2020-11-20, 18:16
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Därför att Sverige alltid är senare än andra för vi i Sverige har svårt att mobilisera snabbt och få logistiken på plats. Dessutom har vi tecknat avtal senare än andra länder och att det finns en priolista efter hur tidigt avtalen har tecknats i mån om tillgänglighet. Spanien får sina första doser i början av januari, de tecknade avtal i somras, om allt går som det ska.

Presentera en källa på att det förhåller sig så!
Inte dina gissningar..
All info från EU är att alla som tecknat sig, kommer erhålla sin tilldelning exakt samtidigt.
Sitter du på inside info inifrån EU?
Citera
2020-11-20, 18:17
Medlem
Siffrorna ser skrämmande ut, som Ni vet trodde jag på först att vi skulle bli ett av dom länder som drabbas minst, sedan blev jag alarmist men såg att det gick mycket bra i augusti---september.

Jag trodde ett tag på en mer utdragen första våg och bara lite skvalp november---december. Detta är ju ofattbart det som händer nu. DET ÄR JU HÖGA DÖDSTAL, det håller inte längre att tjata om äldreboendena, här dör ju folk överallt, ambulanserna körs hårt nu.

Men jag skall försöka se nyktert på detta och försöka studera och förstå vad som händer. Jag tror fortfarande på att det planar ut nu och i nästa vecka lägre dödstal och lägre smittotal.

Det minskar ju nu i andra delar av Europa. Sverige borde inte vara unikt.
Citera
2020-11-20, 18:21
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nja, jag tror nog att man inte kan skydda äldreboendena när man får för stor samhällsspridning. Så länge som spridningen hålls på en relativt låg nivå kan det gå att undvika att äldreboenden drabbas med olika skyddsåtgärder. Men när spridningen blir för stor över hela fältet så drabbas alla.

Jag tror att snabbtester är svaret på detta..
Citera
2020-11-20, 18:30
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Hon kan ha blivit smittad i affären, i fikarummet, var som helst.
Hon blev smittad på SöS då dom får maten hem via Mathem, så fikarummet är en lågoddsare.
Vidare är SöS på tapeten idag då dom blandat vanliga pat med covid-pat, flera artiklar finns där AB utmärker sig som vanligt genom att lägga detta bakom betalvägg.
Citera
2020-11-20, 18:31
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Bra att du nämner det(fetade).

Folk ropar på åtgärder, lockdown, munskydd och allt vad det kan vara, syftet är att skydda de svaga och undvika dödsfall.

Frågan är då, är det inom äldreomsorgen det har brustit och fortfarande brister, och att det är därför som antalet avlidna ökar igen?

Varför måste alla ha munskydd eller total lockdown om vi kan skydda de svaga genom att inte besöka äldreboenden om vi har symptom, tvättar händerna och håller avstånd, det är ju de äldre och sjuka som faktiskt avlider till största del?
De äldre måste rimligtvis få träffa sina anhöriga under sina sista år i livet? Tycker du det är en human strategi att låsa in dom äldre och kasta bort nyckeln bara för att rädda svärjebilden? Nog borde ett välfärdsland som Sverige klara av att skydda sina svaga utan att låsa in dom?

De flesta har släktingar och anhöriga i riskgrupp så man kan tycka att de skulle följa rekommendationer och undvika samhällsspridning för att skydda dom? Tyvärr verkar inte så många bry sig i sina anhöriga. Det är skrämmande hur egoistiskt samhället har blivit.
Citera
2020-11-20, 18:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Siffrorna ser skrämmande ut, som Ni vet trodde jag på först att vi skulle bli ett av dom länder som drabbas minst, sedan blev jag alarmist men såg att det gick mycket bra i augusti---september.

Jag trodde ett tag på en mer utdragen första våg och bara lite skvalp november---december. Detta är ju ofattbart det som händer nu. DET ÄR JU HÖGA DÖDSTAL, det håller inte längre att tjata om äldreboendena, här dör ju folk överallt, ambulanserna körs hårt nu.

Men jag skall försöka se nyktert på detta och försöka studera och förstå vad som händer. Jag tror fortfarande på att det planar ut nu och i nästa vecka lägre dödstal och lägre smittotal.

Det minskar ju nu i andra delar av Europa. Sverige borde inte vara unikt.

Det är för att de har lockdown. Det kommer att minska här med allteftersom rädslan stiger, men då vi inte har en lockdown så kommer det fortsätta.
Citera
2020-11-20, 18:39
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det är ju EU gemensamt som förhandlat om vaccinen? Sedan kvoteras dessa ut efter befolkningsmängd. Att få logistiken på plats för dom första få vaccinationerna som kommer ske i januari lär inte vara särskilt svårt.

Ha och Sverige lyckades väl med testkapaciteten och logistiken i jämförelse med andra lander? Vi får väl se om Sverige börjar vaccinera samma dag som andra länder.
Citera
2020-11-20, 18:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Ja nog är det något som inte stämmer allt. Denna veckan har jag helt plötsligt sett massor av folk som från ingenstans skaffat munskydd, har det varit nån kampanj för munskydd eller?
Sen förstår jag inte varför folk cyklar omkring i munskydd, ska det komma covid19 blåsande med vinden?
Nä jag tror som du säger att detta är början på ett totalt övertagande av våra friheter.
Foliehatten är hög, att cykla med munskydd behöver inte vara något märkligt. Ju mindre du tar av och på det desto bättre ur smittsynpunkt. Du ska röra det så lite som möjligt.
Citera
2020-11-20, 18:40
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Min skattning just nu:

Region Stockholm:

Immuna personer: 800 000
Icke-immuna personer: 1 500 000

Några tiotusental är för närvarande sjuka.

De socialt aktiva är kraftigt överrepresenterade i kategorin Immuna.

Så de mest sociala invånarna i Stockholm är de som bor på Järvafältet
Citera
2020-11-20, 18:42
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Hon blev smittad på SöS då dom får maten hem via Mathem, så fikarummet är en lågoddsare.
Vidare är SöS på tapeten idag då dom blandat vanliga pat med covid-pat, flera artiklar finns där AB utmärker sig som vanligt genom att lägga detta bakom betalvägg.

Räcker ju de ställer sängarna med en meters mellanrum så är det ingen smittrisk ;-)
Citera
2020-11-20, 18:43
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ha och Sverige lyckades väl med testkapaciteten och logistiken i jämförelse med andra lander? Vi får väl se om Sverige börjar vaccinera samma dag som andra länder.

Vi kommer säkert inte vara först om det är vad du vill att jag skall påstå, men jag påpekade ditt påstående om att vi inte kommer få vaccinet till Sverige förrän efter andra. Allt pekar på att det kommer samtidigt till alla.

Jag tror att det mer kommer handla om regionerna. Vilka som bäst förberett sig.

Skåne känns som att vi ligger bra till. Sprutorna är redo, och inblandade parter också förberedda.
Hur det går i Stockholm vet jag inte.. känns som att dom inte hänger med..
Citera
2020-11-20, 18:46
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vi kommer säkert inte vara först om det är vad du vill att jag skall påstå, men jag påpekade ditt påstående om att vi inte kommer få vaccinet till Sverige förrän efter andra. Allt pekar på att det kommer samtidigt till alla.

Jag tror att det mer kommer handla om regionerna. Vilka som bäst förberett sig.

Skåne känns som att vi ligger bra till. Sprutorna är redo, och inblandade parter också förberedda.
Hur det går i Stockholm vet jag inte.. känns som att dom inte hänger med..

Skåne är mer på tå. Skåne är ofta så. Ni ligger ju närmare kontinenten och det påverkar säkert era politiker. Stockholm ligger ofta efter, det är rätt, trots att vi är huvudstad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in