Citat:
Olika uppgifter...
Jag hörde den siffran också (senare). Jag gick på uppgifter från jernkontoret.se, som var lägre. Vi får väl se hur det går och hur stor energiförbrukningen blir.
Jag minns inte var, men hörde också uppgiften att järn/stål producerat med el kanske skulle bli ca 50% dyrare och höja priset på en normalstor bil med ca 5000:- SEK.
Då kommer en fråga om kanske 10-20 år att bli vilka som väljer att använda "el-järn/stål" och vilka som väljer att använda "kol/gas-järn/stål".
Två processer för stålproduktion
Man kan göra stål från malm eller från skrot. Att göra från skrot orsakar mycket mindre utsläpp (<10%) av växthusgaser. Idag görs ca 30% av stålet från skrot. Prognosen är att det kommer att vara 50% 2050.
https://www.ssab.se/ssab-koncern/hallbarhet/hallbar-verksamhet/stalproduktion
Ett av problemen med tillverkning av stål från skrot är att en viss mängd tungmetalller brukar komma med skrot och sådana vill man kanske inte ha i t.ex. kranar eller i bestick.
–
Jag hörde den siffran också (senare). Jag gick på uppgifter från jernkontoret.se, som var lägre. Vi får väl se hur det går och hur stor energiförbrukningen blir.
Jag minns inte var, men hörde också uppgiften att järn/stål producerat med el kanske skulle bli ca 50% dyrare och höja priset på en normalstor bil med ca 5000:- SEK.
Då kommer en fråga om kanske 10-20 år att bli vilka som väljer att använda "el-järn/stål" och vilka som väljer att använda "kol/gas-järn/stål".
Två processer för stålproduktion
Man kan göra stål från malm eller från skrot. Att göra från skrot orsakar mycket mindre utsläpp (<10%) av växthusgaser. Idag görs ca 30% av stålet från skrot. Prognosen är att det kommer att vara 50% 2050.
https://www.ssab.se/ssab-koncern/hallbarhet/hallbar-verksamhet/stalproduktion
Ett av problemen med tillverkning av stål från skrot är att en viss mängd tungmetalller brukar komma med skrot och sådana vill man kanske inte ha i t.ex. kranar eller i bestick.
–
Det är ju skillnad på stål och stål. Enklare handelstål med stora volymer kan säkert bli 50% dyrare. Och visst gör t ex SSAB en hel del vanlig karosseriplåt, men även höghållfast dito.
Ju mer nischad stålkvalitet ju lättare blir det att motivera kostnaden. SSAB har länge vandrat mot specialstål med unika egenskaper och bort från enklare handelsstål.
Men att tillse stabil tillgång på billig el blir lika kritiskt för detta som den gång vi byggde vår massa- och pappersindustri. Den gången gjordes det med statsstödda kärnkraftsinvesteringar och det byggde vår välfärd.
Omställningen av elsystemet får inte gå fel. Det vore en katastrof av ojämförbar dignitet.
I tappkranar av mässing har vi idag 2-3 % bly inlegerat.
Tungmetall i stål är en förorening som påverkar kvaliteten. Av återvunnet stål gör man enklare kvaliteter som armeringsjärn, bromsskivor med mera.
Men skall du göra en vajer till en hiss vill du veta vad du har i den såklart. Stål kan vi variera som material likt inget annat. Vi kan pillra med faser, kornstorlekar, kolhalt, legeringar... det är vårt mest variationsrika material. Men för att ha full kontroll behövs antingen högkvalitativt skrot eller malm.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2020-11-24 kl. 10:51.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2020-11-24 kl. 10:51.