2020-11-23, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedMax
Jeg leser hva du skriver, men har du lest artikkelen?

https://www.nrk.no/norge/vitner-kontaktet-politiet-_-trodde-ikke-pa-at-anne-elisabeth-var-bortfort_-1.15252509

Uomtvistelige bevis i saken mot konemorder TH som i årevis har begått psykisk terror mot sin kone.

Hvordan kan du bifalle dette?

Om dette sier jeg de burde skamme seg.

Jeg har selv erfaring med hvor raskt man kan få det for seg at en bestemt person er skyldig i en forbrytelse.

Dessuten var ikke tanken deres særlig original. Hver eneste gang en kvinne blir drept, burde 90 prosent anta at den skyldige er partneren/ektemannen, for det er nemlig virkeligheten.

At noen umiddelbart gikk til politiet fordi de syntes eller hadde hørt at AEH var bekymret - kanskje til og med hadde snakket om TH som en plageånd som hun drømte seg bort fra, er altså ikke et bevis.

Enig?
Citera
2020-11-23, 22:20
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukerinne
Jeg har undervist i psykologi, inkludert vitnepsykologi og kognitiv psykologi.
Ja, det stemmer at hukommelse fordreies over tid, og at den påvirkes av andres oppfatninger.
(I tillegg finnes flere andre mekanismer innen persepsjon).
Dette er viktig for etterforskere å være seg bevisst. Men vær forsiktig med overdrivelser.
Slik du bruker det blir vitnenes observasjoner redusert til rent subjektive oppfatninger.
Det er å frata dem deres rasjonelle tanke.
Hører lignende misbruk av psykologi i mange sammenhenger, f.eks. når politikere underkjenner argumenter med at "alle er redd for endring". Viktig kunnskap brukes som hersketeknikk.
Jeg reagerte også på at du betegnet dem som karaktervitner.
I tillegg tillegger du dem "den kvinnelige kakle effekten."
Og til slutt umyndiggjøres AEH ved å vise til medikamentmisbruk.
Håper du ser selv hvor det bærer.

Takk! Dette innlegget er så på sin plass, - jeg har ventet på det! Du belyser noe viktig!
Citera
2020-11-23, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Jeg er ganske sikker på at AE også rådførte seg med andre enn disse foreningsmedlemmene om ektepakten og situasjonen hun sto i. Det kan ha skjedd ganske tett opptil forsvinningen. Man kan heller ikke se bort fra at det var medvirkende årsak til at hun måtte fjernes.

Hun kan ha rådført seg med folk som evnet å hjelpe, men som ikke rakk det.

Elementer av planen, f.eks. kryptorigget kan ha vært klart i bakhånd, og så har selve drapet blitt arrangert på relativt kort varsel.
Dette høres logisk ut. Th har fått med seg at hun stilte spørsmål ved ektepakten og var på vei til å flytte ut. Etter dette tidspunkt ville det vært omtrent umulig å gjennomføre drapet uten spor. Tidspunktet passer perfekt.
Citera
2020-11-23, 22:35
Medlem
Citat:
Du hørte ingenting om den røde bilen i dagens podcast fra Krimpodden? Da tror jeg du må høre på den en gang til, for det var ett av hovedtemaene. Link til rykter?
Nå har jeg hørt riktig podcast.
Den sier ingenting som får meg til å tvile på hypotesen om den røde BMWn.
Snarere tvert i mot.
De sier at politiet sannsynligvis ikke har funnet bilen på video i nærheten av åstedet.

Jeg mener at det KAN være slik politiet er blitt lurt.
At GM har pauset i nærheten og byttet bil.

Da vil politiet sitte med videoer av riktig bil fra åstedets umiddelbare nærhet.
Når den riktige bilen ikke dukker opp i det neste kamera, men en annen bil med en annen farge 2 timer senere KAN politiet ha latt seg lure.

Nå vet vi lite om hva politiet driver med i denne saken, de er veldig gjerrige på info, men det vi har fått handler om THs mulige motiver.
Det mener jeg er mindre interessant, alle har motiv for å kverke kona etter 50 års ekteskap, det skulle bare mangle.

Det som er interessant er å knytte TH til handlingen eller til gjerningsmenn, det har vi ikke sett noe av.

Jeg tillater meg å tvile på at advokat Svein Holden sprer rykter.
Citera
2020-11-23, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Nå har jeg hørt riktig podcast.
Den sier ingenting som får meg til å tvile på hypotesen om den røde BMWn.
Snarere tvert i mot.
De sier at politiet sannsynligvis ikke har funnet bilen på video i nærheten av åstedet.

Jeg mener at det KAN være slik politiet er blitt lurt.
At GM har pauset i nærheten og byttet bil.

Da vil politiet sitte med videoer av riktig bil fra åstedets umiddelbare nærhet.
Når den riktige bilen ikke dukker opp i det neste kamera, men en annen bil med en annen farge 2 timer senere KAN politiet ha latt seg lure.
Enig med deg! Og GM kan kanskje ha byttet bil mer enn en gang på vei fra S4 og til Ås.
Citera
2020-11-23, 22:50
Medlem
Citat:
Jeg er skeptisk til alle vitner i slike saker.

Det skjer alltid i profilerte uoppklarte drapssaker, folk mener seg å vite og kommer med veldig stygge påstander om involverte.
Vi ser det tydelig i denne tråden hvor bygdedyret stempler TH på groveste vis og tar stadig frem grøvre stempler, uten at de har fundament utenfor egen fantasi.

I tillegg så har du den kvinnelige kakle effekten.
Foreningens medlemmer kommer sammen etter at et medlem har blitt savnet i en profilert sak og tar frem alt som kan ha vært negativt.
Fantasier og veldig subjektive oppfatninger blir fasit fundamentert i at alle er enige.

Du har også den motsatte effekten, at de som kjenner TH og ser subjektivt på sitt gode forhold til TH og vil stille som karaktervitner uten at de egentlig vet hvordan ting står til.
De kan se vekk fra ting som er negative både bevisst og ubevisst.

I denne saken så ser jeg en annen mulighet, at AEH kan ha gått på B eller C preparater.
På bilder av henne ser vi at hun har blitt sliten de siste årene, hår og hud har forfalt og når det vitner forteller spriker så til de grader går mistankene mine i den retningen.
Hun veksler mellom solskinn og katastrofe noe som minner veldig om av og på medikamenter.

Lurer på om ikke hun har vært på nedtur i det foreningsmøtet.
Møtet og hvilken forening det var, er godt opplyst på PM. Det er troverdig og vitnene har absolutt troverdighet. Når du nevner at hun begynte å se sliten ut de senere årene, hvordan vet du det? Så du henne personlig, eller er det antakelser basert på bildene som ble frigitt ved offentliggjøring?
Er det bare min oppfatning, eller er de bildene som fulgte offentliggjøringen noen av de styggeste bildene av AE. Hvem ga bildene til politiet? TH? Da må han ha funnet de nederst i skuffen, for senere har vi sett andre bilder som viser en mye mer vital og fargerik dame. Hvis din partner forsvant, ville du valgt de styggeste bildene du fant for offentliggjøring?
Det er noe som er så sykt i denne saken!
Citera
2020-11-23, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Enig med deg! Og GM kan kanskje ha byttet bil mer enn en gang på vei fra S4 og til Ås.
Nettopp!
De som tok AEH har kommet seg unna med henne og lagt igjen veldig få spor, som vi vet.
Noen få fotavtrykk og en strips.

Sko, papir og strips er kjøpt inn i god tid, printeren lar seg ikke spore og bilen de har brukt vet vi ingenting om.

Dette er veldig godt gjennomført av folk som vet hva de driver med.
Citera
2020-11-23, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Møtet og hvilken forening det var, er godt opplyst på PM. Det er troverdig og vitnene har absolutt troverdighet. Når du nevner at hun begynte å se sliten ut de senere årene, hvordan vet du det? Så du henne personlig, eller er det antakelser basert på bildene som ble frigitt ved offentliggjøring?
Er det bare min oppfatning, eller er de bildene som fulgte offentliggjøringen noen av de styggeste bildene av AE. Hvem ga bildene til politiet? TH? Da må han ha funnet de nederst i skuffen, for senere har vi sett andre bilder som viser en mye mer vital og fargerik dame. Hvis din partner forsvant, ville du valgt de styggeste bildene du fant for offentliggjøring?
Det er noe som er så sykt i denne saken!
Jeg skjønner at det er litt vanskelig med lange innlegg.

La meg sitere meg selv:

Citat:
På bilder av henne ser vi at hun har blitt sliten de siste årene

Jeg ville selvfølgelig valgt de styggeste bildene av min savnete kone
Citera
2020-11-23, 22:56
Medlem
De fleste beskrivelser av AEH i div. medier handler om at hun er blid, sprudlende, humørfylt, altså ikke spesielt ulykkelig. Det har også vært nevnt at hun virket bekymret en periode før hun forsvant. Så er det episoden i denne foreningen som noen beskriver som et sammenbrudd. For meg er et sammenbrudd mer alvorlig enn at man begynner å gråte når man snakker om at ting er vanskelige i heimen, men det kan sikkert være ulike meninger om det. Flere bekjente sier hun virket helt normal, som alltid blid og positiv, mens noen snakker om at hun har fortalt om bekymringer i forhold til mann og ekteskap. Jeg tenker at hennes personlighet kanskje er av den typen som på en måte har følelsene "utenpå kroppen", altså er man glad skinner man som sola, mens er ting vanskelige kommer dette også tydelig fram, gjerne ved at man lett tar til tårene når noe er vanskelig. Dette er muligens også årsaken til at ulike bekjente har ulike meninger om hvordan hun egentlig hadde det. På TV2s nettside i dag står en venninne fram og sier hva hun vet om grunnen til AEHs bekymring i tiden før forsvinningen:
"Venninnen snakket med Anne-Elisabeth bare noen få dager før hun forsvant 31. oktober i 2018. Enkelte vitner har forklart at hun virket fortvilet i ukene før hendelsen.

– Hun var kjempeglad da jeg snakket med henne. Jeg husker samtalen godt. Hun var ute og luftet valpen sin. Vi snakket i rundt 40 minutter, og det virket ikke å være noe i veien.

– Hadde dere et fortrolig forhold?

– Ja, det opplevde jeg at vi hadde.

– Hva med de som sier at hun var fortvilet?

– Det er riktig at hun var bekymret, men det handlet om at en person hun kjente var rammet av sykdom. Jeg hørte aldri noe om bekymring for ekteskapet, sier vennen."
Citera
2020-11-23, 23:01
Medlem
Citat:
Jeg skjønner at det er litt vanskelig med lange innlegg.

La meg sitere meg selv:

Jeg ville selvfølgelig valgt de styggeste bildene av min savnete kone

Så fint. Da er dere to.
Citera
2020-11-23, 23:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
VG i dag

Lørenskog-saken: Politiet legger bort «Åsted Norge»-spor

Ås-bilen er lagt bort.

Når det gjelder at AEH i ukene før forsvinningen snakket om vanskelig ekteskap og ektepakten som hun sa "gjorde henne arveløs". At hun gråt foreningsmøtet.

Jeg tror at AEH ikke hadde betrodd seg til noen om ektepakten tidligere. Det må ha vært tungt å fortelle hvor verdiløst hun ble behandlet i ekteskapet.

Dette ble kjent først gjennom etterforskningen. AEHs venner og bekjente visste ikke om ektepakten og økonomisk undertrykkelse.

Om noen hadde visst om ektepakten, ville de ha hatt plikt til å hjelpe henne. Både til å komme seg vekk, og til å skaffe seg en god advokat. En advokat uten bindinger til TH. Så BB var uaktuell. Sannsynligvis har han skrevet ektepakten også. BB har i så fall gitt AEH et feilaktig inntrykk av at hun var i en totalt rettløs posisjon.

Alle har en moralsk forpliktelse til å avverge fare for liv og helse. Til å avverge og stoppe mishandling. Til å avverge og stoppe undertrykkelse.

Citat:
Jeg er ganske sikker på at AE også rådførte seg med andre enn disse foreningsmedlemmene om ektepakten og situasjonen hun sto i. Det kan ha skjedd ganske tett opptil forsvinningen. Man kan heller ikke se bort fra at det var medvirkende årsak til at hun måtte fjernes.

Hun kan ha rådført seg med folk som evnet å hjelpe, men som ikke rakk det.

Elementer av planen, f.eks. kryptorigget kan ha vært klart i bakhånd, og så har selve drapet blitt arrangert på relativt kort varsel.

Det här sätter ju också fingret på frågan om förplaneringen...

Det kan ju hända att den ev. nedgången i AEs hälsa samt behovet av ”föreningen” är kopplat till en känslomässig upplevelse av distans, som är resultatet då av att MGM redan har bestämt sig. Eller så kommer det s.a.s. slag i slag i en trappstegsutveckling över lite längre tid. (Hur dog hund nr 1...?)

Alltså: upptäckten av ”arvelösheten” känns ju som en tämligen sen sak om det handlar om hösten till början av oktober. Relaterat också sedan till försvinnandet. Handlar det där om att distansen börjar bli så uppenbar för AE att den leder till ångest och frenetiskt sökande efter vilka konsekvenserna skulle bli av en separation? Är det långsamma undergrävandet av hälsa o välmående en medveten plan från GMs sida? (Eller ”natur”? ;-) ) Eller är det mer en konsekvens av att planeringen redan är långt gången?

Jag tror ju planen är äldre än hösten. Omvänt så har AE sannolikt lyft saken med TH vid något tillfälle, frågan är hur långt tillbaka. ”Vem skiljer sig efter 49 år?”

Jag skulle ju luta åt att det finns en tidplan/deadline som ger TH visst utrymme för planering i lugn och ro. Det skulle väl också passa hans ”störning” (som avläsbar av planens karaktär o utseende). Alltså att de kommit överens om att avvakta till en given tidpunkt. Säg efter 49:e bröllopsdagen, eller nyåret det året.

En annan möjlighet är att MGM låter avlyssna henne eller på annat sätt kontrollera henne. Kanske genom synpunkter på ektepakten från en bekant advokat.

Har han snott ihop den här planen från början av oktober så blir jag lite besviken på mänskosläktet...

Åtminstone det norska... :-)
Senast redigerad av Lonnrot 2020-11-23 kl. 23:32.
Citera
2020-11-23, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av univers123
De fleste beskrivelser av AEH i div. medier handler om at hun er blid, sprudlende, humørfylt, altså ikke spesielt ulykkelig. Det har også vært nevnt at hun virket bekymret en periode før hun forsvant. Så er det episoden i denne foreningen som noen beskriver som et sammenbrudd. For meg er et sammenbrudd mer alvorlig enn at man begynner å gråte når man snakker om at ting er vanskelige i heimen, men det kan sikkert være ulike meninger om det. Flere bekjente sier hun virket helt normal, som alltid blid og positiv, mens noen snakker om at hun har fortalt om bekymringer i forhold til mann og ekteskap. Jeg tenker at hennes personlighet kanskje er av den typen som på en måte har følelsene "utenpå kroppen", altså er man glad skinner man som sola, mens er ting vanskelige kommer dette også tydelig fram, gjerne ved at man lett tar til tårene når noe er vanskelig. Dette er muligens også årsaken til at ulike bekjente har ulike meninger om hvordan hun egentlig hadde det. På TV2s nettside i dag står en venninne fram og sier hva hun vet om grunnen til AEHs bekymring i tiden før forsvinningen:
"Venninnen snakket med Anne-Elisabeth bare noen få dager før hun forsvant 31. oktober i 2018. Enkelte vitner har forklart at hun virket fortvilet i ukene før hendelsen.

– Hun var kjempeglad da jeg snakket med henne. Jeg husker samtalen godt. Hun var ute og luftet valpen sin. Vi snakket i rundt 40 minutter, og det virket ikke å være noe i veien.

– Hadde dere et fortrolig forhold?

– Ja, det opplevde jeg at vi hadde.

– Hva med de som sier at hun var fortvilet?

– Det er riktig at hun var bekymret, men det handlet om at en person hun kjente var rammet av sykdom. Jeg hørte aldri noe om bekymring for ekteskapet, sier vennen."
Det kan jo være slik at den som har et vanskelig ekteskap blir ekspert på å late som om alt er i den skjønneste orden, smiler og ler til de man ikke kjenner. Men gråter der man føler seg ivaretatt. Forstått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in