2020-11-20, 17:38
Medlem
V4s avatar
Lite perspektiv på Sverigebilden från utlandet.
Sverige går nu i rask takt om alla länder i Europa.

https://www.thesun.co.uk/news/13251134/sweden-covid-infection-cases-above-spain-uk/
Citera
Medlem
Det måste väl rimligtvis vara så att begravning omfattas av undantaget för sittande publik? https://svenskforfattningssamling.se/sites/default/files/sfs/2020-10/SFS2020-848.pdf Märkligt att man går ut och slår på stora trumman för ett undantag när LsT är den som beslutar.
Citera
Medlem
Jag oroar mig inte det minsta för viruset. I början gjorde jag det, men bor man i stockholm och har inte ens hört om någon i kretsen eller deras som har märkt något eller hört om någon som blivit drabbad så inser man att det finns inte mkt att oroa sig för. Vad som oroar mig är att man stänger ner civilisationen nästan helt, och nu börjar diktaturfasoner implementeras i utlandet, som obligatorisk vaccinering, och bestraffning för personer som inte vill vaccineras. Man öppnar upp vissa event i england, men för att få delta måste man ha en QR kod som kan verifiera dig som vaccinerad. Den som blint går med på all denna skit är inte en person med individuell tankeförmåga, utan en hjärndöd fårskalle som blint följer flocken när hunden skäller. Ja vill inte skjuta i mig något vaccin, eller bli märkt med QR kod som boskap.

Mindre än en procent dör utav det, och dom är redan sjuka eller väldigt gamla. Anledning till allt detta är "the great reset" som man pratar om inom eliten...man river ner det gamla samhället och bygger upp ett nytt där staten och eliten har fullmakt och kan göra vad fan man vill. Det är det vi ser med poliser som arresterar folk i england osv, man trycker ner folket som inte lyder.
Senast redigerad av salad 2020-11-20 kl. 17:42.
Citera
2020-11-20, 17:40
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vi kan säkert skrapa fram dessa platser igen.
Problemet är att man inte vill det.
Undanträngningseffekten skapar för många följder.
Alla regioner vill kunna fortsätta planerad vård i så stor utsträckning som möjligt. Det blir omöjligt om man ställer om hela apparaten till covidvård.
Man vill inte fylla på vårdskulden mer.

ATT det går tror jag är självklart, men man vill helt enkelt inte sätta sig i den situationen igen, av förklarliga skäl.
Det är inte enbart detta utan alla människor som fick vänta på vård i våras måste man börja beta av nu. Det går inte att både pausa vården för nya samt låtaalla dessa få vänta ännu en gång. Det fungerar inte, människor skulle börja avlida av annat om de inte får hjälp nu. Att du menar att det går är därför inte helt sant anser jag.
Citera
2020-11-20, 17:41
Medlem
To soften the blow of defeat Fox's Geraldo proposes naming the vaccine after Trump. "It would be a nice gesture to him and years from now it would become kind of a generic name. Have you got your trump yet, I got my trump, I'm fine. I wished we could honor him in that way."
https://twitter.com/joshtpm/status/1329776726726111233
Citera
2020-11-20, 17:42
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Var det inte så att man skulle hålla sig hemma om nån i familjen insjuknat, fick höra att det var ok gå till jobbet om man ej hade symptom fast respektive insjuknat...tycker det låter väldigt konstigt. Som tur var hade chefen skickat hem denne person,.
Jo, alla över 15 år ska stanna hemma om någon i familjen insjuknar. De kom med den uppmaningen då det fortfarande gick att beställa hemtester inom en rimlig tid.
Citera
2020-11-20, 17:47
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag förstår inte din agenda?!

Varför skulle vi vara sena på den bollen?
Vid vilken vaccination har vi varit det?

Därför att Sverige alltid är senare än andra för vi i Sverige har svårt att mobilisera snabbt och få logistiken på plats. Dessutom har vi tecknat avtal senare än andra länder och att det finns en priolista efter hur tidigt avtalen har tecknats i mån om tillgänglighet. Spanien får sina första doser i början av januari, de tecknade avtal i somras, om allt går som det ska.
Citera
2020-11-20, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
När jag räknade under sensommaren och början av hösten så låg andelen avlidna runt 0,8-0,9% av de bekräftade fallen. Men då var andelen positiva tester lågt, (1-4%). Att det nu redan verkar vara uppe över två procent är en mindre trevlig överraskning.

Då undrar jag hur du räknat för andelen döda var som högst i början när vi knappt testade och därmed hade få bekräftat smittade. Sedan har andelen döda fallit hela tiden i takt med att fler testats positiva.

Jag gissar att du bara räknar på en begränsad tidsperiod och jag syftade på samtliga.
Citera
2020-11-20, 17:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Därför att Sverige alltid är senare än andra för vi i Sverige har svårt att mobilisera snabbt och få logistiken på plats. Dessutom har vi tecknat avtal senare än andra länder och att det finns en priolista efter hur tidigt avtalen har tecknats i mån om tillgänglighet. Spanien får sina första doser i början av januari, de tecknade avtal i somras, om allt går som det ska.

Det är ju EU gemensamt som förhandlat om vaccinen? Sedan kvoteras dessa ut efter befolkningsmängd. Att få logistiken på plats för dom första få vaccinationerna som kommer ske i januari lär inte vara särskilt svårt.
Citera
2020-11-20, 17:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V4
Lite perspektiv på Sverigebilden från utlandet.
Sverige går nu i rask takt om alla länder i Europa.

https://www.thesun.co.uk/news/13251134/sweden-covid-infection-cases-above-spain-uk/
Saxar kort:

”SWEDEN’S coronavirus infection rate has skyrocketed ahead of the UK as its second spike continues to rise.

The number of people hospitalised with the virus is almost doubling each week, after the country shunned the lockdown restrictions imposed by its neighbours and opted for a 'herd immunity' approach to the pandemic.

The number of COVID-infected Swedes in intensive care beds are also doubling every week.

It is a faster rate than both Austria and Slovakia, where hospital admissions are doubling every nine days, and Italy, where they are doubling every ten days.”
Citera
2020-11-20, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Korrelation och kausalitet är inte samma sak.
Visst är det så.

Först vill man se en korrelation. Steg två är att undersöka kausalitet.

I det här fallet ser man inte ens en korrelation mellan munskydd och minskad smittspridning.

Ni hävdar en dubbelnegation, typ "man kan inte observera någon korrelation, men det kan vara en slump".
Citera
2020-11-20, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är inte enbart detta utan alla människor som fick vänta på vård i våras måste man börja beta av nu. Det går inte att både pausa vården för nya samt låtaalla dessa få vänta ännu en gång. Det fungerar inte, människor skulle börja avlida av annat om de inte får hjälp nu. Att du menar att det går är därför inte helt sant anser jag.
Det var nog bland de bästa inlägget på ett halvår i denna tråd.verklighetsbaserat .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in