Citat:
Ursprungligen postat av
Ibisani
r ngra bcker srskilt relevanta fr PMet?
Klarar man sig ven utan frfattningssamlingen? Den verkade rekommenderas srskilt starkt.
Vad fr typ av allmnbildning r det som r frdelaktig vid tentamen?
Rttsfallssamling och frfattningssamlingen r sjlvklart viktiga, jag missade den biten. Dessa ska sjlvklart kpas.
Svrt att sga specifikt vad man ska veta men hlften av tentan r en diskussionsfrga. Det krvs allts bra allmnna kunskaper s att man kan fra lite intressant diskussion om problematik kring gllande rtt och sedan diskutera lite lsningar. De andra bckerna ser jag som inspiration fr diskussionsfrgan. Om du tar fram ngra gamla tentor mrker du snabbat jag pratar om.
Beror p vad PM:et handlar om, men nr jag skrev anvnde jag bara "statsrttens grunder" boken.
Kan ven tillggas att gruppvningarna r viktigare n de obligatoriska seminarierna fr att lyckas p kursen. Srskilt om man har gruppundervisning med Ahlin.
Lite kuriosa om kursen statsrtt, den kursansvariga (H Bernitz) stter i brjan hga krav p bde PM:et och tentan. Nr PM:et rttas upptckter man att de allra flesta enbart ftt 3/4 av 6 mjliga pong p grund av hga krav utan vettiga instruktioner eller vgledning. Sedan nr tentan rttas blir en ovanligt stor mngd studenter underknda (runt 20%). Kursansvariga blir d besviken p eleverna och vljer att retroaktivt snka kravet fr att bli godknd p kursen, s att mngden underknda gr frn ungefr 20% till 2%. Det ska tydligen ha hnt p flertalet terminer att kraven fr godknt i efterhand snkts p olika moment i kursen.