Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-05-31, 17:37
Medlem
andersaanderssonas avatar
Förhör Sture Lingsberg. A-14409-01,

https://drive.google.com/file/d/1QZqEVYYPlUpQDq73-tFKSkRdAO-T5yks/view

Där kom det! Första distinkta uppgiften om att SÄK verkligen anlände till Sabb. Och att det var SÄK-personal som körde LP hem från Sabb.

Hur troligt är det att SÄK inte förhörde Lisbet i samband med detta? På en direkt fråga i nutid till PU existerar inget förhör med LP utfört av SÄK mordnatten.

Samtidigt har vi nu fått namnen på de poliser som LP inte ville prata med enligt sköterskan Lena Österman. De heter alltså Sture Lingsberg och Agneta Lund.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-05-31 kl. 17:39.
Citera
2021-05-31, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Gåtan närmar sig sitt svar.

Nu visar det sig att OP talar med Ulf Dahlsten och [maskad] efter fondmötet. Och att enligt Dahlsten är det samtalsämnet som gjorde honom upprörd.

Fondens föredragande, en kvinna enligt protokollet, ser [maskad] och Dahlsten på OP rum. Dahlsten själv säger sig inte minnas om [maskad] deltog, men bekräftar att ämnet som sådant var av den karaktären att det gjorde statsministern upprörd.

Att få identitet fastslagen på Person Z kan visa sig vara betydelsefullt. I synnerhet som den officiella historieskrivningen inte har lämnat någon förklaring till statsministerns upprördhet under lunchen och Dahlsten själv visat sig ha ett grumligt minne om när och var han träffade statsministern de sista 36h.

Ja, det tål att tänka på. Samtidigt som det är uppenbart att UD vet mer än han vill säga. Jag litar inte på honom. Och hans umgänge med LP ger anledning till frågor. Statsministerns högste ansvarige umgås efter mordet med hans änka. Efter att totalt misslyckats med sin uppgift.

Det som slår mig för övrigt är en formulering.

''Detta för att diskutera, svärtning, och verkningarna av detta.'' För mig kan det tyda på någon form av oegentligheter som kan skada partiet om det kommer fram. Frågan är vilket ämne som avhandlades. Det är lätt att tro att det rörde fonderna. Men det kan röra sig om någonting annat som bestämts i förväg. Om jag förstått det hela rätt deltog inte ''Person Z'' i fondmötet.
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-05-31 kl. 18:09.
Citera
2021-05-31, 18:18
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Förhör Sture Lingsberg. A-14409-01,

https://drive.google.com/file/d/1QZqEVYYPlUpQDq73-tFKSkRdAO-T5yks/view

Där kom det! Första distinkta uppgiften om att SÄK verkligen anlände till Sabb. Och att det var SÄK-personal som körde LP hem från Sabb.

Hur troligt är det att SÄK inte förhörde Lisbet i samband med detta? På en direkt fråga i nutid till PU existerar inget förhör med LP utfört av SÄK mordnatten.

Samtidigt har vi nu fått namnen på de poliser som LP inte ville prata med enligt sköterskan Lena Österman. De heter alltså Sture Lingsberg och Agneta Lund.

Du menar första distinkta uppgiften (som i bekräftade)? Annars har jag för mig att Åke Rimborn nämnt både SÄK och Agneta Lund tidigare? Stures förhör förstärker iaf Åkes redogörelse.

Sven Anér har jag för mig fick fram namnet Sture Lindsberg många herrans år sedan?

I vart fall intressant att hon åkte hem med SÄK. Vad kan det vara, en resa på sisådär 10-12 minuter? Pratades säkert en del?

Sedan tycker jag det är intressant med de två mörka manspersoner hon tycktes känna igen från Gamla Stan; varav den ena var ”påfallande lång”. Undra om hon nämnde dessa för SÄK också?
Citera
2021-05-31, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Du menar första distinkta uppgiften (som i bekräftade)? Annars har jag för mig att Åke Rimborn nämnt både SÄK och Agneta Lund tidigare? Stures förhör förstärker iaf Åkes redogörelse.

Sven Anér har jag för mig fick fram namnet Sture Lindsberg många herrans år sedan?

I vart fall intressant att hon åkte hem med SÄK. Vad kan det vara, en resa på sisådär 10-12 minuter? Pratades säkert en del?

Sedan tycker jag det är intressant med de två mörka manspersoner hon tycktes känna igen från Gamla Stan; varav den ena var ”påfallande lång”. Undra om hon nämnde dessa för SÄK också?
Ja, för mig personligen är det förhöret med Lingsberg som bekräftar det som andra tidigare framfört i förbifarten. Det distinkta består inte bara av att SÄK verkligen anlände, utan att de även körde LP hem.

Du verkar ha bra minne. Jag kommer absolut inte ihåg att Sven Anér fick tag på namnet.

Det finns mer att avtäcka i framtiden. Både när det gäller SÄK och långa män. Var så säker!
Senast redigerad av andersaanderssona 2021-05-31 kl. 18:48.
Citera
2021-06-01, 07:59
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ja, det tål att tänka på. Samtidigt som det är uppenbart att UD vet mer än han vill säga. Jag litar inte på honom. Och hans umgänge med LP ger anledning till frågor. Statsministerns högste ansvarige umgås efter mordet med hans änka. Efter att totalt misslyckats med sin uppgift.

Det som slår mig för övrigt är en formulering.

''Detta för att diskutera, svärtning, och verkningarna av detta.'' För mig kan det tyda på någon form av oegentligheter som kan skada partiet om det kommer fram. Frågan är vilket ämne som avhandlades. Det är lätt att tro att det rörde fonderna. Men det kan röra sig om någonting annat som bestämts i förväg. Om jag förstått det hela rätt deltog inte ''Person Z'' i fondmötet.

Nu är det lite klarare. Person Z är departementsrådet Lars-Göran Engfeldt, chef för FN-enheten vid UD. Det är Dahlsten själv som först uppger att Engfeldt och han själv möter OP efter fondmötet. Föredragande vid fondmötet uppger bara att hon ser Dahlsten på OP rum.

Engfeldt förnekar bestämt (se kl 11:00) att han skulle träffat statsministern den dagen. Däremot har han mött Dahlsten på förmiddagen för en föredragning om finanskrisen. Vad nu FN-enheten vid UD har med det att göra?

Dahlsten svävar lite kring om Engfeldt var med eller inte. Han vet dock vad diskussionen rör sig om mellan kl 1300-1330 och att det är det som får statsministern så upprörd. Något som Birgitta Dahl vittnat om när OP kommer in till regeringslunchen. I sammanhanget noterar jag att Dahl var Dahlstens chef innan denne sökte sig till statsrådsberedningen.

I sammanhanget blir det därför extra intressant att ännu ett tidigare okänt möte mellan Dahlsten och statsministern äger rum, mellan kl 1700-1800, avbrutet för två korta samtal med Louise Vinge och kulturminister Göransson.

Jag litar precis som du inte alls på Dahlsten. Vi har nu tre möten mellan honom och statsministern på morddagen som gärningsmannaprofilen (och Dahlsten själv) helt enkelt negligerar. Vi vet nu att de möttes kl 1100-1200, 1300-1330 och 1700-1800 samtidigt som Dahlsten själv säger att han pratade med OP på tidig torsdagskväll. Problemet är att statsministern då gick omkring vid Sergels torg och Pub för att sedan äta middag med Lisbeth.
Citera
2021-06-01, 08:56
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Nu är det lite klarare. Person Z är departementsrådet Lars-Göran Engfeldt, chef för FN-enheten vid UD. Det är Dahlsten själv som först uppger att Engfeldt och han själv möter OP efter fondmötet. Föredragande vid fondmötet uppger bara att hon ser Dahlsten på OP rum.

Engfeldt förnekar bestämt (se kl 11:00) att han skulle träffat statsministern den dagen. Däremot har han mött Dahlsten på förmiddagen för en föredragning om finanskrisen. Vad nu FN-enheten vid UD har med det att göra?

Dahlsten svävar lite kring om Engfeldt var med eller inte. Han vet dock vad diskussionen rör sig om mellan kl 1300-1330 och att det är det som får statsministern så upprörd. Något som Birgitta Dahl vittnat om när OP kommer in till regeringslunchen. I sammanhanget noterar jag att Dahl var Dahlstens chef innan denne sökte sig till statsrådsberedningen.

I sammanhanget blir det därför extra intressant att ännu ett tidigare okänt möte mellan Dahlsten och statsministern äger rum, mellan kl 1700-1800, avbrutet för två korta samtal med Louise Vinge och kulturminister Göransson.

Jag litar precis som du inte alls på Dahlsten. Vi har nu tre möten mellan honom och statsministern på morddagen som gärningsmannaprofilen (och Dahlsten själv) helt enkelt negligerar. Vi vet nu att de möttes kl 1100-1200, 1300-1330 och 1700-1800 samtidigt som Dahlsten själv säger att han pratade med OP på tidig torsdagskväll. Problemet är att statsministern då gick omkring vid Sergels torg och Pub för att sedan äta middag med Lisbeth.

Förtydligande kring GMP och Dahlsten. Bortsuddandet kring dessa tre möten sker alltså i det publika rummet.

Nu vet vi att Dahlsten egentligen mötte statsministern tre gånger under morddagen. Han hade befattningen som statssekreterare hos statsministern med ansvar för säkerhetsfrågor.
En uppgift som kapitalt misslyckades som Andersson brukar påpeka.

Och Dahlsten har i offentligheten uppträtt konspiratoriskt, det vill säga lämnat en falsk bild av vad som pågått. Vi kommer säkert få anledning att återkomma till honom och andra i närheten av OP i framtiden.
Citera
2021-06-01, 09:39
Medlem
Tema Ulf Dahlsten

"Olof Palmes dåvarande statssekretare fick en central roll redan på mordnatten. Direkt efter mordet sa Lisbeth Palme till Säpo att de var tvungna att ringa Ulf Dahlsten, som var höll på att packa väskorna för att åka till Washington dagen därpå. Han skulle planera ett möte mellan Olof Palme och Ronald Reagan eftersom USA hade bestämt sig för att återuppta relationerna med Sverige.
Någon som vet mer om detta?

Nu ringde Ulf Dahlsten i stället vice statsminister Ingvar Carlsson och de övriga ministrarna för att informera dem om vad som hade hänt.

Ulf Dahlsten var även med när polisen förhörde Lisbeth Palme.

– Det första hon sa till mig när jag kom upp till sjukhuset var att det var en kroat. De var utsatta för mordhot från Ustasjarörelsen. Vad man än må säga om Engström så ser han inte kroatisk ut, till skillnad från Christer Pettersson. Man behöver en förklaring till vem Lisbeth Palme såg, säger Ulf Dahlsten."

Forts https://www.svd.se/palmes-partivan-skeptisk-till-misstankte-mordaren
Citera
2021-06-01, 10:23
Medlem
p.norths avatar
Enligt sven anér som forskade om detta 1995.

"ngen reseanmälan eller begäran om reseförskott eller biljettrekvisition finns inom regeringskansliet; o Olof Palmes privatsekreterare Anne-Marie Willsson känner inte till saken; o Dåvarande utrikesministern Sten Andersson har ingenting hört och betecknar påståendena som
uppseendeväckande, och o Dahlstens efterträdare som statssekreterare vid
statsrådsberedningen, Hans Dahlgren, sänder över alla mina frågor till Palme-kommissionen; som om denna kommission skulle vara insatt "
Citera
2021-06-01, 10:37
Medlem
p.norths avatar
Jag kan tycka att både Ulf Dahlsten och Mårten Palme har varit lite kryptiska genom årena, verka ligga en hund begraven, förstår inte på dom, riktigt. Sen Hans Holmér som förlöjliga vittnena och förminskade dom.
Nå skumt är det.
Citera
2021-06-01, 16:25
Medlem
Citat:
Enligt Edqvist stod OP med på 22 dödslistor. Vid en direkt begäran från PU kunde man man inte redovisa en enda. Sekretess.

Är det inte märkligt så säg? Vi svenska medborgare förhindras att ta del av dessa 22. Vilket får mig att tänka på Dallas i brevlådan. Det är hemligt! Fattar du?

En sak är helt klar. En gärningsman befann sig på mordplatsen tillsammans med paret Palme som ensam mördare. Oavsett hur många deltagare det än fanns på listan.

Enigt mig var avslutaren svensk med ett okänt svenskt motiv.

Jag förstår. Lösningen är begravt inom partiet, rörelsen.
Rörelsen är dom äkta extremisterna.
Citera
2021-06-01, 17:36
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Tema Ulf Dahlsten

"Olof Palmes dåvarande statssekretare fick en central roll redan på mordnatten. Direkt efter mordet sa Lisbeth Palme till Säpo att de var tvungna att ringa Ulf Dahlsten, som var höll på att packa väskorna för att åka till Washington dagen därpå.

Han skulle planera ett möte mellan Olof Palme och Ronald Reagan eftersom USA hade bestämt sig för att återuppta relationerna med Sverige.
Någon som vet mer om detta?

Forts https://www.svd.se/palmes-partivan-skeptisk-till-misstankte-mordaren
Det ligger i linje med vad jag beskriver.
Något litet land i Mellanöstern som hamnar i klämmeri.
Någon som Sverige inte hade återupptagit relationerna med på grund av att de mördade Folke Bernadotte, svensk medlare i Mellanöstern.
Nu gjorde ju Göran Persson det till slut efter lite missnöjt grymtande.

Resan till Moskva och resan till Washington.
Global vapenhandel.
Iran-Irak.
Tvåstatslösning, Israel.
Senast redigerad av Gothus 2021-06-01 kl. 17:40.
Citera
2021-06-01, 17:55
Medlem
OPK123s avatar
Inkom Ulf Dahlsten någonsin med tips till polisen: https://www.svd.se/ulf-dahlsten-beredd-att-ge-uppgifterna-till-polisen ?

Även dessa uppgifter är ju intressanta: https://www.expressen.se/nyheter/palmes-van-om-mystiska-poliserna/

Han vet uppenbarligen mer än vad han gett sken av.
Senast redigerad av OPK123 2021-06-01 kl. 18:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in