Citat:
Ursprungligen postat av
jaffarbin
Skulle inte bli förvånad om detta förekom i relativt stor omfattning under omtentamen senaste augusti. Då hade ju många skrivit ordinarie tentamen någon månad innan och kunskaperna hos dessa var "färska".
Jag blev själv erbjuden att skriva en tenta och ersättningen var 4 000 för BA och 10 000 för AB. Tilläggas kan att jag tackade nej.
Sjukt, BA är ju närmast en garanti om man faktiskt kör ett vettigt tentaplugg.
Fuskarna bränner sig själva i slutändan, om fusket renderar ett kvalificerat jobb och vederbörande står där som ett fån utan erforderliga kunskaper så är det förmodligen sämre för CVt än att få ett sämre jobb som vederbörande är kvalificerad för. I synnerhet bör det resonemanget visa sig vara gällande på notariebetyget.
Hur fuskar man på en salstenta f.ö? Jag har inga kvar att skriva innan examen pga corona men kan inte tänka mig att det går att få någon vidare fördel, värd risken att bli påkommen? Det närmaste jag sett är lösningsscheman i kursböcker där inga anteckningar var tillåtna, vilket knappast är värt risken eftersom det är metoder man pluggat in ändå.