Citat:
Ursprungligen postat av
Ibisani
Är några böcker särskilt relevanta för PMet?
Klarar man sig även utan författningssamlingen? Den verkade rekommenderas särskilt starkt.
Vad för typ av allmänbildning är det som ör fördelaktig vid tentamen?
Rättsfallssamling och författningssamlingen är självklart viktiga, jag missade den biten. Dessa ska självklart köpas.
Svårt att säga specifikt vad man ska veta men hälften av tentan är en diskussionsfråga. Det krävs alltså bra allmänna kunskaper så att man kan föra lite intressant diskussion om problematik kring gällande rätt och sedan diskutera lite lösningar. De andra böckerna ser jag som inspiration för diskussionsfrågan. Om du tar fram några gamla tentor märker du snabbat jag pratar om.
Beror på vad PM:et handlar om, men när jag skrev använde jag bara "statsrättens grunder" boken.
Kan även tilläggas att gruppövningarna är viktigare än de obligatoriska seminarierna för att lyckas på kursen. Särskilt om man har gruppundervisning med Ahlin.
Lite kuriosa om kursen statsrätt, den kursansvariga (H Bernitz) sätter i början höga krav på både PM:et och tentan. När PM:et rättas upptäckter man att de allra flesta enbart fått 3/4 av 6 möjliga poäng på grund av höga krav utan vettiga instruktioner eller vägledning. Sedan när tentan rättas blir en ovanligt stor mängd studenter underkända (runt 20%). Kursansvariga blir då besviken på eleverna och väljer att retroaktivt sänka kravet för att bli godkänd på kursen, så att mängden underkända går från ungefär 20% till 2%. Det ska tydligen ha hänt på flertalet terminer att kraven för godkänt i efterhand sänkts på olika moment i kursen.