Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-23, 20:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Jag håller med om att det låter snurrigt men vem var det då Cecilia A såg? Det kan knappast ha varit AB.

Är det inte långt efter mordet som hon förhörs?
Citera
2020-11-23, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Är det inte långt efter mordet som hon förhörs?
880627
Citera
2020-11-23, 21:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
880627

Kan ju vara så enkelt som att hennes minne påverkats av media?

Hon har hört GM är lite längre än OP. Att han kom upp bakom. Sen lite egna fantasier
Citera
2020-11-23, 21:16
Medlem
Citat:

Hon har hört GM är lite längre än OP. Att han kom upp bakom. Sen lite egna fantasier
Är ju möjligt men märkligt att fantisera ihop något tycker jag. Hon säger att tre personer kom sneddandes över Sveavägen.
Citera
2020-11-23, 21:42
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
TEUTENBERG var lika mycket kompis med Näss som med Palme. Dvs inte alls.

.

Teutenberg respekterade Palmes arbete, han förstod att Palme hade ett budskap utåt( mer vänster) och arbetade mer mainstream mellan de två stormakterna.
Citera
2020-11-23, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Det är aldrig någon som tänkt tanken att Björkman helt enkelt är gärningsmannen. Vem tipsar Filter? Spelade han bridge?

Japp, han var rädd för att minskad vapenexport skulle göra honom arbetslös. Flydde in i en port för att spela skräckslaget vittne. Engström blev skitskraj och sprang upp på åsen. Letade nervstillande i bögslungan på David Bagares. Låtsades vara vittne för att slippa skammen.
Citera
2020-11-23, 21:48
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Ja jag litar inte alls på någon som pratar i egen sak som T. Det måste till fler källor än att utnämna en till sanningsvittne.

Som gamle Ebbe sa, alla ljuger om Palmemordet, alla.

Alla har inte sagt vad de vet, särskilt inte Pierre Schori, Bernt Carlsson och Anders Ferm.

Enlig Gunnar Walls blogg https://efolket.eu/gunnar-walls-morklaggning-statsmakten-och-palmemordet-i-nyutgava/
"Bernt Carlssons flickvän Sanya Popovic i New York har berättat att Bernt Carlsson till henne sagt att han var en av endast ”en handfull personer” som visste varför Olof Palme mördades. Men vem eller vilka som utförde dådet uppger Sanya Popovic för mig att Carlsson inte sade någonting om."

Lite längre ned
"Anders Ferm sade flera gånger till mig att Edwards sannolikt var MI6-agent och att han förmodligen placerades på sekretariatet i Wien för att där noggrant kunna följa vad som skedde. Att John Edwards arbetade åt MI6 har för övrigt en tidigare hög befattningshavare inom svensk underrättelsetjänst bekräftat för mig.

Under våra samtal gav Anders Ferm mig information så att jag skulle kunna försöka finna John Edwards. Han berättade bl a att Edwards hade gift sig med en av sekreterarna på sekretariatet i Wien, som han senare skilt sig ifrån. Med henne lyckades jag dock inte få någon kontakt.

Jag hade från början varit tydlig med att säga till Anders Ferm att jag är journalist. Därför blev jag förvånad då han förra året frågade vad jag skulle ha uppgifterna till som han givit mig. Jag svarade att jag hört att John Edwards för några svenskar berättat om ett planerat attentat mot Palme. Då ändrade Anders Ferm plötsligt ton:

”Låt bli det där! Låt bli! Det där ska du inte röra i!”

Det senare angående ett ev attentat mot Palme på Kreta precis efter valet 85 .
Citera
2020-11-23, 22:04
Medlem
Citat:

Avstånd från Cecilias position till vänster i baksätet fram till annonspelaren där hon säger att makarna Palme korsade över Sveavägen är minst 40 meter. Sedan strök de sakta förbi skyltfönstret och plötsligt slogs Palme omkull.
Bara denna episod bör ha tagit minst en halv minut.
Men föraren av bilen säger att de kom rullande då mordet ägde rum. Han låg på inbromsning.
Att deras historier är oförenliga är helt klart, men vem har rätt?
Föraren som fem dagar efter mordet säger att han inte kunde se exakt vad som hände eftersom han samtidigt låg på inbromsning, och därför måste hålla ögonen på vägen, eller Cecilia som över två år efter mordet berättar en avvikande historia som dessutom innehåller den klart felaktiga uppgiften att Palme korsat Sveavägen vid annonspelaren?
Jag tror att hennes minnesbild påverkats av många faktorer, och det bästa är att räkna bort hennes vittnesmål eftersom det rör till det.

Anna Hage satt i samma bil och säger i förhör 86 03 03 att hon såg en liggande man på gångbanan direkt då de stannat bilen.
I förhöret 86 03 01 så står det att hon sett en liggande man strax efter att de passerat Kungsgatan. Bilen stannade och hon sprang fram till mannen.

Annas två första förhör går inte heller att förena med Cecilias historia.
Citera
2020-11-23, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Avstånd från Cecilias position till vänster i baksätet fram till annonspelaren där hon säger att makarna Palme korsade över Sveavägen är minst 40 meter. Sedan strök de sakta förbi skyltfönstret och plötsligt slogs Palme omkull.
Bara denna episod bör ha tagit minst en halv minut.
Men föraren av bilen säger att de kom rullande då mordet ägde rum. Han låg på inbromsning.
Att deras historier är oförenliga är helt klart, men vem har rätt?
Föraren som fem dagar efter mordet säger att han inte kunde se exakt vad som hände eftersom han samtidigt låg på inbromsning, och därför måste hålla ögonen på vägen, eller Cecilia som över två år efter mordet berättar en avvikande historia som dessutom innehåller den klart felaktiga uppgiften att Palme korsat Sveavägen vid annonspelaren?
Jag tror att hennes minnesbild påverkats av många faktorer, och det bästa är att räkna bort hennes vittnesmål eftersom det rör till det.

Anna Hage satt i samma bil och säger i förhör 86 03 03 att hon såg en liggande man på gångbanan direkt då de stannat bilen.
I förhöret 86 03 01 så står det att hon sett en liggande man strax efter att de passerat Kungsgatan. Bilen stannade och hon sprang fram till mannen.

Annas två första förhör går inte heller att förena med Cecilias historia.
Ja, du har nog rätt. Det verkar rätt svajigt faktiskt.
Citera
2020-11-23, 22:58
Medlem
Det här tycker jag verkar vara ett så underligt uttalande.
Var man tvungen att säga något sådant för att komma runt Lisbet Palmes utpekande av Christer Pettersson.

Spännande kombo , SE som gm och CP cirkulerande kring brottsplatsen.

"Det är värdefullt att åklagaren påpekar att Lisbeth Palmes identifiering av Christer Pettersson handlar om vem hon sett i närheten av brottsplatsen, inte vem hon sett avfyra ett vapen."

https://www.nsk.se/2020/06/10/utredningen-vi-fortjanade/
Citera
2020-11-23, 23:11
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det här tycker jag verkar vara ett så underligt uttalande.
Var man tvungen att säga något sådant för att komma runt Lisbet Palmes utpekande av Christer Pettersson.

Spännande kombo , SE som gm och CP cirkulerande kring brottsplatsen.

"Det är värdefullt att åklagaren påpekar att Lisbeth Palmes identifiering av Christer Pettersson handlar om vem hon sett i närheten av brottsplatsen, inte vem hon sett avfyra ett vapen."

https://www.nsk.se/2020/06/10/utredningen-vi-fortjanade/

Hur lågt förtroende jag än har för PU så var det inte vad Melander menade. Han menar att Lisbeth ser och beskriver Björkman, men försökte formulera det på ett finkänsligt sätt. Andemeningen var inte att CP var på platsen.
Citera
2020-11-23, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Angående SEs varande eller icke varande på mordplatsen har jag noterat följande.

I ett av dokumenten berättar en bekant till SE att SE sagt att han funderat en del på hur ambulanspersonalen agerade. Bl a säger han att det låg en sug på marken som inte användes vilket SE tyckte var konstigt.

I dokumenten som sägs komma från granskningskomissionen finns en detaljerad beskrivning av hur ambulanspersonalen agerade med syfte att beräkna hur lång tid de kan ha befunnit sig på platsen. Där står att de tog med sig syrgas, en sug och en bår från ambulansen. De använde sedan syrgasen, klippte upp Olofs skjorta och la honom på båren innan de sedan tog in honom i ambulansen. Dvs sugen verkar inte ha använts.

Om nu SE är mördaren hur kan han ljuga korrekt om en sån detalj? Var det allmänt känt att en sug var framme men inte användes? För mig är det iallafall ytterligare ett indicium på att SE är oskyldig.

Jag tolkar snarare detta som ett indicium på det rakt motsatta. Om man har sett slemsugen i nyhetssändningarna dagen efter är det inte svårt att ”ljuga korrekt”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in