2020-11-25, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Behöver inte ta influensa vaccin i år.... Ingen har dött av influensa sedan vecka 12......tillfälligheter?
Eftersom influensan I praktiken försvann direkt vi införde restriktioner så är det ju inte så konstigt.
Citera
2020-11-25, 13:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksdalern
Fick hosta för ett par dagar sedan, idag har jag hostat väldigt mycket.
Jobbar i butik så vafan ska jag göra? Sjukskrev mig idag iallafall, men jag kan väl knappast behöva gå i karantän i 2 veckor?
Testa dig!:

https://www.1177.se/
Citera
2020-11-25, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vad fan snackar du om?

Förklara vad du är ute efter?
3765 för en vecka sen

4494 nu

Ökning eller minskning?
Citera
2020-11-25, 13:12
Medlem
Riksdalerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttBekymmerJagHar
Hoppas innerligt att du skämtar.
Du har alltså jobbat trots din hosta och trots 8 månader av uppmaningar att inte jobba vid minsta lilla symptom så har du ignorerat det?

Du ska vara hemma tills du är symptomfri och minst ett par dagar till efter det, om det så är 4 dagar eller 4 veckor så stannar du hemma.

Och folk undrar varför smittan sprids..

Alla jag känner har jobbat även fast dem haft hosta och varit sjuka, men tänkte jag skulle stanna hemma nu när hostan är mer okontrollbar, mest för att jag träffar c.a 1k kunder om dagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Testa dig?

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Testa dig!:

https://www.1177.se/

Möjligheten för allmänheten att boka tid för provtagning av covid-19 är för tillfället begränsad, både via 1177.se och på vårdcentralen. Region Östergötland provtar just nu endast prioriterade grupper.
Citera
2020-11-25, 13:13
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksdalern
Fick hosta för ett par dagar sedan, idag har jag hostat väldigt mycket.
Jobbar i butik så vafan ska jag göra? Sjukskrev mig idag iallafall, men jag kan väl knappast behöva gå i karantän i 2 veckor?
Hoppas du inte råkade smitta flera andra innan du gick hem.
Hosta för ett par dagar sedan är det sent att vänta till idag då du haft symptom ett par dagar redan.
Citera
2020-11-25, 13:15
Medlem
Riksdalerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Hoppas du inte råkade smitta flera andra innan du gick hem.
Hosta för ett par dagar sedan är det sent att vänta till idag då du haft symptom ett par dagar redan.

Får alltid lite torrhosta på hösten, trodde det skulle gå över efter en dag eller två, men det blev visst bara djupare hosta så fattade direkt att det inte bara var "lite torrhosta".
Citera
2020-11-25, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är märkligt att den där hemsidan inte har länkar så man kan läsa TÜV:s resultat.

Du har helt ret.

Jeg har kontaktet den danske sundhedsstyrelse for at høre om de har kendskab til eller har godkendt kobbermunbinn og beskeden er at de ikke kender til eller har godkendt kobbermunbinn, men de kan ikke udelukke at de fremover kan komme til at beskæftige sig med kobbermunbinn.
Så for nuværende er der ingen dansk godkendelse af kobbermunbinn og derfor vil jeg mene at man bør bruge almindelige godkendte munbinn i stedet for kobbermunbinn.
Citera
2020-11-25, 13:18
Medlem
Skulle vara intressant att undersöka alla som gått in i privat lockdown, av medicinska skäl.

Medan ungdomarna ojar sig över munskydd och tror att solidaritet är kommunism, stänger människor in sig, för att inte dö.

En bekant är multisjuk och har i perioder bott på hotell pga viruset. Blir han smittad dör han. Det är ett medicinskt faktum.

Han är såklart inte ensam om detta.

Så samtidigt som Sverige undviker nationell lockdown, sätter sig människor i egen lockdown. Inta bara gamlingar.

Vi har bla 500 000 KOL-fall i Sverige.

Dessa människors berättelser väntar på att höras.
Citera
2020-11-25, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Skitår.

Det är nog mycket ära som står på spel. Så man kan inte ändra sig vad gäller munskydd. Jag hade trott tidigare i höst när de var mindre negativa att det skulle komma i lokaltrafiken. Men nej, kom aldrig. Och konstiga svenskar gick på Arlanda som de enda utan munskydd. Det var de som fick konstiga blickar, inte dem med munskydden på.

I början tror jag inte de ville ha munskydd för de ville att alla skulle genomgå smittan. Bara långsamt. Med munskydd skulle det gå för långsamt.

Vi skulle ju haft flockimmunitet i maj och nu är det november. Så de har väl fattat att immuniteten inte kommer komma. Att de var så säkra. Och skulle bara behövas 20 %. Det var bara önsketänkande alltihop.

Så vad gör de nu när vi är för många för att det ska gå att stoppa smittan? Hålla uppe humöret och säga att alla vi ska gå på julbord.

Klart att folk som tvingas kanske slarvar med sitt munskydd och använder det fel. Men vi svenskar har ju varit stolta att vi gör saker så bra. I andra sammanhang. Men plötsligt har vi förvandlats till några som inte klarar en enkel grej. Itutade att vi är så korkade att vi nog skulle sätta skyddet på foten eller något. Och folk accepterar och upprepar att vi är korkade.

Och att det skulle vara falsk trygghet. Inte. När jag har haft munskydd har folk hållit två meters avstånd. För att de fått en påminnelse. Annars hålls inga avstånd. Så bara att de håller sig undan är bra. Det funkar t o m på folk som går nära för att de anser att det är deras rätt. Tror det är för att de fattar att är man så kaxig att man har munskydd är man även så kaxig att man kan bli förbannad för att de flåsar en i nacken.

Det är massor av prestige i omlopp.

Munskyddsdebatten är helt störd.
Citera
2020-11-25, 13:33
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Skulle vara intressant att undersöka alla som gått in i privat lockdown, av medicinska skäl.

Medan ungdomarna ojar sig över munskydd och tror att solidaritet är kommunism, stänger människor in sig, för att inte dö.

En bekant är multisjuk och har i perioder bott på hotell pga viruset. Blir han smittad dör han. Det är ett medicinskt faktum.

Han är såklart inte ensam om detta.

Så samtidigt som Sverige undviker nationell lockdown, sätter sig människor i egen lockdown. Inta bara gamlingar.

Vi har bla 500 000 KOL-fall i Sverige.

Dessa människors berättelser väntar på att höras.

Låter utmärkt att folk tar eget ansvar och eget initiativ för att säkerställa sin hälsa och sitt välmående.

Solidaritet; ett av de fulaste ord som finns. Men visst, "Alla ska med" och Öppna era hjärtan". Skratt retande.
Citera
2020-11-25, 13:37
Avstängd
Tegnell uttalar sig om munskydd på jobbet:

"Det handlar både om hur nära man är och hur länge man är nära varandra. Och om arbetsuppgifterna verkligen behöver lösas på det sättet man gör det på. En definition på detta som man pekar på när det gäller riskfyllda kontakter är att om man är närmare än 1-2 meter från varandra och i mer än 15 minuter kan det vara lämpligt, säger han till tidningen".

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-da-kan-det-vara-bra-med-munskydd-pa-jobbet-/

Håller han på att svänga om munskydd månne?
Citera
2020-11-25, 13:40
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är massor av prestige i omlopp.

Munskyddsdebatten är helt störd.
Egentligen handlar väl debatten om huruvida det ska vara påtvingat eller inte. Jag har inga problem med att vissa väljer att ha munskydd på sig, så länge det sker på frivillig basis. Det är tvång jag har problem med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in