2021-06-30, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lllucas
Hej! Fick precis besked om att jag blivit antagen till Juristprogrammet i Lund via Ujiken. Undrar om ngon har ngra tips eller ngot man ska tnka p fr kommande terminer? r sjukt taggad!

Lyssna inte p folk som sger att man mste f hgsta betyg i allt, som hr i trden. Men absolut, se till att frska ligga i i plugget de frsta terminerna fr att se vilken niv av tid du sjlv knner funkar fr dig. Mnga brjar ganska lugnt fr att sedan inse att de behver plugga mer fr att f de betyg de vill ha. Bttre att brja lite mer intensivt fr att sedan sl av om man sjlv knner att man har frmgan och fortfarande fr resultat man r njd med. Se ocks till att hitta ditt eget stt att plugga utifrn vad som passar dig. Lyssna inte fr mycket p andra. Vissa gillar att lsa bcker, andra gillar frelsningar, andra lser inget alls, vissa tentapluggar stenhrt, vissa pluggar mer under terminerna. Finns inget rtt eller fel.
Citera
2021-06-30, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jxb
Se ocks till att hitta ditt eget stt att plugga utifrn vad som passar dig. Lyssna inte fr mycket p andra. Vissa gillar att lsa bcker, andra gillar frelsningar, andra lser inget alls. Finns inget rtt eller fel.
Lyssna inte p detta. Det finns bara ett stt fr att f goda resultat samt hlla en jmn niv och det r noggranna litteraturstudier i kombination med avstmning av frfattningstext. Sitta och "diskutera" plugg med vnner eller plugga p frelsningsanteckningar r enligt min uppfattning fullkomligt otillrckligt!
Citera
2021-07-01, 09:45
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Lyssna inte p folk som sger att man mste f hgsta betyg i allt, som hr i trden. Men absolut, se till att frska ligga i i plugget de frsta terminerna fr att se vilken niv av tid du sjlv knner funkar fr dig. Mnga brjar ganska lugnt fr att sedan inse att de behver plugga mer fr att f de betyg de vill ha. Bttre att brja lite mer intensivt fr att sedan sl av om man sjlv knner att man har frmgan och fortfarande fr resultat man r njd med. Se ocks till att hitta ditt eget stt att plugga utifrn vad som passar dig. Lyssna inte fr mycket p andra. Vissa gillar att lsa bcker, andra gillar frelsningar, andra lser inget alls, vissa tentapluggar stenhrt, vissa pluggar mer under terminerna. Finns inget rtt eller fel.
Jag skulle nog sga att du ska lyssna p de som pratar om betyg, bara inte fr mycket. Du behver inte 100% AB fr att f ett bra jobb, men har du 10% AB kommer din anskan att kasseras av de mest eftertraktade arbetsgivarna vid frsta lsningen.

Dessutom r betygen den absolut viktigaste faktorn vid urval till notarietjnstgring. Nu nr mjligheten till extra meritpong fr specialkurser tagits bort, s r betygen p juristprogrammet viktigare n ngonsin.
Citera
2021-07-01, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag skulle nog sga att du ska lyssna p de som pratar om betyg, bara inte fr mycket. Du behver inte 100% AB fr att f ett bra jobb, men har du 10% AB kommer din anskan att kasseras av de mest eftertraktade arbetsgivarna vid frsta lsningen.

Dessutom r betygen den absolut viktigaste faktorn vid urval till notarietjnstgring. Nu nr mjligheten till extra meritpong fr specialkurser tagits bort, s r betygen p juristprogrammet viktigare n ngonsin.

Vad skulle du sga r goda betyg, 40% AB och 60% BA? Jag har tidigare hrt att denna frdelning kan ses som mycket goda betyg, det kanske har blivit en frndring s att det krvs nnu hgre betyg?
Citera
2021-07-01, 11:16
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia
Vad skulle du sga r goda betyg, 40% AB och 60% BA?
Om jag minns rtt frn nr jag pratade med rekryterare p de stora byrerna om det (det var ngra r sen) s ville de helst se minst 50% AB p de obligatoriska kurserna, och nrmare 100% AB p specialkurserna, fr att de skulle g vidare i rekryteringen med ngon.

Med reservation fr att jag eventuellt minns fel, eventuellt att saker och ting har ndrats nyligen.
Citera
2021-07-03, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
Lyssna inte p detta. Det finns bara ett stt fr att f goda resultat samt hlla en jmn niv och det r noggranna litteraturstudier i kombination med avstmning av frfattningstext. Sitta och "diskutera" plugg med vnner eller plugga p frelsningsanteckningar r enligt min uppfattning fullkomligt otillrckligt!

Vissa terminer har jag (och andra jag knner) inte ppnat en enda bok p hela terminen och fortfarande ftt AB med viss marginal. Finns absolut inte ett enda stt att f bra resultat.
Citera
2021-07-03, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen

Som sagt, lyssna inte p det som sger att man behver f AB i allt, dvs 100%. Men absolut, ju fler AB ju fler mjligheter.
Citera
2021-07-03, 23:08
Medlem
Citat:
Vissa terminer har jag (och andra jag knner) inte ppnat en enda bok p hela terminen och fortfarande ftt AB med viss marginal. Finns absolut inte ett enda stt att f bra resultat.
Instmmer. Bland de jag knner r det ofta de som lser minst som fr hgst betyg.
Citera
2021-07-04, 03:13
Medlem
Citat:

Om man inte ppnar en enda bok p en hel termin hur ser plugget ut d egentligen? Hur mycket pluggar man p en vecka och p vad?

Och framfr allt, vad har du fr betyg i vrigt?
Citera
2021-07-04, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
P UU vore det i alla fall omjligt att f Ab om man inte lser litteraturen, eftersom man frvntas ge litteraturreferenser p tentorna.
Citera
2021-07-06, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebr
Om man inte ppnar en enda bok p en hel termin hur ser plugget ut d egentligen? Hur mycket pluggar man p en vecka och p vad?

Och framfr allt, vad har du fr betyg i vrigt?

Man kommer ganska lngt p att lsa lagtext, frarbeten, praxis och i allmnhet bara surfa runt p lite p Karnov/Juno infr seminarierna. De flesta studenter sitter ocks med tidigare studenters seminarieanteckningar, vilket sjlvklart underlttar. Sen kan det vara s att vissa seminarium r utformade efter en diskussion i litteraturen och d fr man ju ta en titt. I vissa fall kan det ocks vara s att man missat ngon diskussion i litteraturen som var relevant men d r det ju bara att titta p det eftert. Kan vara lite pinsamt om man skulle rka f en direkt frga, men andra sidan blir man ju inte betygssatt p ens seminarieprestationer.

PM r dock en annan sak. D handlar det mer snarare mest om att faktiskt verkligen lsa p om ett specifikt mne i all litteratur, men d kommer man i regel inte tillrckligt lngt om man bara tittar i kurslitteraturen.

Under tentaplugg s brukar jag mest repetera gamla seminarium, titta p gamla tentor och i stort gra sammanfattningar av terminen.

Skulle gissa p att jag ungefr snittar runt 30/h i veckan under en termin nr man ven rknar in vldigt intensiva PM och tentaveckor. Dock betydligt mindre veckor dr man bara har seminarium.

70-80% AB ungefr. Upplever inte heller att mer lsning av litteraturen hade hjlpt mig de terminer som jag inte ftt AB p.

Men viktigt att sga: Naturligtvis finns det de som pluggar p ett helt annat stt, och lser varenda bok, som har minst lika bra betyg och sklart ven bttre. Handlar inte om att det finns ett riktigt stt, utan mest att hitta vad som passar en sjlv. Att lsa bcker behver inte heller ta s vrst lng tid om man lser lite i taget, s upplever inte heller att ngot av pluggstten r mer effektivt n det andra.
Senast redigerad av jxb 2021-07-06 kl. 13:40.
Citera
2021-07-06, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arxiz
P UU vore det i alla fall omjligt att f Ab om man inte lser litteraturen, eftersom man frvntas ge litteraturreferenser p tentorna.

Man behver inte ge litteraturreferenser p tentorna fr att f AB p UU. Upplever snarare att man lr sig att inte vervrdera litteraturen som direkt klla, utan snarare att ha ett kritiskt frhllningsstt till den. P tentorna rcker laghnvisningar och praxis gott och vl, och i undantagsfall frarbeten. Vill man styla kan man sklart alltid slnga med lite diskussion om litteraturen, men i regel r testas den typen av juridisk frdighet snarare i samband med PM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in