2020-11-20, 17:11
Avslutad
Min skattning just nu:

Region Stockholm:

Immuna personer: 800 000
Icke-immuna personer: 1 500 000

Några tiotusental är för närvarande sjuka.

De socialt aktiva är kraftigt överrepresenterade i kategorin Immuna.
Senast redigerad av PresidentBahama 2020-11-20 kl. 17:16.
Citera
2020-11-20, 17:14
Medlem
"Veckan då den svenska Corona-strategin dog"

Studio Ett just nu:

https://sverigesradio.se
Citera
2020-11-20, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
En miljon har redan fått akutvaccin i Kina

https://omni.se/senaste

En miljon kineser är mao labråttor, som resten av världen glor intresserat på. Intressant och märklig situation. Skänk en tanke till dom stackars satarna, som vi andra drar nytta av.

"Oj, det var hemska biverkningar, hörru, tack så mycket. Texta oss när det funkar bättre." In med en miljon skallar till..

Jag tror inte ens Kina överdriver. Klart de tjoffat in snabbvaccin i en miljon kineser.
Citera
2020-11-20, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"Veckan då den svenska Corona-strategin dog"

Studio Ett just nu:

https://sverigesradio.se

Den dog i våras, och har egentligen inte funnits, enligt Tegnell. Tack för länk.
Citera
2020-11-20, 17:19
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag delar din bedömning helt. Det enda som kan bryta våg 2 i Sverige nu är en nedstängning inkl skolorna. Våg 3 kommer förhoppningsvis att bli betydligt lägre, då vi förhoppningsvis hinner få ut ordentligt med vaccin innan det blir dags. Går det riktigt bra kanske vi inte ens får någon tredje våg.

Det man borde göra nu är att stänga ned så mycket det bara går för att vinna tid. Satte vi oss alla i karantän nu i fyra veckor, skulle vi kunna fira jul med hela tjocka släkten utan att behöva oroa oss för smittan. Det hade varit fint tycker jag. Nu går istället alla runt och är rädda för varandra.

Ja i en optimal värld hade man kunnat ta ut jullov nu för att få hejd på smittan och kunnat fira julafton med familj och nära. Tyvärr är de ekonomiska makterna alltid större. Så det kommer inte att hända. Smittan kommer att fortsätta bränna igenom och jag tror att det värsta är över i januari. Tills dess får många hoppas på det bästa och göra vad de kan som de prioriterar högst. Hade dock hellre sett denna typ av åtgärd tidigare för nu är det för sent. Överdödligheten kanske inte blir makaber tack vare god läkarvård i våg 2 men frågan är i vilken utsträckning långtidsskadorna kommer drabba människor. Sveket mot de äldre och oförmågan att hantera detta i tidigt skede är dock under all kritik, det kommer jag inte glömma i första taget.
Citera
2020-11-20, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Men handlar det inte om att vi inte har tillräckligt med personal? Älvsjömässan lades väl ner pga det? Och så fick man order från socialstyrelsen hur triaget skulle utföras.

Det verkar ju än så länge som att de flesta läggs in på vanlig avdelning och sen kommer de äldre in på IVA för att sen avlida. Frågan är väl hur mycket personal vi har innan vi får hård triage?
Nej,som flesta som avlider får aldrig nån iva-vård!!
Citera
2020-11-20, 17:27
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
En miljon kineser är mao labråttor, som resten av världen glor intresserat på. Intressant och märklig situation. Skänk en tanke till dom stackars satarna, som vi andra drar nytta av.

"Oj, det var hemska biverkningar, hörru, tack så mycket. Texta oss när det funkar bättre." In med en miljon skallar till..

Jag tror inte ens Kina överdriver. Klart de tjoffat in snabbvaccin i en miljon kineser.
Den mest sannolika biverkningen är ju dock att vaccinet inte fungerar något vidare, men det lär bli svårt att få reda på det.
Citera
2020-11-20, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardwarri0r
De svenska högavlönade beslutsfattare har ingen aning om vad som sker i samhället bland vanliga medborgare.

Köp catering. Jo tjena det har ju en medelinkomsttagare råd med flera gånger i veckan.

Var på Coop idag runt kl 16 och affären var full med folk. Ingen hade munskydd. Bland snabbkassorna var det runt 20 pers på en liten yta.

Galet att de kan vara så blinda. Men så klar tjänar man 50k eller mer beställer man hem matkasse o har ingen aning om vad som sker bland vanligt folk. Man blir galen.
Men snälla, det kostar 150 kr att få maten hemkörd, har man det minsta lilla innan för pannbenet så klarar man av att planera inköp för en månad.
Citera
2020-11-20, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Men handlar det inte om att vi inte har tillräckligt med personal? Älvsjömässan lades väl ner pga det? Och så fick man order från socialstyrelsen hur triaget skulle utföras.

Det verkar ju än så länge som att de flesta läggs in på vanlig avdelning och sen kommer de äldre in på IVA för att sen avlida. Frågan är väl hur mycket personal vi har innan vi får hård triage?

Läkarbrist är det iaf. Jag hörde av fd kollega (uska) att patienter inte kommer ur respar pga läkarbrist.

Läkarbrist är ju inget nytt heller. Det finns ju liksom inte 2000 extraläkare att ringa.

Landstingen har ju märklig personalpolitik åxo. Det kan vara brist på flera ställen, men det dräller av läkare på ett visst ställe.

Ojämnt som satan.
Citera
2020-11-20, 17:35
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Det är ju faktiskt så att det är drygt 2% av alla bekräftat smittade i Sverige som dött.

Men det är svårt räkna sådär i en stigande eller fallande trend för folk dör ju inte så exakt på dagen efter 2 veckor. Några som dog idag kan ju ha legat sjuka i månader medans någon annan dör dagar efter bekräftad smitta.

Jag tror inte man kan dra starkare slutsatser än att trenden pekar uppåt för antal smittade och därmed kommer trenden fortsätta peka uppåt för antalet döda. Det kommer dö betydligt fler nästa vecka och om två veckor kommer Sverige antagligen slå nytt rekord.
När jag räknade under sensommaren och början av hösten så låg andelen avlidna runt 0,8-0,9% av de bekräftade fallen. Men då var andelen positiva tester lågt, (1-4%). Att det nu redan verkar vara uppe över två procent är en mindre trevlig överraskning.
Citera
2020-11-20, 17:35
Medlem
Nu tar Stockholm täten i att komma med mongolida åtgärder som inte leder till något annat än att försämra tillvaron för folk.
Stockholmstad stänger ner gym, simhallar och annat från den 13 december.

Bra beslut.
Tunnelbanor, skolor, affärer och bussar är smockade med folk. En tunnelbanevagn innehåller fler individer än vad vissa gym har besökare under en hel dag. Känns som en effektiv åtgärd att fördärva tillvaron för folk som vill motionera på behörigt avstånd under restriktioner som reglerar antalet besökare.
Citera
2020-11-20, 17:37
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Wow nu börjar det! Frågan är hur sena Sverige blir på vaccin-bollen...zzzzzz

Jag förstår inte din agenda?!

Varför skulle vi vara sena på den bollen?
Vid vilken vaccination har vi varit det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in