2020-11-20, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Saxar kort:

”SWEDEN’S coronavirus infection rate has skyrocketed ahead of the UK as its second spike continues to rise.

The number of people hospitalised with the virus is almost doubling each week, after the country shunned the lockdown restrictions imposed by its neighbours and opted for a 'herd immunity' approach to the pandemic.

The number of COVID-infected Swedes in intensive care beds are also doubling every week.

It is a faster rate than both Austria and Slovakia, where hospital admissions are doubling every nine days, and Italy, where they are doubling every ten days.”

Stämmer ens påståendet att antalet på IVA dubbleras varje vecka? Vad innebär "almost" i detta sammanhang?
Citera
2020-11-20, 18:02
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Då undrar jag hur du räknat för andelen döda var som högst i början när vi knappt testade och därmed hade få bekräftat smittade. Sedan har andelen döda fallit hela tiden i takt med att fler testats positiva.

Jag gissar att du bara räknar på en begränsad tidsperiod och jag syftade på samtliga.

Ja, jag räknade under augusti, september när testningen var utbyggd och fungerade. Då låg man på runt 0,8-0,9%. När jag nu räknade rapporterade fall för vecka 43 (med avliden datum V45) så blir det redan 2%. Det är sämre än vad jag hade räknat med och betyder minst 600 döda/vecka med den mängd fall som vi haft de två senaste veckorna.
Citera
2020-11-20, 18:03
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Skitsnack. Det har spridits mycket dynga från UK under året. Allt för att rikta blicken åt andra håll för att dölja sitt egna misslyckande.

Skitsnack. Det har spridits mycket dynga från Sverige under året. Allt för att rikta blicken åt andra håll för att dölja sitt egna misslyckande.
Citera
2020-11-20, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Visst är det så.

Först vill man se en korrelation. Steg två är att undersöka kausalitet.

I det här fallet ser man inte ens en korrelation mellan munskydd och minskad smittspridning.

Ni hävdar en dubbelnegation, typ "man kan inte observera någon korrelation, men det kan vara en slump".

Ibland får man nöja sig med det sunda förnuftet.

Tänk tandborste, fallskärm och bilbälte.

Kolla in den här intervjun med den danske professorn om du inte sett den:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-20 kl. 18:23.
Citera
2020-11-20, 18:06
Medlem
Fick se en video från Kanada / Toronto - ser ut som alla använder munskydd..

https://youtu.be/H2SAX1m3v7U?t=514
Citera
2020-11-20, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ja, jag räknade under augusti, september när testningen var utbyggd och fungerade. Då låg man på runt 0,8-0,9%. När jag nu räknade rapporterade fall för vecka 43 (med avliden datum V45) så blir det redan 2%. Det är sämre än vad jag hade räknat med och betyder minst 600 döda/vecka med den mängd fall som vi haft de två senaste veckorna.

Det beror ju helt på vart smittspridningen faktiskt sker. Just nu har vi en väldigt omfattade smittspridning inom äldreomsorgen. Framförallt i region Stockholm. Eliminerar man den typen av smittspridning så kommer det ju knappt registeraras några dödsfall. Men äldreomsorgen är ett sorgligt kapitel i Sverige så det förefaller inte speciellt troligt. Mycket timanställda och personer med dålig svenska. Det spelar ingen roll att vi satsar mer pengar än exempelvis Finland på sagda område.
Citera
2020-11-20, 18:10
Medlem
ettanollans avatar
Borde det inte smitta via tandkrämen i en familj?
Citera
2020-11-20, 18:12
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det beror ju helt på vart smittspridningen faktiskt sker. Just nu har vi en väldigt omfattade smittspridning inom äldreomsorgen. Framförallt i region Stockholm. Eliminerar man den typen av smittspridning så kommer det ju knappt registeraras några dödsfall. Men äldreomsorgen är ett sorgligt kapitel i Sverige så det förefaller inte speciellt troligt. Mycket timanställda och personer med dålig svenska. Det spelar ingen roll att vi satsar mer pengar än exempelvis Finland på sagda område.
Nja, jag tror nog att man inte kan skydda äldreboendena när man får för stor samhällsspridning. Så länge som spridningen hålls på en relativt låg nivå kan det gå att undvika att äldreboenden drabbas med olika skyddsåtgärder. Men när spridningen blir för stor över hela fältet så drabbas alla.
Citera
2020-11-20, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag har för mig att du sa något liknande tidigare ang. testning, att det var onödigt att testa personer som kanske inte var sjuka. FHM har sagt liknande saker om allt möjligt, onödigt att stänga gränsen, onödigt att smittspåra, onödigt att ha karantän för personer som kommer från smitthärdar, onödigt att köpa testkit, onödigt att öka IVA-kapaciteten, onödigt att köpa fler ECMOs, onödigt att ha maxtak för personer i sammankomster, onödigt att stänga ner melodifestivalen, onödigt att ha social distansering i offentlig miljö och restauranter osv.
Munskydd är plågsamt. Det är vad det här handlar om för mig. Man ska inte plåga människor med munskydd om det är verkningslöst. Det tär också på folks tålamod för restriktioner.

Dessutom undergräver det förtroendet för en kunskapsbaserad myndighet, om de plötsligt tvingar folk att genomlida ritualer som saknar vetenskaplig evidens, bara p.g.a. politiska påtryckningar.

Folkhälsomyndigheten är inte den enda vetenskapliga instansen i Sverige som kan rekommendera saker. Jag tycker att Kungliga Vetenskapsakademien kan gå ut med en egen rekommendation istället, och sätta sitt eget rykte på spel.

Det här handlar om att Kungliga Vetenskapsakademien vill utnyttja det stora genomslag som FHM:s ord får, eftersom FHL åtnjuter ett mycket stort förtroende hos folket. Men anledningen till att FHM har ett så stort förtroende, till att börja med, är för att de inte ger efter för såna här politiska påtryckningar.
Citera
2020-11-20, 18:14
Medlem
50 döda om dagen nu

Enligt https://adamaltmejd.se/covid/ som gör en prognos för eftersläpningen är det cirka 50 döda om dagen just nu. Snabb ökning med andra ord.
Citera
2020-11-20, 18:15
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V4
Lite perspektiv på Sverigebilden från utlandet.
Sverige går nu i rask takt om alla länder i Europa.

https://www.thesun.co.uk/news/13251134/sweden-covid-infection-cases-above-spain-uk/

Väntar på att de ska börja prata om Sveriges feministiska pandemihantering där jämlikhet är viktigast. Ojämlikt att jobba hemma och att ha mask. Alla måste kunna smittas lika lätt.
Citera
2020-11-20, 18:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12

Bra att du nämner det(fetade).

Folk ropar på åtgärder, lockdown, munskydd och allt vad det kan vara, syftet är att skydda de svaga och undvika dödsfall.

Frågan är då, är det inom äldreomsorgen det har brustit och fortfarande brister, och att det är därför som antalet avlidna ökar igen?

Varför måste alla ha munskydd eller total lockdown om vi kan skydda de svaga genom att inte besöka äldreboenden om vi har symptom, tvättar händerna och håller avstånd, det är ju de äldre och sjuka som faktiskt avlider till största del?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in