2020-11-23, 21:07
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBerryBerry
Då har man alltså väntat i 22v utan att dom ens har tittat på ens ärende. Hur lång tid var genomströmningstiden i juni?

Är det rimligt att behöva vänta i 22v verkligen?Skickade ett meddelande till Alfakassan förra veckan utan att få svar än idag.
Hur gör du för att komma fram till tolkningen att dom inte ens har tittat på ditt ärende när dom gör den första utbetalningen?
Citera
2020-11-23, 23:26
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hur gör du för att komma fram till tolkningen att dom inte ens har tittat på ditt ärende när dom gör den första utbetalningen?
Dom har inte ens tittat på den efter 22v. Har inte fått ett öre efter 22 veckor. Finns ingen handläggare överhuvudtaget som ens tagit en titt på det och meddelat något.
Senast redigerad av BlueBerryBerry 2020-11-23 kl. 23:31.
Citera
2020-11-23, 23:36
Medlem
ZlatanStatyns avatar
Citat:
Dom har inte ens tittat på den efter 22v. Har inte fått ett öre efter 22 veckor. Finns ingen handläggare överhuvudtaget som ens tagit en titt på det och meddelat något.
Du är inte ensam om det. Är inne på vecka 21 utan att någon handläggare har behandlat ärendet.

Detta är ju egentligen sinnessjukt. Det finns inga jobb inom restaurangbranschen även idag som då man fick gå.

Sitter i skulder precis som du gör med förhoppning att få pengarna ifrån alfakassan.
Citera
2020-11-24, 00:23
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Okej, du menar inte att du kom fram till det utifrån genomströmningstiderna, utan att du har frågat a-kassan, via mail eller telefon?
Citera
2020-11-24, 01:42
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Okej, du menar inte att du kom fram till det utifrån genomströmningstiderna, utan att du har frågat a-kassan, via mail eller telefon?
Men förstår du inte att alfakassan inte har gett mig något besked eller hört av sig på 22v? Tror du att man hittar på eller? Ingen återkoppling på 22v överhuvudtaget.

Det jag kan rekommendera andra människor är att gå ur alfakassan helt och byta till en annan akassa.

Får kontakta soc helt enkelt och be dem om hjälp.

"Gå med i Alfakassan för säkerhet mellan dina jobb"

Tror du på det själv eller? Jag har hamnat i skulder till anhöriga och vänner och sagt att så fort jag får pengar alfakassan kommer jag att betala tillbaka. Jag har tagit krediter för att köpa mat osv . Nu ska ju räkningarna betalas igen och bla Alfakassans medlemskap ska betalas på något vis.

Hur tror du det känns att vara utan inkomst I snart 6 månader? Du ska ringa och be någon vän om 500kr ex vis och förklara varför du behöver köpa mat. Kom igen lever vi i Sverige eller?

Man har väntat på svar i 22v och väntar fortfarande.
Senast redigerad av BlueBerryBerry 2020-11-24 kl. 01:49.
Citera
2020-11-24, 04:23
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Men förstår du inte att alfakassan inte har gett mig något besked eller hört av sig på 22v? Tror du att man hittar på eller? Ingen återkoppling på 22v överhuvudtaget.

Det jag kan rekommendera andra människor är att gå ur alfakassan helt och byta till en annan akassa.

Får kontakta soc helt enkelt och be dem om hjälp.

"Gå med i Alfakassan för säkerhet mellan dina jobb"

Tror du på det själv eller? Jag har hamnat i skulder till anhöriga och vänner och sagt att så fort jag får pengar alfakassan kommer jag att betala tillbaka. Jag har tagit krediter för att köpa mat osv . Nu ska ju räkningarna betalas igen och bla Alfakassans medlemskap ska betalas på något vis.

Hur tror du det känns att vara utan inkomst I snart 6 månader? Du ska ringa och be någon vän om 500kr ex vis och förklara varför du behöver köpa mat. Kom igen lever vi i Sverige eller?

Man har väntat på svar i 22v och väntar fortfarande.
Okej, du har med andra ord ingen aning om dom har påbörjat handläggningen av ditt ärende, så som du påstod i tidigare inlägg. Men det kan givetvis vara så, det vet vi inget om.

Angående att byta a-kassa, så har jag frågat flera personer i den här tråden (a-kassetråden) och andra trådar på FB varför dom valt just Alfakassan, när det är så välkänt att de har störst andel medlemmar (egentligen anslutna, eftersom man inte kan bli medlem i Alfakassan) som har svag förankring på arbetsmarknaden.

Angående din övriga frågor, de retoriskt formulerade om hur det känns att låna pengar till mat m.m. så är mitt tips att det första man ska göra som ny i arbetslivet är att bygga en buffert för oförutsedda händelser, till exempel arbetslöshet eller sjukdom. Om man inte har jobbat så länge är det förståeligt att man inte har skaffat ens grunderna i en sådan, men du skrev att du jobbat på samma ställe i åratal. Om du har varit i arbetslivet länge, har du utan att behöva anstränga dig speciellt mycket kunnat skaffa dig en buffert som håller dig ekonomiskt flytande utan inkomst i minst ett år. Förlita sig på de offentliga skyddsmekanismerna ska man absolut inte göra, man måste se till att själv stå för sitt skyddsnät.
Citera
2020-11-24, 05:29
Medlem
Citat:
Kommer man ens få några pengar? Har ju skulder till Kreditinstitut samt några anhöriga . Har enligt alla regler rätt till akassan. Men alltså dom har inte ens behanlat ärendet ens efter 22 v? Man söker jobb men det är svårt att ens få ett svar på sin jobbansökan. Ska man behöva höra av sig till soc eller vadå?

Mitt ärende är enkelt jobbat på samma place i åratal med samma timmar och lön.....
Uppfyller du villkoren så får du pengar. Sluta bara inte att betala avgiften, då blir det inga. Har du ingen försörjning, är gift eller förmögenhet så är du berättigad till socialhjälp. De gör dock en ordentlig kontroll av dig. Du får blotta dig ordentligt. Hur har du klarat dig i 22 veckor utan lön/a-kassa, har du pengar sparade eller lever du av någon annan? Ersättningen är ju faktiskt nu högre än någonsin av a-kassa men handläggningstiden har väl aldrig heller varit så lång!
Citera
2020-11-24, 18:23
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Kommer man ens få några pengar? Har ju skulder till Kreditinstitut samt några anhöriga . Har enligt alla regler rätt till akassan. Men alltså dom har inte ens behanlat ärendet ens efter 22 v? Man söker jobb men det är svårt att ens få ett svar på sin jobbansökan. Ska man behöva höra av sig till soc eller vadå?

Äger du en bil så blir det ingen Soc.
Har du över 6k/månad utslaget på hela året blir det nej. Du skulle sparat är deras svar.
Har du fått pengarna du lånat av nära och kära insatta på ditt bankkonto? Då kan du glömma Soc för dom ser det som inkomst.

Välkommen till Sverige.
Citera
2020-11-24, 21:16
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Gudskelov inte arbetslös, men kunde inte den här jävla regeringen som under krisen strött miljarder omkring sig satsat på säg 100 nya a-kasse-handläggare? Vet att facket är huvudman, men snackar man ändå "helikopterpengar"... ...synd om de drabbade som får vänta oskäligt länge på något de har rätt till.

Tänk om det var sådana här handläggningstider för invällarnas bostadsgaranti - oj, vilka gråtartiklar vi sett i pressen då..
Citera
2020-11-25, 01:45
Medlem
Bronixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Äger du en bil så blir det ingen Soc.
Har du över 6k/månad utslaget på hela året blir det nej. Du skulle sparat är deras svar.
Har du fått pengarna du lånat av nära och kära insatta på ditt bankkonto? Då kan du glömma Soc för dom ser det som inkomst.

Välkommen till Sverige.
Hur som helst så måste man överleva.Tyvärr så är kriminalitet nog ett alternativ här. Om man varken kan få a-kassa eller soc. Finns ju inget att förlora det är bättre i fängelset än att vara hemlös nu i vinter.

Går man med i en akassa för att sälja sin bil och be om socialbidrag när man blir arbetslös? Dessutom härjar något jävla virus som gör det omöjligt att få jobb.
Alfakassan skriver ju själva att man ska gå med för att ha säkerhet mellan jobben ,vilket är en direkt lögn för att få folk att gå med och bli lurade på sina pengar.

Som sagt är det bäst att gå ur alfakassan.

Om ni läser vad folk skriver och även de senaste inslagen i media om Alfakassan så förstår ni nog själva vad dom håller på med. - dricker kaffe hela dagarna och skrattar åt människor som betalar deras avgift , för att sedan hamna i inkasso kronofogden med mera.
Citera
2020-11-25, 15:36
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronix
Hur som helst så måste man överleva.Tyvärr så är kriminalitet nog ett alternativ här. Om man varken kan få a-kassa eller soc. Finns ju inget att förlora det är bättre i fängelset än att vara hemlös nu i vinter.

Går man med i en akassa för att sälja sin bil och be om socialbidrag när man blir arbetslös? Dessutom härjar något jävla virus som gör det omöjligt att få jobb.
Alfakassan skriver ju själva att man ska gå med för att ha säkerhet mellan jobben ,vilket är en direkt lögn för att få folk att gå med och bli lurade på sina pengar.

Som sagt är det bäst att gå ur alfakassan.

Om ni läser vad folk skriver och även de senaste inslagen i media om Alfakassan så förstår ni nog själva vad dom håller på med. - dricker kaffe hela dagarna och skrattar åt människor som betalar deras avgift , för att sedan hamna i inkasso kronofogden med mera.
Jag håller med jag har aldrig förstått varför man ansluter sig till alfakassan då det finns 27 andra som är bättre...
Citera
2020-11-25, 16:55
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronix

Vem har sagt att man automatiskt får fängelse för brott ?
Det är bara att köra på. Rädda sig bäst den som kan. Skeppet sjunker ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in