Citat:
Ursprungligen postat av
zebr
Om man inte ppnar en enda bok p en hel termin hur ser plugget ut d egentligen? Hur mycket pluggar man p en vecka och p vad?
Och framfr allt, vad har du fr betyg i vrigt?
Man kommer ganska lngt p att lsa lagtext, frarbeten, praxis och i allmnhet bara surfa runt p lite p Karnov/Juno infr seminarierna. De flesta studenter sitter ocks med tidigare studenters seminarieanteckningar, vilket sjlvklart underlttar. Sen kan det vara s att vissa seminarium r utformade efter en diskussion i litteraturen och d fr man ju ta en titt. I vissa fall kan det ocks vara s att man missat ngon diskussion i litteraturen som var relevant men d r det ju bara att titta p det eftert. Kan vara lite pinsamt om man skulle rka f en direkt frga, men andra sidan blir man ju inte betygssatt p ens seminarieprestationer.
PM r dock en annan sak. D handlar det mer snarare mest om att faktiskt verkligen lsa p om ett specifikt mne i all litteratur, men d kommer man i regel inte tillrckligt lngt om man bara tittar i kurslitteraturen.
Under tentaplugg s brukar jag mest repetera gamla seminarium, titta p gamla tentor och i stort gra sammanfattningar av terminen.
Skulle gissa p att jag ungefr snittar runt 30/h i veckan under en termin nr man ven rknar in vldigt intensiva PM och tentaveckor. Dock betydligt mindre veckor dr man bara har seminarium.
70-80% AB ungefr. Upplever inte heller att mer lsning av litteraturen hade hjlpt mig de terminer som jag inte ftt AB p.
Men viktigt att sga: Naturligtvis finns det de som pluggar p ett helt annat stt, och lser varenda bok, som har minst lika bra betyg och sklart ven bttre. Handlar inte om att det finns ett riktigt stt, utan mest att hitta vad som passar en sjlv. Att lsa bcker behver inte heller ta s vrst lng tid om man lser lite i taget, s upplever inte heller att ngot av pluggstten r mer effektivt n det andra.