2020-11-12, 12:32
Medlem
makaveli143s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Sjukt, BA är ju närmast en garanti om man faktiskt kör ett vettigt tentaplugg.

Fuskarna bränner sig själva i slutändan, om fusket renderar ett kvalificerat jobb och vederbörande står där som ett fån utan erforderliga kunskaper så är det förmodligen sämre för CVt än att få ett sämre jobb som vederbörande är kvalificerad för. I synnerhet bör det resonemanget visa sig vara gällande på notariebetyget.

Hur fuskar man på en salstenta f.ö? Jag har inga kvar att skriva innan examen pga corona men kan inte tänka mig att det går att få någon vidare fördel, värd risken att bli påkommen? Det närmaste jag sett är lösningsscheman i kursböcker där inga anteckningar var tillåtna, vilket knappast är värt risken eftersom det är metoder man pluggat in ändå.
Hur mycket av den teoretiska kunskapen från programmet tror du egentligen du har nytta av när du börjar jobba? Kan säga så här det var inte mycket jag hade med mig efter programmet, däremot efter tinget där snackar vi om att bygga en gedigen plattform för resterande arbetsliv. Så att fuska sig till bra betyg är säkert värt det för många om det leder till en eftertraktad notarieplats.

Hur man fuskar på en tenta, ja alltså finns säkert 1000 olika sätt men att proppa hela jävla kalsongen full med gamla tentor ink. lösningsscheman är ju garanterat ett sätt att göra det på.
Citera
2020-11-12, 12:42
Medlem
Har ni några sista minuten tips inför tentan i EU-rätt? (T1 SU). Är det något särskilt man borde fokusera på om man inte hunnit plugga särskilt mycket?

Och angående statsrätten, är alla böcker nödvändiga eller var det några ni ignorerade helt? Vilka var viktigast?

Tack!
Citera
2020-11-12, 20:11
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibisani
Har ni några sista minuten tips inför tentan i EU-rätt? (T1 SU). Är det något särskilt man borde fokusera på om man inte hunnit plugga särskilt mycket?

Och angående statsrätten, är alla böcker nödvändiga eller var det några ni ignorerade helt? Vilka var viktigast?

Tack!
När det gäller statsrätten är det egentligen bara två böcker som är tentarelevanta "Statsrättens grunder" och "En orientering i tryckfrihet & yttrandefrihet". Resterande böcker är intressanta men innehåller väldigt lite tentarelevant utan finns mest med för kompensera för studenternas bristfälliga allmänbildning. Tentorna i statsrätt består sedan till hälften av en "diskussionsfråga" där bra allmänbildning är väldigt fördelaktigt, därmed kan de andra böckerna också generera lite idéer och poäng. För statsrätten är det viktigt att hålla koll på hur lagarna är uppbyggda, läsa mycket lagtext och göra många övningsfrågor. Jag kan även tillägga att bedömningen av uppsatsen i statsrätt är absurt hård och det krävs riktigt höga poäng på tentan för AB, statistiskt sett en väldigt svår kurs för AB, men väldigt enkelt att få B.
Senast redigerad av QuadraticFormula 2020-11-12 kl. 20:15.
Citera
2020-11-12, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makaveli143
Hur mycket av den teoretiska kunskapen från programmet tror du egentligen du har nytta av när du börjar jobba? Kan säga så här det var inte mycket jag hade med mig efter programmet, däremot efter tinget där snackar vi om att bygga en gedigen plattform för resterande arbetsliv. Så att fuska sig till bra betyg är säkert värt det för många om det leder till en eftertraktad notarieplats.

Hur man fuskar på en tenta, ja alltså finns säkert 1000 olika sätt men att proppa hela jävla kalsongen full med gamla tentor ink. lösningsscheman är ju garanterat ett sätt att göra det på.

Jo det är tyvärr sant det du skriver.
Citera
2020-11-13, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula
När det gäller statsrätten är det egentligen bara två böcker som är tentarelevanta "Statsrättens grunder" och "En orientering i tryckfrihet & yttrandefrihet". Resterande böcker är intressanta men innehåller väldigt lite tentarelevant utan finns mest med för kompensera för studenternas bristfälliga allmänbildning. Tentorna i statsrätt består sedan till hälften av en "diskussionsfråga" där bra allmänbildning är väldigt fördelaktigt, därmed kan de andra böckerna också generera lite idéer och poäng. För statsrätten är det viktigt att hålla koll på hur lagarna är uppbyggda, läsa mycket lagtext och göra många övningsfrågor. Jag kan även tillägga att bedömningen av uppsatsen i statsrätt är absurt hård och det krävs riktigt höga poäng på tentan för AB, statistiskt sett en väldigt svår kurs för AB, men väldigt enkelt att få B.

Tack!
Citera
2020-11-16, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula

Är några böcker särskilt relevanta för PMet?
Klarar man sig även utan författningssamlingen? Den verkade rekommenderas särskilt starkt.
Vad för typ av allmänbildning är det som ör fördelaktig vid tentamen?
Citera
2020-11-16, 14:56
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibisani
Är några böcker särskilt relevanta för PMet?
Klarar man sig även utan författningssamlingen? Den verkade rekommenderas särskilt starkt.
Vad för typ av allmänbildning är det som ör fördelaktig vid tentamen?
Rättsfallssamling och författningssamlingen är självklart viktiga, jag missade den biten. Dessa ska självklart köpas.

Svårt att säga specifikt vad man ska veta men hälften av tentan är en diskussionsfråga. Det krävs alltså bra allmänna kunskaper så att man kan föra lite intressant diskussion om problematik kring gällande rätt och sedan diskutera lite lösningar. De andra böckerna ser jag som inspiration för diskussionsfrågan. Om du tar fram några gamla tentor märker du snabbat jag pratar om.

Beror på vad PM:et handlar om, men när jag skrev använde jag bara "statsrättens grunder" boken.

Kan även tilläggas att gruppövningarna är viktigare än de obligatoriska seminarierna för att lyckas på kursen. Särskilt om man har gruppundervisning med Ahlin.

Lite kuriosa om kursen statsrätt, den kursansvariga (H Bernitz) sätter i början höga krav på både PM:et och tentan. När PM:et rättas upptäckter man att de allra flesta enbart fått 3/4 av 6 möjliga poäng på grund av höga krav utan vettiga instruktioner eller vägledning. Sedan när tentan rättas blir en ovanligt stor mängd studenter underkända (runt 20%). Kursansvariga blir då besviken på eleverna och väljer att retroaktivt sänka kravet för att bli godkänd på kursen, så att mängden underkända går från ungefär 20% till 2%. Det ska tydligen ha hänt på flertalet terminer att kraven för godkänt i efterhand sänkts på olika moment i kursen.
Senast redigerad av QuadraticFormula 2020-11-16 kl. 15:05.
Citera
2020-11-17, 09:53
Medlem
Hjälp! Jag har gått halva utbildningen och vill jobba med familjerätt. Har inget behov av jobb på prestigebyråer eller att jobba 90h/veckan utan söker ett typiskt svenssonliv efter examen. Min fråga är; kan jag få jobb inom familjerätt med betyg i den lägre klassen (hälften BA hälften B) eller ska jag förvänta mig att inte få några jobb alls? Man får ju information om vad som krävs för att sitta ting eller jobba hos en affärsjuridik byrå (maxbetyg) men det finns väldigt lite info kring andra områden och arbetsgivare. Finns det någon erfaren som vet? Hur är betygsrelevansen i familjerätt/myndighet/bank?

Kan tillägga att jag pluggar i lund, har hört att det ska vara av betydelse för AG då det är mycket svårare att komma in där. Medför det att lite lägre betyg ändå håller en viss kvalitet?
Citera
2020-11-17, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjhmojbil123
Hjälp! Jag har gått halva utbildningen och vill jobba med familjerätt. Har inget behov av jobb på prestigebyråer eller att jobba 90h/veckan utan söker ett typiskt svenssonliv efter examen. Min fråga är; kan jag få jobb inom familjerätt med betyg i den lägre klassen (hälften BA hälften B) eller ska jag förvänta mig att inte få några jobb alls? Man får ju information om vad som krävs för att sitta ting eller jobba hos en affärsjuridik byrå (maxbetyg) men det finns väldigt lite info kring andra områden och arbetsgivare. Finns det någon erfaren som vet? Hur är betygsrelevansen i familjerätt/myndighet/bank?

Kan tillägga att jag pluggar i lund, har hört att det ska vara av betydelse för AG då det är mycket svårare att komma in där. Medför det att lite lägre betyg ändå håller en viss kvalitet?

Det har ingen större betydelse att du har studerat i Lund, att det är ”svårare” att ta sig in i Lund är helt irrelevant för en arbetsgivare, det är dina betyg från juristprogrammet som räknas. En person med högre betyg oavsett universitet (bortsett från Karlstad möjligtvis) kommer att konkurrera med dig. Juristprogrammen i Sverige är likvärdiga rent kvalitetsmässigt.

Skulle du ställa dig mot en nyexaminerad från Örebro exempelvis med liknande betyg så kan det väl hända att du har en liten fördel, men den är knapp.
Senast redigerad av karlenn 2020-11-17 kl. 10:17.
Citera
2020-11-17, 14:00
Medlem
makaveli143s avatar
Citat:

Definiera familjerätt? Är det vårdnadsmål du vill driva i domstol tänker du? I sådana fall så är det ju ändå en humanjuridisk byrå du vill in på. Människor tenderar att ringa advokatbyråer på orten de bor på snarare än att ringa typ VeraHill eller liknande verksamheter när de är en infekterad vårdnadstvist. Likaså blir det mycket svårare att knyta till sig klienter om du jobbar på en juristbyrå. Så du bör sikta på att ta dig in på en humanjuridisk byrå. Där kommer du inledningsvis som bitis inte bara få jobba med familjerätt utan brett. Att enbart jobba med familjerätt finns det heller ingen direkt ekonomi i vilket du snabbt kommer erfara.
Citera
2020-11-17, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makaveli143
Definiera familjerätt? Är det vårdnadsmål du vill driva i domstol tänker du? I sådana fall så är det ju ändå en humanjuridisk byrå du vill in på. Människor tenderar att ringa advokatbyråer på orten de bor på snarare än att ringa typ VeraHill eller liknande verksamheter när de är en infekterad vårdnadstvist. Likaså blir det mycket svårare att knyta till sig klienter om du jobbar på en juristbyrå. Så du bör sikta på att ta dig in på en humanjuridisk byrå. Där kommer du inledningsvis som bitis inte bara få jobba med familjerätt utan brett. Att enbart jobba med familjerätt finns det heller ingen direkt ekonomi i vilket du snabbt kommer erfara.

Tänkte mer att det på många banker finns t ex familjens jurist etc. Att jobba hos ex familjens jurist, innebär det att man får en mycket sämre lön? Vad innebär det egentligen? Vet att medellönen ligger runt 50k för en jurist, vilket känns bra. Menar du att det ligger långt under ifall man vill jobba med familjerätt?

Uppskattar f.ö ditt svar! Har du erfarenhet av detta och på vilket sätt?
Citera
2020-11-17, 14:35
Medlem
Citat:

1. Jag tror ingen bryr sig om vart du tagit din examen. Det finns liksom inget eget egenvärde i att du hade 20.7 eller 21.3 i merit. Många som rekryterar har ingen aning om Lund är bättre än nånting annat.

2. Att ha dåliga betyg, eller snarare inte väldigt bra, stänger en hel del dörrar tyvärr. Ting är ju bara att glömma rent faktiskt.

3. Oavsett vad en del troll i tråden påstår så verkar i princip alla få jobb inom kort efter examen om inte innan. Många är säkert mindre glamourösa sådana på myndigheter, kommuner och dylikt. Läs annonser så ser du att de "fäster stor vikt vid personlig lämplighet". Jag har svårt att tro att de kastar alla som inte har toppbetyg i soptunnan. Till vissa tjänster söks exklusivt jurister men till andra duger typ vad som helst, och hur ska de då sålla på juristbetyg? Ett ba är ett vg, ett C-B, en trea eller vad man nu har på andra utbildningar. Ett b är väl ett D-E motsvarande. På ekonomi och liknande utbildningar som man jämförs med är betygshets inte en grej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in