2020-11-17, 14:49
Medlem
Om man läser i Karlstad och har betyg så att man kan sitta i ting, finns det lika stora möjligheter att hitta jobb som om man hade pluggat i typ Örebro eller Umeå då? Precis som @hjhmojbil123 är jag intresserad av familjerätten och att jobba hos en arbetsgivare som familjensjurist.
Citera
2020-11-17, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justwhathesaid
Om man läser i Karlstad och har betyg så att man kan sitta i ting, finns det lika stora möjligheter att hitta jobb som om man hade pluggat i typ Örebro eller Umeå då? Precis som @hjhmojbil123 är jag intresserad av familjerätten och att jobba hos en arbetsgivare som familjensjurist.
Om du kan sitta ting så kan du sitta ting, då kan du bli i princip vad som helst.

Tror ni verkligen att nån sitter och tänker "nä fy, den där sopan har gått på Karlstad. Då blir det inget". Att nån skulle göra så är skrattretande.
Citera
2020-11-17, 15:14
Medlem
Jag har blivit kallad till intervju hos en av de största byråerna för en sommarnotarietjänst. Man ska tydligen göra ett läsförmåga- och analystest inför intervjun. Är det någon som har varit på en sådan här intervju och gjort ett sådant här test som skulle vilja berätta lite och kanske ge lite tips? Är analystestet ett vanligt IQ-test eller hur är det uppbyggt?
Citera
2020-11-17, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venlafaxin-hjalp
Jag har blivit kallad till intervju hos en av de största byråerna för en sommarnotarietjänst. Man ska tydligen göra ett läsförmåga- och analystest inför intervjun. Är det någon som har varit på en sådan här intervju och gjort ett sådant här test som skulle vilja berätta lite och kanske ge lite tips? Är analystestet ett vanligt IQ-test eller hur är det uppbyggt?
Vilka tester som används beror på vilken testleverantör byrån använder sig av. De jag gjort har varit blandade matristester ("vilken figur är nästa i följd"), logiska samband, grundläggande matematik och läsförståelse. De brukar vara på tid.

Vissa tester är väldigt avancerade och mäter t.ex. hur lång tid du tar på dig per fråga/kategori och anpassar frågornas svårighetsgrad efter dina svar.

Personlighetstesterna är typ lika för alla. "Hur väl stämmer X in på dig?" och liknande frågor.

Ingen idé att stressa upp dig utan ta din tid och gör ditt bästa så går det bra.
Citera
2020-11-17, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skenet-bedrar
Vilka tester som används beror på vilken testleverantör byrån använder sig av. De jag gjort har varit blandade matristester ("vilken figur är nästa i följd"), logiska samband, grundläggande matematik och läsförståelse. De brukar vara på tid.

Vissa tester är väldigt avancerade och mäter t.ex. hur lång tid du tar på dig per fråga/kategori och anpassar frågornas svårighetsgrad efter dina svar.

Personlighetstesterna är typ lika för alla. "Hur väl stämmer X in på dig?" och liknande frågor.

Ingen idé att stressa upp dig utan ta din tid och gör ditt bästa så går det bra.
Okej, vet du om de kräver typ IQ över medel eller om medel räcker? Tror jag ligger runt medel nämligen på IQ-test... Eller de kanske väger samman resultatet på läsförståelsen och allt? Jag får väl öva lite innan kanske på de där "nästa figur i följden"-testerna....
Citera
2020-11-17, 15:41
Medlem
Citat:
Okej, vet du om de kräver typ IQ över medel eller om medel räcker? Tror jag ligger runt medel nämligen på IQ-test... Eller de kanske väger samman resultatet på läsförståelsen och allt? Jag får väl öva lite innan kanske på de där "nästa figur i följden"-testerna....

Det räcker med att vara normalbegåvad, dvs inte en dumbom.
Citera
2020-11-17, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Det räcker med att vara normalbegåvad, dvs inte en dumbom.
Tack, vad skönt!
Citera
2020-11-17, 15:47
Medlem
Citat:
Tack, vad skönt!

Har du fått en intervju på en utav de större byråerna så har du högst troligen skapliga betyg. Har du skapliga betyg så har du högst troligen en god analytisk förmåga och kan tillgodogöra dig samt förstå ny information.

Du behöver inte vara orolig. Lycka till!
Citera
2020-11-17, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Har du fått en intervju på en utav de större byråerna så har du högst troligen skapliga betyg. Har du skapliga betyg så har du högst troligen en god analytisk förmåga och kan tillgodogöra dig samt förstå ny information.

Du behöver inte vara orolig. Lycka till!
Stämmer det. Tack!
Citera
2020-11-17, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merlin01
1. Jag tror ingen bryr sig om vart du tagit din examen. Det finns liksom inget eget egenvärde i att du hade 20.7 eller 21.3 i merit. Många som rekryterar har ingen aning om Lund är bättre än nånting annat.

2. Att ha dåliga betyg, eller snarare inte väldigt bra, stänger en hel del dörrar tyvärr. Ting är ju bara att glömma rent faktiskt.

3. Oavsett vad en del troll i tråden påstår så verkar i princip alla få jobb inom kort efter examen om inte innan. Många är säkert mindre glamourösa sådana på myndigheter, kommuner och dylikt. Läs annonser så ser du att de "fäster stor vikt vid personlig lämplighet". Jag har svårt att tro att de kastar alla som inte har toppbetyg i soptunnan. Till vissa tjänster söks exklusivt jurister men till andra duger typ vad som helst, och hur ska de då sålla på juristbetyg? Ett ba är ett vg, ett C-B, en trea eller vad man nu har på andra utbildningar. Ett b är väl ett D-E motsvarande. På ekonomi och liknande utbildningar som man jämförs med är betygshets inte en grej.

Nummer ett och två har du rätt i, nummer 3 däremot är helt fel. Den här artikeln är från nionde november i år.

https://www.realtid.se/tufft-juriste...osa-akademiker
Senast redigerad av GeorgeForeman1980 2020-11-17 kl. 17:34.
Citera
2020-11-17, 17:36
Medlem
Ranking av universitet har ingen betydelse förrän du kommer på forskningsnivå.
Citera
2020-11-17, 18:28
Medlem
makaveli143s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjhmojbil123
Tänkte mer att det på många banker finns t ex familjens jurist etc. Att jobba hos ex familjens jurist, innebär det att man får en mycket sämre lön? Vad innebär det egentligen? Vet att medellönen ligger runt 50k för en jurist, vilket känns bra. Menar du att det ligger långt under ifall man vill jobba med familjerätt?

Uppskattar f.ö ditt svar! Har du erfarenhet av detta och på vilket sätt?
Är det alltså ekonomisk familjerätt du är intresserad av, bodelningar, äktenskapsförord,gåvobrev, testamente m.m.? På familjens jurist och liknande tror jag det är en fast månadslön som gäller kan ha fel. 50 papp i månaden på familjens jurist eller Juristbyrån hos typ Swedbank är bara att glömma, utan att ha en exakt siffra skulle jag säga 30-35 beroende på ort med en inte så brant löneökning.

Jag jobbar på byrå men arbetar framförallt med brottmål, men har erfarenhet av familjerätt också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in