2020-11-16, 13:32
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Det är sällan eller aldrig personer som "inte kunde göra en fluga för när" eller med en "feminin framtoning" dras till det militära yrket (eller för den delen något annat macho yrke, typ hitman) Har du något exempel på det så är jag idel öra...
SE kanske ... ?

https://www.vk.se/2020-06-10/detta-ar-skandiamannen
Blev sergeant

Inom det militära gick det bättre. Under lumpen utbildades han till plutonchef och nådde sergeants grad. Han stannade kvar inom det militära ytterligare några år, och illustrerade handböcker på Kungliga Armétygförvaltningen, nuvarande Försvarets materielverk.
Citera
2020-11-16, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vad som är rimligt här och nu har mindre betydelse.. som att alla skulle ha handlat rationellt?
Vi kan inte sätta oss in i hur det var på mordplatsen.
Men möjligen tyckte SE att detta var en bra idé. Han uppfattade det inte som att poliserna kommit så långt?

Alternativet kring denna språngmarsch med SE i rollen som GM är ju klart mer långsökt och rent idiotisk att ljuga om.

Men språngmarchen som vittne kan ju vara att få allibi som GM..

Att springa efter poliser som jagar en man med vapen...För att lämna ett signalement är ju helt otroligt !

Skulle han springa ikapp polisen som jagar GM...haha

Det logiska enligt mig är att han helt enkelt ville få med sin språngmarch som vittne för han var rädd att något vittne såg honom springa som GM...

Sen är han så engagerad att vilja lämna signalement att han börjar springa efter poliser ...För att sen gå tillbaka till sitt jobb o snacka lite skit om att missad buss...När han borde sitta på ett polishus o lämna vittnesmål !

Han borde vara sjukt nära när skotten föll då han borde vara ca 10m från brottsplatsen när det skedde...något viktigt borde han sett väl ?
Senast redigerad av Problem2020 2020-11-16 kl. 13:42.
Citera
2020-11-16, 13:49
Medlem
Draifoss avatar
Det finns egentligen bara ett riktigt bra argument för att Stig Engström inte skulle vara gärningsmannen, och det är att även Göran Lambertz tror att det var han. Lambertz har genom åren gett uttryck för sin uppfattning i skuldfrågan i många uppmärksammade mordfall, och han har gjort sig känd för att hittills aldrig ha haft en siffra rätt.

Precis som i fallet med Thomas Quick har Lambertz här med hjälp av sin egen tvivelaktiga tolkning av Bayes teorem kommit fram till att Engström med stor sannolikhet är gärningsmannen:
Senast redigerad av Draifos 2020-11-16 kl. 14:47.
Citera
2020-11-16, 14:08
Medlem
Återigen så är det helt beklämmande att inte SE och hans kläder blev insydda natten till den 1 mars 1986.
På det att man då hade genomfört en krim.teknisk undersökning av honom.

DÅ hade förmodligen alla som idag sysslar med att förtala den döde SE fått ägna sig åt
andra aktiviteter. Att vända ut och in på krille pettersson, ex.vis.
Citera
2020-11-16, 14:13
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
SE kanske ... ?

https://www.vk.se/2020-06-10/detta-ar-skandiamannen
Blev sergeant

Inom det militära gick det bättre. Under lumpen utbildades han till plutonchef och nådde sergeants grad. Han stannade kvar inom det militära ytterligare några år, ochillustrerade handböcker på Kungliga Armétygförvaltningen, nuvarande Försvarets materielverk.

...och det visar med övertydlighet att han inte var någon vålds eller machotyp, "illustrerade handböcker på Kungliga Armétygförvaltningen, nuvarande Försvarets materielverk". Militären såg det och han själv såg det tydligt och han hamnade där han gjorde mest nytta och kunde försörja sig. Med pennan som verktyg.
Senast redigerad av sankmark 2020-11-16 kl. 14:16.
Citera
2020-11-16, 14:17
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
...och det visar med övertydlighet att han inte var någon vålds eller machotyp, "illustrerade handböcker på Kungliga Armétygförvaltningen, nuvarande Försvarets materielverk". Militären såg det och han själv såg det tydligt och hamnade där han gjorde mest nytta och kunde försörja sig. Med pennan som verktyg.
Han blev plutonchef och sergeant så nog fanns det ett intresse och viss kompetens också för det militära. Han umgicks med Palmehatande överstar och amiraler och direktörer, där har du en motivbild så det räcker.
Citera
2020-11-16, 14:24
Medlem
Citat:
Han blev plutonchef och sergeant så nog fanns det ett intresse och viss kompetens också för det militära. Han umgicks med Palmehatande överstar och amiraler och direktörer, där har du en motivbild så det räcker.

Eftersom man hade allmän värnplikt så blev varje år ett antal värnpliktiga utsedda till grupp,pluton eller kompanibefälsutbildning.
Det behöver inte betyda att man hade ett stort intressen för militära.
För många var värnplikten något man var tvungen att göra.

När det gäller militär bakgrund är den här killen betydligt vassare.
https://drive.google.com/file/d/1WDOJS4PPbkIcmUCd9mvr_v7AhmORrt2u/view
19881122 förhör med Lars Nilsson
Senast redigerad av Sumer 2020-11-16 kl. 14:34.
Citera
2020-11-16, 14:36
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Eftersom man hade allmän värnplikt så blev varje år ett antal värnpliktiga utsedda till grupp,pluton eller kompanibefälsutbildning.
Det behöver inte betyda att man hade ett stort intressen för militära.
För många var värnplikten något man var tvungen att göra.
SE var långt ifrån dem som inte ville ha något med det militära att göra, han var ingen vapenvägrare om man säger så. Han kunde nöjt se med att vara lite stridis som vanlig menig, att bli plutonchef och sergeant krävde mer än så, speciellt på den tiden det var aktuellt för honom.
Citera
2020-11-16, 14:47
Medlem
Citat:
SE var långt ifrån dem som inte ville ha något med det militära att göra, han var ingen vapenvägrare om man säger så. Han kunde nöjt se med att vara lite stridis som vanlig menig, att bli plutonchef och sergeant krävde mer än så, speciellt på den tiden det var aktuellt för honom.

Poängen är att man kunde bli utsedd till plutonsbefäl utan att vilja vara stridis eller för att ha ett stort intresse av det militära.
Jag var gruppchef ( närmast under plutonsbefäl) i det militära P5 i Boden , jag skulle defintivt inte räkna det som någon större militär merit.
När SE mönstrade visade han tydligen att han var frisk, hade god fysik.
Man fick samtala med en psykolog.
Han bör ha gjort gott resultat på intelligenstestet , han bedömdes ha goda ledar egenskaper.
Hade gjort ännu bättre resultat så hade blivit kompanibefälsutbildad.
Senast redigerad av Sumer 2020-11-16 kl. 14:51.
Citera
2020-11-16, 17:09
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Inte alls utifrån det. För mig är det en neutral sak. Vad jag nämnde är blott hur vissa bekanta till SE uppfattade honom.

Den viftas inte bort, jag är bara undrande över vilken tidpunkt den först såg sitt ljus. Det är ju även en uppgift som SE kan ha fått till sig av folk som senare strömmade till mordplatsen.

Eller så gjordes den aldrig utan den passade som en hittepå historia för att förvilla vittnesuppgifter. Tror du att allt SE sade är sanning?

Osäker på om HJ såg LJ. Men att HJ sett GM springa tror jag.

Uppgifterna jag tänkte på var detta med att LP sprang omkring och stoppade bilar. Vad jag minns nämner inte SE något om detta alls i sitt första förhör, 1:a Mars.

Det kan ju lika gärna vara en uppgift som SE fått sig till livs då han återvände till mordplatsen.

Återvändande GM, alltså?
Gott, ja jag har också varit lite inne på att gärningsmannen SE skulle ha återvänt till mordplatsen för att på sätt kunna förklara alla uppgifter han kommer med därifrån "efter skotten".
Dock har jag vid närmare titt på dessa sett att det inte riktigt går ihop tidsmässigt, i.a.f. inte så det känns sannolikt. Hur sannolikt det nu kan vara med en GM som återvänder till mordplatsen på detta sätt.
"mörkblå täckjacka", Lisbeths beteende innan ambulanser och poliser kommit o.s.v.
Tillbaka på mordplatsen efter 3 minuter?

Gällande HJ så visar hans uppgifter att man såg ända bort till trappen från Tunnelgatans mynning och i hans fall även från Sveavägen. Här har vi då alltså LP och HJ som observerade en person där inne, vilket självfallet betyder att även SE skulle kunna iakttagit en person där inne..

Gällande uppgifterna om Lisbeths beteende så förstår jag inte varför du tjatar om förhöret den 1 mars.
Ingen som påstått att dessa uppgifter finns där.
Jag har redogjort för var dessa dyker upp och det är dels väktarna vilka får uppgiften 20 minuter efter mordet... det är Bergström innan 12 på lördagen 1 mars .... och det är sedan SE själv som berättar om Lisbeths beteende i media!
Uppgifter som ligger i linje med flera vittnen och poliser...
Citera
2020-11-16, 18:48
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det finns egentligen bara ett riktigt bra argument för att Stig Engström inte skulle vara gärningsmannen, och det är att även Göran Lambertz tror att det var han. Lambertz har genom åren gett uttryck för sin uppfattning i skuldfrågan i många uppmärksammade mordfall, och han har gjort sig känd för att hittills aldrig ha haft en siffra rätt.

Precis som i fallet med Thomas Quick har Lambertz här med hjälp av sin egen tvivelaktiga tolkning av Bayes teorem kommit fram till att Engström med stor sannolikhet är gärningsmannen:
Vad är det man brukat säga, "även en blind höna kan finna ett korn ibland".
Citera
2020-11-16, 18:53
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Kan du verkligen peka på några felaktiga uppgifter i LL:s eller TP:s bok eller i KP:s presentation på pressträffen?

Med ljug och slarv avsåg jag främst många av inläggen här...

Men ok, jag kan ge exempel även för de personer du nämner:
LL's sälj-pitch:
"att SE sett något som endast GM kunnat se.."
Vi vet att man kunde se från mordplats in i gränden och en bit upp i trappan, så det LL säger kan vi med säkerhet inte påstå..

KP vill jag egentligen inte kommentera (blir bara arg och besviken), inget nytt kom fram utöver det vi redan "läst i boken".
Sedan hela denna hantering, där han den 18 februari lovar oss en lösning, men där det nu framgår hur lite som egentligen var klart då.
Våren bestod i DNA-analyser m.m. Och vi ser spår av förhör så sent som den 27/5. Kanske senare t.o.m.
Vi får kanske läsa lite om detta i hans memoarer sen... eller Melanders?
"Att man inte kommer runt SE" anser jag vara lögn eller åtminstone ett slarvigt uttryck som redan nu är "en sanning" för vissa. Det finns fler som vi egentligen inte kommer runt om det nu vore det som det handlade om.
Det är så mycket från presskonferensen som man gärna skulle vilja ha fått förklarat...
"Eftersom SE är GM så måste han ha haft ett vapen..." (Kan inte säga lögn här, för om SE är GM, så stämmer det. Men så här kan man ju inte uttrycka sig, eller?)

Avseende TP så vill jag lyfta detta med cherry picking där han i ett läge använder sig av väktare Gahns uppgifter för att i nästa avvisa hennes uppgifter.
TP använder Gahns uppgifter om klockslaget för när "SE var ute och drack middag". Vill även minnas att han även hänvisar till en egen intervju med henne typ 2009?
Däremot så avfärdar han, självfallet, alla hennes uppgifter om vad SE berättade när han återkom till Skandia 23:40 och berättade om mordplatsen efter skotten....
(Även väktare Olofsson minns fel om SE's uppgifter..så klart)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in