Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-12, 12:14
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Vilka var det som pekade ut Sovjet som skyldiga på den tiden? Och vilka är det som än idag fortsätter att göra det? 30 år efter att unionen existerade. Utan att presentera ett enda dokument som bevisar deras teser. Desinformation.

Du menar ang MOP så var det Ebbe Carlsson Med understödjare och vasaller?
Citera
2020-12-12, 14:07
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Förklara gärna.

Förvirrat värre nu. Jag vet inte ens vad du pratar om? Det jag kan gissa är att du menar att jag påstått att Dekorima skulle vara den bästa mordplatsen?

I så fall har jag samma svar som vanligt i den frågan:

Det var utifrån förutsättningarna den minst dåliga mordplatsen.
Citera
2020-12-12, 14:11
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag försöker ingenting, ville höra om du trodde att ditt resonemang skulle ha blivit accepterat om det lades fram som lösningen på mordet.

"Fakta talar för sig självt"

Håller med. Syns att vi har rätt så lite av det. Blir många spekulationer åt alla håll.

Återigen. Vad är meningen med att leta efter något som är "accepterat "? Är det inte sanningen om mordet vi alla söker? Det spelar väl ingen roll vad folk tror. Vi utgår från fakta och jobbar därifrån. Är det fel menar du? Hur vill du göra?
Citera
2020-12-12, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Något som grämer mig över detta mord är att Sverige aldrig sattes in i krigsberedskap. Frågan är varför? Landets stadsminister hade ju mördats. Ryssen (som man var väldigt rädd för på den tiden) kanske var på in med full styrka? Men ändå hände inget. För mig är detta största beviset på en inhemsk konspiration!

Krisberedskap, vi flög till Berlin vid 5:30 p morgonen....ett helt hockeylag typ 40-50 man.....fanns inte en enda avspärrning på Arlanda....., kom bara ihåg detta effter att jag läst tidningen på morgonen att Palme blivit mördad....
Citera
2020-12-12, 14:19
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Förvirrat värre nu. Jag vet inte ens vad du pratar om? Det jag kan gissa är att du menar att jag påstått att Dekorima skulle vara den bästa mordplatsen?

I så fall har jag samma svar som vanligt i den frågan:

Det var utifrån förutsättningarna den minst dåliga mordplatsen.

Det är inte svårt att som Du hitta på scenarier när man inte beaktar verkligheten. Det var den klart sämsta platsen på hela Sveavägen om man som du säger går och ställer sig framför Dekorima ljusa skyltfönster och väntar.

Man kanske bör tänka så här istället, "nej, gärningsmannen gick nog inte och ställde sig där och vänta in LOP om det så bara är 30sek, det verkar ju lite korkat de ser ju mig när de kommer".
Kanske han gled upp bakifrån istället.
Senast redigerad av sankmark 2020-12-12 kl. 14:28.
Citera
2020-12-12, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zogon
Krisberedskap, vi flög till Berlin vid 5:30 p morgonen....ett helt hockeylag typ 40-50 man.....fanns inte en enda avspärrning på Arlanda....., kom bara ihåg detta effter att jag läst tidningen på morgonen att Palme blivit mördad....

Intressant! Det skiljer sig från vittnet Hillesös uppgifter. Hon säger att hon flög vid 8:00 tiden och att det var ovanligt långa köer vid incheckningen samt att pass- och bagagekontroll var extra noggrann.
Citera
2020-12-12, 14:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det är inte svårt att som Du hitta på scenarier när man inte beaktar verkligheten. Det var den klart sämsta platsen på hela Sveavägen om man som du säger går och ställer sig framför Dekorima ljusa skyltfönster och väntar.

Man kanske bör tänka så här istället, "nej, gärningsmannen gick nog inte och ställde sig där och vänta in LOP om det så bara är 30sek, det verkar ju lite korkat de ser ju mig när de kommer".

Vi kan ju iofs anta att målet inte var att inte ses. Målet var att mörda Palme.

IM har från första stund sagt att GM stod och väntade in LOP i några sekunder. Det tror jag helt på.
Citera
2020-12-12, 14:52
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vi kan ju iofs anta att målet inte var att inte ses. Målet var att mörda Palme.

IM har från första stund sagt att GM stod och väntade in LOP i några sekunder. Det tror jag helt på.

IM säger också att en grupp på 5-7personer passerade mordplatsen 10-15sek efter skotten. Ingen annan har sett dom. Var finns dom? De borde ju vara hörda vittnen.

IM hyfsat vittne, men längst ifrån av alla. Tror inte han har stenkoll innan skotten.
Citera
2020-12-12, 14:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
IM säger också att en grupp på 5-7personer passerade mordplatsen 10-15sek efter skotten. Ingen annan har sett dom. Var finns dom? De borde ju vara hörda vittnen.

IM hyfsat vittne, men längst ifrån av alla. Tror inte han har stenkoll innan skotten.

I första förhöret är det bästa vittnesmålet.
Citera
2020-12-12, 15:15
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag undrade bara om du trodde att allmänheten skulle tycka att din lösning var trovärdig om den lades fram på t ex en presskonferens. För mig var det väldigt många spekulationer.

"Vi utgår från fakta och jobbar därifrån"

Absolut. Fast du blir ändå tvungen att anta/gissa/spekulera. Läser man i tråden är det lika mycket gissningslek som i de andra. Vilket är naturligt 34 år efteråt när man ska lösa det med hjälp av vittnesmål. Anser jag.

Du får anse vad du vill. För mig är säkra vittnesobservationer fakta. Dvs att flera av varandra oberoende vittnen sett en person i en viss position vid en viss tid. Därifrån får man då, menar jag, försöka fundera över hur de personer som befann sig i dessa positioner analyserade situationen eftersom de ville mörda Palme.

För mig är inte det en massa spekulationer utan en analys. Det skiljer sig då, menar jag, från spekulationer typ "jag tror att det var Sydafrika som mördade Palme" eller "jag tror att det var en ensam galning" etc.

Jag menar, likt polisen, att man behöver utgå från det faktiska skeendet i Gamla stan och vid Sveavägen. Och efter att ha studerat detta en längre tid så går nu mina funderingar som du har kunnat läsa.

Om ny trovärdig information kommer fram får man alltid vara redo att göra en ny analys. Man kan alltså inte, menar jag, börja med att låsa sig vid en lösning man själv tror på utan att hitta stöd för sin uppfattning.

Om människor vid en presskonferens accepterar det vi hittills funnit så är svaret "jag vet inte". Det behövs mer fakta anser jag. Det är därför vi är rätt många som med intresse studerar de nya dokument som hela tiden presenteras i tråden. Vi är alltså inte framme än.

För mig är inte det viktiga att lösningen är accepterad utan att den är rätt. CP och SE var obevisade spekulationer menar jag. De är inte rätt GM.
Senast redigerad av Basfakta 2020-12-12 kl. 15:27.
Citera
2020-12-12, 15:23
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

Jag hittar inte på scenarier, jag utgår från fakta och analyserar fakta. Till fakta räknar jag säkra vittnesobservationer, dvs att flera av varandra oberoende vittnen observerat en person vid en viss tid i en viss position som är intressant i relation till Palmemordet.

Spekulationer är för mig idéer typ "jag tror att Sydafrika mördade Palme" utan att presentera minsta fakta som stöder den uppfattningen. SE-teorin är enligt mig lika spekulativ.

Att Dekorima är den sämsta platsen längs Sveavägen är, menar jag, en väldigt konstig och direkt felaktig slutsats. Hade det varit bättre att skjuta vid Grand, i västra hörnet på Tunnelgatan, vid Apelbergsgatan, Kungsgatan, Hötorgets t-banestation, Rådmansgatans t-banestation?

Bland alla vittnen och med sämre flyktväg?

Den mörka gränden och trappan är bästa tänkbara flyktväg. Utifrån förutsättningarna. Att LP inte såg GM vet vi också. Att Palme dog och mördaren undkom vet vi också. Så mordplatsen var inte så illa vald trots allt.
Citera
2020-12-12, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Du får anse vad du vill. För mig är säkra vittnesobservationer fakta. Dvs att flera av varandra oberoende vittnen sett en person i en viss position vid en viss tid. Därifrån får man då, menar jag, försöka fundera över hur de personer som befann sig i dessa positioner analyserade situationen eftersom de ville mörda Palme.

För mig är inte det en massa spekulationer utan en analys. Det skiljer sig då, menar jag, från spekulationer typ "jag tror att det var Sydafrika som mördade Palme" eller "jag tror att det var en ensam galning" etc.

Jag menar, likt polisen, att man behöver utgå från det faktiska skeendet i Gamla stan och vid Sveavägen. Och efter att ha studerat detta en längre tid så går nu mina funderingar som du har kunnat läsa.

Om ny trovärdig information kommer fram får man alltid vara redo att göra en ny analys. Man kan alltså inte, menar jag, börja med att låsa sig vid en lösning man själv tror på utan att hitta stöd för sin uppfattning.

Om människor vid en presskonferens accepterar det vi hittills funnit så är svaret "jag vet inte". Det behövs mer fakta anser jag. Det är därför vi är rätt många som med intresse studerar de nya dokument som hela tiden presenteras i tråden. Vi är alltså inte framme än.

För mig är inte det viktiga att lösningen är accepterad utan att den är rätt. CP och SE var obevisade spekulationer menar jag. De är inte rätt GM.

"försöka fundera över hur de personer som befann sig i dessa positioner analyserade situationen eftersom att de ville mörda Palme"

Ok. För mig är detta en spekulation och inte en analys. Får se om du hittar hela vägen fram till en lösning. Utan ett vapen och en person kopplad till mordplatsen lär det bli svårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in