Citat:
Ursprungligen postat av
BlueBerryBerry
Men förstår du inte att alfakassan inte har gett mig något besked eller hört av sig på 22v? Tror du att man hittar på eller? Ingen återkoppling på 22v överhuvudtaget.
Det jag kan rekommendera andra människor är att gå ur alfakassan helt och byta till en annan akassa.
Får kontakta soc helt enkelt och be dem om hjälp.
"Gå med i Alfakassan för säkerhet mellan dina jobb"
Tror du på det själv eller? Jag har hamnat i skulder till anhöriga och vänner och sagt att så fort jag får pengar alfakassan kommer jag att betala tillbaka. Jag har tagit krediter för att köpa mat osv . Nu ska ju räkningarna betalas igen och bla Alfakassans medlemskap ska betalas på något vis.
Hur tror du det känns att vara utan inkomst I snart 6 månader? Du ska ringa och be någon vän om 500kr ex vis och förklara varför du behöver köpa mat. Kom igen lever vi i Sverige eller?
Man har väntat på svar i 22v och väntar fortfarande.
Okej, du har med andra ord ingen aning om dom har påbörjat handläggningen av ditt ärende, så som du påstod i tidigare inlägg. Men det kan givetvis vara så, det vet vi inget om.
Angående att byta a-kassa, så har jag frågat flera personer i den här tråden (a-kassetråden) och andra trådar på FB varför dom valt just Alfakassan, när det är så välkänt att de har störst andel medlemmar (egentligen anslutna, eftersom man inte kan bli medlem i Alfakassan) som har svag förankring på arbetsmarknaden.
Angående din övriga frågor, de retoriskt formulerade om hur det känns att låna pengar till mat m.m. så är mitt tips att det första man ska göra som ny i arbetslivet är att bygga en buffert för oförutsedda händelser, till exempel arbetslöshet eller sjukdom. Om man inte har jobbat så länge är det förståeligt att man inte har skaffat ens grunderna i en sådan, men du skrev att du jobbat på samma ställe i åratal. Om du har varit i arbetslivet länge, har du utan att behöva anstränga dig speciellt mycket kunnat skaffa dig en buffert som håller dig ekonomiskt flytande utan inkomst i minst ett år. Förlita sig på de offentliga skyddsmekanismerna ska man absolut inte göra, man måste se till att själv stå för sitt skyddsnät.