Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
Ja, det tål att tänka på. Samtidigt som det är uppenbart att UD vet mer än han vill säga. Jag litar inte på honom. Och hans umgänge med LP ger anledning till frågor. Statsministerns högste ansvarige umgås efter mordet med hans änka. Efter att totalt misslyckats med sin uppgift.
Det som slår mig för övrigt är en formulering.
''Detta för att diskutera, svärtning, och verkningarna av detta.'' För mig kan det tyda på någon form av oegentligheter som kan skada partiet om det kommer fram. Frågan är vilket ämne som avhandlades. Det är lätt att tro att det rörde fonderna. Men det kan röra sig om någonting annat som bestämts i förväg. Om jag förstått det hela rätt deltog inte ''Person Z'' i fondmötet.
Nu är det lite klarare. Person
Z är departementsrådet
Lars-Göran Engfeldt, chef för FN-enheten vid UD. Det är
Dahlsten själv som först uppger att
Engfeldt och han själv möter OP efter fondmötet. Föredragande vid fondmötet uppger bara att hon ser
Dahlsten på OP rum.
Engfeldt förnekar bestämt (se kl 11:00) att han skulle träffat statsministern den dagen. Däremot har han mött
Dahlsten på förmiddagen för en föredragning om finanskrisen. Vad nu FN-enheten vid UD har med det att göra?
Dahlsten svävar lite kring om
Engfeldt var med eller inte. Han vet dock vad diskussionen rör sig om mellan kl 1300-1330 och att det är det som får statsministern så upprörd. Något som
Birgitta Dahl vittnat om när OP kommer in till regeringslunchen. I sammanhanget noterar jag att
Dahl var
Dahlstens chef innan denne sökte sig till statsrådsberedningen.
I sammanhanget blir det därför extra intressant att ännu ett tidigare okänt möte mellan
Dahlsten och statsministern äger rum, mellan kl 1700-1800, avbrutet för två korta samtal med
Louise Vinge och kulturminister
Göransson.
Jag litar precis som du inte alls på
Dahlsten. Vi har nu tre möten mellan honom och statsministern på morddagen som gärningsmannaprofilen (och
Dahlsten själv) helt enkelt negligerar. Vi vet nu att de möttes kl 1100-1200, 1300-1330 och 1700-1800 samtidigt som
Dahlsten själv säger att han pratade med OP på tidig torsdagskväll. Problemet är att statsministern då gick omkring vid Sergels torg och Pub för att sedan äta middag med Lisbeth.