2020-11-20, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jo men om det inte var speciellt planerat mord så tror jag inte SE hade legat sömnlös om han inte hade hittat Palme...

Han tog kanske en chans. .

Han fixar ett vapen på två timmar men det var egentligen inte så viktigt.
Ja det passar väl in på den osannolike mördarens profil
Citera
2020-11-20, 22:47
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Han springer alltså runt i 20min runt brottsplatsen...
Han är 20meter från skottögonblicket
Han vänder på Palme vid brottsplatsen o pratar med Lisbeth
Han försöker prata med många Poliser med dom ignorerar honom
Han jagar efter Polisen o GM på flyktvägen..

Ändå väljer utredarna att inte ens ta med honom på rekonstruktion vilket tyder indirekt på att dom ser inte SE som något vittne...

Hade hans utstämplingar inte stämt o varit 23:35 så hade blivit kallad mytoman..

Så jag menade att det är eg bara hans utstämpling på 23:19 som "binder" honom till att kunna vara ett vittne...Allt annat är lögner o försök att bli ett vittne för att dölja att han är GM..

Undvikande till mina numrerade uppgifter...så icke överraskande..
Varken du eller någon här som säger sig vara säker på SE som GM vill ens ta i dessa uppgifter...
Ni är tråkigt nog inte seriösa här...
Vågar inte vara öppna inför osäkerheter utan vill enbart konfirmera era egna säkerheter..
Så kommer en sån som jag hit och stökar va..

Vi struntar i dessa uppgifter och säger att SE är GM va? Så blir alla glada och nöjda...

Eller vågar du ens titta på dessa uppgifter och se vad som sägs?

Tillägg:
Om du eller någon annan förklarar dessa 9 uppgifter på ett trovärdigt sätt, så kan vi närma oss SE som GM.
Senast redigerad av MOPspanaren 2020-11-20 kl. 22:52.
Citera
2020-11-20, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Han fixar ett vapen på två timmar men det var egentligen inte så viktigt.
Ja det passar väl in på den osannolike mördarens profil

Känns det så konstigt tycker du ?

Att han fixar ett vapen på två timmar o tänker nu jävlar ska Palme få...

Men när han kommer ut så ser han att Palme hoppar in i en Säpobil o då menar du att han ff tycker lika viktigt att döda Palme ?

Nja jag tror att då åker han hem o tänker Jävla Palme o somnar gott...
Citera
2020-11-20, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Varken du eller någon här som säger sig vara säker på SE som GM vill ens ta i dessa uppgifter...
Vågar inte vara öppna inför osäkerheter utan vill enbart konfirmera era egna säkerheter..

Vi struntar i dessa uppgifter och säger att SE är GM va? Så blir alla glada och nöjda...

Jag gick genom dina uppgifter men vi kan ju inte bevisa något varken du eller jag nu 25år senare ...

Tillslut iallfall för mig så lägger jag min röst på SE o det stör dig då jag inte kan Bevisa allt !!

Jag köper om du menar på att jag bara spekulerar o tar massa indicier o ibland gissar....Jag köper det...

Men jag tror SE är GM trots det...

Eller vad exakt begär du eg ?
Citera
2020-11-20, 23:01
Medlem
Ni som håller Skandiamannen som gm , anser ni att SE är den fjärde personen(gm) i SÄPO:S pm
angående övervakning av OP?

"Analysen talar för att Olof Palme varit övervakad på em 27 feb och från det han lämnade bostaden den 28 feb fram till mordet 23,21
Det har ur analysmaterialet utkristalliserats två personer som kan ha ingått i en övervakning
Därutöver kan ytterligare en person skönjas.
Således bör operationen utförts av tre man plus gärningsmannen"

https://drive.google.com/file/d/1zS_u6ckEdWnpSZUSS4X4ZxKyhjJVr5DS/view
SÄPO:s övervakningspm 19860424
Citera
2020-11-20, 23:05
Medlem
Citat:

Tillägg:
Om du eller någon annan förklarar dessa 9 uppgifter på ett trovärdigt sätt, så kan vi närma oss SE som GM.

Jag kan svara på några av dessa 9 påstående...

GM stannade på brottsplatsen efter skotten...

Kan inte GM då bevittna några av dina punkter ?

Även om GM vänder tillbaka till brottsplatsen så kan ju GM får mer info av dina punkter...

Om GM var SE så kom han ju tillbaka
Citera
2020-11-20, 23:21
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag gick genom dina uppgifter men vi kan ju inte bevisa något varken du eller jag nu 25år senare ...

Tillslut iallfall för mig så lägger jag min röst på SE o det stör dig då jag inte kan Bevisa allt !!

Jag köper om du menar på att jag bara spekulerar o tar massa indicier o ibland gissar....Jag köper det...

Men jag tror SE är GM trots det...

Eller vad exakt begär du eg ?

Detta är ingen prestige-match från min sida.. utan handlar om seriositet.
För oavsett SE som GM eller ej så är dessa 9 frågor centrala och behöver förklaras på något sätt.

Jag är inte förvånad över att du inte besvarade dessa frågor, då ingen annan här ens bemött någon av dessa på ett seriöst sätt..

Vill ändå tacka dig för en bra och sansad diskussion även om du/vi inte kunde diskutera dessa 9 uppgifter i detalj och se på vilket sätt dessa skulle kunna förklaras..
Citera
2020-11-20, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, det Engström säger är att han ännu inte hade hunnit fram till mordplatsen när skotten avlossades. Och det om något är väl att hävda att man har alibi, dvs vistelse på annan plats än brottsplatsen vid tidpunkten för ett brott. Det är just därför utstämplingstiden blir intressant, för att Engström vill använda den till att styrka detta alibi.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Alibi
Helt korrekt resonerat av dig,
SE borde dock ha nämnt samtalet med väktaren i sina förhör med polis det hade ju nästan givit honom alibi iaf gjort att sannolikheten att han kunde ses som tänkbar GM hade minskat.
MEN då hade han riskerat att komma för sent till platsen då hade hela hans berättelse fallit,
Citera
2020-11-20, 23:33
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag kan svara på några av dessa 9 påstående...

GM stannade på brottsplatsen efter skotten...

Kan inte GM då bevittna några av dina punkter ?

Även om GM vänder tillbaka till brottsplatsen så kan ju GM får mer info av dina punkter...

Om GM var SE så kom han ju tillbaka

Nej men detta räcker ju inte..

"Punkterna" är inte mina utan SE's uppgifter. DU som pekar ut honom borde ha koll på detta...
Men du har väl då bara läst "bibeln"

Gissa och spekulera, men vart är källkritiken?

Gällande "GM stannade på brottsplatsen efter skotten..." för att ta en nyligen avslutat diskussion här så får du stöd i detta om du använder 1989 års uppgifter från Delsborn och Morelius som då.. 3 år efter mordet uppfattade att GM uppehöll sig 20 sekunder på mordplatsen innan han avvek.
https://www.youtube.com/watch?v=heWQNjrrXDU&feature=youtu.be&t=553

detta kallas dock för "cherry picking"...
Delsborn och Morelius tidsuppfattning likt många andra påverkas genom åren....
Citera
2020-11-20, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En sak som jag förundras över, det är argumentet att SE är osannolik GM, för han hade inga vapen, hur skulle han få tag på vapen, typ.

För det första jobbade han i ett hus som huserade en hemlighet, Stay Behind, och om jag inte minns fel så har jag läst någonstans ett påstående med innebörden att i den organisationen fanns det vapen, både legala som illegala, inga problem att skaffa fram vapen, ungefär så. Som sagt, jag kan minnas fel.

För det andra påstås det att SE umgicks med militärer, och är det någonstans det fanns vapen i Sverige så var det i den militära miljön, högst troligen lätt att skaffa fram legala och illegala vapen den vägen, vapensamlare eller ej.

Att hitta ett vapen att sätta i händerna på SE, om han inte hade ett tilldelat illegalt vapen är det minsta problemet anser jag.
Men du vet enligt SE-förnekarna så MÅSTE vi kunna säga exakt varifrån vapnet kom och var inte SE ägaren till ett vapen så kan han omöjligt vara GM.

Likadant är det med det faktum att eftersom ingen med säkerhet pekat ut SE så kan han omöjligen vara GM.
Hur det nu skulle gå till när ingen såg mördarens ansikte(förutom Ev.LP).

Visst är t.ex CA på det viset en bekväm lösning han ägde defacto ett icke provskjutet vapen av samma typ som användes vid mordet.
Bryter man ner saker så förefallar dock SE som den i särklass mest sannolika GM som finns.
Liksom dig kan jag inte se att SE skulle haft några problem att komma över ett vapen,
Sedan är frågan om han kunde skaffa fram ett på bara ca två timmar eller ej?
Det beror ju också på om ¨mordet föregicks av någon som helst planering eller ej.
Citera
2020-11-20, 23:37
Medlem
Citat:
Känns som att du inte riktigt läser inläggen ordentligt..
Lite kort klargörande här:
Utstämplingen binder endast en tid.. inte plats...
Nu tillägger du precis som jag sa, men i andra termer och utifrån ditt perspektiv, "det han läser i tidningen"... då börjar vi även närma oss plats beroende på vilka uppgifter du nu skulle vilja peka på(se nedan)... och det är där vi behöver kontrollera SE.

Du frågar om konkreta uppgifter... och jag undrar om du är säker på detta... och även om du skulle vilja förklara dessa? Jag numrerar dom.

De konkreta uppgifterna är (ber om ursäkt för upprepning till er som läser mina inlägg):
1. Lisbeth säger "mörkblå täckjacka". Med stöd från Rimborn vid midnatt att Lisbeth säger samma sak. https://imgur.com/a/tI8mr4V
2. Är den som är först (i media) att berätta om Lisbeths beteende. Med stöd från vittnen och polis(3230). https://imgur.com/a/xqUEEkY
Sedan kommer självfallet även uppgifterna som väktare Gahn och Olofsson nämner att SE sa då han återvände 20 minuter efter mordet. (Ingen TV, radio eller tidningar rapporterade då.)
3. Att det vällde fram blod ur munnen
4. Att polisen var brysk mot Lisbet
5. Att Palme vändes till rätta
6. Att det tog tid innan någon vid mordplatsen fick klart för sig vem den skjutne var
7. Att någon utförde konstgjord andning
Sedan har vi Roland Bergström från Skandia som SE ringer ca. 11:40 1/3
8. Att "man ringde från tidningar i Oslo bland annat.", 2 dagar senare så var SE med i Aftenposten... https://imgur.com/a/oqKwtYS (Ringde han själv för att täcka upp sin lögn? )
9. "Det verkade inte vara någon större fara med henne(Lisbeth) sade han för hon rusade ut i gatan ett par gånger och viftade på bilar och sade någonting om ''att min man har blivit skjuten''.". Se Lisbeths beteende under nummer 2. https://imgur.com/a/xqUEEkY

Jag stannar här, men det finns så klart mer även från hans egna förhör.. Och jag, med den omvända bevisbördan, har endast kollat fram till förhöret den 10/3.... Men det går kanske att finna uppgifter även i senare förhör som inte stått i media..

Skulle du kunna besvara alla dessa? Eller vill du endast bemöta de "enkla" kanske?..

1an Så blir det att Lisbeth i chock tar miste på SE o Anders vittnet som står någon meter bort i Blå täckjacka...Långsökt men Lisbeth var i chock !

2an o 3an är ju att SE stod kvar i 10sek o kollade att Palme var avrättad ( vittnen) som bekräftar att GM stod kvar rätt länge efter skotten....Redan här kan Lisbeth visat upp beteende som att t.ex skrikit o sprungit ut mot gatan samt kommit blod ur munnen...

4 -7
Här får jag ju såklart använda att SE återvänder till brottsplatsen o kan ju höra många vittnen som pratar om vad som hänt o att Palme vändes rätt o att Poliserna var bryska mot Lisbeth..
Vad jag menar med att återvända är ju både kanske till brottsplatsen o även gå tillbaka såklart till Skandia ..Måste ju varit minst 50pers o många "pratade" nog med vad dom sett o vad andra sett....Han kan ju liksom snappat upp en hel del..!

8an Får jag inte riktigt klart för mig exakt vad du menar !

9an så gäller ju samma sak är han GM så är han ju också bästa vittnet...Eller hur ?
Citera
2020-11-20, 23:40
Medlem
Citat:

Tillägg:
Som sagt Tunnelgatan.se där finns fullt rimliga tänkbara förklaringar på det mesta av dina frågeställningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in