2020-11-05, 01:52
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Betygen är det man tittar på vid byråerna. 100% AB är ju också otroligt bra. Så förstår de vill ha dig.

Extrameriter är dock bra när du har halvkassa betyg. Detta för du har så ofantligt många andra med halvkassa betyg att konkurrera med. Då kan det vara bra med något att visa upp utöver betygen. Men det är för lägre jobb som handläggare och liknande.

Juridik är rätt likt elitidrott på det sättet. De som har höga betyg spelar i en helt annan liga än de som har mediokra betyg. De förstnämnda kan lätt göra karriär, medan de andra får slita ont för att få ett drägligt jobb som exempelvis handläggare.

Extrameriter är bra att ha oavsett betyg. Jag skulle inte bli förvånad om många byråer hellre anställer en person som tidigare arbetat som sommarnotarie eller liknande och som kanske har 80% AB istället för en person med 100 % AB utan extrameriter och utan tidigare kontakt med byrån i fråga. Varför anställa ett osäkert kort när det går att kan anställa en person som man vet kommer att fungera bra på arbetsplatsen? Det mesta man behöver lära sig om arbetet som bitis lär man sig ändå på jobbet och inte under utbildningen.
Citera
2020-11-05, 18:37
Medlem
Ugnsfastforms avatar
Har blivit kallad till intervju för sommarnotarie på en av de större byråerna. Har aldrig satt min fot på en advokatbyrå och undrar därför om det är något speciellt man bör tänka på? Alltså är det något särskiljer intervjuer på affärsjuridisk byrå från "vanliga" arbetsplatser vad gäller exempelvis frågorna som ställs? HR-kvinnan jag pratade med i telefon sa att jag skulle genomföra ett test i läsförståelse efter intervjun. Någon som har erfarenhet av detta och kan berätta lite för att lugna mina nerver?
Citera
2020-11-05, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugnsfastform
Har blivit kallad till intervju för sommarnotarie på en av de större byråerna. Har aldrig satt min fot på en advokatbyrå och undrar därför om det är något speciellt man bör tänka på? Alltså är det något särskiljer intervjuer på affärsjuridisk byrå från "vanliga" arbetsplatser vad gäller exempelvis frågorna som ställs? HR-kvinnan jag pratade med i telefon sa att jag skulle genomföra ett test i läsförståelse efter intervjun. Någon som har erfarenhet av detta och kan berätta lite för att lugna mina nerver?

Coolt, aldrig hört om läsförståelse test. Däremot är iq tester mer vanligt vid anställningsförfarande.
Citera
2020-11-06, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
Eftersom jag gått genom min första ansökningsperiod till sommarnotarieplatserna kan jag nu bidra med mina erfarenheter.

Avklarade terminer vid sommarnotarieansökan: 4

Betyg vid sommarnotarieansökan: 100 % AB

Extrameriter: för att inte outa mig, kan jag säga att jag tidigare har haft ett juridiskt sommarjobb som ger poäng vid tingansökan, alltså inte reception e dyl. Jag har också haft en del ideella engagemang – främst juridiska och studiepolitiska.

Resultat sommarnotarieansökan: sökte 9 st byråer, typ de största. Fick intervju på 8 st. Jag gick på två intervjuer och fick erbjudande av båda innan jag hann gå på min tredje intervju. Tackade ja till ett av dessa erbjudanden.

Konklusion: alla byråer verkar söka samma personer. Mångfald etc är nog mest hittepå. Har några vänner med samma studieresultat och snarlika meriter och de hade liknande utfall.
Är det inte 6 terminer som gäller för sommarnotarie på byrå?
Citera
2020-11-07, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popquee
Är det inte 6 terminer som gäller för sommarnotarie på byrå?

Jo när väl sommaren börjar. Du kan alltså söka med 4 avklarade terminer som merit. På vissa håll funkar även att du kan söka med tre avklarade terminer.
Senast redigerad av Lundensarn 2020-11-07 kl. 01:07.
Citera
2020-11-10, 13:40
Medlem
peggypugs avatar
Teoretisk fråga; hur mycket tror ni det skulle kosta att hitta någon att som kan skriva en distanstenta åt en?

Förekommer detta? (SU)
Citera
2020-11-10, 16:17
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peggypug
Teoretisk fråga; hur mycket tror ni det skulle kosta att hitta någon att som kan skriva en distanstenta åt en?

Förekommer detta? (SU)
Aldrig hört att det förekommit. Pris beror nog på kursens omfattning och vilket betyg du vill ha, för garanterat AB krävs ändå en viss arbetsinsats även från en person som redan gjort kursen med AB. För kurser på T1-T4 kan jag dock inte tänka mig att det skulle vara allt för dyrt utan x tusing hade förmodligen räckt.

Var du sedan ska hitta en sådan person är en annan fråga.
Citera
2020-11-10, 16:37
Medlem
peggypugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Aldrig hört att det förekommit. Pris beror nog på kursens omfattning och vilket betyg du vill ha, för garanterat AB krävs ändå en viss arbetsinsats även från en person som redan gjort kursen med AB. För kurser på T1-T4 kan jag dock inte tänka mig att det skulle vara allt för dyrt utan x tusing hade förmodligen räckt.

Var du sedan ska hitta en sådan person är en annan fråga.

Nej, inte heller hört något men tycker det borde förekomma eftersom institutionen inte kan kontrollera att rätt person verkligen skriver tentan. Känns osäkert och orättvist mot oss som faktiskt är ärliga.. Ja det förstås, hade nog gissat på samma.
Citera
2020-11-11, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peggypug

Förekommer detta? (SU)
Skulle inte bli förvånad om detta förekom i relativt stor omfattning under omtentamen senaste augusti. Då hade ju många skrivit ordinarie tentamen någon månad innan och kunskaperna hos dessa var "färska".

Jag blev själv erbjuden att skriva en tenta och ersättningen var 4 000 för BA och 10 000 för AB. Tilläggas kan att jag tackade nej.
Citera
2020-11-11, 10:10
Medlem
Citat:
Skulle inte bli förvånad om detta förekom i relativt stor omfattning under omtentamen senaste augusti. Då hade ju många skrivit ordinarie tentamen någon månad innan och kunskaperna hos dessa var "färska".

Jag blev själv erbjuden att skriva en tenta och ersättningen var 4 000 för BA och 10 000 för AB. Tilläggas kan att jag tackade nej.

Förfärligt att detta förekommer. Det hedrar dig du tackar nej. Du borde egentligen flagga för institutionen att detta förekommer för det är inte alls säkert de har koll.
Citera
2020-11-11, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Förfärligt att detta förekommer. Det hedrar dig du tackar nej. Du borde egentligen flagga för institutionen att detta förekommer för det är inte alls säkert de har koll.
De måste ju inse att det förekommer. Det förekommer fusk på salstentor och det fuskas nog inte mindre när man är hemma och i princip inte kan åka dit på fusket. Men vad kan man göra för att stävja det? Det känns som att man har hamnat i en rätt svår sits med distanstentor.
Citera
2020-11-11, 23:23
Medlem
Sandtags avatar
Citat:

Sjukt, BA är ju närmast en garanti om man faktiskt kör ett vettigt tentaplugg.

Fuskarna bränner sig själva i slutändan, om fusket renderar ett kvalificerat jobb och vederbörande står där som ett fån utan erforderliga kunskaper så är det förmodligen sämre för CVt än att få ett sämre jobb som vederbörande är kvalificerad för. I synnerhet bör det resonemanget visa sig vara gällande på notariebetyget.

Hur fuskar man på en salstenta f.ö? Jag har inga kvar att skriva innan examen pga corona men kan inte tänka mig att det går att få någon vidare fördel, värd risken att bli påkommen? Det närmaste jag sett är lösningsscheman i kursböcker där inga anteckningar var tillåtna, vilket knappast är värt risken eftersom det är metoder man pluggat in ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in