2020-11-25, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Nu har det lossnat lite, ringde för medicin för någon timme sedan och frågade samtidigt om influensasprutan och ska få den i eftermiddag. Men Stockholm är uselt trots att här finns mer ekonomiska resurser än i många andra landsting kan de inte ta tillvara resurserna optimalt.

Behöver inte ta influensa vaccin i år.... Ingen har dött av influensa sedan vecka 12......tillfälligheter?
Citera
2020-11-25, 12:34
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är inte helt korrekt av mig att skriva "ökar fortfarande".

Enligt Skånes egna graf är 7-dagars genomsnitt av nya rapporterade fall 642 men för 10 dagar sedan låg detta genomsnitt över 650. Därefter dippade det lite för att nu stiga igen.

Såg nu att du rätat dig själv!
Mycket bra.
Det som kan vara bra att veta är dock att det inte riktigt stämmer ändå.
Skåne påpekade igår att det varit siffror från helgen som släpat. Därför är 7-dagars egentligen högre än grafen säger.
Dock förstår jag inte det riktigt ändå, för när man jämför antal tester och positiva tester förra veckan med veckan innan, så stämmer det att antal positiva sjunker även med ”eftersläpningen” inräknad.
Så hur kan 7-dagars vara högst någonsin samtidigt som antal positiva sjönk förra veckan?
Citera
2020-11-25, 12:35
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Men du drar ju en slutsats att de var en minskning förra onsdagen?

Tog du ingen hänsyn att veckan innan var de en ökning?

Ingen hänsyn att de testningen var mindre?

Var testningen mindre?

Jag säger bara att man inte kan dra någon slutsats överhuvudtaget av en enda dags rapportering..
Oavsett om det går upp eller ner. Det finns så många saker som kan påverka detta..
Citera
2020-11-25, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Var testningen mindre?

Jag säger bara att man inte kan dra någon slutsats överhuvudtaget av en enda dags rapportering..
Oavsett om det går upp eller ner. Det finns så många saker som kan påverka detta..
Men du gjorde ju de?

Du tar ingen hänsyn till att förra veckan var en minskning? Ingen hänsyn till att testningen utökas?
Citera
2020-11-25, 12:46
Medlem
arbetets avatar
209 på IVA nu.

Men det visste väl ni redan, eller?

Annars:

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

Och:
Sverige har nu över 200 personer med covid-19 som vårdas på intensivvårdsavdelningar på sjukhus runt om i landet.

Enligt Svenska intensivvårdsregistrets statistik vårdas just nu 209 personer med covid-19 på landets intensivvårdsavdelningar.

Senast siffran var så hög var i somras, i juni månad, visar statistiken.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Tillsammans med nyheter om ökad smittspridning, vårdskandal och slut på influensavaccin samt allt annat.
Citera
2020-11-25, 12:47
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Men du gjorde ju de?

Du tar ingen hänsyn till att förra veckan var en minskning? Ingen hänsyn till att testningen utökas?

Vad fan snackar du om?

Förklara vad du är ute efter?
Citera
2020-11-25, 12:47
Medlem
Riksdalerns avatar
Fick hosta för ett par dagar sedan, idag har jag hostat väldigt mycket.
Jobbar i butik så vafan ska jag göra? Sjukskrev mig idag iallafall, men jag kan väl knappast behöva gå i karantän i 2 veckor?
Citera
2020-11-25, 12:50
Avstängd
Dödstalen skiljer sig rejält åt i storstadsregionerna Oslo och Stockholm senaste två veckorna. Stockholm har tydligen 10 gånger fler andelar döda samt 3 gånger fler i andelar smittade:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tio-ganger-fler-doda-i-stockholm-an-i-oslo/

Vet inte hur det ser ut i jämförelse med Helsingfors och Köpenhamn
Citera
2020-11-25, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vad fan snackar du om?

Förklara vad du är ute efter?
Skåne: November 7 dagars period, två senaste

Datum- antal nya fall

11 - 593
12 - 613
13 - 1039
14 - 87
15 - 148
16 - 636
17 - 649

Summa: 3765

18 - 634
19 - 1170
20 - 480
21 - 205
22 - 37
23 - 997
24 - 971

Summa: 4494

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/

Vilket håll pekar det åt, uppåt eller neråt?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-11-25 kl. 13:02.
Citera
2020-11-25, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksdalern
Jobbar i butik så vafan ska jag göra? Sjukskrev mig idag iallafall, men jag kan väl knappast behöva gå i karantän i 2 veckor?

Hoppas innerligt att du skämtar.
Du har alltså jobbat trots din hosta och trots 8 månader av uppmaningar att inte jobba vid minsta lilla symptom så har du ignorerat det?

Du ska vara hemma tills du är symptomfri och minst ett par dagar till efter det, om det så är 4 dagar eller 4 veckor så stannar du hemma.

Och folk undrar varför smittan sprids..
Citera
2020-11-25, 12:56
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Testa dig?
Citera
2020-11-25, 12:56
Medlem
sannes avatar
Citat:

Hej, va bra att du är hemma när du känner dig dålig. Här kan du läsa mer hur du ska göra. Hoppas du kryar på dig.

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/vad-kan-jag-gora-sjalv-om-jag-far-covid-19/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in