Citat:
Ursprungligen postat av
Firasd123
Hej! Jag har blivit antagen till juristprogrammet vid SU. Jag har sett kurslitteratur listan och den är så himla stor för varje kurs. Det är omöjligt att läsa alla dessa böcker på en termin. Vi läser 3 kurser och varje kurs har typ 10 böcker. Vad fan är allt det här? Behövs alla dessa böcker? Hur brukade ni studera till tentor? Hur mycket måste man läsa egentligen?
Alla svar uppskattas o tack i förhand

En del av utbildningen handlar om att lära sig hantera stora mängder material och plocka ut det relevanta utan att missa helheten. Alla gör vi olika, somliga läser alla böcker iaf en gång. Jag gör det inte och det har gått alldeles utmärkt.
Nu läser jag i Uppsala, men jag har haft nytta av så gott som alla böcker så jag skulle inte chansa. Ett tips är att köpa begagnat, det finns oftast FB-grupper där man kan köpa kurslitteratur, om inte annat så brukar det lösa sig när man väl börjar, som andra redan nämnt.
Tentaplugg har jag svårt att svara på eftersom UU har terminstentor vilken skiljer sig en del från att ha kurstentor, men att ha gjort sitt arbete under kursen och förstått systematiken ger en bra grund för att fördjupa och befästa kunskapen inför tentan. Att göra ex-tentor och skapa svarsmallar har varit en bra taktik för mig.