Citat:
Ursprungligen postat av
Achtung Panzer
Lusläser vi protokollförd text så stämmer ovanstående. Likaså verkar LL vara övertygad om att polisen ej då anlänt.
MEN så gott som alla vittnesmål från mordplatsen spretar åt alla håll och man kan inte ens enas i hur mördaren såg ut, när poliser och ambulanser anlände mm.
Det jag finner troligast är att LL faktiskt inte uppfattar att åtminstone Söderströms bil anländer och ställer sig 30m bakom honom. Mellan dem finns ju ytterligare minst en bil som svänger in och därefter en tilltagande åskådarskara. Jag har förtroende för den utredning polisen genomfört och som kommit fram till Larmtiden 23.23. De besitter ju så oerhört mycket mer info som vi inte har. Samtalstrafiken i polisens egen larmcentral tex. Exakt hud de reagerar kan självklart inte avhemligas av säkerhetssynpunkt.
En larmtid på sekunden 23.23.00 är jag inte alls med på.
Det skulle innebära att GS var på platsen ca 23.23.15 och piketen 23.23.30, dvs båda långt innan LL avslutat sitt samtal till larmcentralen 23.23.40.
När LL gått ur bilen efter avslutat samtal ser han fortfarande ingen polis på plats.
Jag tycker att det mesta talar för att anropet gått ut tidigast 23.23.30.
En annan intressant fråga är ju varför granskningskommissionen inte använt sig av rekonstruktionen av södermslmspiketens långsamma färd från korsningen Johannesgatan/David Bagares gata ner till platsen där de hörde anropet.
Den beräkningen borde ha varit kalas att använda sig av, eftersom den ger tidsreferens till både till mördarens flykt och områdesanropet.
Om resan med viss säkerhet kunnat beräknas till två minuter, bör man kunna fastslå att piketen passerade trappkrönet senast 23.22.15.
Den rekonstruktionen skulle jag gärna vilja titta närmare på.