2020-11-25, 13:45
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Behöver inte ta influensa vaccin i år.... Ingen har dött av influensa sedan vecka 12......tillfälligheter?

Inte alls någon tillfällighet. Distanseringen har många goda effekter på alla typer av virus. Men 2021 pågår länge än så får man den gratis så tar man den.
Citera
2020-11-25, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Tegnell uttalar sig om munskydd på jobbet:

"Det handlar både om hur nära man är och hur länge man är nära varandra. Och om arbetsuppgifterna verkligen behöver lösas på det sättet man gör det på. En definition på detta som man pekar på när det gäller riskfyllda kontakter är att om man är närmare än 1-2 meter från varandra och i mer än 15 minuter kan det vara lämpligt, säger han till tidningen".

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-da-kan-det-vara-bra-med-munskydd-pa-jobbet-/

Håller han på att svänga om munskydd månne?

Jag tror aldrig han har varit emot eller tvekat på att ett korrekt användande av munskydd minskar risken för att smittas.

Det som de sagt är att de inte tror på är att en rekommendation/krav från FHM om att bära munskydd skulle minska smittspridningen.

Förmodligen av två saker (kanske mer):

1. Felaktigt användande
2. Falsk säkerhet - dvs vi börjar umgås mer och tar mer risker "ää, jag har ju munskydd. Det är lugnt"

Exempel:

Det är bättre att hålla avstånd utan mask än att vara närgångna med mask.

Det är bättre att skippa den där festen med massa andra människor än att gå dit med mask.
Citera
2020-11-25, 13:50
Bannlyst
. Mathilda Spetz, 40, blev sjuk i covid-19 i våras och utvecklade antikroppar.

Under höstlovet hade hon fortfarande kvar dem – samma kväll blev hon sjuk i corona för andra gången.

– Många med antikroppar tror att de är immuna, men det verkar inte vara så, säger Mathilda Spetz.
Citera
2020-11-25, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Egentligen handlar väl debatten om huruvida det ska vara påtvingat eller inte. Jag har inga problem med att vissa väljer att ha munskydd på sig, så länge det sker på frivillig basis. Det är tvång jag har problem med.

Är det bara tvång på munskydd du har problem med? Eller vägrar du bilbälte, ringklocka på cykeln etc
Citera
2020-11-25, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
. Mathilda Spetz, 40, blev sjuk i covid-19 i våras och utvecklade antikroppar.

Under höstlovet hade hon fortfarande kvar dem – samma kväll blev hon sjuk i corona för andra gången.

– Många med antikroppar tror att de är immuna, men det verkar inte vara så, säger Mathilda Spetz.

Mathilda Spetz snackar skit.
Citera
2020-11-25, 13:54
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag tror aldrig han har varit emot eller tvekat på att ett korrekt användande av munskydd minskar risken för att smittas.

Det som de sagt är att de inte tror på är att en rekommendation/krav från FHM om att bära munskydd skulle minska smittspridningen.

1. Felaktigt användande
2. Falsk säkerhet - dvs vi börjar umgås mer och tar mer risker "ää, jag har ju munskydd. Det är lugnt"

Exempel:

Det är bättre att skippa den där festen med massa andra människor än att gå dit med mask.

Vetenskapsakademin tror inte alls på någon falsk säkerhet, snarare tvärt om, man blir hela tiden påmind av sin mask. Men Tegnellarna tror på honom inte på vad förnuftet säger.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det verkar öka också. Det ser man av diagrammet på denna sida:
Det stämmer, det ökar, men ger inte intryck av att växa exponentiellt. Tvärtom kan man tycka att det ser ut som en viss avmattning i ökningen, dvs att ökningstakten avtar något. Illa nog som det är, men det ser ut som att toppen kan komma att bli lägre än i våras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

1. Felaktigt användande

Exempel:

Det finns massor av länder som idag har ålagt ens medborgare att bära munskydd vid olika tillfällen.
Har dess munskydds-länder märkt av "falsk säkerhet" hos sina medborgare.

I så fall, upplys oss om vilka fakta som finns om frågan?
Citera
2020-11-25, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Tegnell uttalar sig om munskydd på jobbet:

"Det handlar både om hur nära man är och hur länge man är nära varandra. Och om arbetsuppgifterna verkligen behöver lösas på det sättet man gör det på. En definition på detta som man pekar på när det gäller riskfyllda kontakter är att om man är närmare än 1-2 meter från varandra och i mer än 15 minuter kan det vara lämpligt, säger han till tidningen".

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-da-kan-det-vara-bra-med-munskydd-pa-jobbet-/

Håller han på att svänga om munskydd månne?

Det där är ett försvar för inställningen. Han vill att man skall lösa situationen på annat sätt än genom att ha munskydd.

Hans syn på munskydd är nämligen att man aldrig skall försätta sig i situationer där de gör nytta.
Citera
2020-11-25, 13:58
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Sveriges slappa strategi sämst - igen

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-01..latest&country=SWE~DNK~FIN~ISL~NOR&region=Worl d&casesMetric=true&interval=smoothed&perCapita=tru e&smoothing=7&pickerMetric=new_cases_per_million&p ickerSort=desc

Anders Tegnell, FHM, SVT, Aftonbladet får börja kolla på youtube igen eller hitta någon hoax-studie som grund för någon ny bisarr bortförklaring till varför vi är sämst.

Varför dessa bisarra bortförklaringar hela tiden? Är det inte bättre att lägga krutet på att börja införa åtgärder för att rädda liv och begränsa smittspridningen?
Citera
2020-11-25, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radjaidjah
Mathilda Spetz snackar skit.
Det gör hon nog inte, men hon har antikroppar (igen) när hon gör testet eftersom hon redan har blivit infekterad igen. Hon hade nog nästan inga (eller väldigt låga nivåer) antikroppar när maken blev sjuk.
Citera
2020-11-25, 13:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det gör hon nog inte, men hon har antikroppar (igen) när hon gör testet eftersom hon redan har blivit infekterad igen. Hon hade nog nästan inga (eller väldigt låga nivåer) antikroppar när maken blev sjuk.

För att förtydliga så syftar jag på den här biten:

"Många med antikroppar tror att de är immuna, men det verkar inte vara så"

Jag menar att hon inte kan bedöma detta och jag håller det som mindre troligt att det skulle vara så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in