Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-11-23, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Hur lågt förtroende jag än har för PU så var det inte vad Melander menade. Han menar att Lisbeth ser och beskriver Björkman, men försökte formulera det på ett finkänsligt sätt. Andemeningen var inte att CP var på platsen.

Ok!

Men blir det inte lite märkligt att Lisbet Palme i två rättegångar pekade ut CP.
Hade hon varit osäker kunde hon väl ha sagt det och LP borde väl förstått att Anders B var ett vittne efter tidningsläsande skriverier mm
Annars skulle hon ju rent teoretiskt fortsatt att peka ut Anders B.
Citera
2020-11-24, 00:39
Medlem
mvagrippas avatar
https://drive.google.com/file/d/1gaHCRr0M0jNk9dA5LnuMPJYGls0pZu_j/view

Den 27/10 1987 beger sig Rikskrims Jan Melander och Birger Fors till Jämjö för att höra Viktor Gunnarsson . Som anledning anger dom att fråga VG ”om hans eventuella kännedom vart den nyss flyktade spionen Stig Bergling tagit vägen”. Det måste varit ganska rörigt på Rikskrim efter SBs flykt om man väntade sig att VG skulle sitta på någon typ av info om detta. Den enda tänkbara , låt vara långsökta, kopplingen går via den finske smågangstern Laakso som misstänktes leverera ett ev mordvapen till VG, via en restaurant i Frescati .

Laakso hade en koppling till Ryssligan och framförallt till en storvuxen . Plufsig ryss som hade iakttagits på Västerlånggatan i närheten av Palmes bostad. Beskrivningen stämmer in bra på äktenskapsförmedlaren Alexander Balmages som misstänktes för samröre med KGB/GRU i Stockholm . På goda grunder då hans verksamhet näppeligen inte hade kunnat bedrivas under dessa år utan Lubjankas medgivande nick. Även om Ryssligan inte visar sig ligga bakom MOP höll dom på med mycket skit som förtjänar komma upp till ytan.

Snacket om SB kan också varit en svepskäl från Rikskrimmarnas sida. I det ¨återstående förhöret finns inte en rad om vad VG kände till om SB och dennes göranden och låtanden. I början av 1988 fanns nämnde Laakso med i den aktivitetslista som fanns över uppslag som PU jobbade aktivt med. Vilket också flera då aktiva poliser bekräftat för mig.
Citera
2020-11-24, 01:55
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Tack, det uppmärksammade jag inte.

Var finns då E-013-D från 860429 att läsa? Länk, please?
Hittar tyvärr inte E-013-D någonstans. Vilket är märkligt eftersom alla förhör med NF i PU redan är levererade. Och det finns inte med på de vanliga ställena heller.
Citera
2020-11-24, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag är lika dålig på jackor, men AB har ju en täckjacka som inte är så särskilt lång.
Inget märke synligt.

Enl NF var jackan lite längre än den som personerna i konfrontationsgruppen bar, men det är ju svårt för oss att veta vad de hade för utstyrsel.
NF säger inte heller något om täckjacka/dunjacka, utan bara ”blå jacka”.
Hittar ingenstans någon efterforskning av vilken typ av jacka, och NF har tydligen inte heller fått möjlighet att beskriva den mera ingående än så.
Ingen skiss ingenting.

Såg nu att E-13 -1C finns, och det ska vara förhöret 88 12 19.

Konstigt att konfrontationsförhöret 86 04 29 har fått beteckningen D.
Ok. NF verkade ha koll på jackor. Tenson eller Fjällräven. Utan att för oss berätta vad det innebär. Frågan blir då hur han skulle beskrivit ABs jacka? Som Tenson, Fjällräven eller någonting annat?
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-11-24 kl. 02:16.
Citera
2020-11-24, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ok. NF verkade ha koll på jackor. Tenson eller Fjällräven. Utan att för oss berätta vad det innebär. Frågan blir då hur han skulle beskrivit ABs jacka? Som Tenson, Fjällräven eller någonting annat?
Ja, det är ju den direkta frågan alla utredare som jobbade med detta borde ställt sig.
Jag citerade ju tidigare AM Åsheden som skrev i DN om ”spegelkonfrontationen” med NF som rann ut i sanden. Det verkar ju faktiskt som den trots allt ändå ägde rum i någon form.
Citera
2020-11-24, 04:50
Medlem
Citat:
Ja, det är ju den direkta frågan alla utredare som jobbade med detta borde ställt sig.
Jag citerade ju tidigare AM Åsheden som skrev i DN om ”spegelkonfrontationen” med NF som rann ut i sanden. Det verkar ju faktiskt som den trots allt ändå ägde rum i någon form.
Jo, jag har läst om den också. Vem vet vad som döljer sig i PU? Vi har bara börjat att få ut material. Runt 2 procent av uppskattade 500 000 dokument.
Citera
2020-11-24, 05:21
Medlem
Tendensen nu är att tiden för att få ut kopior på dokument passerat tre månader. Finns nu ett relativt stort beställt material som redan just passerat den tidsgränsen. Trots att det finns lagstiftning som stiftar att behandlingen hos myndigheter ska ske skyndsamt. Plus att maskningen av dokument verkar öka. No shit Sherlock!

Är man konspiratoriskt lagd kan man tro att det finns personer/maktinnehavare som inte gillar att ''privatspanare'' lägger pussel....
Citera
2020-11-24, 07:22
Medlem
Citat:
Har det bara i pappersform tyvärr...ska se om jag kan göra något åt det...

Ja! Skulle vara uppskattat om du kunde t ex fota av det med mobilen och dela här.
Citera
2020-11-24, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Ja! Skulle vara uppskattat om du kunde t ex fota av det med mobilen och dela här.
Kommer så småningom
Citera
2020-11-24, 08:55
Medlem
Konfrontationsförhör med Nicola Fauzzi. E-13-01-D.

https://drive.google.com/file/d/1W_iS-qzMPp8y0bsmqviSvvxrnlaJi8s6/view?usp=sharing

''Det var en blå jacka, lite längre än den här som de har på sig. En Tennsonjacka eller fjällräven eller något sånt.''

Tack till MacMackay!

Samtidigt kan jag informera om att de 5 foton som cirkulerar runt avseende Fauzzi har diarienummer E-13-01-E.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-11-24 kl. 09:13.
Citera
2020-11-24, 10:17
Medlem
mvagrippas avatar
Den polis som gjorde utredningen av polisers rörelser runt mordplatsen var Hans Holmers CAPO Jan Länninge. Denna utredning ska ha varit klar den fjärde juli och då lämnats till palmerummet. Jag har aldrig sett detta dokument som otvivelaktigt vore spännande att få läsa igenom. Dels skulle det vara intressant att se om det kunde ge ytterligare ljus på polisers rörelser och det vore också intressant att veta om JL utelämnar någon nu känd polis rörelser, ex knarkspanares. Den fd kustjägaren JL är i sig en person som väcker frågor när vi kommer till MOP.
Citera
2020-11-24, 10:23
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Alla har inte sagt vad de vet, särskilt inte Pierre Schori, Bernt Carlsson och Anders Ferm.

Enlig Gunnar Walls blogg https://efolket.eu/gunnar-walls-morklaggning-statsmakten-och-palmemordet-i-nyutgava/
"Bernt Carlssons flickvän Sanya Popovic i New York har berättat att Bernt Carlsson till henne sagt att han var en av endast ”en handfull personer” som visste varför Olof Palme mördades. Men vem eller vilka som utförde dådet uppger Sanya Popovic för mig att Carlsson inte sade någonting om."

Lite längre ned
"Anders Ferm sade flera gånger till mig att Edwards sannolikt var MI6-agent och att han förmodligen placerades på sekretariatet i Wien för att där noggrant kunna följa vad som skedde. Att John Edwards arbetade åt MI6 har för övrigt en tidigare hög befattningshavare inom svensk underrättelsetjänst bekräftat för mig.

Under våra samtal gav Anders Ferm mig information så att jag skulle kunna försöka finna John Edwards. Han berättade bl a att Edwards hade gift sig med en av sekreterarna på sekretariatet i Wien, som han senare skilt sig ifrån. Med henne lyckades jag dock inte få någon kontakt.

Jag hade från början varit tydlig med att säga till Anders Ferm att jag är journalist. Därför blev jag förvånad då han förra året frågade vad jag skulle ha uppgifterna till som han givit mig. Jag svarade att jag hört att John Edwards för några svenskar berättat om ett planerat attentat mot Palme. Då ändrade Anders Ferm plötsligt ton:

”Låt bli det där! Låt bli! Det där ska du inte röra i!”

Det senare angående ett ev attentat mot Palme på Kreta precis efter valet 85 .

Artikelförfattaren glömmer att nämna att ovannämnda trio är KGB/GRU anstrukna vilket är en relevant information. John Edwards hade varit nyttigt att få veta mera om men namnets vanlighet försvårar betydligt. Yorkshire-posts chefredaktör 1969-89 hette så men med tanke på att han ledde en stor landsortstidning Under 80-talet blir han svår att klämma in som Anders Ferms kollega på Palmekommissionen i Wien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in