Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
År 2020 är ett dåligt skämt.
Skitår.
Det är nog mycket ära som står på spel. Så man kan inte ändra sig vad gäller munskydd. Jag hade trott tidigare i höst när de var mindre negativa att det skulle komma i lokaltrafiken. Men nej, kom aldrig. Och konstiga svenskar gick på Arlanda som de enda utan munskydd. Det var de som fick konstiga blickar, inte dem med munskydden på.
I början tror jag inte de ville ha munskydd för de ville att alla skulle genomgå smittan. Bara långsamt. Med munskydd skulle det gå för långsamt.
Vi skulle ju haft flockimmunitet i maj och nu är det november. Så de har väl fattat att immuniteten inte kommer komma. Att de var så säkra. Och skulle bara behövas 20 %. Det var bara önsketänkande alltihop.
Så vad gör de nu när vi är för många för att det ska gå att stoppa smittan? Hålla uppe humöret och säga att alla vi ska gå på julbord.
Klart att folk som tvingas kanske slarvar med sitt munskydd och använder det fel. Men vi svenskar har ju varit stolta att vi gör saker så bra. I andra sammanhang. Men plötsligt har vi förvandlats till några som inte klarar en enkel grej. Itutade att vi är så korkade att vi nog skulle sätta skyddet på foten eller något. Och folk accepterar och upprepar att vi är korkade.
Och att det skulle vara falsk trygghet. Inte. När jag har haft munskydd har folk hållit två meters avstånd. För att de fått en påminnelse. Annars hålls inga avstånd. Så bara att de håller sig undan är bra. Det funkar t o m på folk som går nära för att de anser att det är deras rätt. Tror det är för att de fattar att är man så kaxig att man har munskydd är man även så kaxig att man kan bli förbannad för att de flåsar en i nacken.