Citat:
Med ljug och slarv avsåg jag främst många av inläggen här...
Men ok, jag kan ge exempel även för de personer du nämner:
Men ok, jag kan ge exempel även för de personer du nämner:
LL's sälj-pitch:
"att SE sett något som endast GM kunnat se.."
Vi vet att man kunde se från mordplats in i gränden och en bit upp i trappan, så det LL säger kan vi med säkerhet inte påstå..
KP vill jag egentligen inte kommentera (blir bara arg och besviken), inget nytt kom fram utöver det vi redan "läst i boken".
Sedan hela denna hantering, där han den 18 februari lovar oss en lösning, men där det nu framgår hur lite som egentligen var klart då.
Våren bestod i DNA-analyser m.m. Och vi ser spår av förhör så sent som den 27/5. Kanske senare t.o.m.
Vi får kanske läsa lite om detta i hans memoarer sen... eller Melanders?
"Att man inte kommer runt SE" anser jag vara lögn eller åtminstone ett slarvigt uttryck som redan nu är "en sanning" för vissa. Det finns fler som vi egentligen inte kommer runt om det nu vore det som det handlade om.
Det är så mycket från presskonferensen som man gärna skulle vilja ha fått förklarat...
"Eftersom SE är GM så måste han ha haft ett vapen..." (Kan inte säga lögn här, för om SE är GM, så stämmer det. Men så här kan man ju inte uttrycka sig, eller?)
Avseende TP så vill jag lyfta detta med cherry picking där han i ett läge använder sig av väktare Gahns uppgifter för att i nästa avvisa hennes uppgifter.
TP använder Gahns uppgifter om klockslaget för när "SE var ute och drack middag". Vill även minnas att han även hänvisar till en egen intervju med henne typ 2009?
Däremot så avfärdar han, självfallet, alla hennes uppgifter om vad SE berättade när han återkom till Skandia 23:40 och berättade om mordplatsen efter skotten....
(Även väktare Olofsson minns fel om SE's uppgifter..så klart)
"att SE sett något som endast GM kunnat se.."
Vi vet att man kunde se från mordplats in i gränden och en bit upp i trappan, så det LL säger kan vi med säkerhet inte påstå..
KP vill jag egentligen inte kommentera (blir bara arg och besviken), inget nytt kom fram utöver det vi redan "läst i boken".
Sedan hela denna hantering, där han den 18 februari lovar oss en lösning, men där det nu framgår hur lite som egentligen var klart då.
Våren bestod i DNA-analyser m.m. Och vi ser spår av förhör så sent som den 27/5. Kanske senare t.o.m.
Vi får kanske läsa lite om detta i hans memoarer sen... eller Melanders?
"Att man inte kommer runt SE" anser jag vara lögn eller åtminstone ett slarvigt uttryck som redan nu är "en sanning" för vissa. Det finns fler som vi egentligen inte kommer runt om det nu vore det som det handlade om.
Det är så mycket från presskonferensen som man gärna skulle vilja ha fått förklarat...
"Eftersom SE är GM så måste han ha haft ett vapen..." (Kan inte säga lögn här, för om SE är GM, så stämmer det. Men så här kan man ju inte uttrycka sig, eller?)
Avseende TP så vill jag lyfta detta med cherry picking där han i ett läge använder sig av väktare Gahns uppgifter för att i nästa avvisa hennes uppgifter.
TP använder Gahns uppgifter om klockslaget för när "SE var ute och drack middag". Vill även minnas att han även hänvisar till en egen intervju med henne typ 2009?
Däremot så avfärdar han, självfallet, alla hennes uppgifter om vad SE berättade när han återkom till Skandia 23:40 och berättade om mordplatsen efter skotten....
(Även väktare Olofsson minns fel om SE's uppgifter..så klart)
Just det du tar upp angående vad Lars Larsson skriver, ung. "att SE sett något som endast GM kunnat se..", är en sak (kanske den enda) som jag också har haft funderingar kring. Men det går inte att komma ifrån att SE är den enda som har kunnat beskriva mannen i grändens utseende, och han gör det riktigt träffande ("en man i tjugoårsåldern iklädd en mörkblå täckjacka"). Dessutom kan alltså SE sedan vid en fotokonfrontation korrekt identifiera mannen som Jeppsson. Jämför detta med Lisbeth Palme, som från mordplatsen säger sig bara ha kunnat se typ en svart silhuett.
Men visst, kanske inte heller SE hade sett Jeppsson ordentligt. Alternativet skulle då vara att SE bara rusade förbi utan att ens lägga märke till Jeppsson, eller att SE bara märkte att någon var där. Utifrån den felaktiga uppgiften som sedan gick ut i radion på natten (om att gärningsmannen skulle ha haft en mörkblå täckjacka) kan ju SE, i ett försök att avleda polisen från det andra signalementet (som passade in på honom själv), ha dragit till med att mannen var klädd just så.
Angående det Thomas Pettersson skriver om SE:s utflykt tidigare under kvällen så är det väl som han själv säger en del spekulationer där. Men TP:s poäng är väl annars, precis som Larssons, att det måste ha varit SE som sköt Palme. Sedan vad han gjorde innan och efter är fortfarande mycket oklart, och där får vi väl fortsätta att spekulera ett tag.
Krister Petersson kunde inte komma fram till någon annan slutsats än sina författande föregångare. Sedan om han skulle ha kunnat förklara det på ett lika tydligt sätt som de andra är en annan fråga, och här får man tänka på att han inte gärna kunde rekommendera folk att läsa LL:s och TP:s böcker. Han valde i stället att försöka förklara det här själv i en TV-sändning på två timmar. Det är väl bl.a. just det här JO har tagit upp som ett initiativärende nu, dvs. frågan om KP kanske hade kunnat vara lite mer utförlig:
...
...
4.Vid pressträffen och i det skriftliga beslutet att lägga ned förundersökningen angavs som skäl för beslutet att det inte längre fanns anledning att fullfölja förundersökningen eftersom den misstänkte har avlidit.
Vilka överväganden gjordes i fråga om hur beslutet skulle motiveras? Hade det varit lämpligt att motivera beslutet på ett annat sätt med hänsyn till chefsåklagarens bedömning av misstankegraden och det rådande utredningsläget?
Borde det skriftliga beslutet att lägga ned en så omfattande förundersökning med ett så stort allmänintresse ha dokumenterats på ett utförligare sätt? Är den skriftliga dokumentation som förekommit i detta fall tillräcklig för att tillgodose befogade krav ur rättssäkerhets- och kontrollsynpunkt, nu och i framtiden?
https://www.jo.se/Global/Pressfiler/Remiss_dnr_6673-2020.pdf
Senast redigerad av Draifos 2020-11-16 kl. 21:01.
Senast redigerad av Draifos 2020-11-16 kl. 21:01.