphov till psykologisk ohälsa (Sverige har dubbelt så mycket bland unga jämfört med våra nordiska grannländer), vilket i sin tur leder till just alkoholism eller drogberoende.

Det är i alla fall min slutsats om varför Sverige har flest drogrelaterade dödsfall i Europa.

I Östblocket har man länge gått igenom kommunismens plåga och total utplånning av nationella identiteter, familjeenheten, känsla för estetik, religion, etc. - Disciplinas normkritik har gått så att säga "hela vägen" och de reaktionära krafterna har litterärt annihilerats någonstans i Sibirien, man lyckades därmed totalt dekonstruera de uråldriga värderingarna.

Att jämföra Östblockets drog- och alkhoholproblem med Västvärlden är orättvist så som de har lidit under de progressivas tyranni. Det intressanta vore att se ifall det finns hopp med minskad alkoholkonsumption bland yngre som växt upp i en bättre Värld (i Soviet gick visserligen antalet heroinister upp markant efter Soviets fall, så kapitalismens chockperiod var nästan ännu mer traumatiserande än kommunismen).
Senast redigerad av Naknekejsaren 2020-11-24 kl. 01:59.
Citera
2020-11-24, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Men visade du inte med dina Sovjetexempel att precis samma problematik gäller för ordet "konservatism"?

Wikipediasidan är ärligt talat rätt dåligt skriven för att beröra ett såpass stort ämne, men det är väl ingen överraskning när den redigeras av den sortens människor. Jag vidhåller dock att det som kallas för "konservatism" i Sverige 2020 inte kan förstås genom att man läser Edmund Burke. Deltagarna i den här tråden kan överhuvudtaget inte enas om vad konservatism är bortom allmänt hållet gnäll, inte heller vilka som borde få räknas in i "de riktiga konservativa". Det enda man är överens om är intressant nog att konservatismen inte har något särskilt krav på att bevara eller förändra långsamt, utan tvärtom kan vara radikal eller rentav revolutionär bara man är missnöjd med politiken idag. När man gör ett sådant tydligt avsteg från ideologins ursprungstankar och ignorerar hela principen om bevarande så tycks det iallafall för mig som att reaktionär är det mer lämpliga av de två orden. Vad man sedan kallar det är egentligen inte lika viktigt som att framhäva den här diskrepansen mellan "konservatism" idag och konservatism för 100 år sedan.

Precis som vanligt när jag startar en tråd här slutar det med att jag frågar mig: Ja vad fan hade du föräntat dig? Jag vet inte, men kanske hade jag trott att åtminstone någon skulle reflektera kritiskt över hur de uttrycker sig och kanske till och med försöka sig på att förena den klassiska konservatismens tankar om bevarande och inkrementell förändring med dagens rörelse, kanske reflektera kritiskt över om ifall det populistiska gnäll och skriande efter radikala förändringar som kännetecknar miljön idag verkligen är klädsamt för god konservatism. Inte att man skulle ge upp på att förändra samhället i riktning mot gamla värderingar men kanske att man skulle respektera det normsystem andra har skapat och tillämpa samma långsamma småskaliga förändringar som man gärna vill avkräva andra.

Vad tråden visar är väl att i slutändan är detta bara spel för gallerierna, och att man inte ska vara naiv nog att tro att de konservativa skulle spela efter sin egna regelbok när de väl ligger under. Varför skrev jag en så jävla lång trådstart? Fucking slöseri med tid.

Jo problemet är generellt för alla ideologier. Och alla ideologier måste utvecklas för att passa in i samtiden.

Att jämställa konservatismen med ett enkelt konserverande gör ju att den så småningom tvunget måste förlora. Till sist har teknik, ekonomi och annat utvecklats så mycket att den är dödsdömd. Enda sättet för den att överleva är ett samhälle typ Amish.

Men samma sak gäller ju progressiva ideologier. Idag i Sverige är ju abortförespråkarna de värdekonservativa, de vill cementera vunna politiska segrar.

Skulle progressiva spela efter egen regelbok så skulle de ju vilja förändra de normer och värderingar de lyckats skapa.

Jag vet inte vem som är progressiv i abortfrågan. Alla vill antingen behålla rådande ordning eller vrida tillbaka klockan. Ingen vill framåt.

Skall vi ha en levande demokrati måste binära frågor av detta slaget kunna stötas och blötas, ändras på om vi så vill. Men så fort progressiva har vunnit en fråga vill de låsa in den med moraliska tabun och ta bort den från den politiska spelplanen. De blir de nya stock-konservativa.

Så det är väl ingen som håller sig till spelplanen?

Det fetade:

Radikal konservatism är ju motsägelsefullt, det kan jag hålla med om.
Citera
2020-11-24, 08:01
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo problemet är generellt för alla ideologier. Och alla ideologier måste utvecklas för att passa in i samtiden.

Att jämställa konservatismen med ett enkelt konserverande gör ju att den så småningom tvunget måste förlora. Till sist har teknik, ekonomi och annat utvecklats så mycket att den är dödsdömd. Enda sättet för den att överleva är ett samhälle typ Amish.

Men samma sak gäller ju progressiva ideologier. Idag i Sverige är ju abortförespråkarna de värdekonservativa, de vill cementera vunna politiska segrar.

Skulle progressiva spela efter egen regelbok så skulle de ju vilja förändra de normer och värderingar de lyckats skapa.

Jag vet inte vem som är progressiv i abortfrågan. Alla vill antingen behålla rådande ordning eller vrida tillbaka klockan. Ingen vill framåt.

Skall vi ha en levande demokrati måste binära frågor av detta slaget kunna stötas och blötas, ändras på om vi så vill. Men så fort progressiva har vunnit en fråga vill de låsa in den med moraliska tabun och ta bort den från den politiska spelplanen. De blir de nya stock-konservativa.

Det fetade:

Radikal konservatism är ju motsägelsefullt, det kan jag hålla med om.

Progressivt är väl allt som rör sig mot historiens riktning, men olikt vad Marx trodde så är historien omöjlig att förutsäga.

Liberalism, fertilitetsdöd, yttlig kultur, "Du sköna nya värld", könsneutral dagis, bebisar producerade i labb, sexrobotar kanske är det progressiva.

Lika gärna skulle islamism, kvinnor i slöjor och sharia lagar kunna bli det progressiva med tanke på att konservativa muslimer får fler barn.

Kommunism sågs en gång som det allra mest progressiva, men hör idag till det förgångna. Brexit är exempel på att seperatism från stora globala organisationer kanske är historiens nya riktning, EU kanske är nya Soviet och påväg att upplösa sig och falla ihop under dess egna paradoxer. Marxister kan idag ofta likaså räknas som reaktionärer emot liberal globalism. Kinas framgång som auktoritär stat kan visa sig leda oss in på en ny tidsålder där demokrati ses som dekadenta skuldtyngda och föråldrade befolkningar medan Kina trummar vidare med mer ordning och reda och mer nationalistisk lagd politik.

Ingen känner till historiens slutdestination, så det blir tillslut bara lek med ord. En liberal muslim i en allt mer konservativ muslimsk nation kan sägas vara "reaktionär" mot den nya ordningen, och vad som för närvarande ser ut att vara historiens riktning.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2020-11-24 kl. 08:43.
Citera
2020-11-24, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Skillnaden här är ju att ingen i det progressiva laget någonsin framhållit förändring som ett egenvärde. Frihet, jämlikhet etc. är det de strävar efter och metoden kan vara allt från revolutionär till konservativ. Även om vi godtar beskrivningen av leninisterna i gamla sovjet som konservativa så upphör de ju inte heller att vara kommunister.

Jaja, er "levande demokrati" är inte så jävla intressant. Jag ser inget behov av att vi ständigt ska stöta och blöta en fråga som bara företräds av en minoritet utan politiskt inflytande. Om något så tror jag att det är fortsatt skadligt att behandla er som att era åsikter är värda att tas på allvar. Sådant lämnar jag nog åt Merapi.
Citera
2020-11-24, 08:47
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Frihet, jämlikhet etc. är det de strävar efter

Två variabler som redan där närmast innehar en negativ kausalitet till varandra. Total frihet leder till att marknader (sexuella eller ekonomiska sådana) styrs av paretoprincipen som står i direkt motsatsförhållande till jämlikhet.

I Kina så motarbetas både jämlikhet och frihet, men ändå så marscherar Kina mot ökad produktionsförmåga och minskad fattigdom snabbare än någon nation som någonsin existerat.

I början av 1900-talet så vad eugenik extremt populärt bland just progressiva, vem kunde tänka sig att det skulle räknas som det allra mest avskyvärda bland progressiva 100 år senare? Vem vet vad som kommer räknas som progressivt om ytterligare 100 år?
Senast redigerad av Naknekejsaren 2020-11-24 kl. 09:05.
Citera
2020-11-24, 10:35
Medlem
Citat:
Skillnaden här är ju att ingen i det progressiva laget någonsin framhållit förändring som ett egenvärde. Frihet, jämlikhet etc. är det de strävar efter och metoden kan vara allt från revolutionär till konservativ. Även om vi godtar beskrivningen av leninisterna i gamla sovjet som konservativa så upphör de ju inte heller att vara kommunister.

Jaja, er "levande demokrati" är inte så jävla intressant. Jag ser inget behov av att vi ständigt ska stöta och blöta en fråga som bara företräds av en minoritet utan politiskt inflytande. Om något så tror jag att det är fortsatt skadligt att behandla er som att era åsikter är värda att tas på allvar. Sådant lämnar jag nog åt Merapi.

Kursivt: verkligen? Det kan man nog hävda, likaväl som att man kan hävda att konservativa inte ser konserverandet som ett egenvärde, även det har ju en pragmatisk motivering.

Era?

Jag är liberalkonservativ med dragning åt det liberala snarare än det konservativa. Men är man liberal modell 80-90-tal känner man inte igen sig i dagens liberala diskurs. Ibland kan jag tycka KD står för den mest liberala hållningen, haha Jag är inte abortmotståndare i den meningen hursomhelst. Jag häckar här för att lära mig hur konservativa tänker.

Fetat: samma sak med många frågor vänsterut. Lika bra att lägga ner småpartierna och sätta munkavel på Sjöstedt?
Citera
2020-11-24, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Det vet jag inte om jag håller med om.
Så länge som ett flertal yrken är öppna för kvinnor, så kan de välja att yrkesarbeta istället för att gifta sig.
Och hur menar du att den offentliga sektorn ex är ”öppen” för människor att jobba i, om det inte finns skattepengar?
Visst, kvinnor kan ju precis som män, bara dumpa ungar, sjuka släktingar och gamla senila farfar, och säga att det får ”maken” ”sonen” eller ”brorsan” ta hand om för det är nu mäns ”livsuppgift” enligt nån materialkal Gudinna, vi bytt ut tidigare patriarkala gudar med.

Tycker du det vore en lika bra lösning?
Citera
2020-11-24, 12:06
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och hur menar du att den offentliga sektorn ex är ”öppen” för människor att jobba i, om det inte finns skattepengar?
Visst, kvinnor kan ju precis som män, bara dumpa ungar, sjuka släktingar och gamla senila farfar, och säga att det får ”maken” ”sonen” eller ”brorsan” ta hand om för det är nu mäns ”livsuppgift” enligt nån materialkal Gudinna, vi bytt ut tidigare patriarkala gudar med.

Tycker du det vore en lika bra lösning?
Nu har väl jag inte sagt att det inte ska finnas skattepengar.
Det har nog framgått här i tråden att jag tycker att en stark offentlig sektor med ett högt skattetryck är det bästa.
Och du tog ju upp ett hypotetiskt påhittat samhälle som exempel.
Så då kan vi ju låta människorna där komma på vilka lösningar som helst.
Senast redigerad av Furienna 2020-11-24 kl. 12:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in