Flashback bygger pepparkakshus!
2019-08-28, 09:40
Medlem
Jegras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firasd123
Hej! Jag har blivit antagen till juristprogrammet vid SU. Jag har sett kurslitteratur listan och den är så himla stor för varje kurs. Det är omöjligt att läsa alla dessa böcker på en termin. Vi läser 3 kurser och varje kurs har typ 10 böcker. Vad fan är allt det här? Behövs alla dessa böcker? Hur brukade ni studera till tentor? Hur mycket måste man läsa egentligen?
Alla svar uppskattas o tack i förhand

En del av utbildningen handlar om att lära sig hantera stora mängder material och plocka ut det relevanta utan att missa helheten. Alla gör vi olika, somliga läser alla böcker iaf en gång. Jag gör det inte och det har gått alldeles utmärkt.

Nu läser jag i Uppsala, men jag har haft nytta av så gott som alla böcker så jag skulle inte chansa. Ett tips är att köpa begagnat, det finns oftast FB-grupper där man kan köpa kurslitteratur, om inte annat så brukar det lösa sig när man väl börjar, som andra redan nämnt.

Tentaplugg har jag svårt att svara på eftersom UU har terminstentor vilken skiljer sig en del från att ha kurstentor, men att ha gjort sitt arbete under kursen och förstått systematiken ger en bra grund för att fördjupa och befästa kunskapen inför tentan. Att göra ex-tentor och skapa svarsmallar har varit en bra taktik för mig.
Citera
2019-08-28, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dansbanan
Brukar lösa sig på nollningen där de flesta faddrar (eller deras vänner) vill sälja.

Inte gått nollningen då jag blev inkallad i sista stund
Citera
2019-08-28, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daxshandlaren
Den heter Handels bokbytarklubb

Tusen tack!
Citera
2019-08-28, 14:44
Medlem
patrick.ekwalls avatar
Hur ser Betygsgränserna ut på T2 i Lund?

Är det samma upplägg som på T1 att man samlar ihop ett visst antal poäng och får ett slutbetyg, eller hur fungerar det?

Mvh.
Citera
2019-08-29, 22:07
Medlem
Är det någon relevant skillnad mellan ”studiematerial för juridisk grundkurs” från 2015 kontra 2017?
Citera
2019-08-29, 23:11
Medlem
Jag reserverar mig för att frågan kan ha dykt upp tidigare. När är det man behöver en lagbok? Behöver man köpa en egen?

Ser nämligen att den inte ingår i litteraturlistan för första kursen, därav mina funderingar
Citera
2019-08-30, 00:08
Medlem
Till er som läst JIKen på juristprogrammet på SU, i vilket ordning bearbetade ni studiematerialet? Ex introböckerna först->övningar? Någon sorts guide hade uppskattats.
Citera
2019-08-30, 02:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Jag reserverar mig för att frågan kan ha dykt upp tidigare. När är det man behöver en lagbok? Behöver man köpa en egen?

Ser nämligen att den inte ingår i litteraturlistan för första kursen, därav mina funderingar
Lagböcker är helt onödiga att köpa, räcker med att låna när det är tentadags. Utöver det så kan man hitta alla lagtexter och författningar gratis på nätet när man pluggar. Det är allmängods helt enkelt.
Citera
2019-08-30, 08:23
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Lagböcker är helt onödiga att köpa, räcker med att låna när det är tentadags. Utöver det så kan man hitta alla lagtexter och författningar gratis på nätet när man pluggar. Det är allmängods helt enkelt.

Lagbok är helt överlägset framför att sitta med dator eller utskrifter. Tycker jag.
Citera
2019-08-30, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre

Är det inte en fördel att ha en egen som man har markerat osv på tentorna? Är det tillåtet?
Citera
2019-08-30, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Lagbok är helt överlägset framför att sitta med dator eller utskrifter. Tycker jag.

Instämmer. Har du en egen?
Citera
2019-08-30, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Instämmer. Har du en egen?
Varför frågar du från första början om du nu håller med anteri?
Eller söker du bara bekräftelse om att lagbok är rätt väg att gå?

Gör så här: om du har råd ska du genast köpa en lagbok, annars spara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in