2020-11-12, 12:32
Medlem
makaveli143s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Sjukt, BA r ju nrmast en garanti om man faktiskt kr ett vettigt tentaplugg.

Fuskarna brnner sig sjlva i slutndan, om fusket renderar ett kvalificerat jobb och vederbrande str dr som ett fn utan erforderliga kunskaper s r det frmodligen smre fr CVt n att f ett smre jobb som vederbrande r kvalificerad fr. I synnerhet br det resonemanget visa sig vara gllande p notariebetyget.

Hur fuskar man p en salstenta f.? Jag har inga kvar att skriva innan examen pga corona men kan inte tnka mig att det gr att f ngon vidare frdel, vrd risken att bli pkommen? Det nrmaste jag sett r lsningsscheman i kursbcker dr inga anteckningar var tilltna, vilket knappast r vrt risken eftersom det r metoder man pluggat in nd.
Hur mycket av den teoretiska kunskapen frn programmet tror du egentligen du har nytta av nr du brjar jobba? Kan sga s hr det var inte mycket jag hade med mig efter programmet, dremot efter tinget dr snackar vi om att bygga en gedigen plattform fr resterande arbetsliv. S att fuska sig till bra betyg r skert vrt det fr mnga om det leder till en eftertraktad notarieplats.

Hur man fuskar p en tenta, ja allts finns skert 1000 olika stt men att proppa hela jvla kalsongen full med gamla tentor ink. lsningsscheman r ju garanterat ett stt att gra det p.
Citera
2020-11-12, 12:42
Medlem
Har ni ngra sista minuten tips infr tentan i EU-rtt? (T1 SU). r det ngot srskilt man borde fokusera p om man inte hunnit plugga srskilt mycket?

Och angende statsrtten, r alla bcker ndvndiga eller var det ngra ni ignorerade helt? Vilka var viktigast?

Tack!
Citera
2020-11-12, 20:11
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibisani
Har ni ngra sista minuten tips infr tentan i EU-rtt? (T1 SU). r det ngot srskilt man borde fokusera p om man inte hunnit plugga srskilt mycket?

Och angende statsrtten, r alla bcker ndvndiga eller var det ngra ni ignorerade helt? Vilka var viktigast?

Tack!
Nr det gller statsrtten r det egentligen bara tv bcker som r tentarelevanta "Statsrttens grunder" och "En orientering i tryckfrihet & yttrandefrihet". Resterande bcker r intressanta men innehller vldigt lite tentarelevant utan finns mest med fr kompensera fr studenternas bristflliga allmnbildning. Tentorna i statsrtt bestr sedan till hlften av en "diskussionsfrga" dr bra allmnbildning r vldigt frdelaktigt, drmed kan de andra bckerna ocks generera lite ider och pong. Fr statsrtten r det viktigt att hlla koll p hur lagarna r uppbyggda, lsa mycket lagtext och gra mnga vningsfrgor. Jag kan ven tillgga att bedmningen av uppsatsen i statsrtt r absurt hrd och det krvs riktigt hga pong p tentan fr AB, statistiskt sett en vldigt svr kurs fr AB, men vldigt enkelt att f B.
Senast redigerad av QuadraticFormula 2020-11-12 kl. 20:15.
Citera
2020-11-12, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makaveli143
Hur mycket av den teoretiska kunskapen frn programmet tror du egentligen du har nytta av nr du brjar jobba? Kan sga s hr det var inte mycket jag hade med mig efter programmet, dremot efter tinget dr snackar vi om att bygga en gedigen plattform fr resterande arbetsliv. S att fuska sig till bra betyg r skert vrt det fr mnga om det leder till en eftertraktad notarieplats.

Hur man fuskar p en tenta, ja allts finns skert 1000 olika stt men att proppa hela jvla kalsongen full med gamla tentor ink. lsningsscheman r ju garanterat ett stt att gra det p.

Jo det r tyvrr sant det du skriver.
Citera
2020-11-13, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula
Nr det gller statsrtten r det egentligen bara tv bcker som r tentarelevanta "Statsrttens grunder" och "En orientering i tryckfrihet & yttrandefrihet". Resterande bcker r intressanta men innehller vldigt lite tentarelevant utan finns mest med fr kompensera fr studenternas bristflliga allmnbildning. Tentorna i statsrtt bestr sedan till hlften av en "diskussionsfrga" dr bra allmnbildning r vldigt frdelaktigt, drmed kan de andra bckerna ocks generera lite ider och pong. Fr statsrtten r det viktigt att hlla koll p hur lagarna r uppbyggda, lsa mycket lagtext och gra mnga vningsfrgor. Jag kan ven tillgga att bedmningen av uppsatsen i statsrtt r absurt hrd och det krvs riktigt hga pong p tentan fr AB, statistiskt sett en vldigt svr kurs fr AB, men vldigt enkelt att f B.

Tack!
Citera
2020-11-16, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula

r ngra bcker srskilt relevanta fr PMet?
Klarar man sig ven utan frfattningssamlingen? Den verkade rekommenderas srskilt starkt.
Vad fr typ av allmnbildning r det som r frdelaktig vid tentamen?
Citera
2020-11-16, 14:56
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibisani
r ngra bcker srskilt relevanta fr PMet?
Klarar man sig ven utan frfattningssamlingen? Den verkade rekommenderas srskilt starkt.
Vad fr typ av allmnbildning r det som r frdelaktig vid tentamen?
Rttsfallssamling och frfattningssamlingen r sjlvklart viktiga, jag missade den biten. Dessa ska sjlvklart kpas.

Svrt att sga specifikt vad man ska veta men hlften av tentan r en diskussionsfrga. Det krvs allts bra allmnna kunskaper s att man kan fra lite intressant diskussion om problematik kring gllande rtt och sedan diskutera lite lsningar. De andra bckerna ser jag som inspiration fr diskussionsfrgan. Om du tar fram ngra gamla tentor mrker du snabbat jag pratar om.

Beror p vad PM:et handlar om, men nr jag skrev anvnde jag bara "statsrttens grunder" boken.

Kan ven tillggas att gruppvningarna r viktigare n de obligatoriska seminarierna fr att lyckas p kursen. Srskilt om man har gruppundervisning med Ahlin.

Lite kuriosa om kursen statsrtt, den kursansvariga (H Bernitz) stter i brjan hga krav p bde PM:et och tentan. Nr PM:et rttas upptckter man att de allra flesta enbart ftt 3/4 av 6 mjliga pong p grund av hga krav utan vettiga instruktioner eller vgledning. Sedan nr tentan rttas blir en ovanligt stor mngd studenter underknda (runt 20%). Kursansvariga blir d besviken p eleverna och vljer att retroaktivt snka kravet fr att bli godknd p kursen, s att mngden underknda gr frn ungefr 20% till 2%. Det ska tydligen ha hnt p flertalet terminer att kraven fr godknt i efterhand snkts p olika moment i kursen.
Senast redigerad av QuadraticFormula 2020-11-16 kl. 15:05.
Citera
2020-11-17, 09:53
Medlem
Hjlp! Jag har gtt halva utbildningen och vill jobba med familjertt. Har inget behov av jobb p prestigebyrer eller att jobba 90h/veckan utan sker ett typiskt svenssonliv efter examen. Min frga r; kan jag f jobb inom familjertt med betyg i den lgre klassen (hlften BA hlften B) eller ska jag frvnta mig att inte f ngra jobb alls? Man fr ju information om vad som krvs fr att sitta ting eller jobba hos en affrsjuridik byr (maxbetyg) men det finns vldigt lite info kring andra omrden och arbetsgivare. Finns det ngon erfaren som vet? Hur r betygsrelevansen i familjertt/myndighet/bank?

Kan tillgga att jag pluggar i lund, har hrt att det ska vara av betydelse fr AG d det r mycket svrare att komma in dr. Medfr det att lite lgre betyg nd hller en viss kvalitet?
Citera
2020-11-17, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjhmojbil123
Hjlp! Jag har gtt halva utbildningen och vill jobba med familjertt. Har inget behov av jobb p prestigebyrer eller att jobba 90h/veckan utan sker ett typiskt svenssonliv efter examen. Min frga r; kan jag f jobb inom familjertt med betyg i den lgre klassen (hlften BA hlften B) eller ska jag frvnta mig att inte f ngra jobb alls? Man fr ju information om vad som krvs fr att sitta ting eller jobba hos en affrsjuridik byr (maxbetyg) men det finns vldigt lite info kring andra omrden och arbetsgivare. Finns det ngon erfaren som vet? Hur r betygsrelevansen i familjertt/myndighet/bank?

Kan tillgga att jag pluggar i lund, har hrt att det ska vara av betydelse fr AG d det r mycket svrare att komma in dr. Medfr det att lite lgre betyg nd hller en viss kvalitet?

Det har ingen strre betydelse att du har studerat i Lund, att det r svrare att ta sig in i Lund r helt irrelevant fr en arbetsgivare, det r dina betyg frn juristprogrammet som rknas. En person med hgre betyg oavsett universitet (bortsett frn Karlstad mjligtvis) kommer att konkurrera med dig. Juristprogrammen i Sverige r likvrdiga rent kvalitetsmssigt.

Skulle du stlla dig mot en nyexaminerad frn rebro exempelvis med liknande betyg s kan det vl hnda att du har en liten frdel, men den r knapp.
Senast redigerad av karlenn 2020-11-17 kl. 10:17.
Citera
2020-11-17, 14:00
Medlem
makaveli143s avatar
Citat:

Definiera familjertt? r det vrdnadsml du vill driva i domstol tnker du? I sdana fall s r det ju nd en humanjuridisk byr du vill in p. Mnniskor tenderar att ringa advokatbyrer p orten de bor p snarare n att ringa typ VeraHill eller liknande verksamheter nr de r en infekterad vrdnadstvist. Likas blir det mycket svrare att knyta till sig klienter om du jobbar p en juristbyr. S du br sikta p att ta dig in p en humanjuridisk byr. Dr kommer du inledningsvis som bitis inte bara f jobba med familjertt utan brett. Att enbart jobba med familjertt finns det heller ingen direkt ekonomi i vilket du snabbt kommer erfara.
Citera
2020-11-17, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makaveli143
Definiera familjertt? r det vrdnadsml du vill driva i domstol tnker du? I sdana fall s r det ju nd en humanjuridisk byr du vill in p. Mnniskor tenderar att ringa advokatbyrer p orten de bor p snarare n att ringa typ VeraHill eller liknande verksamheter nr de r en infekterad vrdnadstvist. Likas blir det mycket svrare att knyta till sig klienter om du jobbar p en juristbyr. S du br sikta p att ta dig in p en humanjuridisk byr. Dr kommer du inledningsvis som bitis inte bara f jobba med familjertt utan brett. Att enbart jobba med familjertt finns det heller ingen direkt ekonomi i vilket du snabbt kommer erfara.

Tnkte mer att det p mnga banker finns t ex familjens jurist etc. Att jobba hos ex familjens jurist, innebr det att man fr en mycket smre ln? Vad innebr det egentligen? Vet att medellnen ligger runt 50k fr en jurist, vilket knns bra. Menar du att det ligger lngt under ifall man vill jobba med familjertt?

Uppskattar f. ditt svar! Har du erfarenhet av detta och p vilket stt?
Citera
2020-11-17, 14:35
Medlem
Citat:

1. Jag tror ingen bryr sig om vart du tagit din examen. Det finns liksom inget eget egenvrde i att du hade 20.7 eller 21.3 i merit. Mnga som rekryterar har ingen aning om Lund r bttre n nnting annat.

2. Att ha dliga betyg, eller snarare inte vldigt bra, stnger en hel del drrar tyvrr. Ting r ju bara att glmma rent faktiskt.

3. Oavsett vad en del troll i trden pstr s verkar i princip alla f jobb inom kort efter examen om inte innan. Mnga r skert mindre glamoursa sdana p myndigheter, kommuner och dylikt. Ls annonser s ser du att de "fster stor vikt vid personlig lmplighet". Jag har svrt att tro att de kastar alla som inte har toppbetyg i soptunnan. Till vissa tjnster sks exklusivt jurister men till andra duger typ vad som helst, och hur ska de d slla p juristbetyg? Ett ba r ett vg, ett C-B, en trea eller vad man nu har p andra utbildningar. Ett b r vl ett D-E motsvarande. P ekonomi och liknande utbildningar som man jmfrs med r betygshets inte en grej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in