2020-11-10, 01:36
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Facket?

Ja, Arb.förmedl. rapporterade till mitt fack att jag ej varit på telefonmöte och det är ju facket som betalar ut A-kassan.
Citera
2020-11-10, 01:39
Medlem
Om det gått till som TS beskriver och skärmdump på mobilen är inskickat som bevis måste ju också Af själv kunna känna till att de haft denna telebelastning vid denna tidpunkt. Efter som Af inte är en helt igenom fungerande apparat så är det fullt möjligt at det gått till som TS beskriver, beslutet borde gå att överklaga...men, i fatet för TS ligger också, som TS själv skriver, några tidigare missar, som jag tolkar TS tar på sig..Frågan gäller väl egentligen netto/ brutto?!
Citera
2020-11-10, 04:00
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Ja, Arb.förmedl. rapporterade till mitt fack att jag ej varit på telefonmöte och det är ju facket som betalar ut A-kassan.
Nej, det är din a-kassa som du får arbetslöshetsersättning från och som Af skickar meddelande till om du missat ett möte.
Citera
2020-11-10, 04:04
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Men om TS missar en bokad kontakt med AF så har han inte haft rätt till bidraget och utbetalningen var fel.
Så utbetalningen var fel när den genomfördes trots att något beslut om avstängning inte fanns vid den tidpunkten menar du?

Att du inte nämner ditt tidigare påstående om bidragsfusk, och försöker påstå att även det är korrekt, tolkar jag som att du i vart fall på den punkten har insett att du är ute och cyklar och borde ha läst på.
Citera
2020-11-10, 08:48
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Nej det var en provanställning.
Vi kom ej överens om lönen så jag tackade för mig, godtog inte deras låga erbjudande. Hade samtalet 2dgr innan min provanställning löpte ut, på mitt initiativ. Är det att likställa med att jag sa upp mig själv då? Har inga papper på det isf. Alltså har jag då 45 karensdagar på a-kassan?
Det beror helt på vad arbetsgivaren skriver i arbetsgivarintyget. Skriver han/hon att du erbjudits fortsatt anställning efter provanställningen så ja då får du 45 dagars karens.
Citera
2020-11-10, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypocrisies
Om det gått till som TS beskriver och skärmdump på mobilen är inskickat som bevis måste ju också Af själv kunna känna till att de haft denna telebelastning vid denna tidpunkt. Efter som Af inte är en helt igenom fungerande apparat så är det fullt möjligt at det gått till som TS beskriver, beslutet borde gå att överklaga...men, i fatet för TS ligger också, som TS själv skriver, några tidigare missar, som jag tolkar TS tar på sig..Frågan gäller väl egentligen netto/ brutto?!

Det var en annan person som hade situationen med skärmdumpen, men mycket riktigt så handlar frågan om netto/brutto.

Jobbigt att nästan alla flashback trådar vrids till något annat p.g.a folk som vill hävda sig istället för o bara svara på frågan.
Citera
2020-11-10, 16:14
Medlem
Jag har liten fundering.

Ponera att jag är arbetslös och tidrapporterar varje vecka till Akassan. Om jag i framtiden får en deltidsanställning där jag jobbar extra 1dag/veckan.

Om jag på tidrapporten skriver arbetslös istället för arbete den dagen jag jobbade extra, är det något Akassan skulle kontrollera eller upptäcka i framtiden?

Jag tänker att det rör sig om så små pengar extra i månaden. Skulle Akassan eller någon annan myndighet kunna få reda på att jag har rapporterat fel? Isåfall hur?

Vad är det värsta som kan hända? Att jag får en varning/blir återbetalningsskyldig?

Tack,

Mvh,
Martin
Citera
2020-11-10, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det beror helt på vad arbetsgivaren skriver i arbetsgivarintyget. Skriver han/hon att du erbjudits fortsatt anställning efter provanställningen så ja då får du 45 dagars karens.

Ok, det låter vettigt ja. Får se vad de skriver då.
Citera
2020-11-10, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martinandersson23
Jag har liten fundering.

Ponera att jag är arbetslös och tidrapporterar varje vecka till Akassan. Om jag i framtiden får en deltidsanställning där jag jobbar extra 1dag/veckan.

Om jag på tidrapporten skriver arbetslös istället för arbete den dagen jag jobbade extra, är det något Akassan skulle kontrollera eller upptäcka i framtiden?

Jag tänker att det rör sig om så små pengar extra i månaden. Skulle Akassan eller någon annan myndighet kunna få reda på att jag har rapporterat fel? Isåfall hur?

Vad är det värsta som kan hända? Att jag får en varning/blir återbetalningsskyldig?

Tack,

Mvh,
Martin

Det kommer upptäckas retroaktivt av f-kassan då arbetsgivaren betalar in - och registrerar - inkomstskatt för dig. Notera vänligen, att för så nyligen som bara två år sedan började den här rapporteringen göras månadsvis istället för årsvis (som tvingande alternativ).

Jag vet inte hur ofta eller när f-kassan samkör mot skatteverket, men det kommer att upptäckas.
Citera
2020-11-10, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farangking
Det kommer upptäckas retroaktivt av f-kassan då arbetsgivaren betalar in - och registrerar - inkomstskatt för dig. Notera vänligen, att för så nyligen som bara två år sedan började den här rapporteringen göras månadsvis istället för årsvis (som tvingande alternativ).

Jag vet inte hur ofta eller när f-kassan samkör mot skatteverket, men det kommer att upptäckas.

Tack, men blir det ens relevanta summor för f-kassan/skatteverket att granska/kolla upp? Det blir ju inga "markanta summor". Det kanske rör sig om 5 000kr extra i månaden.
Citera
2020-11-12, 23:42
Avslutad
De som har jobbat i ett företag i 6-7 månader och sedan slutar för studier borde det räknas som förståeligt.

Man är många gånger tvungen att säga upp sig pga studier såvida man inte har lyckan att få tjänstledigt.

Vad för typ av erfarenhet har ni där? Jag behövde sluta efter 4,5 månad pga studier och hade innan dess jobbat över 6 månader i ett kalenderår hos två olika arbetsgivare på heltid.
Citera
2020-11-14, 21:40
Medlem
Aktivitetstöd eller A-kassa under utbildning genom AF, Vad gäller?

Jag har blivit mottagen för en utbildning genom arbetsförmedlingen med start slutet utav november och jag hade ansökt om a-kassa innan jag sökte denna utbildning.

Idag fick jag besked från a-kassan att jag blev godkänd och får ersättning på 1330kr/vecka och skulle vilja komplettera detta med jobb vid sidan om. Dock så verkar det som att jag istället borde ha begärt aktivitetsersättning genom FK under utbildningen så att jag kan arbeta fritt vid sidan om, eftersom att a-kassan inte låter mig arbeta samtidigt utan att behöva redovisa detta och på så sätt få ännu mindre än de ursprungliga 1330kr/vecka.

Har någon här varit i samma sits? Vad har ni beslutat att göra?

Det verkar vara så att om man är tillgänglig för a-kassa så får man den summan oavsett om ens a-kassa betalar ut eller FK, skillnaden verkar vara att man kan arbeta trotts FK's bidrag medans a-kassan inte tillåter detta utan att påverka utbetalningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in