2020-11-26, 17:29
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
I Hongkong är det fullt pådrag nu sedan de nått "fasansfulla" hela 80 rapporterade covid-19 fall på en dag. Även i Sydkorea införs nu nya restriktioner i delar av Seoul av samma orsak. Man talar om "en tredje våg".

Jag gissar att de inte tillämpar "svenska modellen" med omedelbar villkorslös kapitulation. Därefter låta smittan spridas bland befolkningen. Det handlar om karaktär, Hong Kong-borna och sydkoreaner är inga ryggradslösa veklingar som svenskarna.
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2020-11-26 kl. 17:31.
Citera
2020-11-26, 17:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Verkar inte som att "flockimmuniteten" funkar särskilt bra nu i Rinkeby. 35 bekräftade fall per 10 000 invånare under vecka 47 vilket var något över genomsnittet för riket i stort.

Jag förmodar att du menar 35 rapporterade fall per 1000 invånare eller 350 rapporterade fall per 10 000 invånare. Hur som helst verkar inte 35 procent immuniserade av befolkningen bita på detta virus om man räknar 10 icke rapporterade fall på varje rapporterat.

Jag gissar att det behövs en 60 procentig immunitet hos befolkningen för att smittspridningen skall börja bromsa in rejält av den orsaken. Detta är en klustersmitta där jag tror att superspridare spelar en stor roll. Flockimmunitet är inte att tänka på förrän minst 85 procent av befolkningen blivit immuniserade.

I delstaten North Dakota är nu ca 10 av befolkningen som haft/har covid-19. Smittspridningen pågår fortfarande för fullt. Dock har den minskat något sedan mitten av november, så kanske sätter bromsen in sent om sider. Lite mer än halva befolkningen där har blivit testad.
Citera
2020-11-26, 17:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Sveriges siffror är helt fruktansvärda och den topp eller platå FHM baseras nog mer på förhoppningar än nåt annat. Det mesta talar snarare för en fortsatt ökning och att vi kommer att ha oerhört höga siffror på döda, vårdade och smittade i flera månader framåt. Och även om vi når en platå framöver, så lär inte kurvan vända neråt särskilt snabbt.

Tyvärr så kommer Sveriges åtgärder som de ser ut nu inte få ner smittspridningen det minsta. Andra faktorer som att viruset bränner ut sig själv och att immuniteten ökar lär spela större roll.

Ingen vill väl ha en lockdown, men jag tror att regeringen kommer att tvingas snabba på nya lagar och att vi kommer att hamna där. Annars kommer dödstalen bli så fruktansvärda och att det kommer att leda till ett nationellt trauma. Raseriet mot regeringen kommer också att tillta när övriga Europa lyckats få ner smittspridningen samtidigt som gränserna mot Sverige stängs och smittspridningen bara fortsätter.

Kunde inte ha sagt det bättre själv!
Citera
2020-11-26, 17:36
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ja redan om nån dryg vecka-tio dagar kommer vi att ligga på tresiffriga dödstal/dygn trots att andelen av de smittade som läggs in på IVA är lägre och trots att sjukvården blivit bättre på att behandla svårt sjuka.

Hur länge tror du att vi kommer att ligga där? Hur man än räknar så talar vi om helt sjuka dödstal samtidigt som våra grannländer ligger kvar 3-400 döda totalt. Det är fullständigt skandalöst! Hur fan kunde vi hamna här och varför gör inte regeringen och FHM nåt? Det är som att se en katastrof utveckla sig i slow motion. Ska vi ha 20-30 000 döda framåt sommaren?
Så illa tror jag inte att det går så länge man lyckas upprätthålla en någorlunda fungerande sjukvård.

Sen ska det kanske inte helt uteslutas att våra grannländer ställer upp med fältsjukhus och personal om det fullständigt spårar ur. Med lite tur kanske dom samtidigt kan skicka lite soldater som sätter landet under tvångsförvaltning...
Citera
2020-11-26, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Mitt tips är att FHMs nya scenario slår in något tidigare än mitten av december och sker redan i månadsskiftet.

Mitt tips är att FHMs nya scenario slår in i mars/april, om inte strängare åtgärder införs.

FHM har hafr fel i absolut alla prognoser hittills, det skulle vara förvånande om de var i närheten den här gången.

Det kommer att vara nästan omöjligt att nå toppen under december, med den nuvarande utvecklingen.
Citera
2020-11-26, 17:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det verkar dessvärre eskalera även i Finland. 496 fall och ökande trend kring sjukhusinläggningarna. Troligen är det väl somalierna i Helsingfors som utgör den största gruppen smittade.

Självklart är det negrernas fel.

Men antal nya fall i Finland är bara en västanvind jämfört med Sverige, och värre kommer det bli.

Helt jävla otroligt om skidbackarna öppnar till Jul.
Citera
2020-11-26, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Finns det någon uppskattning på det verkliga antalet avlidna per dag? Vi vet ju att siffrorna brukar släpa efter i uppåt 4 veckor så att kurvan ska peka nedåt vid varje presskonferens eller åtminstone se stabil ut. Så dagens siffror kommer ju justeras uppåt i flera veckor framåt.

Jag är säker på att det dör minst 100 pers om dagen nu eller vad tror våra experter här?

Och vad säger forumet om FHM:s beräkningar som säger att smittan kommer kulminera om två veckor för att sedan snabbt minska? Ska vi skratta eller gråta. Jag antar att det är stjärnduon Britton och Wold som fått fram detta scenario med viss hjälp av Giesecke.
60 idag enligt https://adamaltmejd.se/covid/
Citera
2020-11-26, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Så illa tror jag inte att det går så länge man lyckas upprätthålla en någorlunda fungerande sjukvård..

Frågan är när smärtgränsen passeras.

Covidvården har blivit ett monster som käkat på regionerna i ett halvår.

När tvingas FHM och regeringen erkänna att uppgiften vården fått är övermäktig?
Citera
2020-11-26, 17:59
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Jobbar hon privat?

Min sambo har haft gratis munskydd i flera år på sitt boende. Varit valfritt att använda. Kommunalt

Nix. Kommunalt inom Stockholm läns gränser. De får inga skydd men vill någon i personalen ha munskydds så får de köpa själva. Enligt henne så bär alla munskydd men de får bekosta dom själva.
Citera
2020-11-26, 18:02
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Verkar inte som att "flockimmuniteten" funkar särskilt bra nu i Rinkeby. 35 bekräftade fall per 10 000 invånare under vecka 47 vilket var något över genomsnittet för riket i stort.
Dessutom kan man anta att steget för att åka och testa sig är högre i slummen än på annat håll. Så man ligger kanske ännu högre än vad statistiken visar?
Citera
2020-11-26, 18:09
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag förmodar att du menar 35 rapporterade fall per 1000 invånare eller 350 rapporterade fall per 10 000 invånare. Hur som helst verkar inte 35 procent immuniserade av befolkningen bita på detta virus om man räknar 10 icke rapporterade fall på varje rapporterat.

Jag gissar att det behövs en 60 procentig immunitet hos befolkningen för att smittspridningen skall börja bromsa in rejält av den orsaken. Detta är en klustersmitta där jag tror att superspridare spelar en stor roll. Flockimmunitet är inte att tänka på förrän minst 85 procent av befolkningen blivit immuniserade.

I delstaten North Dakota är nu ca 10 av befolkningen som haft/har covid-19. Smittspridningen pågår fortfarande för fullt. Dock har den minskat något sedan mitten av november, så kanske sätter bromsen in sent om sider. Lite mer än halva befolkningen där har blivit testad.
Nej, 35 fall per 10 000 invånare på en vecka. 35 per 1 000 personer skulle ju innebära att 3,5 % av befolkningen skulle bekräftas som smittade under bara en vecka. Högst vecka 47 låg Älvsbyn med 84 fall per 10 000.

https://experience.arcgis.com/experience/a6d20c1544f34d33b60026f45b786230
Citera
2020-11-26, 18:20
Medlem
Citat:
Sveriges siffror är helt fruktansvärda och den topp eller platå FHM baseras nog mer på förhoppningar än nåt annat. Det mesta talar snarare för en fortsatt ökning och att vi kommer att ha oerhört höga siffror på döda, vårdade och smittade i flera månader framåt. Och även om vi når en platå framöver, så lär inte kurvan vända neråt särskilt snabbt.

Tyvärr så kommer Sveriges åtgärder som de ser ut nu inte få ner smittspridningen det minsta. Andra faktorer som att viruset bränner ut sig själv och att immuniteten ökar lär spela större roll.

Ingen vill väl ha en lockdown, men jag tror att regeringen kommer att tvingas snabba på nya lagar och att vi kommer att hamna där. Annars kommer dödstalen bli så fruktansvärda och att det kommer att leda till ett nationellt trauma. Raseriet mot regeringen kommer också att tillta när övriga Europa lyckats få ner smittspridningen samtidigt som gränserna mot Sverige stängs och smittspridningen bara fortsätter.

De flesta länder i Europa har fruktansvärda (och betydligt värre) siffror, vilket du vet, men inte berättar. Detta är naturligt i en pandemi med ett nytt virus.

Det är rätt intressant med Sverigehatarna i tråden, som trots att vi skattebetalare investerat ca 4 miljoner i var och en av dom innan de var 20 år bara snackar skit om sitt Sverige. Antar att de är bittra bidragsparasiter som inte dragit in många skattekronor till det gemensamma. Jävla råttor, avskräden!
Senast redigerad av Neverever31 2020-11-26 kl. 18:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in