2020-11-20, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vis av erfarenhet vet jag att man i det här sammanhanget avkrävs stöd för påståenden och spekulationer.

Så, vad visar att SE ringde hem, finns det bevis för att SE verkligen ringde hem, bara undrar?

Personligen hade jag stannat kvar på brottsplatsen mycket längre än SE, lyssnat och pratat med folk, kanske får man höra något intressant, jag tror faktiskt att många hade gjort likadant, men som sagt, det är vad jag antagligen hade gjort.

Finns det bevis för att SE ringde hem så kan jag köpa att han var ivrig att komma i kontakt med frun. I annat fall förstår jag inte varför det var angeläget att informera väktarna, och frun kunde SE informera när han kom hem.

Exakt så..

Vad binder SE som vittne eg ?

I princip ingenting...Inte en käft minns honom o ändå så vände han på Palme o sprang efter poliser o dyl....

Men dock så har folk iakttagit en flyende GM som påminner om SE...

Men som vittne är det knäpp tyst
Citera
2020-11-20, 18:07
Moderator
OYs avatar
En sak som jag förundras över, det är argumentet att SE är osannolik GM, för han hade inga vapen, hur skulle han få tag på vapen, typ.

För det första jobbade han i ett hus som huserade en hemlighet, Stay Behind, och om jag inte minns fel så har jag läst någonstans ett påstående med innebörden att i den organisationen fanns det vapen, både legala som illegala, inga problem att skaffa fram vapen, ungefär så. Som sagt, jag kan minnas fel.

För det andra påstås det att SE umgicks med militärer, och är det någonstans det fanns vapen i Sverige så var det i den militära miljön, högst troligen lätt att skaffa fram legala och illegala vapen den vägen, vapensamlare eller ej.

Att hitta ett vapen att sätta i händerna på SE, om han inte hade ett tilldelat illegalt vapen är det minsta problemet anser jag.
Citera
2020-11-20, 20:06
Medlem
Citat:
En sak som jag förundras över, det är argumentet att SE är osannolik GM, för han hade inga vapen, hur skulle han få tag på vapen, typ.

För det första jobbade han i ett hus som huserade en hemlighet, Stay Behind, och om jag inte minns fel så har jag läst någonstans ett påstående med innebörden att i den organisationen fanns det vapen, både legala som illegala, inga problem att skaffa fram vapen, ungefär så. Som sagt, jag kan minnas fel.

För det andra påstås det att SE umgicks med militärer, och är det någonstans det fanns vapen i Sverige så var det i den militära miljön, högst troligen lätt att skaffa fram legala och illegala vapen den vägen, vapensamlare eller ej.

Att hitta ett vapen att sätta i händerna på SE, om han inte hade ett tilldelat illegalt vapen är det minsta problemet anser jag.

Men jag tror att dom som inte tror på SE som GM gör allt så svårt....

Några använder faktumet att han bor i Täby o därför troligen inte är GM. Som att det bara är liksom pundare som kan döda !

Men HH tänkte ju likadant som tänkte att det måste vara något stort som Sydafrikaspåret eller Kurdspåret...!
Citera
2020-11-20, 20:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men jag tror att dom som inte tror på SE som GM gör allt så svårt....

Några använder faktumet att han bor i Täby o därför troligen inte är GM. Som att det bara är liksom pundare som kan döda !

Men HH tänkte ju likadant som tänkte att det måste vara något stort som Sydafrikaspåret eller Kurdspåret...!

Nja, snarare gör de hönor av fjädrar, och är inte öppensinniga. Avsaknad av okonventionellt tänkande är signifikant för SE förnekarna.

Bara en sån sak som att säga, SE är inte urtypen för en mördare, tycker du att SE ser ut som en mördare, SE är inte manligt aggressiv, eller mord går inte till så.

På tal om androgyn och mytoman, som också intecknas för att SE inte kan vara GM, det finns även kvinnor som mördar, och som är mytomaner.

Har man bestämt sig för att SE inte är GM, eller har anledning att flytta fokus , så kan vilka dumheter som helst hoppa ur munnen, dock behöver vi andra inte köpa vad som helst, särskilt när det handlar om vanföreställningar och förutfattade meningar.
Senast redigerad av OY 2020-11-20 kl. 20:49.
Citera
2020-11-20, 20:44
Medlem
Citat:
Vis av erfarenhet vet jag att man i det här sammanhanget avkrävs stöd för påståenden och spekulationer.

Så, vad visar att SE ringde hem, finns det bevis för att SE verkligen ringde hem, bara undrar?

Personligen hade jag stannat kvar på brottsplatsen mycket längre än SE, lyssnat och pratat med folk, kanske får man höra något intressant, jag tror faktiskt att många hade gjort likadant, men som sagt, det är vad jag antagligen hade gjort.

Finns det bevis för att SE ringde hem så kan jag köpa att han var ivrig att komma i kontakt med frun. I annat fall förstår jag inte varför det var angeläget att informera väktarna, och frun kunde SE informera när han kom hem.

Nej, jag vet på rak arm inte om Engström ringde frugan. Har bara sett det upprepas. Skrev därför "väl".

Gjorde han inte det lägger jag mig. Jättekonstigt att han gick tillbaka till receptionen för att berätta att Palme var död. Lägg det till listan över indicier mot Engström.
Citera
2020-11-20, 21:52
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ja menade att utstämplingarna binder han till vittne o det han sen läser i tidningen o får höra av folk efter mordet...Men inget konkret binder honom som vittne eller ?

Nämn något konkret som binder SE som vittne förutom hans utstämplingar o vad han kan läsa i tidningar samt iakttagelser han kunnat göra som GM ?

Känns som att du inte riktigt läser inläggen ordentligt..
Lite kort klargörande här:
Utstämplingen binder endast en tid.. inte plats...
Nu tillägger du precis som jag sa, men i andra termer och utifrån ditt perspektiv, "det han läser i tidningen"... då börjar vi även närma oss plats beroende på vilka uppgifter du nu skulle vilja peka på(se nedan)... och det är där vi behöver kontrollera SE.

Du frågar om konkreta uppgifter... och jag undrar om du är säker på detta... och även om du skulle vilja förklara dessa? Jag numrerar dom.

De konkreta uppgifterna är (ber om ursäkt för upprepning till er som läser mina inlägg):
1. Lisbeth säger "mörkblå täckjacka". Med stöd från Rimborn vid midnatt att Lisbeth säger samma sak. https://imgur.com/a/tI8mr4V
2. Är den som är först (i media) att berätta om Lisbeths beteende. Med stöd från vittnen och polis(3230). https://imgur.com/a/xqUEEkY
Sedan kommer självfallet även uppgifterna som väktare Gahn och Olofsson nämner att SE sa då han återvände 20 minuter efter mordet. (Ingen TV, radio eller tidningar rapporterade då.)
3. Att det vällde fram blod ur munnen
4. Att polisen var brysk mot Lisbet
5. Att Palme vändes till rätta
6. Att det tog tid innan någon vid mordplatsen fick klart för sig vem den skjutne var
7. Att någon utförde konstgjord andning
Sedan har vi Roland Bergström från Skandia som SE ringer ca. 11:40 1/3
8. Att "man ringde från tidningar i Oslo bland annat.", 2 dagar senare så var SE med i Aftenposten... https://imgur.com/a/oqKwtYS (Ringde han själv för att täcka upp sin lögn? )
9. "Det verkade inte vara någon större fara med henne(Lisbeth) sade han för hon rusade ut i gatan ett par gånger och viftade på bilar och sade någonting om ''att min man har blivit skjuten''.". Se Lisbeths beteende under nummer 2. https://imgur.com/a/xqUEEkY

Jag stannar här, men det finns så klart mer även från hans egna förhör.. Och jag, med den omvända bevisbördan, har endast kollat fram till förhöret den 10/3.... Men det går kanske att finna uppgifter även i senare förhör som inte stått i media..

Skulle du kunna besvara alla dessa? Eller vill du endast bemöta de "enkla" kanske?..
Senast redigerad av MOPspanaren 2020-11-20 kl. 22:00.
Citera
2020-11-20, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nu tillägger du precis som jag sa, men i andra termer och utifrån ditt perspektiv, "det han läser i tidningen"... då börjar vi även nämna oss platsberoende på vilka uppgifter du nu skulle vilja peka på... och det är där vi behöver kontrollera SE.

Du frågar om konkreta uppgifter... och jag undrar om du är säker på detta... och även om du skulle vilja förklara dessa? Jag numrerar dom.

De konkreta uppgifterna är (ber om ursäkt för upprepning till er som läser mina inlägg):
1. Lisbeth säger "mörkblå täckjacka". Med stöd från Rimborn vid midnatt att Lisbeth säger samma sak. https://imgur.com/a/tI8mr4V
2. Är den som är först (i media) att berätta om Lisbeths beteende. Med stöd från vittnen och polis(3230). https://imgur.com/a/xqUEEkY
Sedan kommer självfallet även uppgifterna som väktare Gahn och Olofsson nämner att SE sa då han återvände 20 minuter efter mordet. (Ingen TV, radio eller tidningar rapporterade då.)
6. Att det tog tid innan någon vid mordplatsen fick klart för sig vem den skjutne var
8. Att "man ringde från tidningar i Oslo bland annat.", 2 dagar senare så var SE med i Aftenposten... https://imgur.com/a/oqKwtYS (Ringde han själv för att täcka upp sin lögn? )
9. "Det verkade inte vara någon större fara med henne(Lisbeth) sade han för hon rusade ut i gatan ett par gånger och viftade på bilar och sade någonting om ''att min man har blivit skjuten''.". Se Lisbeths beteende under nummer 2. https://imgur.com/a/xqUEEkY

Jag stannar här, men det finns så klart mer även från hans egna förhör.. Och jag, med den omvända bevisbördan, har endast kollat fram till förhöret den 10/3.... Men det går kanske att finna uppgifter även i senare förhör som inte stått i media..

Skulle du kunna besvara alla dessa? Eller vill du endast bemöta de "enkla" kanske?..

Jag tror du missuppfattade mig ...

SE vill ju vara ett vittne o då menade jag att det enda som binder honom till ATT KUNNA vara ett vittne är ju att hans utstämplingar passar honom till att vara vittne...Alltså det jag menade binder ihop med vittne..

Om hans utstämpling hade varit 23:35 så hade väl inte den tiden passat till vittne..

Sen fattar jag att han kunde gått åt andra hållet o varken varit vittne eller GM..

Men nu vill han vara vittne o det ENDA som eg bevisar hela hans historia som vittne är ju utstämplingarna...!!

Håller du med ?
Citera
2020-11-20, 22:26
Medlem
SE och vapnet.

Visst finns det en möjlighet att SE hade tillgång till ett vapen på något sätt.
Min fråga blir då , var SE alltid beväpnad, hade han regelbundet med sig en revolver till och från Skandia?
Var det slumpen som gjorde att just den 28 feb 1986 var han beväpnad.
Hade SE information om att paret Palme skulle passera Skandia så att han kunde gå och skjuta OP, eller kom han ut från just så precis att han se att paret Palme vandrade förbi?
Citera
2020-11-20, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nu tillägger du precis som jag sa, men i andra termer och utifrån ditt perspektiv, "det han läser i tidningen"... då börjar vi även närma oss plats beroende på vilka uppgifter du nu skulle vilja peka på(se nedan)... och det är där vi behöver kontrollera SE.

Han springer alltså runt i 20min runt brottsplatsen...
Han är 20meter från skottögonblicket
Han vänder på Palme vid brottsplatsen o pratar med Lisbeth
Han försöker prata med många Poliser med dom ignorerar honom
Han jagar efter Polisen o GM på flyktvägen..

Ändå väljer utredarna att inte ens ta med honom på rekonstruktion vilket tyder indirekt på att dom ser inte SE som något vittne...

Hade hans utstämplingar inte stämt o varit 23:35 så hade blivit kallad mytoman..

Så jag menade att det är eg bara hans utstämpling på 23:19 som "binder" honom till att kunna vara ett vittne...Allt annat är lögner o försök att bli ett vittne för att dölja att han är GM..
Citera
2020-11-20, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
SE och vapnet.

Visst finns det en möjlighet att SE hade tillgång till ett vapen på något sätt.
Min fråga blir då , var SE alltid beväpnad, hade han regelbundet med sig en revolver till och från Skandia?
Var det slumpen som gjorde att just den 28 feb 1986 var han beväpnad.
Hade SE information om att paret Palme skulle passera Skandia så att han kunde gå och skjuta OP, eller kom han ut från just så precis att han se att paret Palme vandrade förbi?

Nej men han hann kanske fixa ett vapen?

Han hade väl typ 2 timmar på sig om han är Grandmannen !!
Citera
2020-11-20, 22:40
Medlem
Citat:
Nej men han hann kanske fixa ett vapen?

Han hade väl typ 2 timmar på sig om han är Grandmannen !!

Blir oerhört kallt gjort att gå till Skandia och stämpla ut 23,19 i så fall.
Hur visste SE att paret Palme skulle gå till Dekorimahörnet?
Paret Palme kunde ju ha tagit en kopp te hos Mårten
Fått skjuss av någon till hemmet
Om LP inte gått över vägen för att titta i Saris skyltfönster då hade man gått på andra sidan vägen osv
Citera
2020-11-20, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Blir oerhört kallt gjort att gå till Skandia och stämpla ut 23,19 i så fall.
Hur visste SE att paret Palme skulle gå till Dekorimahörnet?
Paret Palme kunde ju ha tagit en kopp te hos Mårten
Fått skjuss av någon till hemmet
Om LP inte gått över vägen för att titta i Saris skyltfönster då hade man gått på andra sidan vägen osv

Jo men om det inte var speciellt planerat mord så tror jag inte SE hade legat sömnlös om han inte hade hittat Palme...

Dekorimahörnet i sig var nog inte direkt viktigt ..SE hade nog kunnat släcka Palme på ett annat gathörn om det dök upp ett bättre läge ..

Han tog kanske en chans. .
Senast redigerad av Problem2020 2020-11-20 kl. 22:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in